Oletko itsetuhoinen ?

loppusuora-menossa

Oletko kenties itsetuhoinen ,
huomaatko sen itse,
vai luulotteletko kaikille että olet elämän haluinen , iloinen ihminen, positiuivinen ihminen,
johtuuko itsetuhoinen käytös kenties alitajuisesta itsetuhoisesta viestistä ,
onko sinulle paljon pettymyksiä,
kuinka olet selviytyny elämän tuottamista pettymyksistä jos niin kuinka hyvin ,
oletko äkkipikainen tempperamentti luonne,
voitko järkeillä ensin ja sitten vasta toimia,
vai toimitko ensin ja sitten vasta mietit tuliko tehtyä oikein,

19

245

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • elämäonlaiffii.fi

      Minulle ei ole edes koskaan tullut mieleen esilletuomasi tuho.

    • miten-teillä-menee-

      Mua vaivaa alakulo, pääni puhki mietin kuinka siitä pääsisi eroon,
      elämäni olen eläny intoa täynnä elämäniloisena,
      vasta vanhuuden kynnyksellä on iskeny haluttomuus,
      joka aamu harmittaa kun herää taas uuteen päivään,
      väkin on noustava sängystä, muuten hukka perii,
      elämä on väkinäistä vääntämistä,
      mikä palauttaisi vanhuksen elämän ilon,
      onko se ainoa keino voittaa lottovoitto,
      jos näin on ja jos sen saisi,
      niin elämä palisi taas vauhtiin,
      mikään uusi suunitelma ei olisi rahasta kiinni,
      onneksi aurinko paistaa,
      se sentään tuo lämpöä ja iloa muuten tyhmään tyjään loppuelämään,
      niin ja onneksi on käsityöt jotka kiehtoo mielikuvitusta pois tulevasta tylsyydestä,

    • hyvin-ikävä-huomio-

      Vahvasti tätä mieltä,
      peliriippuvuus on yksi merkki itsetuhoisen touhuista,
      elämässä ei ole enään mitään muuta mielenkiintoista,
      ajatusmaailma supistuu pelksätään peleihin,
      koneitten äärelläkin ihmiset vaan m y k k ä n ä silmät kiiluen naputtelevat viimeset rahansa koneisiin,
      tilanne on monella vanhuksella aivan älytön,
      elämä on auttamattomasti takana,
      mikään muu touhu ei enää kiinosta,,,

      • Vahvasti tätä mieltä,

        Sinäpä sen sanoit. Miksi haaveilla voitoista pelikoneen äärellä tai Lotossa? Entä kun se suuri voitto tulisi, niin muuttuisiko elämä siitä paremmaksi. Ounastelen, että entistä suurempi pelihimo tulisi, kunnes taas kaikki olisi mennyt.

        "Mua vaivaa alakulo, pääni puhki mietin kuinka siitä pääsisi eroon,
        elämäni olen eläny intoa täynnä elämäniloisena,"..ja juttu jatkuu

        "mikä palauttaisi vanhuksen elämän ilon,
        onko se ainoa keino voittaa lottovoitto,"

        Voi taivahan vallat, sanon minä. Siinä se vasta ongelma tuleekin, kun ei pääse sängystä ylös pirteästi ja rahaa olisi kuin "rantarosvolla"!:))

        Aamusta asti olen miettinyt aloitusta "itsetuhoisuudesta", jota minulla ei ole ja onneksi ketju on muuttunut , sillä kovin harvoin liikautaa toisten surut, mutta olihan tuo pysäyttävä, koska kirjan luvustakaan ei tullut mitään, kun aloitus pyöri mielessäni.

        Nyt jäin pohtimaan, että onko kaksi eri kirjoittajaa? Toinen kirjoittaa itsemurhasta ja toisen elämä on pois raiteiltaan, koska ei ole Lottovoittoa?

        Aloittaja heittää kysymyksiä vaihtoehdoilla "oletko.."?? Helpottaako se oloasi, jos kerron, että olen kovinkin impulsiivinen ja tunne toimii aikaisemmin, kunnes järki ja siinä onkin sitten "paikkaamista", kun se järki ehtii mukaan!D

        Noihin pelirahojen saamiseen asenteeni on kovin jyrkkä. Ainahan voi hetken "onnentunteen" kokea jollain arvalla nykyisin ja kerran sainkin jotain 3000,-mk ja sitten 1000,-mk, ja se oli markka-aikaa, mutta jos tarkkailee muutoin menojaan, niin äkkiä on säästössä tuollaiset sumamt.


    • hyvin

      Mikähän kysely tämäkin on. Sekavalta utelultahan tämä enemmän vaikuttaa, ehkä jo unohtanutkin koko esityksensä.

      • huoli-on-aiheellinen-

        " hyvin "

        TÄH,

        etkö ymmärtäny lukemaasi,

        meikä ymmärsi täysin,
        ongelma ei ole yksin alotuksentekijällä,
        liian moni vanhus voimien hiipuessa kokee samaa,
        usein on myös ongelmana se
        ettei koko elämänsä hyvin itsenäisenä eläneenä osaa etsiä apua
        vaikka avun tarve olisi jo ilmeinen,

        moni ei tunnusta uupumustaa vaikka kokee samaa,


      • Mistä ihmeestä moinen johtuu, ylpeyttäkö vai mitä turhaa? Minusta realismi vanhuksessa on kaunista, lempeys itseä kohtaan, ja ymmärtää suostua autettavan rooliin, kun sitä tarvitsee.

        Ei vanheneminen, tai avuttomuuskaan ole koskaan häpeä, jokainenhan haluaa taas selvitä omin avuin kun kynnelle kykenee.

        Minä en todella ymmärtänyt aloitetta, en ole tuntenut noita tunteita paitsi ärsytettynä ollut tuliluontoinen, nyt jo maltillisempi määrättyyn rajaan.

        Täällä olen huomioinut, jos neuvoo aivan järkeenkäyvää toimintamallia, herättää se vain vastarintaa. Yleensä annan tyypin olla omassa itsepäisyydessään, tai joskus ilkeydessään.

        Elämä itse kyllä kunkin opettaa, epäkiitollista tehtävää ei enää nimettömien kanssa tarvitse ottaa.

        Monenlaisia vanhuksia tapasin ollessani ammattini puolesta päivittäin tekemisessä kanssaan , joskus vaikeitakin. Ehkä sekin on saanut syventymään hieman keskivertoa enemmän henkisesti, tähän pätemisestä jo vapaaseen osaan.


    • ei-ihme-jos-masentaa

      Monia arastelee ulkopuolista apua,
      joskus julkisuudessa on ollukki aiheesta asiaa,
      moni vanhus itse siivoaa ensin kotinsa
      että kehtaa päästää vieraat siivoat kotiinsa, sori, pikkusen hymyilyttää,
      mutta,
      tämä kuulemma on taivahan tosi,
      täytyy myöntää sama ujous myös itsellä,
      aina kun on itseelisesti asunu, niin ikkunan pesijätki hieman tuntuu vaikeelta,
      vanhuus ja avuttomuus tulee aiheuttamaan ongelmia monessa suhteessa,
      ikävä kyllä,

    • Vanhuudesta on aikoinaan tehty kunnioitettava elämänvaihe, koska keski-ikä oli matalalla, ja ikäihmisiä harvassa. Itsekin muistan, kuinka lapsuudessani piti vanhoja kunnioittaa ja kaikin tavoin avustaa, ja nyt kun olen ymmärtänyt selvittää asioita, olen tajunnut että jo viiskymppiset ihmiset miellettiin "vanhoiksi", pukeutumiseen tuli ikään sopivia vaateparsia, kampaukset muuttuivat ikäihmisten kampauksiksi, niskanutturat olivat yleisiä.Maaseudun muoreilla oli aina huivi kietaistuna hiuksia peittämään ja papat antoivat partansa kasvaa ja piilottivat hapsensa aina lakkireuhkan alle.
      Ikäihmisiltä ei edes odotettu sulavaa käytöstä ja innokasta osallistumista, heidänhän piti olla varovaisia ja ajatella ikäänsä.

      Nyt kun itse olen vanhempi kuin yksikään isovanhemmistani, en tunne olevani erityisen huolenpidon tarpeessa. Hoidan omin avuin talouteni ja ison piha-alueen, käyn itse pankit ja virastot ja tapaan tuttujani kaupungilla. Voihan tässä tietysti vauhtia hiljentää ja varoa kaatumista, mutta en todellakaan voi samaistua niihin vanhuksiin, joihin lapsuudessani tutustuin.

      En oikein ymmätänyt kysymystä, olenko itsetuhoinen. En ole, en ole ollut ja tuskin minusta tuleekaan.

