Vai ei uudet Toyotat ruostu

taas.väärin.katsottu

"Testbilen hade inte gått mer än cirka 200 mil men vi fann tydliga rostangrepp inne i länkarmarna fram"
Eli jo 2000 km ajetussa C-HR:ssä löytyi ruostetta!! Hienoa.
http://www.vibilagare.se/test/rost/rosttest-toyota-c-hr-2017

233

3028

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Paalattavaa

      Kaikki nykyajan kipot ruostuu, eikä sillä ole merkitystä koska nykyisten autojen elinkaari suunniteltu n.5v. Ja paaliin.

      • ToyotasetäMyönnäVaan

        Japanilaisten elinkaaro on sen viisi vuotta, ei eurooppalaisten. Eurooppalaisissa on sentään ajateltu asiaa ja tehty ruosteenestokäsittelyjä jp tehtaalla.


      • Srdkx
        ToyotasetäMyönnäVaan kirjoitti:

        Japanilaisten elinkaaro on sen viisi vuotta, ei eurooppalaisten. Eurooppalaisissa on sentään ajateltu asiaa ja tehty ruosteenestokäsittelyjä jp tehtaalla.

        Eurooppalaisten ruostuminen on nykyään lähes tuntematon käsite. Korien ruosteenesto on edennyt jättiaskelin.

        Japanissa sinkkikoria ei ole vielä ehditty kopioimaan. Mitä vetoa niin Tojo markkinoi keksintöä kohta omanaan, jollain 4-kirjallisella lyhenteellä. Ja terot nielaisee koukun, painon ja noh on.


      • Alta5v
        Srdkx kirjoitti:

        Eurooppalaisten ruostuminen on nykyään lähes tuntematon käsite. Korien ruosteenesto on edennyt jättiaskelin.

        Japanissa sinkkikoria ei ole vielä ehditty kopioimaan. Mitä vetoa niin Tojo markkinoi keksintöä kohta omanaan, jollain 4-kirjallisella lyhenteellä. Ja terot nielaisee koukun, painon ja noh on.

        Tohjo toki työntää joka vuosi markkinoille uusia hienonkuuloisia konsonanttilyhenteitä ja keinouudisteita, muttaeinse kuitenkaan mitään ruosteenestoa laita, sinkkikorista puhumattakaan. Tojo tehdään lyhytikäiseksi autoksi.


      • Anonyymi

        Toyotan jos saa ajettua liikkeen pihasta kotiin ennen kuin ruostuminen alkaa, niin silloin on onni potkaissut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toyotan jos saa ajettua liikkeen pihasta kotiin ennen kuin ruostuminen alkaa, niin silloin on onni potkaissut.

        Kyllä Toyotassa ruoste tulee viimeistään tehtaalla. Vakiovaruste.


      • Anonyymi

        Varmaan kaikki autot ruostuu, tojota vaan ruostuu parhaiten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varmaan kaikki autot ruostuu, tojota vaan ruostuu parhaiten.

        Jopa rungot ruostuu muutamassa vuodessa katki.


      • Anonyymi

        Aika pitkään olet jo jatkanut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä Toyotassa ruoste tulee viimeistään tehtaalla. Vakiovaruste.

        Toyotassa ei tarvitse lisävarusteita - ruostekin vakiona.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toyotassa ei tarvitse lisävarusteita - ruostekin vakiona.

        Mutta jos haluan extra ruosteella?


      • Anonyymi
        Srdkx kirjoitti:

        Eurooppalaisten ruostuminen on nykyään lähes tuntematon käsite. Korien ruosteenesto on edennyt jättiaskelin.

        Japanissa sinkkikoria ei ole vielä ehditty kopioimaan. Mitä vetoa niin Tojo markkinoi keksintöä kohta omanaan, jollain 4-kirjallisella lyhenteellä. Ja terot nielaisee koukun, painon ja noh on.

        Niin voi käydä.


    • maahantuojan.asia

      Huolestuttava kehitys, sillä nuoret ostajat laittavat sen ylimääräisen tonnin mieluummin auton koristeluun tai komeampiin vanteisiin kuin ruostesuojaukseen.

