anteeks tyhmyyteni mutta olen 45 vuotias ja aloittanut nyt hormoonihoidot....täytyykö palata käyttämään ehkäisyä...lääkäri ei meinannut mitään..
ehkäisy hormoonihoidon aikana
3
195
Vastaukset
- Jplsh
Ei kannata kumpaakaan myrkkyä popsia. Itse en uskaltaisi. Aiheuttaa syöpää
- Pahimmat_kokenut
Et taida olla nainen tai et tarvitse ehkäisyä (antaa lasten vaan tulla). Mikäli olet nainen, olet vielä nuori etkä ole kärsinyt vaihdevuosioireista. Ne eivät ole vai hieman hikoilua.
- kiujkiujkiuj
Itse jostain pengoin, ja löysin ohjeen, jonka mukaan lasten hankinta pitäisi suunnitella 10 vuotta ennen vaihdevuosien alkua. Kristallipalloahan asiaan ei ole, mutta suuntaviivana voi pitää oman äidin vaihdevuosi-ikää. Kääntäen asia menee niin päin, että yli 40-vuotiaana lapsia saavat naiset ovat vähemmistö.
Kun vaihdevuosioireita jo hoidetaan, niin munasolujen laatu ja määrä eivät enää ole sellaiset, että niillä kovin todennäköisesti raskaaksi tulisi, vaikka haluaisi. Yleensähän munasolut ovat vähissä siinä vaiheessa, kun kuukautiskierto lyhenee (FSH pumppaa tyhjiin kuluvia munasarjoja irroittamaan viimeisetkin munasolut). Siinä vaiheessa, kun kuukautiset tulevat enää satunnaisesti harvoin ja runsaina, on yleensä kyseessä tyhjennysvuoto, eikä mikään munasolu enää irtoa. Vaikka munasolu irtoaisikin, niin keltarauhanen ei yleensä toimi kunnolla, eli mahdollisesti hedelmöittynyt munasolu ei kiinnity kohtuun ja lähde kasvamaan.
Suvussani mummolla oli vaihdevuodet hyvin varhain ja äidilläni hyvin myöhään, eli aina geenit eivät mene suoraviivaisesti. Itse epäilin premenopaussioireita jo alle 40-vuotiaana. Nyt kuukautiskierto on ollut n. 1,5 vuoden ajan lyhentynyt, ikää 43 vuotta. Ilman ehkäisyä olen ollut jo 8 vuotta. Ja raskaaksi en ole tullut. Toki muitakin syitä voi olla, mutta ainakin itselläni parasta ennen -päivä kului tässä asiassa nopeasti umpeen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S333405Kaikki menevät kouluu tai töihin
Hyvää huomenta vaan. 😊 Minä menen kohta uudelleen nukkumaan. Se on kuin laittaisi rahaa pankkiin. 😊☕🎄🧡🐺3901531Et varmaan edes sitä uskoisi
Mutta varattunakin sydämeni on pohjimmiltaan aina kuulunut sinulle. Toivottavasti vielä jonain päivänä saan viimein oll711401Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun2571189Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.71161- 191047
Suomessa oikeistohallitus vallassa: nälkäiset lapset hakevat jo Punaiselta ristiltä ruoka-apua
Sosiaaliturvaleikkaukset ovat lisänneet asiointia ruoka-avussa. Kyllä tämän maan tilanne on surkea, kun lapset näkevät n1941042- 741002
Huh, huh. Aitolehti eronnut?
Osui Gekkosessa silmiini uutinen, jossa vihjataan, että Aitolehti olisi kenties eronnut kihlatustaan, joka on viimeksi o58979Gallup: Ruusut ja risut Linnan juhlien puvuille: kenen puku oli paras ja kenen puvusta et tykännyt?
Linnan juhlissa nähtiin pukuja laidasta laitaan. Gallup: Ruusut ja risut Linnan juhlien puvuille: kenen puku oli paras j89932