Vaasa seutuineen jäi hyväksi kakkoseksi, eli ilman Northvoltin (Teslan) noin 4 miljardin euron arvoisen akkutehtaan investointia. Akkutehdas työllistää suoraan arviolta 2500 henkilöä ja päälle tehtaan tarvitsemien epäsuorien toimintojen ja yhteistyökumppaneiden työpanokset. Aika lihava lohi siis on kyseessä.
Voittaja on Ruotsi. Paikkakunnasta on vielä pientä epävarmuutta. Vahvimpana voittajaveikkauksessa on veikattu Vesterås, mutta myös Skellefteå on mukana finaalipelissä. ABB on toiminut Vesteråsin puolesta kummisetänä. Hyvin lobattu.
Tämäkin lihava investointilohi päätti lähteä nousulle Ruotsin puolelle. Pohjanlahden toisella rannalla ostellaan jo fileerausveitsiä - ja paljon.
http://www.di.se/nyheter/har-hamnar-northvolts-batterifabrik/
Grattis Vesterås, Teslan akkutehdas Ruotsiin
54
1246
Vastaukset
- seinis
Me seinäjokiset niin toivoimme Vaasaan sitä.
- Öster.Väster
Se on muuten Västerås, ei Vesterås. Tahallasiko vinoilit ...
Ruotsiin meni, Vaasa hävisi. - Monikulttuurisuuspuute
Monikulttuurisuutemme on turhan yksipuolista vaikka sitä niin kovasti hehkutettiin.
Tuollainen tehdas tarvitsee ennenkaikkea monipuolista kansainvälistä osaamista, mitä Vaasalla on tarjota, miehiä muslimimaista.
Ei Vaasalla ollu heittää kehiin aidosti monipuolista ja monikulttuurista työympäristöä tehtaalle, elektoroniikan kehto jossain Kiinan, Intian ja Japanin seudulla ja naiset siellä on nopeiten kasvava käyttäjäkunta. - sinnekuuluikin
Ruotsalaiset saivat ruotsalaisen akkutehtaansa Ruotsiin----tossa ei oo mun mielestä mitään ihmettelemistä---------Hyvä noin !!!!
- hopeaonhäviö
Northvolt? Onko tämä nyt eri asia kuin Teslan tehdas vai miksi puhutaan eri nimellä?
- peukutpystyyn
Joo, Northvoltin iso akkutehdashanke on eri hanke kuin Teslan akkutehdas. Vaasa ja Hamina/Kouvola olivat Suomesta kyllä mukana kisaamassa Northvoltin tehtaasta mutta eivät näköjään pärjänneet.
Northvoltin ylimmässä johdossa toimii ex-Teslataustaisia henkilöitä, muuta näkyvää kytköstä Teslaan ei ole tiedossa. Elleivät sitten ruotsalaiset ole aikeissa yrittää myydä Teslalle valmista toimivaa akkutehdasta joskus tulevaisuudessa.
Toivotaan, ettei Vaasan tämänkertainen tappio ole enne Teslan Euroopan tehtaan sijoituspaikan kohtalosta.
- totuusonrasismia
Northvoltilla ei ole Telsan kanssa enempää tekemistä kuin että toimitusjohtaja ollut joskus Teslan palkkalistoilla.
- Kepuvaari
Vaasa vedätti ihmisiä, jotta äänestäisivät RKP:tä.
- mos-mos
On se kumma, kun meillä Vaasassa on moniosaajia paljon enemmän kuin tuossa akkutehtaassa tarvitaan. Kaikki hankitut moniosaajat joutuu nyt notkumaan työttömänä tuossa torinkulmalla.
Harmin paikka.- avaruusinsinöörit---
Kukaan ei siis edelleenkään tarvinnut avaruusinsinöörien tietämystä
- totuusonrasismia
Litiumin osuus akun painosta on vain vain murto-osa kokonaispainosta. Muistaakseni luokkaa 10-20%. Eli valtaosa kertyy muualta.
Jos yksi sijoituspaikan peruste on säästää logistiikkakuluissa, niin sen enempää Ruotsi kuin Suomi ei ole paras vaihtoehto. Akkuja kun ei Suomessa kovin paljon tarvita. Akut asennetaan siinä vaiheessa kun auto pistetään kasaan. Eli USA:ssa.
Teslan Euroopan suunniteltu Gigafactory (joka siis eri asia kuin tämä ruotsalainen viritys) ei siis todennäköisesti valmista autojen akkuja kuin korkeintaan sivutuotteena. Esim. Teslan ensimmäinen Gigafactory valmisti (ainakin alkuvaiheessa) vain Tesla Powerwall ja Tesla Powerpack -akkuja, joita käytetään sähkön varastointiin.
