Virago 1100:n öjjytason merkkivalo

VanhaMiesJaPyörä

Huomasin sattumalta että öljyn merkkivalo ei pala, vaikka pitäisi. Eli öljypinta keskitasossa, ja pyörä kallellaan tyhjäkäynnillä. Tarkastin muillakin tavoilla. Merkkivalon lamppu on kunnossa, sulakkeet OK. Missähän oljytason anturi on, voiko sen vaihtaa/tutkia ilman isompia purkuprojekteja. En viitsisi levittää pyörää atomeiksi parhaaseen ajoaikaan, kun tuon valon toimimattomuus ei tosiasiassa haitaa, pitää vain muistaa reissuilta palatessa ja pidemmän matkan aikana kurkistella öljysilmää ja pitää "ajopullo" mukana.
Tulin juuri 3500 km:n reissusta, olin huomannut vian = valon pimiämisen noin puolivälissä reissuani. Koneella on ajettu vajaa 70 tuhatta, ja edelliskesänä jouduin lisäämään öljyä samanmittaisella reissulla suunnilleen puoli litraa valon vilkuttelun vuoksi. Siis 400...500 km:n kantatienopeuksilla ajetuilla päivämatkoilla tuon verran ajettu Virago syö öljyä 1..2 dl/ 1000 km.
Tarvitsen hyviä neuvoja, vian paikalllistamiseksi ja korjaamiseseksi.

12

2636

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TämäOnTotta

      Eikös tuo Virago ole niitä Japanilaisia laatupyöriä?
      Niissä täytyykin tarkistaa öljyn määrä pitämällä niitä kallellaan tyhjäkäynnillä, siis toimit oikein.
      Öljytason anturi on seisontatuen käynnistykseneston releessä, joten kun pidät kallellaan, potkaise jalka vex.
      Paras ajoaika tai oikeastaan ajokausi ei ole vielä alkanut, jossa seikassa viittaan Kurkon ja Jutustelija ykkösen tietämykseen.
      Ratkaisu: Vaihda Harrikkaan koska ne ei syö öljyä.

      • RonaldMacDonald

        Eihän ne Harrikat syökkään öljyä,,niihin kun kaadetaan nk."Merkkitervaa" koneeseen tai jos sitä ei ole saatavilla niin yksiaste 50 käy hyvin..


    • VanhaMiesJaPyörä

      Kantasi japsimopoihin selvisi, harrikkamies. Sen merkkivalon toiminta ei ole kiinni jalkatuen asennosta. Anturi ei tietenkään voi olla missään releessä, sen on oltava öljytilassa. Löysin Clymerin korjauskäsikirjan hyllystäni ja ohjeita alkoi löytyä. Olin unohtanut ostaneeni se kirjan, kun en ole sitä tarvinnut vielä tämän 17 vuoden aikana, jonka tuo vanhana ostamani , vm-95 viagra minulla on ollut. Aiempina pyörinä oli muita merkkejä, mm Kawasaki. Oljyjen, suodattimien, stulppien ja renkaiden vaihdot ovat riittäneet. Kiitos kuitenkin avusta! Baitöwei, vävylläni on Harrikka, se tärisee, vie hitosti bensaa ja sitä saa näköjään korjata yhtä paljon kuin muitakin mopoja. Sillä on ajettu vähemmän kuin omalla riisiratsullani. Se on kuitenkin Harrikka, ja pitää määrätynlaista ääntä joka lienee tärkein seikka. No, vääntäähän se tietenkin aika miehekkäästi. Lähes saman verran kuin pienempikoneinen Kawasaki.

      • TämäkinOnTotta

        Ei kantani JapsiMoottoripyöriin selvinnyt.
        Heitin vain hieman löylyä, kun kerran tää palsta on Harrikkaoireilevien lempipalsta.
        Tosin menit ansaan itse kolmen viimeisen rivin sen osoittaen.
        Koitappa ajatella minkälaisen vastaustulvan homosisältöineen olisit saanut jos olisitkin aloituksessasi kertonut ongelman olevan Harrikassa.

        Kiva että ongelmasi alkaa selvitä.


