Mikä nykynuoria vaivaa??

VelttojaPaskojako

Olen tässä miettinyt että mikä nykynuoria oikein vaivaa. Suurin osa on itseään täynnä olevia pissiksiä jotka lääppii lasipintaa eivätkä kuuntele mitä sanotaan. Koulumenestys on sitä ja tätä ja kuvitellaan että päästään hyväpalkkaiseen työhön joka on kivaa. Naimisiin mennään ulkomuodollisesti edustavan henkilön kanssa, tietysti.

Sitten kun kuuntelee kotona käyettyä kieltä niin teologian ja anatomian sanasto on ahkerasti käytössä. Vanhempien käskyjä ei totella ja huudetaan "vittu mä oon jo aikuinen saatana" vaikka oikeuteen jouduttaessa tai opettajan hermoja koitellessa ollaan "niin lapsia niin lapsia".

Oikeudessa kaikki ovat poikkeuksetta koulukiusattuja tai henkisesti kehttymättömiä päättämään omasta vartalostaan tai ovat toise johdteltavissa. Ja heti jos on mahdollisuus "rahastaa seksin jälkeen" se käytetään hyväksi. Kyllähän muutama tuhat euroa lämmittää ja saahan sillä uuden puhelimen jolla voi taas ottaa kasvoistaan paljon uusia kuvia. Joka tietysti aiheuttaa narsismin puhkeamisen.

Mielenterveysongelmista voisi sanoa sen verran että nykynuoret eivät kestä yhtään vastoinkäymisiä. Jos vaikka kissa kuolee niin heti haetaan mielenterveyslääkkeitä ja viikko sairaslomaa. Tai ollaan viikko pois koulusta. Työpaikoille tullaan silloin kun huvittaa ja jos ei päästä oman mielen mukaan lähtemään töistä, otetaan lopputili.

Se tässä vain huolettaa että kun tämä porukka joka ei osaa edes kaunokirjoitusta, päässälaskusta puhumattakaan, etsii itselleen ammatteja niin osa niistä opiskelee lääkäreiksi ja opettajiksi. Ja kun nämä jo peruskoulussa jälkeenjääneet opettavat muita, ne tekevät sen oman oppimansa perusteella, jolloin seuraava sukupolvi on entistä tyhmempää. Ja entäs kun nämä sitten tarvitsevat vaikka sydämmensiirron opettamaltaan sukupolvelta? Tai polvinivel leikkauksen?

Olen pitkää ollut sitä mieltä että kulttuuri-marxistinen "vapaa kasvatus" on puurrut yhteiskuntaamme persuksiin. Nämä vapaan kasvatuksen hedelmät kasvattavat nyt omia lapsiaan ja eivät ymmärrä että vanhempien pitää asettaa rajat lapsille ja tuottaa pettymyksiä. Elämässä kun ei mikään mene niinkuin itse haluaa. Sen seurauksena meillä on kokonainen sukupolvi joka ei eläessään pysty ajattelemaan normaalisit koska on sähköisen sosialisen median lobotmian tuote. Vasta siinä vaiheessa kun ne pystyvät laskemaan paljonko kaupan täti antaa rahasta takaisin, niillä on toivoa.

Toinen asia on keskushermostoon käytettävät aineet. Nykyisin luullaan että lääkkeet ovat turvallisia. Siksi nuoriso popsii mitä käsiinsä saa. Jopa epilepsialääkkeitä joita terästetään alkoholilla. Great. Eikä tulla ajatelleeksi että se eufoorinen olo johtuu siitä että on tukehtumassa Elimistö ei sähköimpulssien katkeamisen vuoksi ymmärrä esim. hengittää. Ja siksi euforinen olo on todellinen. Ihminen on tukehtumassa.

Niin että mikä näitä nykynuoria oikein vaivaa? Eikä elämä kiinnosta kun mieluummin ollaan Matrixissa, lihotaan muodottomiksi, käytetään huumeita, luullaan että koko maailma pyöri oman navan ympärillä. Eikä ole mitään käsitystä siitä mitä työtä haluaa tehdä elänatonsa eteen.

