tietojen kalastelu s-postia

pankkiviestien-turva

Alkuviikosta sain s-postia mukamas Danske bankista mutta kun tarkemmin tutkin lähettäjätietoja paljastui että se on tullut jostain aivan muualta. Vetosivat tietosuoja juttuihin miksi oli pitänyt klikata viestissä ollutta linkkiä ja tehdä ne temput mitä kehoitetaan. Myöskin ko. linkki osoitti aivan muualle kuin Dansken web-sivuille. Tekstit olivat suomeksi ja ei ollut kovin montaa "kirjoitus"-virhettä/hoono-soomi varoitusta.

Joten olkaahan varovaisia näiden pankkiviestien kanssa.

6

496

Vastaukset 6

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äläuskokaikkea

Vastaavia huijauksia tulee varmaan kaikkien pankkiryhmien ja monien kauppojen nimissä.

Minulle tulee näitä sellaiseen sähköpostiosoitteeseen, mitä en ole ikinä käyttänyt enkä kenellekään ilmoittanut. Olen saanut "pankkien tietoturvapäivitysilmoituksia" huijauksina ainakin Nordean, OP:n, Dansken, S-pankin ja Aktian suunnalta. Lisäksi tulee viestejä jostain "arvonnoista johon olet osallistunut". Ne vahvistamalla voi voittaa esim. 1000 euron lahjakortin valitsemaansa kauppaketjuun (K-market, S-market, Lidl). Sitten jotkut kertoo arvonnassa osuneen kohdalle iPhone-voitto, pitää vain maksaa luottokortilla 1 euro vahvistaakseen olevansa aikuinen. Ei kannata osallistua, sieltä kortilta voi lähteä useampikin euro ja tavaraa ei näy ikinä.

Huijaussivut on nykyään varsin hyvää suomenkieltä. Luultavasti katsottu mallia aidoilta sivuilta. Varomattomalle tällaiset voi vielä vaikuttaa jotenkin uskottavilta, kun ei luvata miljoonaperintöjä.

Sähköposteissa pystyy muuten väärentämään jopa sen "Lähettäjä"/"From" kentän. Jos lähettäjän sähköpostipalvelin on suostuvainen, voi oman osoitteen sijaan laittaa ihan minkä tahansa. Esimerkiksi noissa pankkihuijauksissa voi olla "[email protected]". Katsomalla sähköpostin lisätiedot/otsikkotiedot/headerit voi löytää viitteitä huijauksesta. Sieltä näkyy tietoja viestin matkasta ja hämäristä IP-osoitteista.

Jos tuollaiset "pankkien tietoturvaviestit" aiheuttavat huolta nettipankin toimivuudesta, kannattaa mieluummin vaikka soittaa suoraan pankin asiakaspalveluun ja kysellä. Tulee halvemmaksi maksaa muutama sentti puhelusta kuin nähdä pankkitilinsä tyhjentyvän.

• Olisi huvittava sellainen kansanliike, jossa miljoonat ihmiset innolla vastailisivat näihin kalasteluyrityksiin antamalla väärät tilinumerot ja keksityt tunnusluvut huijareille.

Huijarit hukkuisivat postiin ja yritykset kaivaa esille miljoonan viestin seasta sitä yhtä oikean ääliön vastausta tukehtuisivat mahdottomuuteensa.

• äläuskokaikkea

Kävin kerran nimettömänä (Tor-verkon kautta) tutkimassa yhtä Nordean näköistä huijaussivua. Siellä kysyttiin käyttäjätunnusta, salasanaa, PIN-koodia ja sitten piti vielä lähettää pankkikortista skannattu kuvatiedosto. Laitoin sinne "ohsh-t", "f-ckyou", "0666" ja liitetiedostoksi vanhan Windows3.1-logon. Kun lähetin ne, niin selain siirtyi aidon Nordean nettipankin etusivulle.

Toivottavasti tietojen kerääjällä on yhtä hauskaa kun mulla.

• Anonyymi

Tosiaankin niille paskiaisille pitäis antaa jollain kurjalla tempulla takaisin kun aiheuttavat niin paljon haittaa monelle ihmiselle.

• muidenviestien-turva
    • Anonyymi

S-ryhmä harrastaa vieläkin tätä että tulee sähköpostiin jotain bonustietoja ja siinä on linkki joka vie kirjautumissivulle jossa pitää antaa tunnuksia. Ei näin! Tätähän on varoitettu monta kertaa ettei sähköpostissa olevan linkin kautta saa mennä kirjautumissivuille.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Puukotus Kajaanissa

Kuka puukotti ja ketä? https://yle.fi/a/74-20247765 Vähemmän yllättäen päihteet mainittu
      Kajaani
      57
      1371
    2. Taas henkirikos

Kuka lienee nyt asialla.
      Ilomantsi
      26
      990
    3. 78
      859
    4. Mitä söpö

Mies mietit?
      Ikävä
      64
      768
    5. Nainen, tässä olen kahden vaiheilla

Toinen pitäisi valita ja kummassakin on hyvät ja huonot puolensa. Toinen olisi sellainen pysyvä mutta työläs. Toinen taa
      Ikävä
      69
      744
    6. Miten uskallan sua nähdä

Kun vaikutat suuttuneelta :(
      Ikävä
      47
      714
    7. Hyvä on sitten, jos et sitä s*ksiä halua kanssani.

Rakastetaan vaan toisiamme, voin käydä muualla tyydyttämässä fyysisenpuolen tarpeet. Puhumalla tämäkin olisi selvinnyt.
      Ikävä
      131
      675
    8. Humalassa autolla ajo.

Tuhti humala hyydytti kuljettajan Suomussalmella -sammui rattiin ,uutisoi Ylä-Kainuu.
      Suomussalmi
      10
      642
    9. Tiesitkö? Jorma Uotisen EX-rakas on Helena Lindgren - Nämä ovat välit nyt: "Me ollaan..."

Jorma Uotinen ja Helena Lindgren olivat avoliitossa v. 1982-1999. Pariskunta oli aikansa näyttävä julkkispari, missä i
      Kotimaiset julkkisjuorut
      13
      626
    10. Minä en ole koskaan

Rakastanut ketään toista yhtä paljon kuin sinua
      Ikävä
      87
      622
    11. Suloinen ja herkkä

Toiset huomioiva, räväkkä, yllättävä. Ei sellaisesta voi olla pitämättä.
      Rakkaus ja rakastaminen
      31
      595
    12. Jäljitelmä Birginit

Ei jumaleisson, Jeffin vaimo kertoo et nää Hermesit olikin jäljitelmiä ja timangit labrarääsää. Anna mun kaikki kestää �
      Kotimaiset julkkisjuorut
      133
      559
    13. Hurja pako Kuhmossa

19 vuotias kaahasi humalassa jalkakäytävälle tänään. Kuka mitä häh.
      Kuhmo
      4
      552
    14. Minä muistan

Minä muistan sinut nauravana. Sellaisena, joka sai tavallisenkin hetken tuntumaan vähän kevyemmältä, kuin huoneeseen ol
      Ikävä
      45
      550
    15. Vähän pitää

Kiusia ja näyttää
      Ikävä
      93
      508
    16. Hyvää yötä hurmuri

Iltaa haaveeni! Kauniita unia😘 Jospa me vielä nähtäis ja juteltais, suukoteltais ja halittais, siliteltäis ja hyväiltä
      Ikävä
      24
      493
    17. Mä voisin rakastua noihin tähti silmiin

Katseesi on niin lumoava nainen💚.
      Ikävä
      18
      482
    18. Taidat olla

Luovuttanut jo minun suhteeni osalta?
      Ikävä
      36
      465
    19. Pitäisikö seksille asettaa huvivero?

(ja jos hankkisi todistuksen sen harrastamisesta velvollisuudesta tai lisääntymistarkoituksessa, saisi siitä vapautuksen
      Sinkut
      113
      464
    20. Jos tullaan toisiamme vastaan, niin

pitäiskö pysähtyä ja onnitella?
      Ikävä
      36
      457
    Aihe