      • Biltematyhjäksi

        Kyllä wunderbaumit ja karvanopat on tärkeämpiä tojomiehn ostoksia
        Sitten puukulaistuimet ja oviin sellaiset hienot kuminössykät jossa heijastimet. Ruosteenesto vasta sitten


      • Havaintoja

        Oletteko muuten huomanneet, että suostuminen puhuttaa enää ainoastaan Toyotan sivuilla. Muille se ei ole ollut ongelma aikoihin.


      • Anonyymi

        Suostuminen ruostumiseen. Sitä on lahkolaisuus.


      • Anonyymi

        No Toyotaa ei taida kukaan nuori ostaa, Toyotan ostajat ovat selvästi vanhempia kun minkään muun merkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No Toyotaa ei taida kukaan nuori ostaa, Toyotan ostajat ovat selvästi vanhempia kun minkään muun merkin.

        Nuoret eivät ole yhtä herkkiä mielikuvamanipulaatiolle kuin kääkkänät.


    • Pitäsuojatahetiuutena

      Eurooppalaisella sinkityllä kulkupelillä ajellut ei varmaan edes tiedosta että tojotat on heti tehtaalta ruosteessa. Ne on huolella puhdistettava ja ruostesuojattava.

      • Ruostekorjaaja

        En usko että se on totta, että olisivat tehtaalla ruostunet. Sen sijaan pitkä laivamatka voi olla paha rasti. Meren läheisyys riittää kyllä ruostuttamaan Toyotan.


      • Huono_selitys

        Englannin kanaali onkin melkein yhtä pitkä merimatka, kuin Suomenlahden ylitys.


      • hyvä.selitys
        Huono_selitys kirjoitti:

        Englannin kanaali onkin melkein yhtä pitkä merimatka, kuin Suomenlahden ylitys.

        C-HR tuleekin Turkista laivalla, ehtii ruostua.


      • Anonyymi

        Vai uitetaanko ne suorastaan...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vai uitetaanko ne suorastaan...

        Ruosteen määrästä päätellen uitetaan merivedessä 2-3 viikkoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ruosteen määrästä päätellen uitetaan merivedessä 2-3 viikkoa.

        Samalla varmaan äänierityspahvit sulaa pois.


    • HOLISTI74.91

      eihän huippulaadukas Toyota ruostu muuten kuin olemalla itäauto skodan vierellä vaikka vain päivänkin, ruoste nimittäin tarttuu. ollaanhan täällä luettu lukuisia kertoja kuinka itäauto skoda ruostuu parissa vuodessa korjauskelvottomaksi. ruosteeton itäauto skoda on harvinainen näky.

      • holistiSetäTero

        Täällähän kerrotaan mitä sattuu, Kyykman ja muut provot keksii ihan mitä vaan kun puhutaan Skodasta.
        Toyota sentään ruostuu ihan todistetusti autolehtien kestotestien mukaankin.


      • Ruåtsintaitoinen

        Katsopas niitä Skodan ruostumisarvioita sieltä samalta Vi Bilägare -lehden saitilta ja palaa sitten kommentoimaan. "Sammantaget ett bra utfört rostskydd, men några svaga punkter finns". Pisteet 4/5.
        Varmaan joku ruotsia taitava löytyy lähistöltäsi?


      • Anonyymi

        Mikään ei ruostu kuin Toyota. Kyllä teroja taas harmittaa.


      • Anonyymi
        Ruåtsintaitoinen kirjoitti:

        Katsopas niitä Skodan ruostumisarvioita sieltä samalta Vi Bilägare -lehden saitilta ja palaa sitten kommentoimaan. "Sammantaget ett bra utfört rostskydd, men några svaga punkter finns". Pisteet 4/5.
        Varmaan joku ruotsia taitava löytyy lähistöltäsi?

        Teroilla on aika huononkehnoa tuo luetunymmärtäminen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Teroilla on aika huononkehnoa tuo luetunymmärtäminen.

        Terous ei oo neroutta.


    • Saksalaista_laatua

      Marketin pihalla voi katsoa niitä mitkä ruostuu ja järjestään ne mitkä on ruosteessa eikä auto ole vanha on saksalaisia merkkejä. Siinä ei pohjan muoviläpyskät auta mitään.

      • outoja.tapoja

        Tojopapat tutkivat saksalaisia autoja pihalla kun mammat ovat marketissa. Tulee halvemmaksi, kun säästyy omat rahat kassalla.


      • Rostvagens
        outoja.tapoja kirjoitti:

        Tojopapat tutkivat saksalaisia autoja pihalla kun mammat ovat marketissa. Tulee halvemmaksi, kun säästyy omat rahat kassalla.

        Riittää kun kävelee ohi, kun niissä kukkii vähän joka reuna.


      • Anonyymi
        Rostvagens kirjoitti:

        Riittää kun kävelee ohi, kun niissä kukkii vähän joka reuna.

        Pohjasta kattoon löytyy ruostetta, takuulla.


    • minenusko

      Ei ne ruostu, meinaan Toyotat, Tuo aloittajan linkki oli ruotsalainen, ei päde meillä. Saksalaisissa uusissa autoissa löytyy yllättävän nopeasti ruostetta, mutta pahimmat ruostujat ovat aina olleet ranskalaismerkit.

      • TerotJaksaaVääntää

        Joo ei koske Suomea ja väärin testattu 😂


      • patentti.haettu

        Toyotassa erikoisruoste suojaa takana olevaa metallia kestämään pidempään.


      • Anonyymi

        Toyotassa ruoste tulee jo tehtaalta. Koben huijausmetallia.


      • Anonyymi

        Joo, ruostuu vain Ruotsissa. Kyllä kyllä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, ruostuu vain Ruotsissa. Kyllä kyllä.

        Ei koske Suomea?


    • aikoihin.eletty
      • vanha_totuus

        Ingman saa maidon maistumaan

        Toyota muovin ruostumaan


      • Anonyymi
        vanha_totuus kirjoitti:

        Ingman saa maidon maistumaan

        Toyota muovin ruostumaan

        Toyota saa myös melun kuulumaan.


      • Anonyymi

        Toyota saa ruosteen maistumaan.


    • pelkkääpahvia

      Miten voi japanin pelti vielä ruostua, kun se on maalattu molemmin puolin ja sitten otettu pelti pois sieltä välistä? Turvattomia kotteroita. Maalilla kasassa.

      • Anonyymi

        Et varmaan mitään. Kyllä sinä vielä hoitoon pääset.


    • tectyl

      Huom! Muoviset kotelot alustassa ovat ääni eristystä varten, ne eivät estä ruostumista!

      • tää.on.tätä

        Päinvastoin väliin pääsee ja jää kuraa, joka edistää ruostumista. Vanhan auton alusta näyttää kauniilta kunnes muovit poistetaan.


      • Kauheaahuijausta
        tää.on.tätä kirjoitti:

        Päinvastoin väliin pääsee ja jää kuraa, joka edistää ruostumista. Vanhan auton alusta näyttää kauniilta kunnes muovit poistetaan.

        Toyotossa on kaikki rakenneratkaisut tehty lyhyttä käyttöikää varten. Muovilebyjen alla muhii...


      • Hyvin.kukkii
        Kauheaahuijausta kirjoitti:

        Toyotossa on kaikki rakenneratkaisut tehty lyhyttä käyttöikää varten. Muovilebyjen alla muhii...

        Ne muovilevyt onkin vokkelossa ja niitä kiiteltiin aiemmin autolehtien jutuissa, taisi unohtua se muhiminen.


      • Testienkertomaa
        Hyvin.kukkii kirjoitti:

        Ne muovilevyt onkin vokkelossa ja niitä kiiteltiin aiemmin autolehtien jutuissa, taisi unohtua se muhiminen.

        Tojopapat on liikuttavan yksimielisiä mutta testit säälimättömiä. Kun saksalainen ja ranskalainen kestotestataan, ei ole ruostetta.

        Toyotan CHR näyttää saavan yhtä masentavan arvion kuin viime aikoina mm. Yaris ja Auris. Jo lyhyen testin aikana ruoste näkyy. Yariksen jouduttiin vaihtamaan osia ruosteen takia. Muuten olisi tullut hylsy ekassa katsastuksessa. CH-T jatkaa ylpeästi samoilla linjoilla.

        Pitää.muistaa että keskiverto Toyota on tilastojen mukaan valmis tuossa parinsadan tuhannen kohdalla.


      • tojo_ruostuu_varmasti
        Hyvin.kukkii kirjoitti:

        Ne muovilevyt onkin vokkelossa ja niitä kiiteltiin aiemmin autolehtien jutuissa, taisi unohtua se muhiminen.

