Tämä on tyhmä kysymys, mutta kun en asiasta tiedä niin kysynpä. :) Mitenkä tätä jäljestystä harrastetaan?
Jäljestys
2
396
Vastaukset
- sakuli
Ihan ensinnäkin haluan sanoa ,että jäljestäminen on koiran vaistotoimintaa, parhaimmillaan jäljestys on koiralle tooooosi helppoa, :-D > koska koiran hajuaisti on todella hyvä.
Mitä taas sitten tulee jäljen harjoitteluun metsässä koiran kanssa tai kisoihin ne ovat todella hauskaa toimintaa ohjaajalle ja koiralle. Jotakin tässä voisin siis kertoa asiasta ja kuten tietänetkin jälki on kokeissa vain yksi osio siitä mitä koiran pitää tehdä saadakseen koulutustunnuksen.
Kisoissa jälki tehdään siten, että ihminen kävelee maastossa sovitun reitin ja pudottaa kävelyuralleen keppejä. Maan pinta murtuu askelten alla ja koira haistaa tämän perusteella jäljen kulun maastossa. Jäljen hajun voimakkuus riippuu useista eri tekijöistä mm. jäljen iästä ja sääolosuhteista. Aivan aloittelijalle opetetaan "maanmurtuma" ns. makkara ruuduillla. Esimerkiksi metri x metri alue tallataan huolellisesti ja askelien kohdalle laitetaan pieni makkaran pala.
Ruutuharjoittelun jälkeen voidaan aloittaa suorien jälkien harjoittelu. Ennen kisailua on jälkiharjoittelun lisäksi opeteltava jäljelle lähtö. Kilpailuissa koiran tulee hakea jälki ns. janalta eli jälki kulkee kahden merkityn pisteen välistä. Ohjaaja lähettää koiran janan lähtöpisteestä etsimään jälkeä. Kisoissa janan pituus vaihtelee luokan mukaan: alo=30m, avo=40m ja voi=50m .
Löydettyään jäljen koira lähtee seuraamaan sitä. Kilpailuissa jäljenpituudet ovat luokittain 500 m, 1000 m ja 1500 m; iältään 1, 1½ ja 2 tuntia. Tuomari seuraa lähtöalueella jäljen lähdön, lopusta on selviydyttävä koiran kanssa kahdestaan. Ettei asia tuntuisi liian helpolta, matkalla on kulmia ja esim. ojan ja tien ylityksiä sekä matkalle on pudotettu 6 merkittyä kapulaa (n. 10 cm pitkiä, 2 cm paksuja). Kepit ovat kuivista oksista katkottuja "luonnollisia keppejä" ja niissä on järjestävän yhdistyksen merkintä.
Koiran osallistumisalaikäraja on 14 kk ja koulutustunnus JK. Jälkiosuuden lisäksi kokeeseen kuuluvat tottelevaisuusosuus ja esine-etsintä.- asituntevva:
Kiitos hyvistä neuvoista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1271944
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi1001690Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy561306Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?671244Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M311008Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s47906Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm51903Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet44872- 107828
Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37820