Virago 1100:n öjjytason merkkivalo

VanhaMiesJaPyörä

Huomasin sattumalta että öljyn merkkivalo ei pala, vaikka pitäisi. Eli öljypinta keskitasossa, ja pyörä kallellaan tyhjäkäynnillä. Tarkastin muillakin tavoilla. Merkkivalon lamppu on kunnossa, sulakkeet OK. Missähän oljytason anturi on, voiko sen vaihtaa/tutkia ilman isompia purkuprojekteja. En viitsisi levittää pyörää atomeiksi parhaaseen ajoaikaan, kun tuon valon toimimattomuus ei tosiasiassa haitaa, pitää vain muistaa reissuilta palatessa ja pidemmän matkan aikana kurkistella öljysilmää ja pitää "ajopullo" mukana.
Tulin juuri 3500 km:n reissusta, olin huomannut vian = valon pimiämisen noin puolivälissä reissuani. Koneella on ajettu vajaa 70 tuhatta, ja edelliskesänä jouduin lisäämään öljyä samanmittaisella reissulla suunnilleen puoli litraa valon vilkuttelun vuoksi. Siis 400...500 km:n kantatienopeuksilla ajetuilla päivämatkoilla tuon verran ajettu Virago syö öljyä 1..2 dl/ 1000 km.
Tarvitsen hyviä neuvoja, vian paikalllistamiseksi ja korjaamiseseksi.

12

1884

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TämäOnTotta

      Eikös tuo Virago ole niitä Japanilaisia laatupyöriä?
      Niissä täytyykin tarkistaa öljyn määrä pitämällä niitä kallellaan tyhjäkäynnillä, siis toimit oikein.
      Öljytason anturi on seisontatuen käynnistykseneston releessä, joten kun pidät kallellaan, potkaise jalka vex.
      Paras ajoaika tai oikeastaan ajokausi ei ole vielä alkanut, jossa seikassa viittaan Kurkon ja Jutustelija ykkösen tietämykseen.
      Ratkaisu: Vaihda Harrikkaan koska ne ei syö öljyä.

      • RonaldMacDonald

        Eihän ne Harrikat syökkään öljyä,,niihin kun kaadetaan nk."Merkkitervaa" koneeseen tai jos sitä ei ole saatavilla niin yksiaste 50 käy hyvin..


    • VanhaMiesJaPyörä

      Kantasi japsimopoihin selvisi, harrikkamies. Sen merkkivalon toiminta ei ole kiinni jalkatuen asennosta. Anturi ei tietenkään voi olla missään releessä, sen on oltava öljytilassa. Löysin Clymerin korjauskäsikirjan hyllystäni ja ohjeita alkoi löytyä. Olin unohtanut ostaneeni se kirjan, kun en ole sitä tarvinnut vielä tämän 17 vuoden aikana, jonka tuo vanhana ostamani , vm-95 viagra minulla on ollut. Aiempina pyörinä oli muita merkkejä, mm Kawasaki. Oljyjen, suodattimien, stulppien ja renkaiden vaihdot ovat riittäneet. Kiitos kuitenkin avusta! Baitöwei, vävylläni on Harrikka, se tärisee, vie hitosti bensaa ja sitä saa näköjään korjata yhtä paljon kuin muitakin mopoja. Sillä on ajettu vähemmän kuin omalla riisiratsullani. Se on kuitenkin Harrikka, ja pitää määrätynlaista ääntä joka lienee tärkein seikka. No, vääntäähän se tietenkin aika miehekkäästi. Lähes saman verran kuin pienempikoneinen Kawasaki.

      • TämäkinOnTotta

        Ei kantani JapsiMoottoripyöriin selvinnyt.
        Heitin vain hieman löylyä, kun kerran tää palsta on Harrikkaoireilevien lempipalsta.
        Tosin menit ansaan itse kolmen viimeisen rivin sen osoittaen.
        Koitappa ajatella minkälaisen vastaustulvan homosisältöineen olisit saanut jos olisitkin aloituksessasi kertonut ongelman olevan Harrikassa.

        Kiva että ongelmasi alkaa selvitä.


    • VanhaMiesJaPyörä

      Kiitos kommenteista! Se, että ajan vanhalla, äksyllä nartulla, joka on ollut kuumana ainakin kolmen miehen alla (ostin sen suomalaiselta mieshenkilöltä, joka oli tuonut sen käytettynä Saksasta) johtuu taloustilanteestani ja iästäni. Pyöräni hinta lienee alhaisempi kuin esim. Harrikan mökäputki. Käytän eläkerahojani kaikenlaiseen muuhunkin kuin pyöräilyyn. Mutta ajellaan erimerkkisillä pyörillämme ja nautitaan! Mukavaa kesää!

      • GS1200PSPekka

        Öljyn kulutukseen vaikuttaa öljyn laatu ja moottorin rakenne. Ohut synteettinen 15-40W tai 15-50W öljy ei ole optimaalinen vanhaan suureen kaksisylinteriseen koneeseen. Sylinterin koko 550 cm3 edellyttää isoa männänvälystä koska männän lämpölaajeneminen tarvitsee tilaa. Nelisylinterisen 1000 cm3 sylinteri on 250 cm3, joka on kutakuinkin optimaalinen sylinterin koko. Todennäköisesti jäykempi osasynteettinen öljy olisi paras ko. laitteeseen. Kokeile jäykempää öljyä, todennäkösesti öljynkulutus laskee olennaisesti. Kokemusta on 5xYamaha, 1xHonda, 3xBMW, joista 5 kardaanipyörää.


      • NartulleRengatus
        GS1200PSPekka kirjoitti:

        Öljyn kulutukseen vaikuttaa öljyn laatu ja moottorin rakenne. Ohut synteettinen 15-40W tai 15-50W öljy ei ole optimaalinen vanhaan suureen kaksisylinteriseen koneeseen. Sylinterin koko 550 cm3 edellyttää isoa männänvälystä koska männän lämpölaajeneminen tarvitsee tilaa. Nelisylinterisen 1000 cm3 sylinteri on 250 cm3, joka on kutakuinkin optimaalinen sylinterin koko. Todennäköisesti jäykempi osasynteettinen öljy olisi paras ko. laitteeseen. Kokeile jäykempää öljyä, todennäkösesti öljynkulutus laskee olennaisesti. Kokemusta on 5xYamaha, 1xHonda, 3xBMW, joista 5 kardaanipyörää.

        Hyvä Pekka ja voisihan männänrenkaatkin vaihtaa, niin äksy narttu piristyis.


      • Anonyymi

        jos syö öljyä noilla kilometreilla öljyrenkaat kiinni kunnon öljyt sisään ja kovaa ajoa loppuu öljyn kulutus


    • VanhaMiesJaPyörä

      Äksy ikääntyvä narttu =virago on aika sopiva eturauhasvaivaiselle papalle, ei tuo kulkineeni vie minua vararikkoon, kun se ei vie sitä öljyä muulloin kuin noilla pitkillä reissuilla, jolloin körötän sataaviittä esim Näätämöstä Inariin ja Ivalosta Kuusamoon ja sataakahtakymppiä Tampereelta Nurmijärvelle. Siis kyläajossa öljy pysyy koneessa. Se on mineraalioöljyä, 20W-50 Motulia. Lasken vanhat öljyt pihalle ja irrotan öljytasoanturin, putsaan sen ja laitan paikoilleen, se on nyt paskainen ja jumissa, ja alkaa toimia. Kerron loppuviikosta.

      • Äreevanhaukko

        "Naavaparta kyykky" = Rocket 3


      • HondaKurkonAkseli
        Äreevanhaukko kirjoitti:

        "Naavaparta kyykky" = Rocket 3

        "Luxuselämän Superseikkailu" = KTM 1301 SA.


    • Anonyymi

      Alkuperäiseen kysymykseen pikku heitto.Älkää nyt kauheesti kuitenkaan tyhjäkäytelkö niitä pyöriä kallellaan sivutuella....kielletään jo ihan ohjekirjassakin.
      Kivoja kilometrejä kaikille.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      256
      2432
    2. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      73
      1836
    3. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      334
      1559
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      175
      1539
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      41
      1085
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      86
      978
    7. Oho! Niko Saarinen saa melko persoonattomaan kotiinsa luksus faceliftin - Katso ennen-jälkeen kuvat!

      Niko Saarinen ja aika näyttävä face lift! Palkitun radiojuontajan koti sai aivan uutta lämpöä ja hehkua tv-ohjelmassa.
      Suomalaiset julkkikset
      5
      805
    8. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      177
      800
    9. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      216
      773
    10. Ettet vaan pety niin

      Varoitan etukäteen kaiken kokemamme jälkeen että en tule laittamaan viestiä enää (ensin) enkä lähestymään (ensin) enää.
      Ikävä
      50
      730
    Aihe