6

1183

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nuorilla ei ole empatiakyky tai aivot ylipäätäänsä kehittyneet vielä. Näin se on aina ollut.

      En ole koskaan kuullut mistään epilepsialääkkeiden viihdekäytöstä, mitä ehmettiä tarkoitat tällä?

    • Monia nuoria "vaivaa" se, että heitä kasvattavat vanhemmat ja muut heidän elämässään olevat aikuiset eivät ole hoitaneet hommiaan.

      Aikuinen pääsee monesti kaikista helpoimmalla olemalla nuorelle mahdollisimman hyvä kaveri. Tämä on kuitenkin täysin väärä tie. Kavereiden kanssa tehdään esimerkiksi yleensä kivoja asioita ja nautitaan elämästä, mutta vanhemmuudesta ja muussa kasvattamisessa tämä ei ole mahdollista.

      On lähes varmaa, että jos lapsilta ja nuorilta ei vaadi - ja siis aikuiset eivät vaadi - tiettyjä asioita, niin eivät he niitä itsekään oman aloitteisti tee. Miksipä tekisivätkään, koska se ei ole kivaa ja kukapa nyt ei haluaisi, että aina on kivaa.

      Joten ei kannata syyttää niitä nuoria, vaan niitä aikuisia, jotka heidät pilasivat.

    • Anonyymi

      Ensinnäkin: mitä tarkoitetaan nykynuorisolla?
      Toisekseen: puhutaanko tässä nykynuorisosta ilmiönä vai kokonaisena ikäluokkana?
      Kolmannekseen: eivätkö nämä samat viat soveltuisi jossain muodossa minkä tahansa ajan "nykynuorisoon"? Esimerkiksi 80-luvun?

      On hyvä huomata, että nykynuoriso (ymmärtääkseni siis 1990-2005 välillä syntyneet) on kasvanut sellaisessa ympäristössä, jota leimaavat erityisesti globalisaatio, jälkiteolliset yhteiskunnat, digitalisaatio, hengellinen maallistuminen ja korostunut individualismi. Suuri osa Suomen nuorista on syntynyt kaiken lisäksi kaupungeissa.

      Ihminen on oman kulttuurinsa tuote, joten nykynuoriso on muovautunut sellaiseksi kuin on yllä esiteltyjen ja monien muiden ilmiöiden seurauksena. Syy nykynuorison "ongelmallisuudelle" löytyy siis heitä edeltäneiden sukupolvien teoissa -- teoissa, jotka ovat johtaneet tällaisen kulttuuriympäristön syntyyn. Tietenkin nuorisolla itsellään on vaikutusta asiaan, mutta heidän ajatuksensa ja toimintansa on kulttuurisesti hyvin pitkälle määrittynyttä. Esimerkkejä:

      1. Markkinoilla sokeria ja rasvaa tungetaan melkein kaikkiin valmiselintarvikkeisiin (mysli, murot, mehut jne.) ja samaan aikaan niitä mainostetaan. Karkkeja, sipsejä ja energiajuomia ei sovi myöskään unohtaa. Koska nämä tuotteet maistuvat hyviltä ja mainostus vetoaa, näitä epäterveellisiä tuotteita ostetaan.

      2. Kaupungissa on tieverkosto ja kaikki on suhteellisen lähellä. On miellyttävämpää liikkua bussilla tai omilla moottoroiduilla kulkupeleillä kuin kävellä/pyöräillä melusaasteessa moottoroitujen menopelien tulilinjalla.

      3. Suurin osa koulupäivistä ym. vietetään sisätiloissa. Kuntosaliliikunta koetaan toisaalta trendikkääksi, toisaalta ahdistavaksi ja raskaaksi.

      1 2 3 --> vähän liikuntaa ja paljon kaloreita = nuoriso lihoaa ja altistuu mm. diabetekselle

      Eikä pidä missään nimessä luulla, että enemmistöllä nuorisosta olisi näitä ongelmallisia piirteitä tai ainakaan kaikkia kaikilla. Itse tunnen ja tiedän monia nykynuoria, joiden koulu- ja lukiotodistusten keskiarvo on vähintäänkin 8, ovat poliittisesti valveutuneita, välttävät päihteiden käyttöä jne. Ovat siis kunnollisia ja tehokkaita yhteiskunnan maaorjia, mikäli sallitte tämän ilmaisun. Ei sillä että havaintoni pätisivät kaikkialla Suomessa, ja tiedän myös monia joilla on heikohko koulumenestys jne.

      Itse asiassa aloittajan listaamat "paheet" ovat yleisesti ottaen yleistä niillä, joilla koulumenestys on heikkoa. Tietenkin niitä esiintyy myös muillakin, en sitä tarkoita. Huono koulumenestys johtuu joko oppimisvaikeuksista (joko päädiagnoosina tai sitten autisminkirjon liitännäisoireena tms.), huonoista opettajista tai omasta väärästä asenteesta. Opiskelu ei vain kiinnosta, joten ei siinä tietenkään voi menestyä järin hyvin.

      Toisaalta koulu-uupumus on yleistä, joten mielummin hyvä terveys kuin hyvä menestys.

      Tuo "itsensä myyminen" lienee liioittelua. Osa kanssakäymistilanteista on seurausta pitkäksi venyneestä baari-illasta tms. Totta kai nykynuorten käsitys seksuaalietiikasta on löyhempää kuin vanhempien, koska markkinat ja amerikkalainen populaarikulttuuri (Indiana Jones, James Bond) korostavat seksuaalisuutta ja seksiä. Mutta ei se vielä tee heistä "huoria". Päin vastoin, merkittävä osa on uskollinen seurustelukumppanilleen ennen seurustelun päättymistä. Ja itsensä myyminen koetaan alentavaksi.

      Kirosanoilla ei ole nykyaikana enää mitään kiroavaa merkitystä, vaan ne ovat lähinnä voimasanoja, viestinnän tehostamiseen ja tunteiden ilmaisuun käytettyjä täytesanoja. Kiroilua on ollut aina, mutta nykyään mikään uskonnollinen instituutio ei ole riittävän pätevä hillitsemään tätä ilmiötä - onhan yhteiskunta maallistunut. Kirosanojen käyttö on kaiketi alkanut jo varhaislapsuudessa, jolloin kiinnostus niihin johtui siitä että niiden käyttäminen oli kiellettyä - lapsilta muttei aikuisilta.

      Ehkä kaikki nykynuoret eivät kestä pieniäkään vastoinkäymisiä, mutta kestäminen on aika vaikeaa, kun koko maailma suurin piirtein pakottaa näyttämään tunteensa. Lisäksi ympäristöstä aiheutuva stressi ja masennus vaativat oman veronsa. Ja sitä paitsi jos sun poika- tai tyttöystäväsi jättää sinut, saat kokeesta nelosen ja englannin puhekoe aiheuttaa hirveää stressiä, niin eiköhän nyt rakkaan kissan kuolema riitä kaatamaan kenet tahansa kanveesiin!

      Vanhempien käskyjä ei totella, koska murrosikä on vielä joillakin menossa ja kokeillaan omia rajoja ja etsitään omaa itseään. Ennen vanhaan tottelemattomuus ratkaistiin selkäsaunalla, mutta nykyään fyysistä pakkovaltaa ei saa käyttää. Ja nuorison ollessa paatunut maailman pahuuteen ei käskyttäminen auta juuri lainkaan. Vanhemmat eivät yksinkertaisesti tiedä, mikä nuorisoon tepsisi, mutta se ei ole nuorison vika, sillä kapinointi kuuluu nuoruuteen... lieneekö koodattuna ihan geeneihin?

      Tässä eräitä näkökohtia tähän tilanteeseen. Tarkoitukseni ei ole syyllistää vanhempia ikäpolvia, vaan olen yrittänyt tuoda keskusteluun toisen puolen, erityisesti historiallisesta ja yhteiskunnallisesta näkökulmasta.

    • Anonyymi

      Tätä samaa paasaamista teki edellinenkin sukupolvi.
      Ei ole mitään järkeä, tuhlaat vain aikaasi.

    • Anonyymi

      Pitäis tappaa kohtuun

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3879
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2759
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2144
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2091
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe