Apua Kameran kanssa sony a5000

TarviiinApuaa

Mä ostin vähä aikaa sitten kameran sony a 5000. Mä harrastan tubettamista, mutta mikä editointi ohjelma on siihen sopiva kun en omista macbookkia tai ipadia niin onko olemassa editointi ohjelmaa jolla saisin editoitua videoita?? Kun esimerkiksi laitoin videon kamerasta puhelimeen niin siinä videossa ei kuulu ääntä vaikka kun kameralla katsoi niin kuului normaalisti ääni. Ja koneellekkin olen siirtänyt ja siinä kuului ääni, mutta kun ei ole koneella editointi ohjelmaa? Vai onko sony a5000 yhtensopiva mihin vaan editoriin, jos vain lataisin jonkun editorin koneelle ? Onko kenelläkään kokemusta?

5

314

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Canonisti______minäkin

Kuten aloittaja tuossa epäsuorasti totesikin, helpoin tapa päästä alkuun on Mac. Jos se ei ole mahdollinen vaihtoehto, niin silloin kannattaa katsella Linuxin suuntaan.

Tuolla videoforumilla asiaa on käsitelty pariinkin otteeseen. Siellä on suositeltu sekä Linux versioita että sopivia leffojen leikkaukseen sopivia softia.

• Canonisti_______minäkin

Millä muuten olet ratkaissut äänen tallennuksen? Tuosta mallista puuttuu mikkiliitin.

• w7_ja_movie_maker

Laita koneelle ensalkuun joku ilmainen videoeditointiohjelma (tai useita), googleta esim. "ilmaiset videonmuokkausohjelmat" tai "free video editing software". Tosin niiden käytön opettelu on yhtä tuskaa mutta oikeastaan muuta konstia ei ole selvittää millaisia ne ovat käytännössä. Kokeilin vuosia sitten paria ohjelmaa ja päädyin Windows Movie Makeriin, sen tuki tosin lopetettiin tammikuussa 2017 mutta hyvin toimii. Windows 10:n saattaa olla tulossa uudistettu Movie Maker/Elokuvatyökalu. Lienee niin että ilmaiset pelittävät heikompitehoisella koneella ja mitä kalliimpi (hinta) videoeditori on niin sitä tehokkaamman koneen tulee olla (tehokas prosessori ja tehokas erillinen näytönohjain). Mutta ei ole pahitteeksi että kone on tehokas vaikka videoeditorin (videonmuokkausohjelma) laitteistovaatimukset olisivatkin vaatimattomat, tällöin koneella voi tehdä jotain myös silloin kun se "rouskuttaa" sitä leffaa valmiiksi, minulla on niin tehoton kone että jos tekee pitkän leffan (pisin tekemäni kestää melkein kolme tuntia) niin olen laittanut koneen tekemään sitä yötä vasten ja käynyt nukkumaan (tällöin säädän koneen sammumaan viiden minuutin päästä eli kone menee horrokseen kun leffa on tehty).
      On myös huomattava että joillain kameroilla (Sony ja Panasonic) voi videokuvata AVCHD-formaatilla (Advanced Video Coding High Definition) ja kaikki videoeditorit eivät AVCHD-formaatilla kuvattua MTS-tiedostoa hyväksy, tosin MTS-tiedostot voi muuntaa MP4-tiedostoiksi ilmaisohjelmilla, itse käytän Wondershare Video Converter Free-ohjelmaa, sillä voi myös katsoa MTS-tiedostoja, Windows Media Playerillä se ei onnistu, tai no onnistuu mutta liikkeen toisto näyttää hieman hassulta. Voi myös olla niin että MTS-tiedostojen editointi vaatii koneelta enemmän kuin esim. MP4-tiedostojen.
      Ja eikös Youtubessakin ole jonkinlainen videoeditori jolla voi muokata sinne laitetun videon.

• onneksi_OpenShot

Tuohan se on hassua, kun vuosia markkinoilla ollutta AVCHD MTS formaattia ei edes kalliilla rahalla ostetut kaupalliset videoeditointiohjelmat välttämättä ymmärrä.

No onneksi on Linux ja OpenShot. Editoi MTS:ää kuin tyhjää vaan ilman mitään esikonvertointeja, eikä tee artefakteja, eikä kummallisia pikselitemppuja yhdistettyjen MTS-leikkeiden väliin.

• Canonisti______minäkin
        onneksi_OpenShot kirjoitti:

Tuohan se on hassua, kun vuosia markkinoilla ollutta AVCHD MTS formaattia ei edes kalliilla rahalla ostetut kaupalliset videoeditointiohjelmat välttämättä ymmärrä.

No onneksi on Linux ja OpenShot. Editoi MTS:ää kuin tyhjää vaan ilman mitään esikonvertointeja, eikä tee artefakteja, eikä kummallisia pikselitemppuja yhdistettyjen MTS-leikkeiden väliin.

Macilla AVCHD onnistuu, mutta ei vanhemmilla malleilla tai softaversioilla. (Omaa kokemusta ei ole.) Tuossa on listaa:

http://www.ifunia.com/avchd-column/editing-avchd-video-on-mac.html

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Trump muka öljyn takia Venezuelaan? Pelkää mustamaalausta

Kertokaapa mistä tuollainen uutisankka on saanut alkunsta? Näyttäkääpä ne alkuperäiset lähteet, minä en löytänyt mitään
      Maailman menoa
      160
      15140
    2. Kun Arman Alizad puolusti hiihtäjä Vilma Nissilää sanomalla

"älä välitä sekopäistä Vilma", ja kun siitä kerrottiin täällä, niin sekopäinen mukasuvaitsevainen teki siitä valituksen
      Maailman menoa
      90
      3745
    3. Venezuela on hyvä esimerkki vasemmistolaisten pahuudesta

Jokainen tietää, että Venezuelassa on pitkään ollut Chavezin ja Maduron vasemmistohallinto. Maan talous on romuttunut,
      Maailman menoa
      136
      3047
    4. Martinalta vahva viesti

"Suuret unelmat venyttävät sinua, pelottavat vähän ja vievät mukavuusalueen ulkopuolelle. Juuri siellä kasvu tapahtuu. J
      Kotimaiset julkkisjuorut
      279
      1504
    5. Miksei Trump ole kiinnostunut Suomen valloittamisesta?

Täällähän on enemmän turvetta kuin Norjalla öljyä. Eikö Ttump ole turvenuija?
      Maailman menoa
      51
      1458
    6. Akateemikko Martti Koskenniemi vertaa Trumpia Putiniin

"-Suomalaisena on syytä olla huolissaan siitä, että Yhdysvallat näin vahvistaa 1800-luvun alkupuolella julistamansa etup
      Maailman menoa
      159
      1407
    7. Jos mies olet oikeasti...?

Kiinnostunut... Pyydä mut kunnolla treffeille ja laita itsesi likoon. En voi antaa sydäntä jos sinä olet epävarma ja eh
      Ikävä
      115
      1304
    8. Esko Eerikäinen paljastaa järkyttävän muiston lapsuudesta - Isä löytyi alastomana slummista

Esko Eerikäisen tausta on monikulttuurinen, hän muutti vain 10-vuotiaana yksin kotoaan Kolumbiasta isovanhempiensa luo S
      Suomalaiset julkkikset
      14
      1264
    9. Pitäisikö meidän

Sitten nähdä ilman että siitä tehdään ongelmaa?
      Ikävä
      81
      1091
    10. Nautitko riidan haastamisesta?

Itse olen hyvin kärsivällinen ja sopuisa noin yleensä, mutta osaan tarvittaessa olla hankala. Niin metsä vastaa kuin sin
      Sinkut
      208
      1029
    Aihe