        Tottakai kiiteltiin ja kiitellään jatkossakin kun ovat oikein suunniteltuja niin ettei kurapaska lennä suoraan muovien päälle ja kuitenkin tuulettuu kunnolla.
        Tuulilasin suuressa ruostevertailussa juuri Toyotan suojamuovien toteutus todettiin kehnoksi. Muovitkaan ei suojaa jos auto on jo tehtaalta lähtiessään alkavassa ruosteessa, tai kuten Avensis em. tutkimuksessa ovien sisäpinnoilta ja koteloiden sisältä ruosteessa jo 4 kuukauden ajon jälkeen.


      • Anonyymi
        Hyvin.kukkii kirjoitti:

        Ne muovilevyt onkin vokkelossa ja niitä kiiteltiin aiemmin autolehtien jutuissa, taisi unohtua se muhiminen.

        Muutaman vuoden ikäiset Volkswagen Passatit ja Hyundain Santa Fet ovat nopeimpia ruostumaan, kertoo ruotsalaisen Vi Bilägare-lehden ja norjalaisen VG-iltapäivälehden julkaisema salainen tutkimus.

        Tutkimus keskittyi varsin uusiin, 4–7 vuotta vanhoihin autoihin ja sen toteutti ruotsalainen Swerea Kimab.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muutaman vuoden ikäiset Volkswagen Passatit ja Hyundain Santa Fet ovat nopeimpia ruostumaan, kertoo ruotsalaisen Vi Bilägare-lehden ja norjalaisen VG-iltapäivälehden julkaisema salainen tutkimus.

        Tutkimus keskittyi varsin uusiin, 4–7 vuotta vanhoihin autoihin ja sen toteutti ruotsalainen Swerea Kimab.

        Salainen tutkimus? Kyllä terot jaksaa yrittää. Toyota on ruosteen kuningas.


      • Anonyymi
        Testienkertomaa kirjoitti:

        Tojopapat on liikuttavan yksimielisiä mutta testit säälimättömiä. Kun saksalainen ja ranskalainen kestotestataan, ei ole ruostetta.

        Toyotan CHR näyttää saavan yhtä masentavan arvion kuin viime aikoina mm. Yaris ja Auris. Jo lyhyen testin aikana ruoste näkyy. Yariksen jouduttiin vaihtamaan osia ruosteen takia. Muuten olisi tullut hylsy ekassa katsastuksessa. CH-T jatkaa ylpeästi samoilla linjoilla.

        Pitää.muistaa että keskiverto Toyota on tilastojen mukaan valmis tuossa parinsadan tuhannen kohdalla.

        Miksi sitten katsastustilastoissa ei ole vanhojenkaan toyotien kohdalla mitään mainitaa ruostumisesta. itselläni 2005vorokka 450 tkm ajettu, katsastusmies totesi viime katsastuksessa, että ei ruostetta pohjassa. Takaasseli palkki kyllä ruosteessa mutta on paksua terästä, joka muuten kaikissa autoissa on vanhemmiten ruosteessa , kuten rautatie kiskotkin.


    • pientä.pintavikaa

      Fukushiman tehtaan osat on otettu jo käyttöön.

    • ei.huolta

      Tehdas vaan testaa ruosteen pysyvyyttä uudessa mallissa. Kuuluu Toyota Quality Control ohjelmaan.

      • Anonyymi

        Kyllä Toyota on ruosteen kuningas.


    • hyvää.infoa

      Voiko näistä testeistä lukea myös Toyotan asiakaslehdestä?

    • VäärinNiinVäärin

      Väärin testattu! Väärin käytetty! Väärin toimitettu. Ranskalaisetpas....yhyy

      • kylläMäIhmettelen

        No kyllä aika iso ero on testien ja arkipäivän kokemuksen välillä. Mikä on väärin, mikä ei? Arkikokemus kyllä puhuu kestävän Toyotan puolesta. Ja samoin jokamiehen tieto puhuu sen puolesta, että ranskalaiset merkit kärsivät ruosteesta. Jos testit kertovat toista, niin mitenkäs oikein asia on?