Niidenkin suhteen Vaasa ei ole logistisesti hyvä sijoituspaikka, koska markkinat ovat muualla. Työvoimakustannukset sitten oma juttunsa. Niissähän Suomi ja Vaasa häviää suurimmalle osalle Euroopan maista. Laiska suomalainen duunari on vain liian kallis. - 1._Markkinat
Teslan akku sisältää AINOASTAAN 2% PAINOPROSENTTIA LITIUMIA.
Tesla S raskas 540kg painava akku sisältää sitä AINOASTAAN reilu 10kg......
http://benchmarkminerals.com/elon-musk-our-lithium-ion-batteries-should-be-called-nickel-graphite/ - 1._Markkinat
"IMPORTED battery cells" Made in Asia. Assembly Kamenz Germany.
http://www.euronews.com/2017/05/22/germany-must-invest-to-keep-up-in-electric-cars-merkel
http://europe.autonews.com/article/20170522/ANE/170529990/daimler-starts-work-on-europes-biggest-battery-factory-in-challenge - Höyris
Voi teitä vaasalaisia hölmöläisiä, kaikkiin te uskotte, hah.
No, mutta asiaan. Kyllä meillä pienellä valitulla virkamiesporukalla, maustettuna muutamalla politiikolla, on ollut hauskaa, totta viekööt. On reissattu, syöty ja juotu pisimmän ja parhaimman kaavan kautta, ja arvata saatte, kenenköhän piikkiin, no, empä kerro. - 1._Markkinat
Mervento on esimerkki.
Kokkolan Keliber on Talvivaaran kanssa samassa sarjassa. Paitsi Talvivaarasta on opittu. Siksi Keliber jää valtaukseksi. Tuotannon kannattavuutta ei voida saavuttaa.
Siitä on vahvat kannattavuuslaskelmat. - 1._Markkinat
Käytännössä Keliberin rahat on jo lopussa. "Kehitetty prosessi toimii vain paperilla".
http://www.is.fi/taloussanomat/yrittaja/art-2000005119908.html
http://www.is.fi/taloussanomat/yrittaja/art-2000005119908.html - 1._Markkinat
Puhelinosuuskunta uskoo litiumiin!
http://www.osuuskuntappo.fi/
Sinne meni rahat! Kaikki meni!
http://www.is.fi/taloussanomat/yrittaja/art-2000005135571.html - 1._Markkinat
Realismi unohtui.
Skandiumim erottaminen onnistuu tästä malmiosta ainoastaan laboratoriossa huonosti. Kaupallinen prosessi puuttuu!
http://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005283180.html - 1.__Markkinat
Jarkko Hakala ja GTK tyrmää skandiumhypetyksen täysin. Realismia peliin.
Ruotsin ja Suomen akkutehdasprojekteilta puuttu pohja.
Saksassa tunnustetaan, että akkukennotason osaaminen puuttuu. Reseptit on japanilaisilla ja eteläkorealaisilla. Massatuotanto tehdään pääosin Kiinassa. Reseptien kehittämiseen on käytetty satoja miljoonia. Pääosin julkista tutkimusrahaa.
Euroopassa akkututkimus on alkutekijöissä.
Saksassa Accumotive Kamenzissa käyttää eteläkorealaisia Kiinassa valmistettuja akkukennoja. Saksassa akkukennojen soveltaminen osataan. Valmistettavat BMW ja Mercedes akustot on erinomaisia.
https://www.youtube.com/watch?v=gZTvtu-elFo - 1.__Markkinat
Accumotiven akkutehdas käytää Samsung ja LG akkukennoja. Tesla käyttää Panasonic akkukennoja.
https://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/mercedes-benz-eq-breaks-ground-£431-million-ev-battery-factory
Mitäköhän akkukennoja käyttää NorthVolt ? - 1.__Markkinat
Saksassa saksalaiselle ylpeydelle on raskasta, koska akkukennojen valmistusosaaminen puuttuu.
https://www.csmonitor.com/Business/In-Gear/2016/0312/Daimler-to-spend-500-million-on-electric-car-battery-factory
Samsung hoitaa akkukennot.- 1.__Markkinat
SAKSASSA KUSTANNUSANALYYSIT on osoittaneet, että akkukennoja ei Saksassa kannata valmistaa.
Sama analyysi Suomessa ja Ruotsissa, kuten muualla Euroopassa.
- 1.__Markkinat
Matkapuhelinteollisuus on esimerkki Aasia-- Eurooppa suhteesta. Sama pätee myös akkukennoissa.
- 1._Markkinat
Daimler(Mercedes) lopetti omien akkukennojen valmistuksen Saksasa vuonna 2015. Nykyisin Nissan on ainoa autovalmistaja Euroopassa, joka valmistaa myös akkukennonsa itse. Niitä valmistetaan Englannissa Sunderlnandin tehtaassa. Kyseiset akut on vanhatavaa LMO tekniikkaa ja Nissanilla on suunnitelmissa lopettaa omien akkukennojen tuotanto. Siirtyy nykyaikaisiin Aasiassa valmistettuihin LG akkuihin.
http://www.autonews.com/article/20170109/OEM05/301099969/is-the-industry-zooming-toward-a-battery-shortage? - 1._Markkinat
ABB robotit tekee akustoja BMW:lle Saksassa.
https://www.youtube.com/watch?v=pa5_tudyAF8 - 1._Markkinat
Hn on väärässä. Akkukennotuotanto ei ole vielä alkanut Euroopassa.
Lisäksi kirjoittaja sekoittaa Euroopan ja Amerikan .
http://www.mlive.com/business/west-michigan/index.ssf/2017/02/lg_chem_battery_plant_expansio.html
Wroclawin LG Chem kennotehtaasta on 250km KAMENTZIIN Saksaan.
LG aloittaa vielä 2017 ensimmäisenä akkukennojen suurtuotannon Euroopassa.
http://www.lgchem.com/global/lg-chem-company/information-center/press-release/news-detail-783
Wroclawissa LG Electronics valmistaa myös näyttöjä ja televisioita.
https://www.youtube.com/watch?v=tJvczTtrJU4- 1._Markkinat
Samsung SDI rakentaa akkkukennotehdasta Gödiin Unkariin.
http://www.samsungsdi.com/sdi-news/1482.html
https://www.youtube.com/watch?v=-Hcc_B1NT7w
Samsung ja LG ymmärtää talouden ja kilpailukyvyn vaatimukset hyvin. Avainkysymys on tuotantokustannusten minimointi.
Siinä itäeurooppalainen tuotanto on ylivoimaista. Tuotannossa palkkakustannukset jää alle tuhanteen euroon työntekijää kohti.
Unkarista on lyhyt matka BMW tehtaille Baijeriin. Litiumakkujen kuljetuskustannukset "vakuutukset" on korkeat.
Akkukemikaalit laivataan Aasiasta. BMW ja Mercedes saa vielä akkukennonsa Aasiasta!
Se muuttuu kun Puolan ja Unkarin akkutehtaat valmistuu.
NorthVolt ei voi koskaan onnistua. Ruotsin kustannustaso estää sen täysin! 2023 on täyttä utopiaa.
Gigavaasakin on mahdottomuus. - 1._Markkinat
Samsung on jatkanut kasvukäyrää.
Nokia oli huippuvuosinakin tuhnu.
https://www.youtube.com/watch?v=6Afpey7Eldo
- 1._Markkinat
Eero poltti rahaa Keliberiin. Ei saa rahojaan ulos.
http://www.kaleva.fi/uutiset/talous/eero-halosella-eniten-tuloja-oulun-valtuutetuista/680271/
Norjalaiset ei usko Keliberin mahdollisuuksiin. - 1._Markkinat
Viro, Ruotsi ja Suomi on liian kaukana autoteollisuuden keskuksista. Poliitikotkaan ei voi muuttaa sitä faktaa.
- ankkalammessa
Onhan nämä vaasan ryssää pelkäävät hurrit ihan tosissaan puhuneet sillan rakentamisesta ruotsiin.
Se hyvin kuvastaa näiden haihattelijoiden järjenjuoksun tason. - 1._Markkinat
NorthVolt eikä mikään muukaan pysty kilpailemaan itäeurooppalaisten alhaisten palkkakustannusten kanssa.
Elon Musk tietää kulurakenteen.
Häyrynkin pitää se ymmärtää. Akkuvalmistuksessa ja varsinkin autovalmistuksessa kulurakenne ratkaisee.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_European_countries_by_average_wage - 1._Markkinat
Telslan Nevadan tehtaan etu on Meksikon läheisyys ja raskaat veroedut ja subventiot. Suoritustason palkat on Nevadassa alhaiset.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_U.S._states_by_income - 1._Markkinat
Viro on kallein Itä-Euroopassa Slovenian ohella. Puola, Unkari, Slovakia ja Tsekki on huomattavasti edullisempia . Viro, Latvia ja Liettua on logistisesti huonoja, vaikka työvoima on osaavaa.
Romania ja Bulgaria on täysin ulkona. Huono infra ja huono osaaminen. Elon Musk tietää ....
Sloveniassa on paras osaaminen.
Suomi ja Ruotsi on sivussa. Lisäksi korkea kulurakenne. - 1._Markkinat
Lintilä on väärässä. Akkutehdas ja sen hakuprosessi ei hyödytä ketään.
- 1._Markkinat
Itä-Eurooppa saa akkutehtaita... Palkkaus ja kulurakenne rataisee.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/fiatin-tehtaan-lakko-paattyi-serbiassa---kuukausipalkka-nousee-350-euroon/XjbJyzhv
Nikolai Tesla oli serbialainen keksijä. - palkka-600-euroa
- 1._Markkinat
Teslaa ei saada Vaasaan. Se on aivan varma tieto. Samsung tekee akkunsa Unkarissa 600€ kuukausipalkalla. Kilpailukykyky ei riitä. Venäjän Karjalassa palkkaus on vieläkin alempi.
Ikeavalmistusta on siksi siellä.
http://www.is.fi/taloussanomat/porssiuutiset/art-2000005304757.html - lihakuja
korealaiset osaa
http://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005298045.html - TumppuAiraksinen
Vaasa ei ollut kakkonen vaan tippui jo ihan alkukarsinnassa ja kortit pelattiin huonosti, ilman todellista Invest in osaamista.
- 1._Markkinat
Wroclaw Puola. LG Chem tehdas.
https://www.youtube.com/watch?v=EqBTkfHHeYA
Daimler, BMW, Porsche, Audi on mukana.... Puolasta syötetään akkuja Saksaan.
- 1.__Markkinat
IKEA tulee KILPAILIJAKSI AKKUMARKKINOILLE !
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/tesla-saa-ikeasta-kilpailijan-markkinoille-uusi-akku/rRMpTEEt - 1.__Markkinat
Saksaan tulossa taas akkuvalmistaja.
https://www.heise.de/ct/ausgabe/2017-13-TerraE-plant-deutsche-Giga-Factory-fuer-Lithium-Ionen-Zellen-3733100.html - 1.__Markkinat
Erinomainen Kauppalehden kirjoitus.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/saksalaisyritys-kampittaa-teslan-akkutehdasta-parempi-teknologia-kuin-kilpailijoilla/MyLzxgeJ- 1.__Markkinat
LG vie voiton. Valmis ja toimiva tuote. Edullisin valmistuskonsepti lähellä autotehtaita.
https://www.youtube.com/watch?v=EqBTkfHHeYA
- 1.__Markkinat
European Batteries ja Mervento oli saman vaasalaisen rahaston omistuksessa.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/riskirahasta-tuli-iso-hukkaputki---miljardin-euron-startup-sijoituksista-valtaosa-valui-tappioiksi/ddnYRtkm- 1._Markkinat
Suoimessa "uniikkia akkututkimusta" tehdään Kokkolassa. Todellisuudessa "akkututkimus" on akkukennojen purkamista ja lataamista. Labraaminen tehdään akkuanalysaattorilla. Lisäksi on kylmä ja kuumakaapit, joilla voidaan simuloida lämpömuuttujia.
https://svenska.yle.fi/artikel/2017/04/04/unik-batteriforskning-i-karleby
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
eerikäinen novassa sanoi ei kukaan enää aja manuaalivaihteilla
meillä on 3 autoa talissa ja kaikissa manuaalilaatikot, on meillä vielä tämmöiset vaikka toisin puhutaan.1952109Ilo, joka nousee silmiisi saakka
kun katseemme kohtaavat. Olet energinen, aito, ihana. Välillä tuijotat suoraan silmiini - enkä hämmenny, katson takaisin681712Jokaisella on omat syntinsä
Minä olisin niin mielelläni sinun. Ehkä joskus viittasitkin siihen. Olet nainen ajatuksissani jatkuvasti ja taidat tietä821528En oikeasti
Tiennyt että sinulla on ollut vaikeuksia ja huonoja aikoja. Olen oikeasti pahoillani, ja olisin myös toiminut eritavoin1461416- 481384
90-luvulla maa syöksyi lamaan, ja silloinkin oli syypäinä samat tahot kuin nyt
Laman aiheuttajat olivat demarivetoinen virheellinen finanssipolitiikka, sekä ay-liikkeen taipumattomuus tilanteessa mik1231111- 173997
Vakava varoitus perussuomalaisista!
Keskustan Annika Saarikolta veret seisauttavaa tekstiä, lukekaa uutinen kokonaisuudessaan, tässä siitä maistiainen: ”Ke216981Olisitko ihminen minulle. Ihan ihminen vain.
Tiedätkö, että saan kyyneleet silmiini, niin syvästi sinua kaipaan. Meidän välillä on jotain todella syvää, kaunista ja45796Mä olisin niin iloinen
Jos vielä joskus nähtäis.. Ollaanko tulkittu mies toisiamme väärin?. Kumpikin luuli ettei toinen tykkää, vaikka molemmat60784