Akkukapasiteetti

Plääh1231

Moderni purjevene kaikilla mukavuuksilla (lämmitin, kylmäboksi, painevesi ym).

Paljonko teidän akkukapasiteetti on tällä hetkellä ja lisäisittekö (vai vähentäisittekö)?

Jos ylimitoitan rajusti, niin mitä haittaa siitä on. Rahanmenoa tietenkin, mutta maasähkö lataa satamassa akut täyteen.

27

1587

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joakim1

      Ei nuo tiedot riitä. Paljonko kylmäboksi kuluttaa keskimäärin? Se on tyypillisesti suurin syöppö, koska on aina päällä? Erot keskikulutuksissa on valtavia alle 0,5 A alkaen ainakin 3 A saakka.

      Sama juttu lämmittimessä, tosin sitä ei tarvitse käyttää jatkuvasti.

      Paineveden sähönkulutus on minimaalinen. Sisävalot, kulkuvalot, mittaristo ja autopilotti ovat loput merkittävät.

      Edellisessä veneessä oli 75 Ah hupiakku. Lämmitin ja kylmäboksi oli, muttei painvevettä. Akku riitti 2-3 vrk, liikkellä ollessa vähemmän. Nykyisessä veneessä on 180 Ah hupiakku. Riittää samat 2-3 vrk. Lämppäri vie vähemmän matalilla tehoilla, mutta kylmäboksi ainakin tuplasti, koska on merkittävästi suurempi ja ehkä huonommin eristetty. Autopilotti on merkittävästi parempi, mutta myös vie enemmän, joten avomerellä tulee paljon käytettyä ja akku ei riitä kuin reilun vuorokauden.

      Kummassakin akkukapasiteetti oli sopiva meidän käyttöön eli harvoin tarvitsee latauksen takia konetta käynnistää tai valita satamaa, josta saa sähköä.

      Ylikapasiteetti maksaa, vie tilaa, lisää painoa ja ylläpitoa. Ei siitä muuta haittaa ole.

      • AWBn

        Seuraatko Joakim akun varausta jostain amppeeri-shuntti-mittarista (millaisesta?) vai ihan volttien perusteella?


      • Joakim1
        AWBn kirjoitti:

        Seuraatko Joakim akun varausta jostain amppeeri-shuntti-mittarista (millaisesta?) vai ihan volttien perusteella?

        Itse tehty vekotin, joka monen muun asian lisäksi mittaa molempien akkujen jännitteet ja virrat. Tekee Ah-laskennan ja varaustason seurannan vain hupiakulle. Ei tuo välttämätön ole, tarkka jännitemittari riittää hyvin.


      • Joakim1 kirjoitti:

        Itse tehty vekotin, joka monen muun asian lisäksi mittaa molempien akkujen jännitteet ja virrat. Tekee Ah-laskennan ja varaustason seurannan vain hupiakulle. Ei tuo välttämätön ole, tarkka jännitemittari riittää hyvin.

        Mutta silloin pitää kai katkaista kulutus joksi aikaa että nähdään tyhjäkäyntijännite ?


      • Joakim1
        lihamylly1 kirjoitti:

        Mutta silloin pitää kai katkaista kulutus joksi aikaa että nähdään tyhjäkäyntijännite ?

        Jos kulutus on vain pari A ~200Ah akusta ei lepojännite oleellisesti muutu. Lataus sen sijaan näkyy jännitteessä tunteja. Nyt on 1,5 tuntia koneen sammuttamisesta. Statttiakku 13,01 V ja hupiakku 12,70 V kylmäkompuran käydessä ja palautuu välissä 12,80 V. Varaustaso 77% eli lepojännite ei ole noin suuri, mutta lataus näkyy vielä.


      • Mielenkiintoista, en tiennyt.Olet ilmeisesti lomalla. Hyvää lomaa ! Meillä kun on tämä "ikuinen loma" , olemme Sipoossa vakkaripaikalla.


    • Minulla on 220 Ah AGM-akku. Riittää kolmeksi päiväksi. Viimeksi oltiin 3 päivää reissussa, moottori käynnissä 20 min, ei muuta latausta. Lämppäriä käytettiin 12h, jääkaappi (ehkä 1,5 A), painevesi oli käytössä. 6 ihmistä lataili elektroniikkalaitteita vähän väliä. Laturi ilmoitti akun varaukseksi 60%, kun laitoin sen päälle kotilaiturissa.

    • Seppomartti

      Kovasti pieniä virran kuluttajia olette. Riippuu tietenkin laitteista ja veneen käyttötavasta. Jatkuvassa kulussa noin 150 Ah/ vrk on hyvä lähtökohta, jos ei ole tarkoitus matkata stöpseliltä seuraavalle. Tai ruveta säästämään sähköä puuhailemalla öljylamppujen kanssa tai pirjehtimalla pimeänä. Yksi edellä mainitsematon iso sähkön kulutaja om invertteri ja sen takana tietokoneet sekä jatkuvat kännyn lataajat. Invertteri päälle ja heti voltit rupeaa putoamaan. Volttimittarilla ei paljoa voi päätellä lataustilasta jos on monia kuluttajia ja tuottajia. 300Ah voisi em käytössä olla alaraja akuille. Yläraja tulee kukkarosta: 100Ah litiumakut runsas 2000€ kpl.

      • Joakim1

        150 Ah/vrk? Sehän on yli 6 A keskikulutus. Ilmeisesti tuo on jatkuvasti vesillä ollessa mittaristo päällä, yöllä kulkuvalot ja autopilotti ohjaa lähes jatkuvasti? Vai mistä noin suuri kulutus tulisi?

        Omassa veneessä:
        Kylmäboksi vie n. 1 A keskimäärin, ehkä jopa yli 1,5 A pahimmilla Itämeren helteillä

        Lämmitin vie pienimmällä teholla 0,6 A ja suurimmalla 3,5 A. Yleensä käy enintään pari tuntia suurimmalla ja loppuajan pienimmällä, usein myös sammuu melkein koko yöksi.

        Mittaristo (useita näyttöjä ja kaksi plotteria), VHF ja valmiustilassa oleva AP vie yhteensä hiukan yli 1 A. AP käytössä kulutus on kelistä riippuen 1-3 A edellistä enemmän.

        Kiinteää invertteriä ei ole. Irrallinen vie 0,2 A, jos siihen ei ole mitään kytkettynä. Loput kulutuksen mukaan. Tuolla ei ladata mitään, vaan käytetään 12 V USB-laturia. Se vie n. 1 A kahta puhelinta ladattaessa.

        LED-tricolori vie 0,2 A

        Sisävaloista osa LEDejä, yksi loisteputki ja osa perinteisiä 10 W halogeeneja. Harvemmin noita tulee käytettyä niin, että kulutus olisi merkittävä.

        Painevesipummpu vie 3-4 A käydessään.

        Saahan noista yhteensä sen reilut 6 A, jos on lämppäri päällä ja ajaa AP:llä ikävässä aallokossa.

        Käytännössä kuitenkaan tuo 180 Ah akku ei ole tippunut alle 60% varaustason, vaikka varmaankin alle puolet öistä on oltu maasähkössä ja aika vähän ajettu koneella.


    • ariel371

      Mulla oli hupipuolella 3×180 Ah, mutta akut uusiessani päädyin 3×120 Ah akustoon. Vakiona akkuja oli kolme, mutta keulapotkurin mukana tulee aina kolmas joka kuitenkin on mukana kaikessa hupikäytössä. 5000 W keulapotkuri haukkaa sen verran virtaa että kolme akkua on syytä olla. Kahdella akulla sitä käyttäessä huomaa jo nuhaisuutta ja 1×180 Ah akun läpi potkuria käytettäessä se on hyvin tehoton.

      Tämä akkukapasiteetti on ollut hyvä kaikkialla, joka käytössä. Ankkurissa päiväkausia oltaessa latailen 0,5 - 1 h/vrk koneella noin 1100-1200 rpm. Samalla saa kuumaa vettä varaajaan. Merellä aallokon suunnasta riippuen, eli pilotin työmäärän mukaan lataamista on enemmän, max. 4h/vrk, yleensä ehkäpä 2h/vrk.

      Joku sanoo tähän nyt että tuo on tarpeetonta, mutta kokemuksesta voin kertoa että liki kaikki matkaveneiden sähköongelmat liittyvät uskomuksiin akuston todellista suuremmasta varausasteesta ja silloin akut tärveltyvät varsin nopeasti. Suurin virheluulo on usko aurinkopaneeleihin. Niitä tarvittaisiin valtavasti että niiden varaan voi laskea yhtään purjehdussähköjen tuottoa.
      Kylliksi latailtu tavallinen happoakusto kestää 7-10 vuotta ja nyt ostamani 4×120 Ah akusto maksoi 520 eur, neljäs uusittu akku tuli starttipuolelle ja se on samanlainen kuin hupipuolen akut. Tasalaatuisen akuston hankkiminen on harkinnanarvoinen asia jokaisessa veneessä.

    • Seppomartti

      Sönke ROEVER kirja0
      ssa: Blauwasssersegeln ss138-175 saksalaisella perusteellisuudella selvittelee asiaa ja päätyy 343Ah/vrk ja " optimoidulla" säästösysteemillä 126. Die Yacht pisti insinöörit mittaretkelle ARCkiin ja mittasivat koko matkan eri laitteiden kulutuksia. Minimiksi taisi tulla 145/ vrk.
      Palaan asiaan kun matkatilabnw sallii

      • Joakim1

        Tässä on yksi taulukko, jossa päädytään 325 Ah/vrk arvoon kulussa ollessa: http://www.sailboat-cruising.com/boat-electrics.html

        Tuossa selvästikin kaikki lamput perinteisiä polttimoita, kylmäboksi todella iso tai huonosti eristetty (tai purjehditaan hyvin kuumissa oloissa), AP varsin suurikulutuksinen ja veneessä paljon varusteita, joita Itämerellä purjehtivilla ei tyypillisesti ole tai ainakaan käytetä (SSB-radio, vedentekokone, Navtex, tutka jne).

        Tuosta kun siivoa pois kaikki valot (muutettu LEDeiksi), SSB:n, Navtexin, vedentekokoneen ja tutkan jää jälejelle alle 210 Ah/vrk, josta AP 96 Ah/vrk ja kylmäboksi 48 Ah/vrk. Molemmat suurkuluttajat saa puolitettua, jos vene ja kylmäboksi eivät ole kovin suuria, laitteet valittu sähkökulutuksen kannalta hyvin ja purjehdusalue ei ole trooppinen.

        Listassa tuntuu olevan monta kohtaa laskettu aika yläkanttiin. Kuka käyttää makeavesipumppua 2 h/vrk? Tuolla pumppaa jo 500 litraa vettä eli tankit tuskin riittää puolta päivää pidempään tuolla tahdilla.. Kuka lähettää VHF:llä 1 h/vrk?


        Meillä menee kyllä alle tuon 145 Ah/vrk "minimin"jatkuvasti kulussa ollessakin. En ole pitänyt tarkemmin kirjaa, mutta muutama kerta on oltu n. 48 tuntia merellä ja silloin lataustarve on ollut alle kerran vuorokaudessa 180 Ah akulla, jota ei ole päästetty läheskään tyhjäksi. Näin oli jo ennen kuin muutin tricolorin LEDiksi (2,1 A ->0,2 A eli n. 15 Ah/vrk säästö) ja asensin aurinkopaneelin (~10 Ah/vrk tuotto).


      • Jos muistan oikein sinulla on vain 50 W paneli.Eikö se ole liian pieni ? Meillä on 2 x 60 W ja sekin on alakanttiin. Tosin te lataatte akkuja ajamalla jota me ei tehdä.


      • Joakim1
        lihamylly1 kirjoitti:

        Jos muistan oikein sinulla on vain 50 W paneli.Eikö se ole liian pieni ? Meillä on 2 x 60 W ja sekin on alakanttiin. Tosin te lataatte akkuja ajamalla jota me ei tehdä.

