Virago 1100:n öjjytason merkkivalo

VanhaMiesJaPyörä

Huomasin sattumalta että öljyn merkkivalo ei pala, vaikka pitäisi. Eli öljypinta keskitasossa, ja pyörä kallellaan tyhjäkäynnillä. Tarkastin muillakin tavoilla. Merkkivalon lamppu on kunnossa, sulakkeet OK. Missähän oljytason anturi on, voiko sen vaihtaa/tutkia ilman isompia purkuprojekteja. En viitsisi levittää pyörää atomeiksi parhaaseen ajoaikaan, kun tuon valon toimimattomuus ei tosiasiassa haitaa, pitää vain muistaa reissuilta palatessa ja pidemmän matkan aikana kurkistella öljysilmää ja pitää "ajopullo" mukana.
Tulin juuri 3500 km:n reissusta, olin huomannut vian = valon pimiämisen noin puolivälissä reissuani. Koneella on ajettu vajaa 70 tuhatta, ja edelliskesänä jouduin lisäämään öljyä samanmittaisella reissulla suunnilleen puoli litraa valon vilkuttelun vuoksi. Siis 400...500 km:n kantatienopeuksilla ajetuilla päivämatkoilla tuon verran ajettu Virago syö öljyä 1..2 dl/ 1000 km.
Tarvitsen hyviä neuvoja, vian paikalllistamiseksi ja korjaamiseseksi.

12

2840

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TämäOnTotta

      Eikös tuo Virago ole niitä Japanilaisia laatupyöriä?
      Niissä täytyykin tarkistaa öljyn määrä pitämällä niitä kallellaan tyhjäkäynnillä, siis toimit oikein.
      Öljytason anturi on seisontatuen käynnistykseneston releessä, joten kun pidät kallellaan, potkaise jalka vex.
      Paras ajoaika tai oikeastaan ajokausi ei ole vielä alkanut, jossa seikassa viittaan Kurkon ja Jutustelija ykkösen tietämykseen.
      Ratkaisu: Vaihda Harrikkaan koska ne ei syö öljyä.

      • RonaldMacDonald

        Eihän ne Harrikat syökkään öljyä,,niihin kun kaadetaan nk."Merkkitervaa" koneeseen tai jos sitä ei ole saatavilla niin yksiaste 50 käy hyvin..


    • VanhaMiesJaPyörä

      Kantasi japsimopoihin selvisi, harrikkamies. Sen merkkivalon toiminta ei ole kiinni jalkatuen asennosta. Anturi ei tietenkään voi olla missään releessä, sen on oltava öljytilassa. Löysin Clymerin korjauskäsikirjan hyllystäni ja ohjeita alkoi löytyä. Olin unohtanut ostaneeni se kirjan, kun en ole sitä tarvinnut vielä tämän 17 vuoden aikana, jonka tuo vanhana ostamani , vm-95 viagra minulla on ollut. Aiempina pyörinä oli muita merkkejä, mm Kawasaki. Oljyjen, suodattimien, stulppien ja renkaiden vaihdot ovat riittäneet. Kiitos kuitenkin avusta! Baitöwei, vävylläni on Harrikka, se tärisee, vie hitosti bensaa ja sitä saa näköjään korjata yhtä paljon kuin muitakin mopoja. Sillä on ajettu vähemmän kuin omalla riisiratsullani. Se on kuitenkin Harrikka, ja pitää määrätynlaista ääntä joka lienee tärkein seikka. No, vääntäähän se tietenkin aika miehekkäästi. Lähes saman verran kuin pienempikoneinen Kawasaki.

      • TämäkinOnTotta

        Ei kantani JapsiMoottoripyöriin selvinnyt.
        Heitin vain hieman löylyä, kun kerran tää palsta on Harrikkaoireilevien lempipalsta.
        Tosin menit ansaan itse kolmen viimeisen rivin sen osoittaen.
        Koitappa ajatella minkälaisen vastaustulvan homosisältöineen olisit saanut jos olisitkin aloituksessasi kertonut ongelman olevan Harrikassa.

        Kiva että ongelmasi alkaa selvitä.


    • VanhaMiesJaPyörä

      Kiitos kommenteista! Se, että ajan vanhalla, äksyllä nartulla, joka on ollut kuumana ainakin kolmen miehen alla (ostin sen suomalaiselta mieshenkilöltä, joka oli tuonut sen käytettynä Saksasta) johtuu taloustilanteestani ja iästäni. Pyöräni hinta lienee alhaisempi kuin esim. Harrikan mökäputki. Käytän eläkerahojani kaikenlaiseen muuhunkin kuin pyöräilyyn. Mutta ajellaan erimerkkisillä pyörillämme ja nautitaan! Mukavaa kesää!

      • GS1200PSPekka

        Öljyn kulutukseen vaikuttaa öljyn laatu ja moottorin rakenne. Ohut synteettinen 15-40W tai 15-50W öljy ei ole optimaalinen vanhaan suureen kaksisylinteriseen koneeseen. Sylinterin koko 550 cm3 edellyttää isoa männänvälystä koska männän lämpölaajeneminen tarvitsee tilaa. Nelisylinterisen 1000 cm3 sylinteri on 250 cm3, joka on kutakuinkin optimaalinen sylinterin koko. Todennäköisesti jäykempi osasynteettinen öljy olisi paras ko. laitteeseen. Kokeile jäykempää öljyä, todennäkösesti öljynkulutus laskee olennaisesti. Kokemusta on 5xYamaha, 1xHonda, 3xBMW, joista 5 kardaanipyörää.


      • NartulleRengatus
        GS1200PSPekka kirjoitti:

        Öljyn kulutukseen vaikuttaa öljyn laatu ja moottorin rakenne. Ohut synteettinen 15-40W tai 15-50W öljy ei ole optimaalinen vanhaan suureen kaksisylinteriseen koneeseen. Sylinterin koko 550 cm3 edellyttää isoa männänvälystä koska männän lämpölaajeneminen tarvitsee tilaa. Nelisylinterisen 1000 cm3 sylinteri on 250 cm3, joka on kutakuinkin optimaalinen sylinterin koko. Todennäköisesti jäykempi osasynteettinen öljy olisi paras ko. laitteeseen. Kokeile jäykempää öljyä, todennäkösesti öljynkulutus laskee olennaisesti. Kokemusta on 5xYamaha, 1xHonda, 3xBMW, joista 5 kardaanipyörää.

        Hyvä Pekka ja voisihan männänrenkaatkin vaihtaa, niin äksy narttu piristyis.


      • Anonyymi

        jos syö öljyä noilla kilometreilla öljyrenkaat kiinni kunnon öljyt sisään ja kovaa ajoa loppuu öljyn kulutus


    • VanhaMiesJaPyörä

      Äksy ikääntyvä narttu =virago on aika sopiva eturauhasvaivaiselle papalle, ei tuo kulkineeni vie minua vararikkoon, kun se ei vie sitä öljyä muulloin kuin noilla pitkillä reissuilla, jolloin körötän sataaviittä esim Näätämöstä Inariin ja Ivalosta Kuusamoon ja sataakahtakymppiä Tampereelta Nurmijärvelle. Siis kyläajossa öljy pysyy koneessa. Se on mineraalioöljyä, 20W-50 Motulia. Lasken vanhat öljyt pihalle ja irrotan öljytasoanturin, putsaan sen ja laitan paikoilleen, se on nyt paskainen ja jumissa, ja alkaa toimia. Kerron loppuviikosta.

      • Äreevanhaukko

        "Naavaparta kyykky" = Rocket 3


      • HondaKurkonAkseli
        Äreevanhaukko kirjoitti:

        "Naavaparta kyykky" = Rocket 3

        "Luxuselämän Superseikkailu" = KTM 1301 SA.


    • Anonyymi

      Alkuperäiseen kysymykseen pikku heitto.Älkää nyt kauheesti kuitenkaan tyhjäkäytelkö niitä pyöriä kallellaan sivutuella....kielletään jo ihan ohjekirjassakin.
      Kivoja kilometrejä kaikille.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Korjaa toki jos...

      Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä
      Ikävä
      28
      2673
    2. Mitä aiot sanoa, kun ja jos tapaatte seuraavan kerran?

      Oletko päättänyt etukäteen?
      Ikävä
      91
      1034
    3. Koetko sä mitään

      Syyllisyyden tunteita siitä mitä teit mulle?
      Ikävä
      58
      891
    4. Mies muistatko kun näit

      Mut ensimmäisen kerran? Missä se oli? Hyvää yötä.
      Ikävä
      66
      865
    5. olet kaiken rakkauden arvoinen

      Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy
      Ikävä
      26
      837
    6. Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!

      Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu
      Suomalaiset julkkikset
      6
      817
    7. Olisi kiva

      Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä
      Ikävä
      37
      800
    8. Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?

      Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.
      Ikävä
      64
      777
    9. Oot mun koko maailma

      Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹
      Ikävä
      75
      714
    10. Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa

      Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu
      Ikävä
      135
      708
    Aihe