    • VanhaMiesJaPyörä

      Kiitos kommenteista! Se, että ajan vanhalla, äksyllä nartulla, joka on ollut kuumana ainakin kolmen miehen alla (ostin sen suomalaiselta mieshenkilöltä, joka oli tuonut sen käytettynä Saksasta) johtuu taloustilanteestani ja iästäni. Pyöräni hinta lienee alhaisempi kuin esim. Harrikan mökäputki. Käytän eläkerahojani kaikenlaiseen muuhunkin kuin pyöräilyyn. Mutta ajellaan erimerkkisillä pyörillämme ja nautitaan! Mukavaa kesää!

      • GS1200PSPekka

        Öljyn kulutukseen vaikuttaa öljyn laatu ja moottorin rakenne. Ohut synteettinen 15-40W tai 15-50W öljy ei ole optimaalinen vanhaan suureen kaksisylinteriseen koneeseen. Sylinterin koko 550 cm3 edellyttää isoa männänvälystä koska männän lämpölaajeneminen tarvitsee tilaa. Nelisylinterisen 1000 cm3 sylinteri on 250 cm3, joka on kutakuinkin optimaalinen sylinterin koko. Todennäköisesti jäykempi osasynteettinen öljy olisi paras ko. laitteeseen. Kokeile jäykempää öljyä, todennäkösesti öljynkulutus laskee olennaisesti. Kokemusta on 5xYamaha, 1xHonda, 3xBMW, joista 5 kardaanipyörää.


      • NartulleRengatus
        GS1200PSPekka kirjoitti:

        Öljyn kulutukseen vaikuttaa öljyn laatu ja moottorin rakenne. Ohut synteettinen 15-40W tai 15-50W öljy ei ole optimaalinen vanhaan suureen kaksisylinteriseen koneeseen. Sylinterin koko 550 cm3 edellyttää isoa männänvälystä koska männän lämpölaajeneminen tarvitsee tilaa. Nelisylinterisen 1000 cm3 sylinteri on 250 cm3, joka on kutakuinkin optimaalinen sylinterin koko. Todennäköisesti jäykempi osasynteettinen öljy olisi paras ko. laitteeseen. Kokeile jäykempää öljyä, todennäkösesti öljynkulutus laskee olennaisesti. Kokemusta on 5xYamaha, 1xHonda, 3xBMW, joista 5 kardaanipyörää.

        Hyvä Pekka ja voisihan männänrenkaatkin vaihtaa, niin äksy narttu piristyis.


      • Anonyymi

        jos syö öljyä noilla kilometreilla öljyrenkaat kiinni kunnon öljyt sisään ja kovaa ajoa loppuu öljyn kulutus


    • VanhaMiesJaPyörä

      Äksy ikääntyvä narttu =virago on aika sopiva eturauhasvaivaiselle papalle, ei tuo kulkineeni vie minua vararikkoon, kun se ei vie sitä öljyä muulloin kuin noilla pitkillä reissuilla, jolloin körötän sataaviittä esim Näätämöstä Inariin ja Ivalosta Kuusamoon ja sataakahtakymppiä Tampereelta Nurmijärvelle. Siis kyläajossa öljy pysyy koneessa. Se on mineraalioöljyä, 20W-50 Motulia. Lasken vanhat öljyt pihalle ja irrotan öljytasoanturin, putsaan sen ja laitan paikoilleen, se on nyt paskainen ja jumissa, ja alkaa toimia. Kerron loppuviikosta.

      • Äreevanhaukko

        "Naavaparta kyykky" = Rocket 3


      • HondaKurkonAkseli
        Äreevanhaukko kirjoitti:

        "Naavaparta kyykky" = Rocket 3

        "Luxuselämän Superseikkailu" = KTM 1301 SA.


    • Anonyymi

      Alkuperäiseen kysymykseen pikku heitto.Älkää nyt kauheesti kuitenkaan tyhjäkäytelkö niitä pyöriä kallellaan sivutuella....kielletään jo ihan ohjekirjassakin.
      Kivoja kilometrejä kaikille.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      94
      1855
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      86
      1303
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

      Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1143
    4. Tunnistebiisi

      Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1027
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

      Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      117
      976
    6. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      863
    7. Ei sun tarvi jännittää enää

      en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      772
    8. Miks käyttäydyt noin?

      Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      771
    9. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      731
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

      Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe