Apua Kameran kanssa sony a5000

TarviiinApuaa

Mä ostin vähä aikaa sitten kameran sony a 5000. Mä harrastan tubettamista, mutta mikä editointi ohjelma on siihen sopiva kun en omista macbookkia tai ipadia niin onko olemassa editointi ohjelmaa jolla saisin editoitua videoita?? Kun esimerkiksi laitoin videon kamerasta puhelimeen niin siinä videossa ei kuulu ääntä vaikka kun kameralla katsoi niin kuului normaalisti ääni. Ja koneellekkin olen siirtänyt ja siinä kuului ääni, mutta kun ei ole koneella editointi ohjelmaa? Vai onko sony a5000 yhtensopiva mihin vaan editoriin, jos vain lataisin jonkun editorin koneelle ? Onko kenelläkään kokemusta?

5

272

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Canonisti______minäkin

Kuten aloittaja tuossa epäsuorasti totesikin, helpoin tapa päästä alkuun on Mac. Jos se ei ole mahdollinen vaihtoehto, niin silloin kannattaa katsella Linuxin suuntaan.

Tuolla videoforumilla asiaa on käsitelty pariinkin otteeseen. Siellä on suositeltu sekä Linux versioita että sopivia leffojen leikkaukseen sopivia softia.

• Canonisti_______minäkin

Millä muuten olet ratkaissut äänen tallennuksen? Tuosta mallista puuttuu mikkiliitin.

• w7_ja_movie_maker

Laita koneelle ensalkuun joku ilmainen videoeditointiohjelma (tai useita), googleta esim. "ilmaiset videonmuokkausohjelmat" tai "free video editing software". Tosin niiden käytön opettelu on yhtä tuskaa mutta oikeastaan muuta konstia ei ole selvittää millaisia ne ovat käytännössä. Kokeilin vuosia sitten paria ohjelmaa ja päädyin Windows Movie Makeriin, sen tuki tosin lopetettiin tammikuussa 2017 mutta hyvin toimii. Windows 10:n saattaa olla tulossa uudistettu Movie Maker/Elokuvatyökalu. Lienee niin että ilmaiset pelittävät heikompitehoisella koneella ja mitä kalliimpi (hinta) videoeditori on niin sitä tehokkaamman koneen tulee olla (tehokas prosessori ja tehokas erillinen näytönohjain). Mutta ei ole pahitteeksi että kone on tehokas vaikka videoeditorin (videonmuokkausohjelma) laitteistovaatimukset olisivatkin vaatimattomat, tällöin koneella voi tehdä jotain myös silloin kun se "rouskuttaa" sitä leffaa valmiiksi, minulla on niin tehoton kone että jos tekee pitkän leffan (pisin tekemäni kestää melkein kolme tuntia) niin olen laittanut koneen tekemään sitä yötä vasten ja käynyt nukkumaan (tällöin säädän koneen sammumaan viiden minuutin päästä eli kone menee horrokseen kun leffa on tehty).
      On myös huomattava että joillain kameroilla (Sony ja Panasonic) voi videokuvata AVCHD-formaatilla (Advanced Video Coding High Definition) ja kaikki videoeditorit eivät AVCHD-formaatilla kuvattua MTS-tiedostoa hyväksy, tosin MTS-tiedostot voi muuntaa MP4-tiedostoiksi ilmaisohjelmilla, itse käytän Wondershare Video Converter Free-ohjelmaa, sillä voi myös katsoa MTS-tiedostoja, Windows Media Playerillä se ei onnistu, tai no onnistuu mutta liikkeen toisto näyttää hieman hassulta. Voi myös olla niin että MTS-tiedostojen editointi vaatii koneelta enemmän kuin esim. MP4-tiedostojen.
      Ja eikös Youtubessakin ole jonkinlainen videoeditori jolla voi muokata sinne laitetun videon.

• onneksi_OpenShot

Tuohan se on hassua, kun vuosia markkinoilla ollutta AVCHD MTS formaattia ei edes kalliilla rahalla ostetut kaupalliset videoeditointiohjelmat välttämättä ymmärrä.

No onneksi on Linux ja OpenShot. Editoi MTS:ää kuin tyhjää vaan ilman mitään esikonvertointeja, eikä tee artefakteja, eikä kummallisia pikselitemppuja yhdistettyjen MTS-leikkeiden väliin.

• Canonisti______minäkin
        onneksi_OpenShot kirjoitti:

Tuohan se on hassua, kun vuosia markkinoilla ollutta AVCHD MTS formaattia ei edes kalliilla rahalla ostetut kaupalliset videoeditointiohjelmat välttämättä ymmärrä.

No onneksi on Linux ja OpenShot. Editoi MTS:ää kuin tyhjää vaan ilman mitään esikonvertointeja, eikä tee artefakteja, eikä kummallisia pikselitemppuja yhdistettyjen MTS-leikkeiden väliin.

Macilla AVCHD onnistuu, mutta ei vanhemmilla malleilla tai softaversioilla. (Omaa kokemusta ei ole.) Tuossa on listaa:

http://www.ifunia.com/avchd-column/editing-avchd-video-on-mac.html

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?

Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.
      Ikävä
      97
      1503
    2. 209
      1448
    3. Ikävä on häntä

Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos
      Ikävä
      59
      970
    4. Minkä kultakimpaleen

Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik
      Ikävä
      31
      969
    5. Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet

Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K
      Maailman menoa
      50
      747
    6. Helppo selvittää onko oma täällä

Laittaa yhden selvän kysymyksen ja jos kukaan ei osaa vastata, niin oikea ei ole täällä. Saa käyttää vapaasti hyödykse
      Ikävä
      49
      735
    7. Kerroppas nyt

M mies, että kenestä sinä oikein tykkäät, niin saadaan tämä asia muillekin selväksi 😉
      Ikävä
      53
      682
    8. The Summit Suomi: Maxie avaa hyytävästä tilanteesta kuvauksissa: "Veri roiskui ja tajusi, että..."

Oletko seurannut The Summit Suomea? Tykkäätkö vai et tai mitä mieltä ylipäätään olet sarjasta? Moni katsoja on kaikonnut
      Tv-sarjat
      4
      673
    9. En kai koskaan saa sinua

Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k
      Ikävä
      40
      666
    10. Tykkäsit nainen

Aina eniten lähetyssaarnaajassa, muistan miten nautit!😎😚 meidän pitää päästä vielä kokemaan se.
      Ikävä
      34
      660
    Aihe