Riittämättömyys

1lesken

En riitä mihinkään. Olen vajaa. Olen äärettömän väsynyt monien ihmisten sairauksiin, asioiden hoitamisiin, tsemppauksiin. Täytin vuosia ja olen kohta vanhuuseläkkeellä. Lähes unohdin hakea eläkettäni, tai luulin, että kait se tulee itsestään. Olen unohtanut itseni johonkin palvelutalojen, sairaaloiden, hoitohenkilökunnan palaverien takataskuun. Olen näkymätön, mutta jossain tilanteissa kysytään päätöksiä. Silloin joudun chattamaan, tekstaamaan, sähköpostaamaan, viestittämään,tulostamaan, soittamaan. Vastaamaan 24/7 puhelimeen, Olemaan hälyvalmiudessa. Nyt iski hurja väsymys tähän kaikkeen. Missä on oma elämäni. Olen omalla, liian empaattisella tyylillä kadottanut minuuteni. Nyt on pakkopysähdys. Suljen ulkopuolisen maailman viikoksi ja pidän lomaa, kaikesta. Lesken

126

1530

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Onneksi olkoon lisääntyneistä vuosista ! Kuulemma iän karttuminen ei ole menetys vaan ansio..))

      Et ole riittämätön, tehtäviä vain on liikaa. Vähän kuin Mikko Juva sanoi arkkipiispan hommasta:
      "ihmiselle mahdoton tehtävä". Ainakin sellaiselle, joka ottaa muiden kuormia kantaakseen, sydämellään.
      Uskon, että moni meidän ikäisistä voi samaistua kuvaukseesi, minäkin. Epäilen jopa, että pitkään kipuillut selkäni kertoi minulle, että nyt on pakko hellittää, ajatella asioita uusiksi.
      Kukaan meistä ei ole korvaamaton, vaikka siltä tuntuisi, kuormittuneena vain helposti kokee niin. Kun tekee asiat tiettäväksi jollekulle, vaikka ammatti-ihmiselle, ellei muita ole tarjolla, se jo itsessään helpottaa ja voi ominkin neuvoin löytää ratkaisuja.
      Teit terveen ratkaisun kun vihelsit pelin poikki. Varmasti "lomallasi" saat etäisyyttä tilanteeseesi, saat voimia ja löydät uutta. Selviytyjähän sinä olet.

      • 1lesken

        deme
        Tuo 63-vee ratkaisi eläkkeelle lähdön. Tiedän varsin hyvin, että kun parhaansa tekee, se pitäisi riittää. Ajatukset vain alkavat pyörimään jo aamuyöstä, että mihin tänään ja mitä on vastassa. Omaiseni on samassa talossa, missä em. mieheni kuoli. Kaikki tuska palaa takaisin, kun näen hänen huoneensa ikkunan. Repii sielua auki. Korvaamaton en ole edes ajatellut olevani, mutta läsnäolemisella, lisähoitojen tilaamisella, vaatteiden erikoiskokojen viemisellä, ulkoiluttamisella, kahvilassa käymisellä, yritän parhaani mukaan auttaa omaistani kotiutumaan palvelutaloon. Itseäni on piiskattava eteenpäin. Pitkille lenkeille metsän ja peltojen syövereihin. Lesken


      • 1lesken kirjoitti:

        deme
        Tuo 63-vee ratkaisi eläkkeelle lähdön. Tiedän varsin hyvin, että kun parhaansa tekee, se pitäisi riittää. Ajatukset vain alkavat pyörimään jo aamuyöstä, että mihin tänään ja mitä on vastassa. Omaiseni on samassa talossa, missä em. mieheni kuoli. Kaikki tuska palaa takaisin, kun näen hänen huoneensa ikkunan. Repii sielua auki. Korvaamaton en ole edes ajatellut olevani, mutta läsnäolemisella, lisähoitojen tilaamisella, vaatteiden erikoiskokojen viemisellä, ulkoiluttamisella, kahvilassa käymisellä, yritän parhaani mukaan auttaa omaistani kotiutumaan palvelutaloon. Itseäni on piiskattava eteenpäin. Pitkille lenkeille metsän ja peltojen syövereihin. Lesken

        Luonto hoitaa, lesken. Paras ja ilmainen terapeutti...


    • Minä taas olen erittäin ilahtunut.
      Pyrkii nauru purskahtaamaan kun lukee tämän aloituksen kaltaisia, päästä keksittyjä porinoita.
      Perinteisesti, myös demeter ilmaantuu samaa satuloimaan.
      Ja minä kun uskoin korppiksen siirtyvän reilusti 70 .

      H.

      • 1lesken

        hunksz
        Miksi et hohota kunnolla. Että koko Itis raikaa. Oletko länsi-suomalainen kun käytät firman nimeä, Porina.

        L


    • Heh, hunksi. Seepra ei pääse raidoistaan, et pääse sinäkään..)) Mutta noin komeaa miestä ei nyt kannata enempää vatuloida. Kokemus on osoitanut, että komea ulkonäkö on sekin sielun barrikaadi... On leimautunut pinnalliseksi ja päättänyt myös jäädä sellaiseksi..))

      • 1lesken

        deme
        Tarkoitatko, että Herra Hoo on komea mies? Jos on kaljapullohartiat ja pihtikintut, ei tee kesää. Lesken


      • 1lesken kirjoitti:

        deme
        Tarkoitatko, että Herra Hoo on komea mies? Jos on kaljapullohartiat ja pihtikintut, ei tee kesää. Lesken

        No, lesken, en ole nähnyt kokovartalokuvaa, naaman vain edestä ja sivulta..))


      • kenpä.tietää
        demeter1 kirjoitti:

        No, lesken, en ole nähnyt kokovartalokuvaa, naaman vain edestä ja sivulta..))

        Ehkä lesken on nähnyt kokovartalonkin 😙


      • 1lesken
        demeter1 kirjoitti:

        No, lesken, en ole nähnyt kokovartalokuvaa, naaman vain edestä ja sivulta..))

        deme
        En ole nähnyt minkäänlaista kuvaa. Älypuhelimessa ei kuvia näy. Lesken


      • 1lesken
        kenpä.tietää kirjoitti:

        Ehkä lesken on nähnyt kokovartalonkin 😙

        kenpä.
        Jos olen nähnyt, en ole tiennyt hänen olevan herra hoo. Lesken


      • 1lesken kirjoitti:

        deme
        En ole nähnyt minkäänlaista kuvaa. Älypuhelimessa ei kuvia näy. Lesken

        Pari kertaa hunksi on täällä vilauttanut..)) Siis naamakuvansa. Että ollaan saatu silmänruokaa ja laittaa naama muistiin, niinkutsutusti...


    • Kun.antaa.niin.saa

      Jos sisarukseni lukisivat aloituksen, luulisivat minun kirjoittamaksi. Monta kertaa olen viinilasin ääreltä soittanut, etten enää jaksa kuolemia ja sairauksia. Monta tuli lyhyen ajan sisällä ja luulin etten ikinä kestä.
      Sisarukset toimii terapeuttina, he ovat siitä ihania, että ei tarvitse koskaan kertoa perustietoja, kuten ammattiauttajille pitäisi. Siitä vaan alkaa purkaa just päällimmäistä, he ovat heti kärryillä.
      Sain juuri ison rupeaman läheisen elämän järjestelyssä lähes valmiiksi, joten on helpompi aika. Ja sen päätin, että tulevaisuutta en ajattele, vain tätä päivää.
      Auttaminen on kuitenkin itselle merkittävää, saan siitä hyvän mielen. Olen saanut fyysisiä voimia rahtaamisessa ja henkisiä kun on selvinnyt, se on kaikki kotiinpäin.
      Voimia sinulle, usko vaan että viikon päästä olet uusi ihminen.

      • 1lesken

        Kun.antaa
        Totta on, että vaikka sisarusten kanssa on aina pientä skismaa, he ovat suuri voimavara. Kun yksin elää, tulee liikaa käperrettyä itseensä.Ja silloin asioilla pakkaa olemaan vain yksi ajattelusuunta. Hyvän mielen saan silloin, kun omainen tuntuu olevan tyytyväinen ja varsinkin kivuton. Silloin on tunne, että hän on oikeassa paikassa. Lesken


    • Minä tunsin syntyessäni että kaikki ei voi olla oikein.
      Huusin, kakkasin kusin maailmalle.
      Te tapoitte siskoni, kauneimman naisen.
      Joka taatusti olisi juonut elämästään kaiken.
      Minä olisin hoitanut häntä hetken verran.
      Niin kauan kuin rahaa olisin saanut tilitä jonkun herran.
      Vasta-syntyneenä ei kuunnellut minua kukaan.
      Se on varmasti onnea ettei mun pitänyt.
      Alkaa pashaa jauhaa enenpää, kuten tässä aloituksessa demeter nyt.

      H.

      • Heh, nytpä sain minäkin kunnon naurut..)) Mistäs hurmuri nyt noin tuohtui ? Hunksi siis...

        Mutta ole huoleti hunksi. Kohta tästä taas lähdetään....


      • Siilenä1
        demeter1 kirjoitti:

        Heh, nytpä sain minäkin kunnon naurut..)) Mistäs hurmuri nyt noin tuohtui ? Hunksi siis...

        Mutta ole huoleti hunksi. Kohta tästä taas lähdetään....

        Vaikia tyyppi. Ei koskaa tiedä mitä päässään liikkuu? Ns Trollityyppi.


      • Siilenä1 kirjoitti:

        Vaikia tyyppi. Ei koskaa tiedä mitä päässään liikkuu? Ns Trollityyppi.

        Heh, siilenä1, eikös nykyään kuulu sanoa, että "haastava" tyyppi ?.. Tutkimattomat ovat herrain tiet, ja niin kai ovat meidän rouvienkin tiet...
        On minua kutsuttu "vaikeaksi" ihmiseksi, eikä varmasti turhaan..))


      • siilenä1
        demeter1 kirjoitti:

        Heh, siilenä1, eikös nykyään kuulu sanoa, että "haastava" tyyppi ?.. Tutkimattomat ovat herrain tiet, ja niin kai ovat meidän rouvienkin tiet...
        On minua kutsuttu "vaikeaksi" ihmiseksi, eikä varmasti turhaan..))

        Nii, voihan tietty sanoa et haastavakin, hälle joka haasteita kaipaa :D.
        No kirjoitustesi perusteella et ole lainkaan vaikea.


      • siilenä1 kirjoitti:

        Nii, voihan tietty sanoa et haastavakin, hälle joka haasteita kaipaa :D.
        No kirjoitustesi perusteella et ole lainkaan vaikea.

        Pelkkää feikkiä se vaan on, siilenä. Täällähän on helppo näyttää itsestään se paraatipuoli..))
        Hyvä strategia on myös se, ettei tule tänne valmiiksi ärtyneenä. Senköhän vuoksi tässä tarvitaan pausseja välillä ? ..))
        Mutta yhtä kaikki: kukin tyylillään ja tylsää olisi, jos kaikki täällä vetäisivät sopuisaa linjaa...


      • Siilenä1
        demeter1 kirjoitti:

        Pelkkää feikkiä se vaan on, siilenä. Täällähän on helppo näyttää itsestään se paraatipuoli..))
        Hyvä strategia on myös se, ettei tule tänne valmiiksi ärtyneenä. Senköhän vuoksi tässä tarvitaan pausseja välillä ? ..))
        Mutta yhtä kaikki: kukin tyylillään ja tylsää olisi, jos kaikki täällä vetäisivät sopuisaa linjaa...

        Nii, onhan se niinkin.


      • siilenä1
        Siilenä1 kirjoitti:

        Nii, onhan se niinkin.

        ...............ja lisäyksenä jotta vajaitahan me kaikki :).


      • Etkö voisi vain olla kommentoimatta jos aloitus ei miellytä???
        Hyvä kuva :)


      • mielikki.mummo kirjoitti:

        Etkö voisi vain olla kommentoimatta jos aloitus ei miellytä???
        Hyvä kuva :)

        "mielikki.mummo"

        Minulleko?

        Jos, niin.
        Keskustelu-palsta ei kestä hiljaisuutta.
        Vaikka palstalla jokunen Pöllö onkin.

        H.


    • Siilenä1

      No mites se erakko nyt yhtäkkiä muuttui yliempaattiseksi auttajaksi?

      • 1lesken

        siile
        Tämä heitto oli kait minulle. Kokoajanhan olen auttanut omaisiani. En ole muuttunut mihinkään suuntaan. Erakko olen luonteeltani. Lesken


      • Siilenä1
        1lesken kirjoitti:

        siile
        Tämä heitto oli kait minulle. Kokoajanhan olen auttanut omaisiani. En ole muuttunut mihinkään suuntaan. Erakko olen luonteeltani. Lesken

        Ei kait erakot ketään auta. Joten et liene erakko. Erakot karttavat ihmisiä.


      • 1lesken
        Siilenä1 kirjoitti:

        Ei kait erakot ketään auta. Joten et liene erakko. Erakot karttavat ihmisiä.

        siile
        En kait sitten ole erakko, vaikka viihdyn yksin ja kartan kaikkia pippaloita ja kissanristiäisiä. Olen epäsosiaalinen ja siksi omaiseni asioiden hoitaminen monien henkilöiden kanssa tuottaa tuskaa. Kun ketään muutakaan ei ole asioiden hoitajaksi ja osaajaksi,minun on pakko. En voi jättää ihmistä ja omaistani heitteille. Lesken


      • Siilenä1 kirjoitti:

        Ei kait erakot ketään auta. Joten et liene erakko. Erakot karttavat ihmisiä.

        Erakkoja on monenlaisia. Minäkin olen erakko siinä suhteessa että päästän lähelle hyvin valikoidusti.
        Yksi läheinen ystävä riittää mainosti, hänkin vain viikonloppuisin ja lomillaan.
        Olen auttanut paljonkin, nyt en enää auta kuin itseäni.


    • Minätsemppaan

      Aloittajalle. Pitää itse arvostaa itseään. Jos ei näin tee ei kukaan muukaan arvosta. Ja arvostuksesta viis, sinulla on vain tämä elämä. Tee kaikkea mistä itse pidät, ainakin kerran päivässä. Auttajista tulee yleensä orjia ja heitä käytetään surutta hyväksi. Ihmiset ei vaan huomaa eikä ajattele, kun ovat sihen tottuneet. Voit vain lopettaa auttamasta siis, ainakin vähän helllittää. Elämä on kallis lahja ja siksi omaa elämää pitää arvostaa. Jos tuntisin sinut tarjoaisin kahvit! Ihan muuten v aan. Teet hyvää työtä, mutta kuka sinusta huolehtii aikanaan? On taito olla uhrautumatta ja sitä voi harjoittaa. Tsemppiä sinne. Riität ihan mihin vaan. Mutta kynnysmaton virkaa ei kannata harjoittaa.

      • 1lesken

        Minätsem
        Kyllä minä toisaalta arvostankin itseäni ja suorituksiani. Senkin olen huomannut, että yhden niskaan kaadetaan helposti asioita, jos ei osaa Ei sanaa. Vedotaan siihen, että yksinäinen leski nyt ehtii ja jaksaa mitä vaan. Mistä nostan itselleni hattua, on netin käytön hallitseminen ja sen kautta pääsy kaikkien virastojen sivuille. vakuutusyhtiöihin, kelaan, pankkiin jne. Samoin erikoiskokoisten vaatteiden tilaaminen netistä on helpottanut ostamista. Josko nyt kun asiat on saatu rullaamaan, tilanne rauhoittuu. Minulla on vain yksi toive itselleni. Että en menettäisi mielenrauhaani, jonka olen saanut lahjaksi. Lesken


      • Siilenä1
        1lesken kirjoitti:

        Minätsem
        Kyllä minä toisaalta arvostankin itseäni ja suorituksiani. Senkin olen huomannut, että yhden niskaan kaadetaan helposti asioita, jos ei osaa Ei sanaa. Vedotaan siihen, että yksinäinen leski nyt ehtii ja jaksaa mitä vaan. Mistä nostan itselleni hattua, on netin käytön hallitseminen ja sen kautta pääsy kaikkien virastojen sivuille. vakuutusyhtiöihin, kelaan, pankkiin jne. Samoin erikoiskokoisten vaatteiden tilaaminen netistä on helpottanut ostamista. Josko nyt kun asiat on saatu rullaamaan, tilanne rauhoittuu. Minulla on vain yksi toive itselleni. Että en menettäisi mielenrauhaani, jonka olen saanut lahjaksi. Lesken

        Jos sulla on noin iso netin käytön tarve, riittääkö älypuhelimen kapasiteetti asioiden hoitoon? Mää vaan kysyn.


      • 1lesken
        Siilenä1 kirjoitti:

        Jos sulla on noin iso netin käytön tarve, riittääkö älypuhelimen kapasiteetti asioiden hoitoon? Mää vaan kysyn.

        siile
        Älypuhelin riittää mainiosti. Kaikkiin palveluihin. Lesken


      • Siilenä1
        1lesken kirjoitti:

        siile
        Älypuhelin riittää mainiosti. Kaikkiin palveluihin. Lesken

        Jos pitää jotain tulostaa ulos, siitä ei pysty ei kykene.


      • 1lesken
        Siilenä1 kirjoitti:

        Jos pitää jotain tulostaa ulos, siitä ei pysty ei kykene.

        siile
        Kaikki onnistuu. Myös tulostus.Lesken


      • Siilenä1
        1lesken kirjoitti:

        siile
        Kaikki onnistuu. Myös tulostus.Lesken

        Älypuhelimestako? Siihen tarvinnee ainakin tulosimen ja jonkun ohjelman sitten vissiin?


      • 1lesken
        Siilenä1 kirjoitti:

        Älypuhelimestako? Siihen tarvinnee ainakin tulosimen ja jonkun ohjelman sitten vissiin?

        siile
        Yleensä tulostin tarvitaan Lesken


      • Siilena1
        1lesken kirjoitti:

        siile
        Yleensä tulostin tarvitaan Lesken

        Sula on siis sellainen puhelin ja siinä ohjelma, mistä kykenet puhelimen kautta tulostamaan esimerkiksi täyttämäsi lomakkeen? Ja skannaamaan tarvittavat liitteet?


    • Ja kukkais-kesä etenee
      -
      Piti ottaa vessassakin itse kuva.
      Vessassani kun on armahtavanpi tunnelma-valaistus.
      Näkisin uuden kuvani olevan parenpi kuin parturi-tyttösen ottama.
      Hänen "studiossaan" on ihan liian raaka valaistus.

      H.

      • Siilenä1

        Hymmyilisit ees jossain kuvassa.


      • niin-tytöt-tekee

        Mene ammeeseen ja ota kuva sorjista sääristäsi.


      • Jovaan

        Hyvän näköinen! Tässähän nyt innostuu. Ei oo kaikki ihan homekorvia.


      • sitte.hymyilee
        Siilenä1 kirjoitti:

        Hymmyilisit ees jossain kuvassa.

        Hän laitattaa ensin hanpaansa kuntoon.


      • Siilenä1
        sitte.hymyilee kirjoitti:

        Hän laitattaa ensin hanpaansa kuntoon.

        Huomasin. Voipi kai sitä hymmyillä suu kiinni jos ei halua hampaistansa näyttää. Mutta hienoa et hoidattaa hampaansa jos niissä on hoitamista. Huonot hampaat ovat riski esimerkiksi sydänterveydelle.


      • hampaat.sillalla

        Raateluhanpaansa ei teroitusta kaipaa.
        Hanpaaton hän ei ole teksteissään.
        Leegoistaan on puhunu.


    • Hyväpäätös

      Kuulostat niiltä kilteiltä ihmisiltä jotka elävät enemmän toisten elämiä kuin omaansa. Ryhdistäydy ja hoida omat asiasi ja toisten juttuja vain juuri sen verran kuin jaksat ja pystyt. Opettele sanomaan pieni kaksikirjaiminen sana; EI. Se ei tarkoita välinpitämättömyyttä vaan sitä että osaat ja tiedät mikä on sinulle itsellesi hyväksi ja terveydeksi.

      • New-age

        Mitäs jos lähtisit kylpylään vaikka minilomalle.
        Voisit palkita itseäsi.


      • Enolekiltti-enää

        Ai mää vai ?


      • New-age

        Mää en tiedä oleks sää taaskaan hää, joka teki aloituksen. Jos sää oot hää, niin sit joo-o.


      • 1lesken
        New-age kirjoitti:

        Mitäs jos lähtisit kylpylään vaikka minilomalle.
        Voisit palkita itseäsi.

        New-
        Olen pohtinut kylpylään menoa, mutta sairaan omaisen kannalta. Josko hän pääsisi kuntoutukseen johonkin keskukseen, voisin olla avustajana mukana. Muuten hän tuskin yksin lähtisi vaikka Kela hyväksyisi ohjelman ja kuittaisi sen. Lesken


      • New-age

        Mielestäni tarvitsisit myös ommoo lommookin, jos kovasti olet kiinni toisen hoivaamisessa. Ettäs edelleen jaksat.


      • 1lesken
        New-age kirjoitti:

        Mää en tiedä oleks sää taaskaan hää, joka teki aloituksen. Jos sää oot hää, niin sit joo-o.

        New-
        Kylpylä ei ole minun juttuni. Liikaa kiljuvia tenavia, kauhea hässäkkä pukuhuoneissa, meluinen ruokaravintola. Jotain muuta. Lesken


      • Vasemmanlaidanlukutaito

        Kaikki kylpylät eivät ole samanlaisia. On myös rauhallisia ja tasokkaita olemassa esim. Haikossa ja Naantalissa.

        On se pilun kumma että näitä keskustelusivuja käyttävät eivät osaa eli tiedä mitä 'vastausnappulaa' painetaan jotta saadaan oma kommentti oikeaan kohtaan. "Hyvä päätös" ei ole "sää" eikä "hää", mää olen mää enkä kukaan teistä.


      • 1lesken
        Vasemmanlaidanlukutaito kirjoitti:

        Kaikki kylpylät eivät ole samanlaisia. On myös rauhallisia ja tasokkaita olemassa esim. Haikossa ja Naantalissa.

        On se pilun kumma että näitä keskustelusivuja käyttävät eivät osaa eli tiedä mitä 'vastausnappulaa' painetaan jotta saadaan oma kommentti oikeaan kohtaan. "Hyvä päätös" ei ole "sää" eikä "hää", mää olen mää enkä kukaan teistä.

        Vasemmanlai
        Olen joskus ollut Katinkullassa ja se oli ihan karsea paikka. Haikko olisi kyllä unelmien täyttymys. Lesken


      • New-age

        Haikon ympäristö on myös kaunis - mm. ranta-alua. Kallioille voi kiivetä kinttupolkua. Edelfelt on oleillut lähitienoolla. Ei ole pitkä matka käväistä Porvoossa ja Brunbergilla jne.


      • Siilenä1
        1lesken kirjoitti:

        New-
        Olen pohtinut kylpylään menoa, mutta sairaan omaisen kannalta. Josko hän pääsisi kuntoutukseen johonkin keskukseen, voisin olla avustajana mukana. Muuten hän tuskin yksin lähtisi vaikka Kela hyväksyisi ohjelman ja kuittaisi sen. Lesken

        Jos on jo palvelutalossa tuskin pääsee kelan kustantamiin kuntoutuslomiin ainakaan, puhumattakaan että omainen pääsisi mukaan.


      • 1lesken
        Siilenä1 kirjoitti:

        Jos on jo palvelutalossa tuskin pääsee kelan kustantamiin kuntoutuslomiin ainakaan, puhumattakaan että omainen pääsisi mukaan.

        Siil
        Kun asuu palvelukodissa. Jos lääkäri on sitä mieltä, että kuntoutus kannattaa, hänen lausunnollaan voi sitä hakea. Lähin omainen katsotaan saattajaksi ja jossain määrin avustajaksi. Lesken


      • Siilenä1
        1lesken kirjoitti:

        Siil
        Kun asuu palvelukodissa. Jos lääkäri on sitä mieltä, että kuntoutus kannattaa, hänen lausunnollaan voi sitä hakea. Lähin omainen katsotaan saattajaksi ja jossain määrin avustajaksi. Lesken

        Eikö kuntoutuksen kannattavuus harkita ennen palvelukotiin joutumista.


    • samanhuomannut

      Tuttu tunne ja tulee todella riittämätön olo, jos kaikkia alkaa auttamaan ja on ns. kaikenvaralla jos joku tarviis apua. Sitä se on kun on liian kiltti.
      Itse huomasin, et nyt pitää alkaa ajattelemaan omaa elämää, kun kaupassakin huomasin, et myyjät tulee heti kysymään voisko olla avuks, sekin ärsytti.
      Enhän minä apua tarvii vaan muut, ja kilttinä ihmisenä ostin myyjän mieliksi?, vai olenko niin varakkaan näköinen, et siksi myyjät tyrkyttää.

      • 1lesken

        saman
        Minulle on sanottu, että olen narsistin vastakkainen persoona. Eli uhriudun tietoisesti. Tätä en tietenkään allekirjoita, vaikka siinä voi piillä totuuden siemen. Kun olen epäsosiaalinen, niin autettavahan on silloin pääroolissa. Itse olen taka-alalla, mutta tärkeässä roolissa. Kaikki mielenkiinto on autettavassa, ei minussa. Se sopii erittäin hyvin persoonani. Ehkä näin pönkitän epävarmuuttani ja hoivaamisviettiäni. Lesken


      • kahden-vaiheilla
        1lesken kirjoitti:

        saman
        Minulle on sanottu, että olen narsistin vastakkainen persoona. Eli uhriudun tietoisesti. Tätä en tietenkään allekirjoita, vaikka siinä voi piillä totuuden siemen. Kun olen epäsosiaalinen, niin autettavahan on silloin pääroolissa. Itse olen taka-alalla, mutta tärkeässä roolissa. Kaikki mielenkiinto on autettavassa, ei minussa. Se sopii erittäin hyvin persoonani. Ehkä näin pönkitän epävarmuuttani ja hoivaamisviettiäni. Lesken

        "Minulle on sanottu, että olen narsistin vastakkainen persoona. Eli uhriudun tietoisesti."

        Olen lueskellut noita kirjoituksia ja itsestäni huomaan, että olen loppujen lopuksi todella huolehtiva lähimmäisistäni, siis vieraistakin, vaikka kovasti olen kyllä "kylmettänyt" itseäni , mutta viime`päivät on tuoneet kyllä kylmää kyytiä, kuinka toiset voi olla niin itsekkäitä.

        Aluksi oli vain tupakan ostamista ja kysyjä sanoi, kun kaupat ei ole vielä auki, joten annoin, mutta ei hänellä ollut rahaa edes askin hintaa? Miten hän olisi kaupasta sitten ostanut? Aika pian sama toistui ja nyt vain savukkeen verran.

        Nyt sinua kauhistuttaa, koska kerron, että minulla on alkoholia i t s e l l e n i, jota olen joskus tarjonnut tälle tupakka pummille pikarin, mutta sitten hän huomasi, kun tekee syyn tulla luokseni, niin aina ryypyn tarjoan, joten lopetin. Nyt sitten tapahtui tämäkin, että hän tuli ovelleni kysyen, onko minulla myydä Jallupullo vaikka mihin hintaan? Vetäisin oven kiinni, sanoen, ei ole.

        Naapurustossa on jatkuvat juomingit, välillä tappelevat, että poliisit soitetaan, kunnes taas istutaan, kuin ylimmät ystävät. Yksi mies teloi itsensä, että hän joutui leikkaukseen olkapäästään ja nyt örvelää edelleen kännissä ja kaatuilee minne sattuu. Kaverit ei auta.

        Toissailtana huomasin, koska ikkunamme on vastapäätä, että hän oli kaatunut kotinsa lattialle, eikä päässyt siitä ylös. Sanoin siitä talossamme käyvässä kodinhoitajalle, joka ensin tokaisi, että eihän se ole kotona, jolloin sanoin, että ovi on auki ja mies makaa siinä? Vaan mitä tämä "armon sisar"kävi katsomassa, että elää se vielä, koska jalat liikkuu. Sanoi kyllä, että hän hakee apua, mutta sitä apua ei kuulunut koskaan. Jotenkin tämä "potilas" oli raahautunut sänkyynsä , mutta kaikki hänen tukisiteet olkapää vammoihin olivat aivan löysällä, koska itse kävin häntä katsomassa.

        Koska minä en osaa, tai edes uskalla käydä asentelemaan jotain remeleitä, niin pyysin yhden kodinhoitajan, nuoren tytön välittämään tiedon, että tämä kaveri tarvitsee apua ja oli todellakin tehokas pyyntö. Apua tuli ja myös minulle kysely (ilm.esimies) kunnasta, kuinka asiat oikein meni?

        Mutta "1leski" pyyntöni sinulle onkin tämän.? Kuinka pääsit alkoholista eroon ja olet nyt raitis alkoholisti, koska onhan tuo tuttu sanonta minullekin vuosien myötä, jonka sinä vain tunnet.D


      • 1lesken
        kahden-vaiheilla kirjoitti:

        "Minulle on sanottu, että olen narsistin vastakkainen persoona. Eli uhriudun tietoisesti."

        Olen lueskellut noita kirjoituksia ja itsestäni huomaan, että olen loppujen lopuksi todella huolehtiva lähimmäisistäni, siis vieraistakin, vaikka kovasti olen kyllä "kylmettänyt" itseäni , mutta viime`päivät on tuoneet kyllä kylmää kyytiä, kuinka toiset voi olla niin itsekkäitä.

        Aluksi oli vain tupakan ostamista ja kysyjä sanoi, kun kaupat ei ole vielä auki, joten annoin, mutta ei hänellä ollut rahaa edes askin hintaa? Miten hän olisi kaupasta sitten ostanut? Aika pian sama toistui ja nyt vain savukkeen verran.

        Nyt sinua kauhistuttaa, koska kerron, että minulla on alkoholia i t s e l l e n i, jota olen joskus tarjonnut tälle tupakka pummille pikarin, mutta sitten hän huomasi, kun tekee syyn tulla luokseni, niin aina ryypyn tarjoan, joten lopetin. Nyt sitten tapahtui tämäkin, että hän tuli ovelleni kysyen, onko minulla myydä Jallupullo vaikka mihin hintaan? Vetäisin oven kiinni, sanoen, ei ole.

        Naapurustossa on jatkuvat juomingit, välillä tappelevat, että poliisit soitetaan, kunnes taas istutaan, kuin ylimmät ystävät. Yksi mies teloi itsensä, että hän joutui leikkaukseen olkapäästään ja nyt örvelää edelleen kännissä ja kaatuilee minne sattuu. Kaverit ei auta.

        Toissailtana huomasin, koska ikkunamme on vastapäätä, että hän oli kaatunut kotinsa lattialle, eikä päässyt siitä ylös. Sanoin siitä talossamme käyvässä kodinhoitajalle, joka ensin tokaisi, että eihän se ole kotona, jolloin sanoin, että ovi on auki ja mies makaa siinä? Vaan mitä tämä "armon sisar"kävi katsomassa, että elää se vielä, koska jalat liikkuu. Sanoi kyllä, että hän hakee apua, mutta sitä apua ei kuulunut koskaan. Jotenkin tämä "potilas" oli raahautunut sänkyynsä , mutta kaikki hänen tukisiteet olkapää vammoihin olivat aivan löysällä, koska itse kävin häntä katsomassa.

        Koska minä en osaa, tai edes uskalla käydä asentelemaan jotain remeleitä, niin pyysin yhden kodinhoitajan, nuoren tytön välittämään tiedon, että tämä kaveri tarvitsee apua ja oli todellakin tehokas pyyntö. Apua tuli ja myös minulle kysely (ilm.esimies) kunnasta, kuinka asiat oikein meni?

        Mutta "1leski" pyyntöni sinulle onkin tämän.? Kuinka pääsit alkoholista eroon ja olet nyt raitis alkoholisti, koska onhan tuo tuttu sanonta minullekin vuosien myötä, jonka sinä vain tunnet.D

        kahden-
        Tuo mitä kirjoitit on tuttua minullekin. Edellisessä talossa, missä asuttiin, käytännössä katsoen kaikki ryyppäsivät, myös minä ja em.mieheni. Jatkuvaa meteliä, poliiseja, lansseja. Ei kylläkään meillä. Me istuttiin keittiön pöydän vieressä, lätkittiin korttia ja juotiin kossua. Erotuksena sinun kertomukseesi oli,että talon jätkät ja naiset pitivät aina toisistaan huolta. Ketään ei jätetty. Porukat olivat eläkkeellä tai työttömiä kantasuomalaisia. Em.mies oli sairaseläkkeellä. Niin se juopottelun lopetus. Em.miehelle alkoi tulla diabeteksen lisäksi kivuliaita sivusairauksia. Hän kävi lääkärillä, joka määräsi tosi vahvoja lääkkeitä. Viinan kanssa ne eivät sopineet yhteen. Miehen tissuttelu loppui siihen, niinkuin minunkin . Avasin leijonaviinapullojen korkit ja kaadoin viinat vessanpytystä alas. Ja tein päätöksen, kun viina valui poispäin minusta. Ei enää tuota helvetin juomaa, ei enää hirveitä krapuloita, ei enää voimakasta häpeää. Ei se helppoa ollut. Nimittäin alkoivat hirveät vieroitusoireet. Painajaisia, mustaa, synkkää, kuiluun vaipumista, kaameata sekamelskaa päässä. Em.mies lohdutti,kun heräsin hiestä märkänä. Myös mies itse kärsi vierotuksesta ja kivuista. Kun pääsee sen helvetin mankelin läpi, kiittää jotain tuntematonta. Yhtenä aamuna heräsin tyynenä. Em.mies keitti kahvia ja nyt se maistui. Ulkona kuulin lintujen laulun ja näin värejä. En ollut uskoa tätä todeksi. Kuin musta vaate olisi repäisty pois kasvoilta ja uskalsin vilkuilla ympärilleni. Pelkäsin vielä pitkään kahvilaan menoa, mutta myöhemmin rohkaistuin. Nyt olen ollut vuosia raitistunut alkoholisti. Lesken


      • kahden-vaiheilla
        1lesken kirjoitti:

        kahden-
        Tuo mitä kirjoitit on tuttua minullekin. Edellisessä talossa, missä asuttiin, käytännössä katsoen kaikki ryyppäsivät, myös minä ja em.mieheni. Jatkuvaa meteliä, poliiseja, lansseja. Ei kylläkään meillä. Me istuttiin keittiön pöydän vieressä, lätkittiin korttia ja juotiin kossua. Erotuksena sinun kertomukseesi oli,että talon jätkät ja naiset pitivät aina toisistaan huolta. Ketään ei jätetty. Porukat olivat eläkkeellä tai työttömiä kantasuomalaisia. Em.mies oli sairaseläkkeellä. Niin se juopottelun lopetus. Em.miehelle alkoi tulla diabeteksen lisäksi kivuliaita sivusairauksia. Hän kävi lääkärillä, joka määräsi tosi vahvoja lääkkeitä. Viinan kanssa ne eivät sopineet yhteen. Miehen tissuttelu loppui siihen, niinkuin minunkin . Avasin leijonaviinapullojen korkit ja kaadoin viinat vessanpytystä alas. Ja tein päätöksen, kun viina valui poispäin minusta. Ei enää tuota helvetin juomaa, ei enää hirveitä krapuloita, ei enää voimakasta häpeää. Ei se helppoa ollut. Nimittäin alkoivat hirveät vieroitusoireet. Painajaisia, mustaa, synkkää, kuiluun vaipumista, kaameata sekamelskaa päässä. Em.mies lohdutti,kun heräsin hiestä märkänä. Myös mies itse kärsi vierotuksesta ja kivuista. Kun pääsee sen helvetin mankelin läpi, kiittää jotain tuntematonta. Yhtenä aamuna heräsin tyynenä. Em.mies keitti kahvia ja nyt se maistui. Ulkona kuulin lintujen laulun ja näin värejä. En ollut uskoa tätä todeksi. Kuin musta vaate olisi repäisty pois kasvoilta ja uskalsin vilkuilla ympärilleni. Pelkäsin vielä pitkään kahvilaan menoa, mutta myöhemmin rohkaistuin. Nyt olen ollut vuosia raitistunut alkoholisti. Lesken

        1lesken

        Lämmin kiitos kirjoituksestasi.


    • Olisi se varmaan outo tunne tuntea kantavansa koko maailmaa harteillaan ja ettei kukaan osaa mitään, jos en minä sitä hoitele. Jonkunlainen heimopäällikön osa, minkä on itse itselleen valinnut.

      Ja sitten huomata, ettei sitä osaakaan tehdä. Täysi uupumus, kun joutuu hoitelemaan itselleen eläkehakemuksen. Ja pläts! Ihan poikki sen jälkeen ja tarvitsee ainakin viikon loman ...

      • 1lesken

        Tell
        Pienelle ihmiselle läheisen halvaantuminen on iso asia. Jo pelkästään henkisesti. Kuka ottaa hoitaakseen vapaaehtoisesti kaiken. Tähän virkaan ei ole tulijoita. Yksinäisen, lapsettoman, akattoman, autoilevan, antiikkikeräilijän asiat eivät hoidu hetkessä. Otin ohjat käsiini kun kukaan muu ei sitä tehnyt. Joskus se väsymys iskee, vaikka vain viikoksi.


      • Siilenä1

        Ei viikko riitä, tarvitaan vähintään puoli vuotta uupumisesta toipumiseen. . Edunvalvojatkin on keksitty jos on uupumista ilmassa. Yhtään kruunu ei ole lirkkaampi jos itsensä toisen edestä uvuttaa.


      • 1lesken kirjoitti:

        Tell
        Pienelle ihmiselle läheisen halvaantuminen on iso asia. Jo pelkästään henkisesti. Kuka ottaa hoitaakseen vapaaehtoisesti kaiken. Tähän virkaan ei ole tulijoita. Yksinäisen, lapsettoman, akattoman, autoilevan, antiikkikeräilijän asiat eivät hoidu hetkessä. Otin ohjat käsiini kun kukaan muu ei sitä tehnyt. Joskus se väsymys iskee, vaikka vain viikoksi.

        Mitä olen aikaisemmista ketjuistasi ymmärtänyt, niin halvaantunut veljesi on superhyvässä palvelukodissa (vai -talossa?), missä hänellä on hoitajat.
        En ymmärrä missä vaiheessa ja miksi sinun on rasitettava itseäsi hänen asioittensa hoitamisen takia ympäri vuorokaudet nonstoppina.

        Koska niin näppärä olet hoitamaan asiat netillä älypuhelimen kautta, niin ei kai se sinunlaisellesi taitavalle pitäisi olla kovinkaan rasittavaa hoidella veljesi pankkitiliä. Ja nythän sinulla työttömyyskortistosta eläkkelle päässeenä on aikaa, kun ei tarvitse enää olla aktiivinen työnetsijä. Mitä sinulla muita kiireitä olisi, kun et erakkona halua minnekään ihmisten ilmoillekaan mennä.


      • 1lesken
        Siilenä1 kirjoitti:

        Ei viikko riitä, tarvitaan vähintään puoli vuotta uupumisesta toipumiseen. . Edunvalvojatkin on keksitty jos on uupumista ilmassa. Yhtään kruunu ei ole lirkkaampi jos itsensä toisen edestä uvuttaa.

        siile
        Olen viikon kotonani lenkkeillen ja siivoten. Ei tarvitse istua bussissa 70 km/pv. Jo se on lepoa. Edunvalvojalla ei ole tässä keississä mitään virkaa. Kruunu sopii sveduille, ei minulle. Lesken


      • 1lesken
        Tellukka kirjoitti:

        Mitä olen aikaisemmista ketjuistasi ymmärtänyt, niin halvaantunut veljesi on superhyvässä palvelukodissa (vai -talossa?), missä hänellä on hoitajat.
        En ymmärrä missä vaiheessa ja miksi sinun on rasitettava itseäsi hänen asioittensa hoitamisen takia ympäri vuorokaudet nonstoppina.

        Koska niin näppärä olet hoitamaan asiat netillä älypuhelimen kautta, niin ei kai se sinunlaisellesi taitavalle pitäisi olla kovinkaan rasittavaa hoidella veljesi pankkitiliä. Ja nythän sinulla työttömyyskortistosta eläkkelle päässeenä on aikaa, kun ei tarvitse enää olla aktiivinen työnetsijä. Mitä sinulla muita kiireitä olisi, kun et erakkona halua minnekään ihmisten ilmoillekaan mennä.

        Tell
        Veljeni ja äitini ovat todellakin tasokkaissa palvelukodeissa. Heillä on perushoito ja hyvä sellainen. Voisin tehdä samallalailla kuin suurin osa omaisista tekee. En kävisi vierailuilla ollenkaan. Mitä suotta omaista roudata ulos ja kahville. Mitä välittää, vaikka asukas istuisi vanhoissa kuluneissa rääsyissä ruokailemassa. Kasvakoon tukka, mitä parturilla. Parta saa rehottaa kun ei vie kunnon partateriä. Diabeetikon jalat, mitä väliä. Turhaan jalkahoitaja tulee leikkaamaan kynnet ja hieromaan kipeitä jalkoja. Huonekin saa olla alkuperäinen. Turhaa on verhot ikkunassa, taulut seinässä, oikean kokoinen lipasto televisiolle. Samoin pieni vitriini jossa on kahvikuppeja ja laseja kahvinjuontia varten. Ei väliä asukkaan mielialalla. Turhaa viedä veljeäni pyörätuolilla katsomaan äitiämme, joka on nyt, kaaduttuaan, on vuodepotilaana. Mitä sitä takseja tilailemaan, miettimään onko oikeat särkylääkket matkassa mukana. Paperihommat sujuvat netissä, mutta välillä joutuu kirjoituttamaan valtakirjoja ja viemään firmoihin. Vaatteet tilataan netistä, mutta ne haetaan postista ja viedään asukkaalle. Palautetaan, jos koko päin seiniä. Lääkkeet ovat kalliita. Uusi insuliini ei ole Kelan korvattava. 120€/kk jätetään eläkkeistä asukkaalle. Seurattava niitä on ja kyseltävä sairaanhoitajalta, onko kaikki 16 lääkettä tarpeellisia. Niin , minulle ei ole vielä myönnetty eläkettä. Sitä odotellessa. Lähden viemään tänään kaksi pikeepaitaa veljelleni. Se on paita ja päivä kun siellä vaihdetaan. Lesken


      • 1lesken kirjoitti:

        Tell
        Veljeni ja äitini ovat todellakin tasokkaissa palvelukodeissa. Heillä on perushoito ja hyvä sellainen. Voisin tehdä samallalailla kuin suurin osa omaisista tekee. En kävisi vierailuilla ollenkaan. Mitä suotta omaista roudata ulos ja kahville. Mitä välittää, vaikka asukas istuisi vanhoissa kuluneissa rääsyissä ruokailemassa. Kasvakoon tukka, mitä parturilla. Parta saa rehottaa kun ei vie kunnon partateriä. Diabeetikon jalat, mitä väliä. Turhaan jalkahoitaja tulee leikkaamaan kynnet ja hieromaan kipeitä jalkoja. Huonekin saa olla alkuperäinen. Turhaa on verhot ikkunassa, taulut seinässä, oikean kokoinen lipasto televisiolle. Samoin pieni vitriini jossa on kahvikuppeja ja laseja kahvinjuontia varten. Ei väliä asukkaan mielialalla. Turhaa viedä veljeäni pyörätuolilla katsomaan äitiämme, joka on nyt, kaaduttuaan, on vuodepotilaana. Mitä sitä takseja tilailemaan, miettimään onko oikeat särkylääkket matkassa mukana. Paperihommat sujuvat netissä, mutta välillä joutuu kirjoituttamaan valtakirjoja ja viemään firmoihin. Vaatteet tilataan netistä, mutta ne haetaan postista ja viedään asukkaalle. Palautetaan, jos koko päin seiniä. Lääkkeet ovat kalliita. Uusi insuliini ei ole Kelan korvattava. 120€/kk jätetään eläkkeistä asukkaalle. Seurattava niitä on ja kyseltävä sairaanhoitajalta, onko kaikki 16 lääkettä tarpeellisia. Niin , minulle ei ole vielä myönnetty eläkettä. Sitä odotellessa. Lähden viemään tänään kaksi pikeepaitaa veljelleni. Se on paita ja päivä kun siellä vaihdetaan. Lesken

        Toisinsanoen et luota siihen, että hoitohenkilökunta hoitaa hommansa.

        Minun halvattuni asuu kotonaan ilman muita hoitajia kuin minä. Kävelen 8km/suunta hänen luokseen vähintäin joka toinen päivä. Ei se tunnu raskaalle, kun hän on oma lapseni kuitenkin ja muutenkin tykkään lenkkeillä vähintäin sen verran. Onhan siinä se ero sinun hoidettavaasi, että lapseni on terve päästään ja osaa itse pyytää apua (vaikka keskellä yötäkin), etten työnny ja tuppaannu sinne noin vain luulotellen, että ilman minua ei tule mistään mitään.


      • Tellukka kirjoitti:

        Toisinsanoen et luota siihen, että hoitohenkilökunta hoitaa hommansa.

        Minun halvattuni asuu kotonaan ilman muita hoitajia kuin minä. Kävelen 8km/suunta hänen luokseen vähintäin joka toinen päivä. Ei se tunnu raskaalle, kun hän on oma lapseni kuitenkin ja muutenkin tykkään lenkkeillä vähintäin sen verran. Onhan siinä se ero sinun hoidettavaasi, että lapseni on terve päästään ja osaa itse pyytää apua (vaikka keskellä yötäkin), etten työnny ja tuppaannu sinne noin vain luulotellen, että ilman minua ei tule mistään mitään.

        Anteeksi jos tunkeilen, Tellukka, mutta onko sinulla nyt jokin uusi tilanne päällä, siis lapsesi kohdalla ? Oli miten oli, niin otan osaa, vaikka eihän se mitään auta.
        Vähän olen ihmetellytkin, kun sinun kirpeitä kommenttejasi näkee vähän harvemmin - ja pidän sitä puutteena. No. Elämä yllättää, tavalla tai toisella. Ymmärrän, että teillä, sinulla ja tyttärilläsi on vahva "kolmiyhteys" keskenänne. Naiset pärjäävät aina... Tsemppiä kuitenkin kaikille.


      • 1lesken
        Tellukka kirjoitti:

        Toisinsanoen et luota siihen, että hoitohenkilökunta hoitaa hommansa.

        Minun halvattuni asuu kotonaan ilman muita hoitajia kuin minä. Kävelen 8km/suunta hänen luokseen vähintäin joka toinen päivä. Ei se tunnu raskaalle, kun hän on oma lapseni kuitenkin ja muutenkin tykkään lenkkeillä vähintäin sen verran. Onhan siinä se ero sinun hoidettavaasi, että lapseni on terve päästään ja osaa itse pyytää apua (vaikka keskellä yötäkin), etten työnny ja tuppaannu sinne noin vain luulotellen, että ilman minua ei tule mistään mitään.

        Tell
        Edelleenkin painotan, että perushoito on molemmissa palvekodeissa ihan ok. Kysymys on lisäpalveluista, joista tein selkoa.
        En nyt oikein ymmärrä. Sinun halvattusi asuu yksin. Eikö hän saa henkilökohtaista avustajaa itselleen tai muuta apua. Miksi äidin pitää kävellä 16 km/pv lapsensa luo. Täysin käsittämätöntä ja uskomatonta. Jokin kirjoituksessasi ei täsmää. Veljestäni puheenollen hän on täysin järjissään ja puhuu normaalisti. Halvaus vei kädestä ja jalasta voimat. Lesken


      • 1lesken kirjoitti:

        Tell
        Edelleenkin painotan, että perushoito on molemmissa palvekodeissa ihan ok. Kysymys on lisäpalveluista, joista tein selkoa.
        En nyt oikein ymmärrä. Sinun halvattusi asuu yksin. Eikö hän saa henkilökohtaista avustajaa itselleen tai muuta apua. Miksi äidin pitää kävellä 16 km/pv lapsensa luo. Täysin käsittämätöntä ja uskomatonta. Jokin kirjoituksessasi ei täsmää. Veljestäni puheenollen hän on täysin järjissään ja puhuu normaalisti. Halvaus vei kädestä ja jalasta voimat. Lesken

        Saahan hän apua äidiltään, sisareltaan, kavereiltaan ...

        Varmaan sinusta on käsittämätöntä ja kuulostaa työläältä, jos joku kävelee 16km saman päivän aikana. Minusta se ei ole matka eikä mikään, terveet jalat kun on. Nautin joka askelestani nyt kun niitä vielä pystyy ottamaan. Vielä sitä ehtii makaamaan punkan pohjallakin sitten kun se aika tulee.
        Yhtä hyvin voisin tietysti ajaa bussillakin, jos haluaisin, mutta sehän se vasta työläälle sinun kommenttiesi mukaan kuulostaakin. Jos en kävelisi sinne, niin sitten kävelisin jonnekin muualle päin. Miksi en sitten yhdistäisi huvin ja hyödyn?
        Vai tykkäätkö (et kai?), että minun pitäisi istua perse leveänä tässä netillä päivät pääksytysten, terveen täysissä voimissaan olevan ihmisen?


      • 1lesken
        Tellukka kirjoitti:

        Saahan hän apua äidiltään, sisareltaan, kavereiltaan ...

        Varmaan sinusta on käsittämätöntä ja kuulostaa työläältä, jos joku kävelee 16km saman päivän aikana. Minusta se ei ole matka eikä mikään, terveet jalat kun on. Nautin joka askelestani nyt kun niitä vielä pystyy ottamaan. Vielä sitä ehtii makaamaan punkan pohjallakin sitten kun se aika tulee.
        Yhtä hyvin voisin tietysti ajaa bussillakin, jos haluaisin, mutta sehän se vasta työläälle sinun kommenttiesi mukaan kuulostaakin. Jos en kävelisi sinne, niin sitten kävelisin jonnekin muualle päin. Miksi en sitten yhdistäisi huvin ja hyödyn?
        Vai tykkäätkö (et kai?), että minun pitäisi istua perse leveänä tässä netillä päivät pääksytysten, terveen täysissä voimissaan olevan ihmisen?

        Tell
        Kävely on hyvä liikuntamuoto. Eihän tuo ole matka eikä mikään. Hyvä lenkki. Ja autettava kiittää. Netissä istumisesta en tiedä mitään, mut ei kait se voi olla terveellistä jos persiit levii. Lesken


      • 1lesken kirjoitti:

        Tell
        Kävely on hyvä liikuntamuoto. Eihän tuo ole matka eikä mikään. Hyvä lenkki. Ja autettava kiittää. Netissä istumisesta en tiedä mitään, mut ei kait se voi olla terveellistä jos persiit levii. Lesken

        No sitähän minäkin.
        Miksi sinulla sitten tuo ihmettely: "Miksi äidin pitää kävellä 16 km/pv lapsensa luo. Täysin käsittämätöntä ja uskomatonta."
        Ja siinähän sitä sitten saman tien tekee sellaista kaikenlaista pientä, mitä kädetön ei pysty itse tekemään, kun siellä nyt on. En pidä sitä taakkana, vaan olen iloinen omista terveistä käsistäni.

        Yksi hankaluus siinä on, kun tunnetusti ja todistetusti olen kehno kokki.
        Mutta odotellaanpa, että hänen siskonsa tulee kesälomareissulta ja tekee pakasteeseen valmiiksi annoksia. Siihen asti saa tyytyä siihen mihin minun kurjat kokintaitoni riittävät.

        Toinen asia, missä tunnen itseni riittämättömäksi, on toisen ihmisen meikkaaminen. Itsellenikin kun töherrän mascarat ja kynsilakat minne sattuu, kunhan jossain sielläpäin on minne ne on tarkoitus laittaa, enkä muita meikkejä käytäkään, en edes tunne mitä niillä kaikenlaisilla purkeilla ja purnukoilla tehdään. Silti nuori naisellinen ihminen haluaisi olla kaunis vaikka invaliidi onkin.


      • Siilenä1
        1lesken kirjoitti:

        Tell
        Veljeni ja äitini ovat todellakin tasokkaissa palvelukodeissa. Heillä on perushoito ja hyvä sellainen. Voisin tehdä samallalailla kuin suurin osa omaisista tekee. En kävisi vierailuilla ollenkaan. Mitä suotta omaista roudata ulos ja kahville. Mitä välittää, vaikka asukas istuisi vanhoissa kuluneissa rääsyissä ruokailemassa. Kasvakoon tukka, mitä parturilla. Parta saa rehottaa kun ei vie kunnon partateriä. Diabeetikon jalat, mitä väliä. Turhaan jalkahoitaja tulee leikkaamaan kynnet ja hieromaan kipeitä jalkoja. Huonekin saa olla alkuperäinen. Turhaa on verhot ikkunassa, taulut seinässä, oikean kokoinen lipasto televisiolle. Samoin pieni vitriini jossa on kahvikuppeja ja laseja kahvinjuontia varten. Ei väliä asukkaan mielialalla. Turhaa viedä veljeäni pyörätuolilla katsomaan äitiämme, joka on nyt, kaaduttuaan, on vuodepotilaana. Mitä sitä takseja tilailemaan, miettimään onko oikeat särkylääkket matkassa mukana. Paperihommat sujuvat netissä, mutta välillä joutuu kirjoituttamaan valtakirjoja ja viemään firmoihin. Vaatteet tilataan netistä, mutta ne haetaan postista ja viedään asukkaalle. Palautetaan, jos koko päin seiniä. Lääkkeet ovat kalliita. Uusi insuliini ei ole Kelan korvattava. 120€/kk jätetään eläkkeistä asukkaalle. Seurattava niitä on ja kyseltävä sairaanhoitajalta, onko kaikki 16 lääkettä tarpeellisia. Niin , minulle ei ole vielä myönnetty eläkettä. Sitä odotellessa. Lähden viemään tänään kaksi pikeepaitaa veljelleni. Se on paita ja päivä kun siellä vaihdetaan. Lesken

        Minkä niminen insuliini?


      • Siilenä1
        1lesken kirjoitti:

        siile
        Olen viikon kotonani lenkkeillen ja siivoten. Ei tarvitse istua bussissa 70 km/pv. Jo se on lepoa. Edunvalvojalla ei ole tässä keississä mitään virkaa. Kruunu sopii sveduille, ei minulle. Lesken

        Yhtään kruunusi ei ole kirkkaampi vaikka teet itsestäsi marttyyrin ja uuvut veljesi hoidossa.
        Tulee mieleen että jos veljesi on hyvässä hoitokodissa, uuvutatkohan itsesi ihan turhasta.


      • 1lesken
        Siilenä1 kirjoitti:

        Minkä niminen insuliini?

        siile
        Uusi insuliini, jonka pitäisi hillitä ruokahalua ja auttaa sokeria pysymään balansissa. Näitä on eri merkkisiä. Ei ole kelan korvattava. Maksaa n. 70€/kk. Lesken


      • 1lesken
        Siilenä1 kirjoitti:

        Yhtään kruunusi ei ole kirkkaampi vaikka teet itsestäsi marttyyrin ja uuvut veljesi hoidossa.
        Tulee mieleen että jos veljesi on hyvässä hoitokodissa, uuvutatkohan itsesi ihan turhasta.

        Siile
        En tiedä muista kuin svedujen kruunuista. Kerron tosiasioita elävästä elämästä. Jos se kuulostaa siltä, että olen marttyyri,niin kait sitten olen.
        Palvelukodissa, missä veljeni on, ei omaisia juuri näy. Mitä sitä turhaa asukasta ulos viemään. Tänään olemme lähdössä invataxilla maalle. Veljeni on odottanut reissua. Säät ei ole oikein sallinut. Kun omaiset viisveisaavat lähimmäisistään, tällaiset reissut ovat utopiaa monelle. Onhan ne mummelit ja papparaiset huoneessaan hyvässä hoidossa. Lesken


      • 1lesken kirjoitti:

        Siile
        En tiedä muista kuin svedujen kruunuista. Kerron tosiasioita elävästä elämästä. Jos se kuulostaa siltä, että olen marttyyri,niin kait sitten olen.
        Palvelukodissa, missä veljeni on, ei omaisia juuri näy. Mitä sitä turhaa asukasta ulos viemään. Tänään olemme lähdössä invataxilla maalle. Veljeni on odottanut reissua. Säät ei ole oikein sallinut. Kun omaiset viisveisaavat lähimmäisistään, tällaiset reissut ovat utopiaa monelle. Onhan ne mummelit ja papparaiset huoneessaan hyvässä hoidossa. Lesken

        Ei se sitten taida niin tasokas paikka ollakaan kuin olet kehunut, jos siellä uupumukseen asti on omaisten hoidettavana, eikä edes ulkoiluteta hoidettavia.

        Kun luen noita juttujasi, niin tulee mieleen, että lapsettomana sinusta varmaan tuntuu ylivoimaisen raskaalta uroteolta tuollaiset toisen ihmisen hoivaamiset ja holhoamiset, toisen maallakäyttämiset, taxin tilaamiset, vaatteitten ostot ... ja muut.
        Jokainen, jolla on ollut lapsia, on niin tottunut sellaiseen jo heti ensimmäisen lapsen synnyttyä ja paljon paljon paljon enempäänkin kuin mitä sinä teet veljesi eteen. Ja kaikki se ilman lupaa (tai tarvettakaan) uupua.


      • 1lesken
        Tellukka kirjoitti:

        Ei se sitten taida niin tasokas paikka ollakaan kuin olet kehunut, jos siellä uupumukseen asti on omaisten hoidettavana, eikä edes ulkoiluteta hoidettavia.

        Kun luen noita juttujasi, niin tulee mieleen, että lapsettomana sinusta varmaan tuntuu ylivoimaisen raskaalta uroteolta tuollaiset toisen ihmisen hoivaamiset ja holhoamiset, toisen maallakäyttämiset, taxin tilaamiset, vaatteitten ostot ... ja muut.
        Jokainen, jolla on ollut lapsia, on niin tottunut sellaiseen jo heti ensimmäisen lapsen synnyttyä ja paljon paljon paljon enempäänkin kuin mitä sinä teet veljesi eteen. Ja kaikki se ilman lupaa (tai tarvettakaan) uupua.

        Tell
        Äitiys on oma valinta. Lesken


      • 1lesken kirjoitti:

        Tell
        Äitiys on oma valinta. Lesken

        Oma valintahan sinullakin kuulostaa olevan veljesi hoivaaminen, koska omien sanojesi mukaan olet vain niin narsistin vastakohta ja haluat pönkittää omaa hoivaamisviettiäsi (sen puutteessa, ettei sinulla koskaan ole ollut omia lapsia).

        Sitä vain, että sellaiset, jotka ovat hoivanneet ja holhonneet omia lapsiaan, selviävät noista kaikista mainitsemistasi hommista vähemmällä ponnistuksella ja huokailuilla. Se on niinkuin jo verissä ja osaa organisoida tekemisensä niin, ettei toisen auttamiseen mene 24/7, vaan siitä jää reilusti yli omaakin aikaa ihan itselleen.


      • 1lesken
        Tellukka kirjoitti:

        Oma valintahan sinullakin kuulostaa olevan veljesi hoivaaminen, koska omien sanojesi mukaan olet vain niin narsistin vastakohta ja haluat pönkittää omaa hoivaamisviettiäsi (sen puutteessa, ettei sinulla koskaan ole ollut omia lapsia).

        Sitä vain, että sellaiset, jotka ovat hoivanneet ja holhonneet omia lapsiaan, selviävät noista kaikista mainitsemistasi hommista vähemmällä ponnistuksella ja huokailuilla. Se on niinkuin jo verissä ja osaa organisoida tekemisensä niin, ettei toisen auttamiseen mene 24/7, vaan siitä jää reilusti yli omaakin aikaa ihan itselleen.

        Tell
        Jospa noita superorganisoijia näkisi joskus vanhempiaan, veljiään tai sisariaan katsomassa palvelukodissa. Voisin kysyä neuvoa heiltä. Itse en ole onnistunut esim. kuntoutusta saamaan veljelleni. Lesken


      • 1lesken kirjoitti:

        Tell
        Jospa noita superorganisoijia näkisi joskus vanhempiaan, veljiään tai sisariaan katsomassa palvelukodissa. Voisin kysyä neuvoa heiltä. Itse en ole onnistunut esim. kuntoutusta saamaan veljelleni. Lesken

        Jospa ne käyvät siellä ihan sinun huomaamattasi. Voisiko sellainen olla mahdollista, vai oletko kytiksellä jatkuvasti?


      • Siilenä1
        1lesken kirjoitti:

        Siile
        En tiedä muista kuin svedujen kruunuista. Kerron tosiasioita elävästä elämästä. Jos se kuulostaa siltä, että olen marttyyri,niin kait sitten olen.
        Palvelukodissa, missä veljeni on, ei omaisia juuri näy. Mitä sitä turhaa asukasta ulos viemään. Tänään olemme lähdössä invataxilla maalle. Veljeni on odottanut reissua. Säät ei ole oikein sallinut. Kun omaiset viisveisaavat lähimmäisistään, tällaiset reissut ovat utopiaa monelle. Onhan ne mummelit ja papparaiset huoneessaan hyvässä hoidossa. Lesken

        Eli olet siis ainoa vanhuksista huolehtiva omainen koko hoitolaitoksessa? Kun juttujasi lukee, tulen samoihn aatoksiin kuin Telle, et osaa suhteuttaa voimavarojasi toisen auttamisessa ja uuvut itse. Toiset hoitavat nuo asiat vasemmalla kädellä oman elämänsä ohessa. Ymmärtäisin kirjoituksesi jos olisit omaishoitaja ja hoidettavasi hoito olisi täysin sinun vastuullasi vaan kun hoidettavasi on laitoksessa, missä mitä luultavimmin ainakin perushoito kuuluu hoitajille.
        Oletkos kenties jollain tavoin läheisriippuvainen?


      • 1lesken
        Tellukka kirjoitti:

        Jospa ne käyvät siellä ihan sinun huomaamattasi. Voisiko sellainen olla mahdollista, vai oletko kytiksellä jatkuvasti?

        Tell
        Kaikki on herralle mahdollista, paitsi kaljupään tukistaminen. Lesken


      • 1lesken kirjoitti:

        Tell
        Kaikki on herralle mahdollista, paitsi kaljupään tukistaminen. Lesken

        Isäni sanoi kaljupäisistä, että niitä pystyy tukistamaan vain pikilapun kanssa.


      • 1lesken
        Siilenä1 kirjoitti:

        Eli olet siis ainoa vanhuksista huolehtiva omainen koko hoitolaitoksessa? Kun juttujasi lukee, tulen samoihn aatoksiin kuin Telle, et osaa suhteuttaa voimavarojasi toisen auttamisessa ja uuvut itse. Toiset hoitavat nuo asiat vasemmalla kädellä oman elämänsä ohessa. Ymmärtäisin kirjoituksesi jos olisit omaishoitaja ja hoidettavasi hoito olisi täysin sinun vastuullasi vaan kun hoidettavasi on laitoksessa, missä mitä luultavimmin ainakin perushoito kuuluu hoitajille.
        Oletkos kenties jollain tavoin läheisriippuvainen?

        Siile
        No niin. Älyttömän uuvuttavan, superraskaan, suunnittelemattoman, mökkireissun jälkeen, olen ihan finaalissa. Kaikki meni niin pieleen kuin vai voi mennä ,raitistuneelta alkoholistilta, lapsettomalta, täysin kädettömältä leskeltä. Silti uskallan ottaa valtavan riskin ja vien omaiseni synttäreille. Ei kun invataxia tilaamaan, jos sattuisin osaamaan sen tehdä, ilman sössimistä. Lesken


      • Siilenä1
        1lesken kirjoitti:

        Siile
        No niin. Älyttömän uuvuttavan, superraskaan, suunnittelemattoman, mökkireissun jälkeen, olen ihan finaalissa. Kaikki meni niin pieleen kuin vai voi mennä ,raitistuneelta alkoholistilta, lapsettomalta, täysin kädettömältä leskeltä. Silti uskallan ottaa valtavan riskin ja vien omaiseni synttäreille. Ei kun invataxia tilaamaan, jos sattuisin osaamaan sen tehdä, ilman sössimistä. Lesken

        Jos tietoisesti teet yli omien voimavarojesi, elä valita uupumista. Minua ainaki veljenäsi ketuttaisi jos tietäisin että hyysäät ja höösäät ja selän takana valitat kuinka uuvut. Tuskin veljesikään sitä haluaisi. Vai haetko huomiota ja erityiskiitosta tuosta toiminnasta? Et ihmist sanoo ja sinä itsekin, "1lesken se jaksaa! vaikka oikeasti ei jaksakkaan vaan kohta on itse autettavien joukossa.


      • 1lesken
        Siilenä1 kirjoitti:

        Jos tietoisesti teet yli omien voimavarojesi, elä valita uupumista. Minua ainaki veljenäsi ketuttaisi jos tietäisin että hyysäät ja höösäät ja selän takana valitat kuinka uuvut. Tuskin veljesikään sitä haluaisi. Vai haetko huomiota ja erityiskiitosta tuosta toiminnasta? Et ihmist sanoo ja sinä itsekin, "1lesken se jaksaa! vaikka oikeasti ei jaksakkaan vaan kohta on itse autettavien joukossa.

        siil
        "elä valita"
        "ainaki"
        "ihmist"
        Sutta ja sekundaa opettavainen sepustuksesi Sopisi johonkin itäsuomalaiseen ilmaisjakelulehteen. Lesken


      • Siilenä1
        1lesken kirjoitti:

        siil
        "elä valita"
        "ainaki"
        "ihmist"
        Sutta ja sekundaa opettavainen sepustuksesi Sopisi johonkin itäsuomalaiseen ilmaisjakelulehteen. Lesken

        Ihan murteella kirjoitettua selkokieltä, jolla ei kyllä itä-suomen kanssa ole mitään tekemistä. Loppuiko perustelut vai miksi pitää alkaa jankutus?


      • Siilenä1
        1lesken kirjoitti:

        siile
        Uusi insuliini, jonka pitäisi hillitä ruokahalua ja auttaa sokeria pysymään balansissa. Näitä on eri merkkisiä. Ei ole kelan korvattava. Maksaa n. 70€/kk. Lesken

        Mutta veljesi insuliinin kauppanimi kiinnostaa, siis mikä?


      • 1lesken
        Siilenä1 kirjoitti:

        Mutta veljesi insuliinin kauppanimi kiinnostaa, siis mikä?

        siile
        Minua kiinnostaa, miksi se sinua kiinnostaa. Lesken


      • Siilenä1
        1lesken kirjoitti:

        siile
        Minua kiinnostaa, miksi se sinua kiinnostaa. Lesken

        Kiinnostaa tuo korvasasia. Taidat puhua puppua kun et voi paljastaa lääkkeen nimeä.


      • 1lesken
        Siilenä1 kirjoitti:

        Kiinnostaa tuo korvasasia. Taidat puhua puppua kun et voi paljastaa lääkkeen nimeä.

        siile
        Olen melkein ajatustenlukija
        Kun laitan lääkken nimen ja grammat perään, sinä alat vinkumaan, että miksi lääkäri ei voi kirjoittaa B-lausuntoa ja samalla nostaa lääkkeen vahvuutta, jotta Kela korvaus toteutuisi. Voin kertoa, että tämä asia on minulla seuraavaksi hoidettavien asioiden listalla. Lääke on Forxiga 5 mg. Lesken


      • Siilenä1
        1lesken kirjoitti:

        siile
        Olen melkein ajatustenlukija
        Kun laitan lääkken nimen ja grammat perään, sinä alat vinkumaan, että miksi lääkäri ei voi kirjoittaa B-lausuntoa ja samalla nostaa lääkkeen vahvuutta, jotta Kela korvaus toteutuisi. Voin kertoa, että tämä asia on minulla seuraavaksi hoidettavien asioiden listalla. Lääke on Forxiga 5 mg. Lesken

        Insuliini milligrammoina?


      • Siilenä1
        Siilenä1 kirjoitti:

        Insuliini milligrammoina?

        Tuo lääke ei ole insuliini, annetaan tablettimuodossa.


      • 1lesken kirjoitti:

        siile
        Olen melkein ajatustenlukija
        Kun laitan lääkken nimen ja grammat perään, sinä alat vinkumaan, että miksi lääkäri ei voi kirjoittaa B-lausuntoa ja samalla nostaa lääkkeen vahvuutta, jotta Kela korvaus toteutuisi. Voin kertoa, että tämä asia on minulla seuraavaksi hoidettavien asioiden listalla. Lääke on Forxiga 5 mg. Lesken

        Kirjoiti aikaisemmin veljesi olevan ihan täysjärkinen ja puhekykyinen ihminen, jolla on omat hoitajat superhyvässä palvelukodissa.

        Miksi ihmeessä sinä otat kannettavaksesi huolen hänen lääkityksestään? Eikö se ole hänen ja hänen lääkärinsä välinen asia mitä lääkkeitä hänelle katsotaan sopivaksi.
        Täysi-ikäinen tervejärkinen ihminen ja sinä menet söhläämään hänen lääkitystään (ilman alan koulutusta) heittäytyen lääkäriä viisaammaksi.

        Ongelmasi taitaakin olla tekemisen puute.


      • Siilenä1
        Tellukka kirjoitti:

        Kirjoiti aikaisemmin veljesi olevan ihan täysjärkinen ja puhekykyinen ihminen, jolla on omat hoitajat superhyvässä palvelukodissa.

        Miksi ihmeessä sinä otat kannettavaksesi huolen hänen lääkityksestään? Eikö se ole hänen ja hänen lääkärinsä välinen asia mitä lääkkeitä hänelle katsotaan sopivaksi.
        Täysi-ikäinen tervejärkinen ihminen ja sinä menet söhläämään hänen lääkitystään (ilman alan koulutusta) heittäytyen lääkäriä viisaammaksi.

        Ongelmasi taitaakin olla tekemisen puute.

        Juu ja ei kannata retuuttaa veljeä ainakaa vuorokausitolkulla paikasta toiseen jos ei ymmärrä lääkkeistään mikä on insuliini ja mikä tabletti. Keksityt jutut taitaa 1leskenillä olla.


      • 1lesken
        Siilenä1 kirjoitti:

        Insuliini milligrammoina?

        Insuliini milligrammoina! Näinhän asia ei tietenkään ole. Loistava huomio.. Forxiga on tietenkin tabletti. Lisänä Lantus-ja Novo-insuliinin kanssa. Lesken


      • 1lesken
        Tellukka kirjoitti:

        Kirjoiti aikaisemmin veljesi olevan ihan täysjärkinen ja puhekykyinen ihminen, jolla on omat hoitajat superhyvässä palvelukodissa.

        Miksi ihmeessä sinä otat kannettavaksesi huolen hänen lääkityksestään? Eikö se ole hänen ja hänen lääkärinsä välinen asia mitä lääkkeitä hänelle katsotaan sopivaksi.
        Täysi-ikäinen tervejärkinen ihminen ja sinä menet söhläämään hänen lääkitystään (ilman alan koulutusta) heittäytyen lääkäriä viisaammaksi.

        Ongelmasi taitaakin olla tekemisen puute.

        Tell
        Lääkkeet todellakin määrää lääkäri. Kun asukkaalle jätetään 120€/kk ja kesäkuun lääkemenot olivat 250 € sekä heinäkuun 170€. Kuka sitten kertoo lääkärille onko missään petraamisen varaa. Lääkäriltä on pyydettävä B-lausunto Kelaa varten, jotta hän määräisi esim forxiga tabletin 10 mg. Jos käy lääkitykseen. Tulisi silloin Kelakorvaus joka olisi mukana laskurissa. 605€/vuodessa on katto ja senjälkeen lääkkeet on lähes ilmaisia. Lesken


      • 1lesken
        Siilenä1 kirjoitti:

        Juu ja ei kannata retuuttaa veljeä ainakaa vuorokausitolkulla paikasta toiseen jos ei ymmärrä lääkkeistään mikä on insuliini ja mikä tabletti. Keksityt jutut taitaa 1leskenillä olla.

        siile
        Hoitaja käyttää nostolaitetta josta veljeni pystyy vasemmalla kädellään pitämään kiinni.Kun vasemmassa jalassa on voimaa, siirtyminen pyörätuoliin ja pyörätuolista pois käy hoitajan selkää rasittamatta. Veljeni selkä suoristuu ja siirtymiset käyvät joutuisasti. Tulee samalla jumppaliikettä. Ateriainsuliini annetaan ennen lounasta. Hoitajien luvalla olen tilannut invataxin,tarkan aikataulun kera. Särkylääke mukaan iltapäiväkahvin kanssa otettavaksi. Taxilla hurruutellaan virkistysajoa. Seuraavaksi mennään meren rannalle kaffeille. Lesken


      • Siilenä1
        1lesken kirjoitti:

        Insuliini milligrammoina! Näinhän asia ei tietenkään ole. Loistava huomio.. Forxiga on tietenkin tabletti. Lisänä Lantus-ja Novo-insuliinin kanssa. Lesken

        Kyseinen lääke ei myöskään ole insuliini kuten tuolla aiemmin väitit.Hyvä kun googletit jotta tarinasi voi jatkua ;). Miten noita Lantusta ja Novoa hänellä pistellään? Hoitajatko pistää?


      • Siilenä1
        1lesken kirjoitti:

        siile
        Hoitaja käyttää nostolaitetta josta veljeni pystyy vasemmalla kädellään pitämään kiinni.Kun vasemmassa jalassa on voimaa, siirtyminen pyörätuoliin ja pyörätuolista pois käy hoitajan selkää rasittamatta. Veljeni selkä suoristuu ja siirtymiset käyvät joutuisasti. Tulee samalla jumppaliikettä. Ateriainsuliini annetaan ennen lounasta. Hoitajien luvalla olen tilannut invataxin,tarkan aikataulun kera. Särkylääke mukaan iltapäiväkahvin kanssa otettavaksi. Taxilla hurruutellaan virkistysajoa. Seuraavaksi mennään meren rannalle kaffeille. Lesken

        Onhan se kiva jos veljesi pääsee ainakin teoriassa liikkeelle. Tuli mieleen et eihän vain ole näin että elät veljesi ja mahdollisten muiden autettavien kautta omaa elämääsi? Sitä voi siten joskus jäädä tyhjän päälle kun ei mitään omaa ole. Sellaisiakin tapauksia on aika paljonkin.


      • 1lesken
        Siilenä1 kirjoitti:

        Kyseinen lääke ei myöskään ole insuliini kuten tuolla aiemmin väitit.Hyvä kun googletit jotta tarinasi voi jatkua ;). Miten noita Lantusta ja Novoa hänellä pistellään? Hoitajatko pistää?

        siile
        Kaikki lääkitys hoidetaan palvelukodissa. Kun tulee E-apteekkilasku tilille, käymme sen veljeni kanssa läpi. Katsotaan mistä sitä oikein maksetaan. Menen kantaan ja näytän veljellen hänen tietonsa. Hän ei ole koskaan halunnut opetella netin käyttöä. Siksi olen apuna. Lesken


      • 1lesken
        Siilenä1 kirjoitti:

        Onhan se kiva jos veljesi pääsee ainakin teoriassa liikkeelle. Tuli mieleen et eihän vain ole näin että elät veljesi ja mahdollisten muiden autettavien kautta omaa elämääsi? Sitä voi siten joskus jäädä tyhjän päälle kun ei mitään omaa ole. Sellaisiakin tapauksia on aika paljonkin.

        siile
        Tämä on nyt minun omaa elämääni. En voi mitenkään enää pudota mistään tyhjän päälle. 29.09.13 pohja putosi totaalisesti. Kun olen siitä jotenkin toipunut, mikään ei voi olla enää raskaampaa. Lesken


      • Siilenä1
        1lesken kirjoitti:

        siile
        Kaikki lääkitys hoidetaan palvelukodissa. Kun tulee E-apteekkilasku tilille, käymme sen veljeni kanssa läpi. Katsotaan mistä sitä oikein maksetaan. Menen kantaan ja näytän veljellen hänen tietonsa. Hän ei ole koskaan halunnut opetella netin käyttöä. Siksi olen apuna. Lesken

        Kuitenkin sekoitit insuliinin ja tabletit ;). Vaikka olet näyttäjä kannassa.


      • Siilenä1
        1lesken kirjoitti:

        siile
        Tämä on nyt minun omaa elämääni. En voi mitenkään enää pudota mistään tyhjän päälle. 29.09.13 pohja putosi totaalisesti. Kun olen siitä jotenkin toipunut, mikään ei voi olla enää raskaampaa. Lesken

        Katso aloituksesi aihe, raskasta tuntuu olevan edelleen ja itse siihen hakeudut. Eli voisi kuvitella että sinulla pitää aina olla raskasta, muuten et koe olevasi elossa(ko)?


      • 1lesken
        Siilenä1 kirjoitti:

        Kuitenkin sekoitit insuliinin ja tabletit ;). Vaikka olet näyttäjä kannassa.

        siile
        Sanos muuta. Täydellinen katastrofi. Mikä ääliö minä olenkaan. Mitenköhän tästä pääsee lainkaan yli. Lesken


      • 1lesken
        Siilenä1 kirjoitti:

        Katso aloituksesi aihe, raskasta tuntuu olevan edelleen ja itse siihen hakeudut. Eli voisi kuvitella että sinulla pitää aina olla raskasta, muuten et koe olevasi elossa(ko)?

        siile
        Hakeudun vapaaehtoistyöhön. Alkuelämä meni rillutellen josko finaali menisi autellen. Lesken


      • 1lesken kirjoitti:

        siile
        Sanos muuta. Täydellinen katastrofi. Mikä ääliö minä olenkaan. Mitenköhän tästä pääsee lainkaan yli. Lesken

        Jospa ainakin malttaisit olla määräämättä veljesi lääkärille, että hänen on annettava veljellesi voimakkaampia "insuliineja". Suotte väsytät itseäsi sellaisilla vouhotuksilla ...


      • Siilenä1
        Tellukka kirjoitti:

        Jospa ainakin malttaisit olla määräämättä veljesi lääkärille, että hänen on annettava veljellesi voimakkaampia "insuliineja". Suotte väsytät itseäsi sellaisilla vouhotuksilla ...

        Samaa mieltä. Suotta sekaantuu joka asiaan ja väsyttää itsensä.


      • Siilenä1
        1lesken kirjoitti:

        siile
        Hakeudun vapaaehtoistyöhön. Alkuelämä meni rillutellen josko finaali menisi autellen. Lesken

        Just. Lueppas aloituksesi ja mieti uudelleen tuota vapaaehtoistyöhön hakeutumista. Ymmärrä oma tilasi.


      • Siilenä1
        1lesken kirjoitti:

        siile
        Sanos muuta. Täydellinen katastrofi. Mikä ääliö minä olenkaan. Mitenköhän tästä pääsee lainkaan yli. Lesken

        Heittäydyhän vielä marttyyriksikin :D.


    • tööttt

      Siitä ne uskovaiset onmun mielestä kauheita röyhöttäjiä kun ne alinomaa kohkaa antamisesta - pitää antaa aina rahat tai henki, aikaa ja voimavaroja, vaikka ois ihan henkitoreissaan ihmisressut - väsyneitä kun kaikki milman vällykärmeet. Tai muuten vaan kuin tautisia sikoja.

      • 1lesken

        tööt
        Uskovaiset ovat oma porukkansa. Itse olen ateisti. Luulen näin, että auttaminen liittyy kotona opittuun. Suvussamme oli cp-vammainen, ikänsä pyörätuoliin sidottu. Hänen äitinsä hoiti vammaisen lapsensa/aikuisensa kotona 60 vuotta. Ei koskaan laittanut lastansa laitokseen. Jotenkin tämä esimerkki on jäänyt mieleeni. Kuinka vahva voi nainen olla. Lesken


    • hmpff

      Olen itsessäni huomannut sen, että jos välillä hukkaa sen syyn minkä takia tekee asioita ja auttaa, niin palaa nopeasti loppuun. Jos vain näkee sen minkä muut jättää tekemättä, tai ne kiitokset jotka jää saamatta.

      Jos vain uhrautuu, unohtaa usein ittensä. Vai onko se ehkä avunhuuto? "Nähkää miten paljon teen, miten huonosti voin..." Ei varmaan aina niinkään, mutta joskus.

      Toisten auttaminen kuuluu elämään. Kun itse tarvin apua toivon että joku sen pyyteettömästi antaa. Ilman että olen kuorma toiselle. Se on silloin hieno lahja, ei mikään häpeä. Ikinä en haluaisi olla siinä tilanteessa, että joku palaa loppuun minun takia.

      Elämässä ei voi valita vain mieluisia juttuja, mutta mieluuden voi löytää jokaisesta tehtävästä.

    • bessie-

      Riittämättömyyden tunne voi tulla siitä, ettei ole hommat hanskassa. Opettele hallitsemaan edes välttävästi 'perusasiat'.
      Tietämätön ja osaamaton usein tekee asiat väärin ja työläämmän jälkeen, saattaa jopa tehdä ihan vääriä asioita.

      • 1lesken

        bess
        Hyviä neuvoja. Pakkaan lentolaukkuni ja lähden stadiin. Se on moro.


    • Aloitukseen- tuttu tunne.....
      Olet ajautunut tilanteeseen, jossa ympärillä oleva työ-,perhe-, ystävä ym yhteisöt ovat tottuneet luottamaan siihet, että sinä huolehdit, että asiat hoituvat. Se kertoo myös sinun osaamisesta, rationaalisuudesta, eli onhan siinä todella isoista asioista kyse., myönteisessäkin mielessä.
      Minulta lääkäri sanoi kerran, kun näki väsymykseni, että kyllä auttajakin tukea tarvitsee

    • enautaenää

      Ainakaan viinaan meneviä ei kannata auttaa, viemällä viinaa, vaikka pyytävät. Krapulassa haukkuvat sitä joka viinaa toi ja alkoholismi on tämän viinan tuojan syy.

      • kahden-vaiheilla

        Kerroin tuolla ylempänä naapureiden touhuista (juopottelusta) ja koska ei ole ketään jolle juoruaisin tapahtumista tulematta juoru akaksi, niin pakko on tänne kirjoittaa.

        Taas oli eilen kovat juhlat ja laulua (mökä)kuului puoleen yöhön. Aamulla oli sitten ambulanssin vuoro, nyt ei sentään poliisia tarvittu, joskaan ei myös ambulanssia, koska se lähti pian pois. Tuli kieltämättä mieleeni, että siinä oli taas turha tarve tuhlata yhteiskunnan varoja, siis poliisi ja ambulanssi.

        Viron viina siellä virtaa, mutta myös olut, koska täällä ei ole lähellä Alkoa ja rollaattoreilla on vaikea kulkea 10 km, mutta kyllä ne saa yhden, sen käsi vammaisen Alkoonkin, koska hän ajelee sellaisella sähkö vempeleellä, jota en osaa nimetä, mutta sellaisen hankin, kunhan autoni tekee stopin, että ei kannata korjata. Olen nähnyt tämän "vempeleen" myös kuomullisena, mutta mopoauto se ei ole, mutta mikä?

        "Ainakaan viinaan meneviä ei kannata auttaa, viemällä viinaa, vaikka pyytävät."

        Ei todellakaan, jos on vähänkään sitä omaatuntoa jäljellä, mutta olen itse joskus (80-luvulla) käynyt AA-kerhossa, jossa oli "nimetön", hienolla autolla ajeleva ja kultasormuksia sormet täynnä istuskeleva, joka kertoi omasta (kuten toisetkin edes yrittämisestä) raitistumisestaan. Kaverit kertoivat, että hän, siis tämä nimetön, trokaa alkoholia jatkuvasti ja käy AA-kerhossa tunnistamassa henkilöitä, jotka on halukkaita ostamaan sitä, joten se oli osaltani siinä, koska luottamus meni täysin.

        Onhan tuota kokemusta itsellekin kertynyt, koska en ole täysin raitis, mutta koskaan en ole örveltänyt missään, että olisi poliisit ja ambulanssit tarvittu apuun Aina olen osannut sänkyynkin, mutta siitä en ole täysin varma, että oliko se sänky oma?DDD (naurakaa, tämä oli vitsiksi tarkoitettu)

        Leskelle halusin kertoa tämän sepustukseni, koska hän ymmärtää, mutta mihin leski liihoitteli, koska pakkasi laukkunsa" Ei kai meille ole tulossa ilmoittamatta?DD


      • Yhtäsyyllinenkuin---

        Omasta mielestäni viinan vieminen alkoholistille ei ole hänen auttamistaan vaan työntämistä käsi- ja kaikin voimin syvemmälle omaan ojaansa eli ahdinkoonsa.


    • vfimsf

      Voi miten kauniisti ja hienosti ainakin tässä kunnassa kotipalvelun työntekijät ovat auttaneet alueen vanhuksia - osaavasti ja ammattitaitoissti, vanhuus ei ole rikos, ei liioin päihdeongelmat, jos on koukkuun jääneitä - ei uskontojen moraalipitoisia pauhua, syntikuormain lastaamista kenekään kannettavaksi vaan todella ammattilaisten hyvintehtyä "hiljaista naisten näkymätöntä työtä - kyllä julkimot silikon-tissieesittelyineen jää kauas peräporukoissa hiihtäjiksi heidän rinnallaan mun mielestä.

    • Alkuun miksi kantaa huolta muista ? Pidän huolta rakkaastani jonka olen tuntenut 5-6 vuotta. Hänellä suku ja monet muut, lapset lapsen lapset--hänellä suurempi tarve kanssakäymiseen ei minulla, mutta yritän olla matkassa, ex hänen entinen mies ja hänen veljensä tarjoaa lauantaina meriajelun ja sen jälkeen lounaan, tietenkin voin olla mukana kaikkiaan noin 25- 30 hlö.

      Itselläni 5 lapsenlasta tapaan kerran pari vuodessa. Tyttäreni perheineen oli 3 päivää kylässä. Hän voi täällä tavata vanhoja koulutovereitaan.

      Oma terveys on tärkein!

    Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      101
      2029
    2. Venäjä lähettää 480 tuhannen sotilaan armeijan Suomen rajalle

      Miten Suomessa vastataan Venäjän uhkaan sotilaallisesti
      Maailman menoa
      242
      1658
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      256
      1040
    4. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      78
      935
    5. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      84
      924
    6. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      7
      845
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      28
      781
    8. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      10
      775
    9. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      55
      744
    10. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      38
      719
    Aihe