Moi,
Olen 29v ja olen suunnitellut oman asunnon hankkimista (ensimmäinen oma asunto) pääkaupunkiseudulta, mieluiten helsinki-espoo-vantaa akselilta, mutta minua harmittaa ajatus siitä että jos joskus haluan taas opiskella niin onko ainoa viisas asumismuoto silloin suljettu pois vaihtoehdoista?
Mitä ratkaisuja olette keksineet?
Asunnon myynti ja rahojen säästöön laittaminen opiskelujen ajaksi?
Oma asunto vuokralle ja muutto opiskelija asuntoon tai vuokra-asuntoon?
Omistusasunto ja opiskelu pääkaupunkiseudulla
6
533
Vastaukset
- mikä_mättää
Millainen aivovamma estää omistusasunnossa asumisen opiskeluaikana?
Tukia saa omistusasuntoon ihan siinä missä vuokraluukkuunkin. Sossun luukulta ei makseta kaikkia asumiskuluja, lainanlyhennykset (=jotka kartuttavat osakkeen omistajan varallisuutta) mukaan luettuina... mutta noin niin kuin periaatteessa hoitovastikkeeseen ja korkoihin voisi tukea saada. Jos opiskelu ei jatku paria vuotta pidempään, tästä voisi ehkä selvitä laittamalla lainan siksi aikaa lyhennysvapaalle. Tämä kyllä vaatii, ettei lainaa ole "tappiin asti" eli on sitä jo keritty hieman lyhentämään. - Opiskelija_ei_tienaa
Jos olet päässyt kiinni työpaikkaan, et kyllä halua päästää siitä irti pelkän opiskelun takia. Riski on liian suuri ja lisätutkinto ei välttämättä tuota edes sen vertaa lisäpalkkaa että saisit menetetyn ansion koskaan takaisin.
Parempi siis tienata 3500 kuussa jatkuvasti kuin ensin olla pari vuotta ilman tuloja ja sitten huomata, ettei niitä yli neljän tonnin paikkoja olekaan auki.
Osta siis asunto surutta, mutta tietenkin mieluummin jostain muualta maasta, jos vain löydät töitä. - eiehkaymmarra
No miksei, hyvänen aika. Opiskelu kannattaa aina. En ymmärrä miten oma asunto estäisi opiskelun? Vai onko tämä aloitus vitsi, jota ei tällainen kalkkis tajua?
Olen itse ollut opintovapaalla 3 vuotta, olin yksinhuoltaja ja asuimme lainaisessa omakotitalossa. Nyt oma poikani ottaa loparit töistä kun pääsi vihdoinkin opiskelemaan alaa, johon on pyrkinyt jo monta vuotta. Hänellä on pari vuotta sitten ostettu omakotitalo.- kutsumusammatit
> Opiskelu kannattaa aina.
Ei kannata. On ns. kutsumusammatteja, olkoot esimerkkinä vaikka kirjastonhoitaja. Tarvitaan (muistaakseni) ylempi korkeakoulututkinto, mutta perusduunareillekin maksetaan parempaa palkkaa. Taitaa mennä opettajat yms. pitkältä samaan kategoriaan.
Sitten on näitä "tää kuulostaa hienolta" -ammatteja. Esimerkkinä vaikka valokuvaaja. Vuodesta toiseen koulutusohjelmiin on ollut enemmän hakijoita kuin paikkoja ja näitä koulutuspaikkojakin on paljon enemmän kuin avoimia työpaikkoja. Mutta sehän ei koulutuksen tarjoajia kiinnosta... kouluttamisesta saa rahaa eikä tällöin oppilaskandiaateille kerrota, että te ette ikinä tule palkkatyöhön pääsemään. Jengi haluaa valokuvaajaksi, kun ammatia pidetään hohdokkaana. Todellisuudessa kotimaiset lehdetkin ovat kuvaajansa potkineet pois = ainoa mahdollisuus on elättää itsensä freelancerina eikä kaikilta tämäkään tule onnistumaan.
Pitäisi raa'asti katsoa, että maksetaanko tästä työtä kelvollista palkkaa ja millainen työtilanne tulee olemaan. Monella alalla on jo työvoimapulaa ja se vaan pahenee, kun rupeaa suuria ikäluokkia siirtymään eläkkeelle. Mutta nämä eivät ole niitä telkkarissa yms. hohdokkaiksi mainostettuja ammatteja, vrt valokuvaaja.
- tässäratkaisu
Lyhyesti. Osta oma. Pistä vuokralle mikäli lähdet vielä muualle opiskelemaan. Vuokralainen maksaa asuntoasi silloin.
Helsinki-Espoo-Vantaa akselilla vuokrat eivät kata asunnon kuluja (hoitovastike mahdollinen rahoitusvastike lainanhoitokulut), eli vuokralle voi laittaa vain silloin kun on varaa laittaa omaa raahaa peliin. Aloittajalla ei ilmeisesti ole, joten kannattaa vain suosiolla unohtaa oman ostaminen tässä vaiheessa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .794468Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503105Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631353091Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4002179Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2191296Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito111203- 761197
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde301064- 631056
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että111983