    • Hei, te jotka koette alakuloa, haluttomuutta tai jopa itsetuhoisia ajatuksia,

      Vaikeassa elämäntilanteessa voi hakea keskusteluapua myös erilaisilta auttavilta tahoilta. Ulkopuolinen tuki voi olla hyvä voimavara. Asioista keskusteleminen auttaa jäsentämään omia ajatuksia sekä voi tarjota uusia näkökulmia.

      Tässä joitakin vaihtoehtoja:

      Valtakunnallinen kriisipuhelin, jonka numero on 010 195 202. Puhelin päivystää arkisin klo 9.00-07.00 ja viikonloppuisin klo 15-07.00.

      Jos koet, että kirjoittaminen on sinulle sopivin yhteydenoton muoto, niin voit ottaa yhteyttä verkkokriisikeskus Tukinettiin www.tukinet.net. Tukinetistä saat halutessasi oman tukihenkilön, jonka kanssa voit kirjoitella kahden kesken. Tukinetissä on myös monenlaisia erilaisia ryhmiä sekä kahdenkeskinen Solmussa-chat -palvelu.

      Ympäri Suomea on myös kriisikeskuksia, joissa voi käydä keskustelemassa paikan päällä. Kriisikeskusten yhteystiedot löytyvät täältä: http://www.mielenterveysseura.fi/fi/tukea-ja-apua/kasvokkain/kriisikeskusverkosto

      Ystävällisin terveisin
      SOS-kriisikeskus/Kata

      • kiitos-tiedosta-

        Kiitos tärkeästä inffosta, moni vanha ei osaisi tommosta etsiäkkää,


    • Se-entinen-Kukkahame

      Minä kiitän kriisikeskuksen osanottoa palstalla!
      Onhan niitä kriisejä joka iässä, vanhuus pitäisi olla lepposaa turvattua näin keskustellenkin, aina niin ei ole.
      Toivon vain että he jotka tarvitsevat saavat avun ja tuen!

    • flegmaatti

      Liekö itsetuhoisuutta kun asetan elämisen laadun loppupäivien lukumäärän edelle.
      Minua on varoitettu ponnisteluista.

      Aviollisessa elämässä joutuu elimistöni rajuhkoon ponnistukseen pari kertaa viikossa.
      Punttisalilla käyn maksimissa tai ainakin submaksimaalisella alueella myös moninivelliikkeissä kerran, pari viikossa. Siis max ykkösiä esimerkiksi maastavedossa.

      Tohtoori varoitti, että leikkausrajoille laajentuneen vatsavaltimon poksahtaessa en ehdi leikkauspöydälle.

    • Samaa.tahtia

      Se pari kertaa viikossa on hyvä tahti. Meillä saunapäivät.

    • arka-aihe-mutta-tärkeä

      Alotus on polttavan kuuma aihe,
      vanhukset tekee itsareita kaikkein eniten suomessa,
      mitä se kertoo,
      miettiköön kukanenki asiaa asiallisesti,
      vaikka moni haluiski jo poistua tuonpuoleiseen,
      se ei merkitse sitä että nämä halukkaat tekisi koskaan itsaria,
      he vaan on kovin väsyneitä, uupuneita, ja kipeitä,
      jaksaminen on hyvin rajallista,
      ajatus ei tapa ketään asiasta puhuminen saattaa helpottaa,

      • hyvä-tulla-puheeksi

        Ei ihme että kriisikeskuksesta otettiin yhteyttä ja annettiin osviitta minne voi näitä destruktiivisimpiä ajatuksiaan purkaa. Avun tarpeessahan ne ihmiset on jotka itsemurhaa hautoo.

        Muiden kustannuksellako on oikein kylvää synkkyyttään toisten vanhusten kannettavaksi, kyllä asiantuntevaa tukea voi hakea mieleterveyskeskuksista.

        On väärin vetää muita päähänpinttymiinsä, tai masentaa omilla itsemurha ajatuksilla. Siihen on täällä lukijat joutuneet ottamaan kantaa, täysin kouluttamattomina.


      • uupuneita-on-paljon-
        hyvä-tulla-puheeksi kirjoitti:

        Ei ihme että kriisikeskuksesta otettiin yhteyttä ja annettiin osviitta minne voi näitä destruktiivisimpiä ajatuksiaan purkaa. Avun tarpeessahan ne ihmiset on jotka itsemurhaa hautoo.

        Muiden kustannuksellako on oikein kylvää synkkyyttään toisten vanhusten kannettavaksi, kyllä asiantuntevaa tukea voi hakea mieleterveyskeskuksista.

        On väärin vetää muita päähänpinttymiinsä, tai masentaa omilla itsemurha ajatuksilla. Siihen on täällä lukijat joutuneet ottamaan kantaa, täysin kouluttamattomina.

        Jos sinä masennut näistä komenteista, sehän on jo merkki siitä että sinunki on syytä pauhua asiasta,
        terve ihminen ei masennu jos asioita otetaan esille ja ongelmista keskustellaan,
        päinvastoin monen masennus saatta helpottua kun vihdoinkin pahaa murheelista mieltään uskaltaa edes täällä purkaa,
        kuten tuolla joku sanoiki ei puhminen tapa teltään, se helpottaa,
        mutta se on totuus, huoli on aiheellinen yhteiskunnassamme,


      • Valoisaa.kesää

        Syyllistätkö meitä palstalaisia ikäistemme ihmisten itsemurhista. Mistä se kertoo? Mihin tämä palsta on kääntymässä, kun kaiken aikaa alistetaan toisia kirjoittajia ja väheksytään jopa elämänhalua. Eikö itselläsi ole hyvää mieltä?
        Masentunut ihminen tarvitsee tukea ja elämänmyönteisyyttä, eikä suinkaan narisevaa puhetta siitä, että Suomessa vanhukset tekevät eniten itsemurhia.
        Siitä ei paljon apua saa omaan alakuloona. Onneksi Sos-kriisikeskus huomasi aloituksen ja antaa vastauksessaan yhteystiedot.
        Kesä on kauneimmillaan. Ei pidä nyt kulkea pää painuksissa.


      • koitahan-kestää-
        Valoisaa.kesää kirjoitti:

        Syyllistätkö meitä palstalaisia ikäistemme ihmisten itsemurhista. Mistä se kertoo? Mihin tämä palsta on kääntymässä, kun kaiken aikaa alistetaan toisia kirjoittajia ja väheksytään jopa elämänhalua. Eikö itselläsi ole hyvää mieltä?
        Masentunut ihminen tarvitsee tukea ja elämänmyönteisyyttä, eikä suinkaan narisevaa puhetta siitä, että Suomessa vanhukset tekevät eniten itsemurhia.
        Siitä ei paljon apua saa omaan alakuloona. Onneksi Sos-kriisikeskus huomasi aloituksen ja antaa vastauksessaan yhteystiedot.
        Kesä on kauneimmillaan. Ei pidä nyt kulkea pää painuksissa.

        " valoisaa.kesää"

        höpön höpö, mitä , miksi oikuttelet,
        ei sua kukaan syylistä,
        tällä palstalla keskustellaan asiasta,
        sinä näköjään koitat estää sen moittimalla asiasta huolestuneita,


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      127
      2396
    2. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      109
      1444
    3. Anna minulle anteeksi

      Anna minulle anteeksi. Minä pyydän.
      Ikävä
      118
      1164
    4. Peräti 95 % persujen kannattajista rasisteja

      Kertoo EVA:n teettämä kysely. Pakollista yhdenvertaisuuskoulutusta tarvitsee siis paljon laajempi joukko kuin pelkästää
      Maailman menoa
      338
      1163
    5. Kun viimeksi kohtasitte/näitte

      Mitä olitte tekemässä? Millainen ympäristö oli? Löydetään toisemme...
      Ikävä
      104
      1097
    6. Olet kyllä vaarallisen himokas

      Luova, kaunis, määrätietoinen, pervo, mielenkiintoinen, kovanaama, naisellinen ja erikoinen.
      Ikävä
      99
      1005
    7. On minulla suunitelma

      Siitä ei vain tiedä kukaan muu kuin tällä hetkellä minä. Suunnitelma ja varasuunnitelma. Sinun takiasi nainen. Vain s
      Ikävä
      45
      722
    8. Palstan ylivoimaisesti suosituin keskustelunaihe

      Palstan suosituin keskustelunaihe näyttää olevan homoseksuaalisuus. Otsikoiden perusteella voisi kuvitella olevansa Seks
      Luterilaisuus
      252
      709
    9. Ei koskaan saatu tuntea

      Mitä olisi ollut painautua toisiimme vasten. Hengittää syvään, hyväillä ja rakastella vailla kiirettä. Tai repiä vaattee
      Ikävä
      33
      700
    10. 50
      684
    Aihe