        On vain 50 W. Enempää ei mahdu kun en halua mitään telineitä tai kannesta/ruffista törröttäviä paneeleita. Ehkä joskus saa järkihintaa paneleita, joita voi laittaa keula- ja sivukansille tai jopa luukkuihin.

        Hyvin harvoin on tarvetta ladata koneella. Yleensä vain kahden yön purjehduksilla ilman koneajoa. Useita öitä luonnonsatamissa menee OK sillä ajolla, joka tulee sisään ja ulos ajettaessa.


      • Joakim1
        Joakim1 kirjoitti:

        Tässä on yksi taulukko, jossa päädytään 325 Ah/vrk arvoon kulussa ollessa: http://www.sailboat-cruising.com/boat-electrics.html

        Tuossa selvästikin kaikki lamput perinteisiä polttimoita, kylmäboksi todella iso tai huonosti eristetty (tai purjehditaan hyvin kuumissa oloissa), AP varsin suurikulutuksinen ja veneessä paljon varusteita, joita Itämerellä purjehtivilla ei tyypillisesti ole tai ainakaan käytetä (SSB-radio, vedentekokone, Navtex, tutka jne).

        Tuosta kun siivoa pois kaikki valot (muutettu LEDeiksi), SSB:n, Navtexin, vedentekokoneen ja tutkan jää jälejelle alle 210 Ah/vrk, josta AP 96 Ah/vrk ja kylmäboksi 48 Ah/vrk. Molemmat suurkuluttajat saa puolitettua, jos vene ja kylmäboksi eivät ole kovin suuria, laitteet valittu sähkökulutuksen kannalta hyvin ja purjehdusalue ei ole trooppinen.

        Listassa tuntuu olevan monta kohtaa laskettu aika yläkanttiin. Kuka käyttää makeavesipumppua 2 h/vrk? Tuolla pumppaa jo 500 litraa vettä eli tankit tuskin riittää puolta päivää pidempään tuolla tahdilla.. Kuka lähettää VHF:llä 1 h/vrk?


        Meillä menee kyllä alle tuon 145 Ah/vrk "minimin"jatkuvasti kulussa ollessakin. En ole pitänyt tarkemmin kirjaa, mutta muutama kerta on oltu n. 48 tuntia merellä ja silloin lataustarve on ollut alle kerran vuorokaudessa 180 Ah akulla, jota ei ole päästetty läheskään tyhjäksi. Näin oli jo ennen kuin muutin tricolorin LEDiksi (2,1 A ->0,2 A eli n. 15 Ah/vrk säästö) ja asensin aurinkopaneelin (~10 Ah/vrk tuotto).

        Nyt purjehditaan, AP ohjaa, yksi kännykkä ja käsiplotteri USB-laturissa, VHF, mittaristo ja kaksi plotteria päällä aurinkopaneli ei tuota edes 0.2A. Kokonaiskulutus vaihtelee 2-3 A välillä AP:n mukaan, mutta kylmäkone lisää 6A käydessään. Käyntiaika vähän yli minuutin kuuden minuutin välein eli n. 20%.

        Puolessa tunnissa meni 1,743 Ah eli keskikulutus 3,5A tai 84 Ah/vrk. Ilman AP:tä menisi nyt reilun ampeerin vähemmän eli alle 70 Ah/vrk.


      • Joakim1
        Joakim1 kirjoitti:

        Nyt purjehditaan, AP ohjaa, yksi kännykkä ja käsiplotteri USB-laturissa, VHF, mittaristo ja kaksi plotteria päällä aurinkopaneli ei tuota edes 0.2A. Kokonaiskulutus vaihtelee 2-3 A välillä AP:n mukaan, mutta kylmäkone lisää 6A käydessään. Käyntiaika vähän yli minuutin kuuden minuutin välein eli n. 20%.

        Puolessa tunnissa meni 1,743 Ah eli keskikulutus 3,5A tai 84 Ah/vrk. Ilman AP:tä menisi nyt reilun ampeerin vähemmän eli alle 70 Ah/vrk.

        Nyt on koneen sammuttamisesta 5 tuntia. Kulutus 13.35 Ah eli 2.7 A keskimäärin. Kulutuksen lasku on aurinkopaneelin ansiota. Se on tuottanut 1-2 A viimeiset 3-4 tuntia.

        Vuorokauden aikana meni 61 Ah ja kone tuotti 16 Ah satamasta lähdössä. Akusta siis otettu 45 Ah. Lämppäri oli päällä 7 tuntia.

        Starttiakku nyt 12.88 ja hupiakku 12.52 V (kompuran käydessä 12.34).


      • sama.havainto
        Joakim1 kirjoitti:

        Nyt on koneen sammuttamisesta 5 tuntia. Kulutus 13.35 Ah eli 2.7 A keskimäärin. Kulutuksen lasku on aurinkopaneelin ansiota. Se on tuottanut 1-2 A viimeiset 3-4 tuntia.

        Vuorokauden aikana meni 61 Ah ja kone tuotti 16 Ah satamasta lähdössä. Akusta siis otettu 45 Ah. Lämppäri oli päällä 7 tuntia.

        Starttiakku nyt 12.88 ja hupiakku 12.52 V (kompuran käydessä 12.34).

        Hyvin samankaltaisia Joakimin kanssa ovat sekä omat havainnot että tottumukset. Purjehtiessa muutoin samanlaiseen varustukseen tuo pienen kulutuslisän AIS. Akut 2 x 120 Ah Deep Cycle AGM ja parin vuorokauden purjehdus vie kapasiteetin hiukan alle 70 %:n lukemiin. Akkujen tilaa seuraa SmartGauge, jonka lukemat useamman vuoden kokemuksella ovat hyvin uskottavia ja ainakin linjassa jännitemittauksen kanssa. Virran mittaus on erikseen shuntilla.

        Aurinkopaneli on 45 W, joka aurinkoisina päivinä tuottaa melko täsmälleen satamakulutuksen verran vuorokaudessa. Niin pitkään ei ole satamassa tullut maattua, että pilviselläkään säällä olisi sähkö kesken loppunut. Satamassa kulutusta on aika vähän jääkaapin lisäksi, muutama Ah menee tablettiin ja kännyköihin. Invertteri löytyy irrallisena kaapin perältä, mutta jollei akkuporan akkuja tarvitse ladata, sillä on äärimmäisen vähän käyttöä.


      • Joakim1

        On meilläkin AIS-vastaanotin, mutta eihän se paljoa kuluta.


      • sama.havainto
        Joakim1 kirjoitti:

        On meilläkin AIS-vastaanotin, mutta eihän se paljoa kuluta.

        Tässä kyse on lähettävästä AISista, mutta ei sekään mikään virtarohmu ole.


    • Newmanword

      On vaan paneelien tuotot menneet rajuiksi kahden vuoden aikana. Kaksi 90w kennoa ja latausta jopa pilvisellä päivällä 2a-3a per tunti. Ja paneelit vaakatasossa, laadukas ei kinuski säädin parina. Aurinkoisena hetkenä 8-9a.
      Ja normaali käytöllä, eli pieni kaappi ja uusi ryssä lämmitin hytissä, akusto 2*180a. Päiväreissut valtaosin purjein kotimaassa.
      Ei tarvetta latailuun koneella tai johdolla. Kaappi aina päällä.

      • Ryssä lämmitin tarkoittaa ilmeisesti Planar ?


      • ssppss
        lihamylly1 kirjoitti:

        Ryssä lämmitin tarkoittaa ilmeisesti Planar ?

        " ryssä lämmitin hytissä"
        Planar on harvinainen nimi naapurissa. Tatjana?


    • Minulla 2*100 Ah käyttöakustona. Ei ole oikeastaan tullut vielä vastaan raja, kauanko ne kestäisivät, koska reissussa ei ole koskaan mennyt yli 3 vrk ilman ainakin jonkinlaista latausta. Sen tiedän, että kun pelkästään jääkaappi oli kuluttajana eli vene seisoi yksin laiturista sunnuntai-illasta alkaen, niin vielä to jääkaappi kävi. Sen verran alhaalla oli volttimittari, että ei se varmaan enää viidettä vuorokautta olisi käynyt. Nykyisin minulla on aurinkopaneeli, joka näkyy riittävän siihen, että akut pysyvät käytännössä koko ajan täysinä, vaikka jääkaappi on päällä. Olen vaihtanut kaikki valot sisällä ja ulkona ledeihin lukuunottamatta mastovaloa. Invertteriä ei ole eikä tule :)

      Kulutuslukemat ovat varmaan aika samankaltaiset Joakimin kanssa sillä erolla, että minä käytän autopilottia lähes pelkästään koneajossa, purjehtiessa ohjataan yleensä aina käsin.

      • 10-14
        Meilläkin riittää panelit nykyjään pitämään jääkaappiakun täytenä. Se on helpotus kun sitä ei tarvitse miettiä.Pelkillä paneeleillako pärjäät vai vaatiiko noin isot akut maasähkölatausta.Onko salsisuus paljonko on paneeliteho ?


      • lihamylly1 kirjoitti:

        10-14
        Meilläkin riittää panelit nykyjään pitämään jääkaappiakun täytenä. Se on helpotus kun sitä ei tarvitse miettiä.Pelkillä paneeleillako pärjäät vai vaatiiko noin isot akut maasähkölatausta.Onko salsisuus paljonko on paneeliteho ?

        Muistaakseni 100W on sen paneelin teho. Se on aika iso, mutta onneksi venekin on sen verran iso, että tuo mahtuu mukaan. Se ei ole kiinteästi asennettuna vaan nostan sen sopivaksi havaitsemaani kohtaan ja kytken pistokkeeseen, kun vene on satamassa. Arvioisin niin, että maasähkö ei oikeastaan olisi edes tarpeen akkujen vuoksi, ellei ehkä siltä kannalta, että älykäs laturi mahdollisesti pidentää akkujen elinikää. Mutta käytän kyllä maasähköä, kun ollaan sellaisessa vierassatamassa, jossa saa sähköä; eipä tarvi teevettä keitellä kaasulla ja läppärinkin saa ladattua.

        Tässä on yksi tekijä, joka pitää ottaa huomioon miettiessä saman ratkaisun sopivuutta muille. Minulla on kotisatamassa sellainen laituripaikka, jossa veneen kylki on noin suurin piirtein etelään eikä etelän puolella ole muita veneitä. Paneelin saa sivukannelle jotakuinkin 45 asteen kulmaan eikä siihen osu juurikaan varjoa. Jos vieressä olisi toinen purkkari, varjostaisi sen masto ehkä ratkaisevasti. Ihan alussa pistin paneelin vain perätuhdolle vaaka-asentoon, mutta huomasin pian, että tuotto ei ollut silloin kovin hyvä.


    • Kaksi tavallista 90 Ah lyijyakkua ja pienehkö, mutta moderni aurinkopaneeli. Toinen akku startille, toinen hupiakkuna. Hyvin on riittänyt.

    • hattidaati1212

      2 kpl 90w olevaa kennoa, sarjaan kytkettynä ja säädin joka osaa käsitellä oikein tuota korkeampaa jännitettä.
      Toimivat nollakulmalla niin että jääkaappi saa olla huhtikuusta myöhäiseen syksyyn päällä, samoin planar tarvittaessa öisin, päivisin pilott ja tabletti pohjainen blotteri. Ja ei haittaa pienet varjostumat, ei romahda sarjaankytketyssä nykyään enää samalla lailla kun vielä hetki sitten.

      Vuosi kaksi takaisin ei onnistunut sen aikaisilla säätimillä ja kennoilla. Eivät käytännössä tarvitsee enää 45 asteen kulmaa normaali käytössä, ainakaan kahdella paneelilla.

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1405
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      154
      1127
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      84
      957
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      857
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      79
      807
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      62
      733
    7. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      733
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      40
      723
    9. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      718
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      44
      692
    Aihe