      • ennakkoluuloja

        Jos puhutaan tämän vuosituhannen, tai edes vuosituhannen vahteen ranskalaisista, niin ruoste on niissä aika tuntematonta. Minulla oli aikoinaan käytettynä ostettu -98 Xantia, jonka myin pois 10-vuotiaana, täysin ruosteettomana. Samanlaista kokemusta nykyisestä 2011 C5:sta. Ei missään ruostetta. Toyotista taitaa kaikkein parhaiten olla suojattu ProAce, joka on myös PSA:n valmistama. Yariksesta en usko samaa, vaikka onkin ranskalaista valmistetta. Toki Avensiskin on Ranskassa suunniteltu, mutta kun se on brittien valmstama, jätän sen mielusti väliin.


      • vanhatkin_Toyotat

        Asiantuntevat pitkän linjan tojotistit eivät tunnista mitään ruosteongelmaa Toyotan malleissa. Koko ruostumisjupakka on ihan kummallinen juttu. Eihän tuolla liikenteessä ole vanhoja ruosteisia Toyotia, vuosituhannen vaihteen Corollat ja Avet ovat hienossa iskussa, maalipinta kiiltää, vaikka ajettu on paljon.


      • burkkikeräys

        Justiin tota hokasin, että säilykepurkki on paremmin galvanoitu kuin japsi pelti!


      • RuosteraiskaaTojon
        kylläMäIhmettelen kirjoitti:

        No kyllä aika iso ero on testien ja arkipäivän kokemuksen välillä. Mikä on väärin, mikä ei? Arkikokemus kyllä puhuu kestävän Toyotan puolesta. Ja samoin jokamiehen tieto puhuu sen puolesta, että ranskalaiset merkit kärsivät ruosteesta. Jos testit kertovat toista, niin mitenkäs oikein asia on?

        Ranskikset on ruostuneet viimeksi silloin kun teisän abc:n baari oli vielä essonbaari.

        Japanilaiset on nykyään ruosteenesonssakin jumbosijallla. Ei niiden ruosteenkestävyys ole huonontunut, vaan muilla parantanut.


      • E220_CDI
        RuosteraiskaaTojon kirjoitti:

        Ranskikset on ruostuneet viimeksi silloin kun teisän abc:n baari oli vielä essonbaari.

        Japanilaiset on nykyään ruosteenesonssakin jumbosijallla. Ei niiden ruosteenkestävyys ole huonontunut, vaan muilla parantanut.

        Aivan. Peugeot 504 ja 505 vielä ruostuivat herkästi. 205 ja 405 mallit yli 20 vuotta sitten käänsivät trendin.


      • Anonyymi
        burkkikeräys kirjoitti:

        Justiin tota hokasin, että säilykepurkki on paremmin galvanoitu kuin japsi pelti!

        Säiuöykepurkki on parempi ostos. Se pitää minkö lupaa. Toyotanon kyllä erirttäin ruostuva ja pehmeä auto. Kerran suostuin ottamaan vaihdossa uudehkon toyotan, toista kertaa en.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Säiuöykepurkki on parempi ostos. Se pitää minkö lupaa. Toyotanon kyllä erirttäin ruostuva ja pehmeä auto. Kerran suostuin ottamaan vaihdossa uudehkon toyotan, toista kertaa en.

        Toyotaa ei kannata ottaa jos tarjolla on oikeitakin autoja.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Säiuöykepurkki on parempi ostos. Se pitää minkö lupaa. Toyotanon kyllä erirttäin ruostuva ja pehmeä auto. Kerran suostuin ottamaan vaihdossa uudehkon toyotan, toista kertaa en.

        Tässä esitin autokauppiasta ja olinhan minä hetken sellainenkin työharjoittelussa kunnes potkivat tyhjäntoimittajan pois. Katkeruuteni parasta autokonsernia Toyotaa kohtaan johtuu osittain siitä.


    • Tojota-trollipojun

      sairaus skitsofrenia ilmenee tälläkin tavalla. Aloittaa uuden keskustelun ja vastailee siinä itselleen. Todella noloa ja lapsellista oksentelua päivästä toiseen vähintään 18 h/vrk.

      • miksi.Hönöllä.keittää

        Oliko aloituksessa jokin virhe? Kerro toki äläkä löpise tuota sairasta paskaasi.


      • Älätrollisekoile

        Lähinnä koskee noita omia mielenterveysjuttujasi. Me muut keskustellaan autoista.


      • Anonyymi
        Älätrollisekoile kirjoitti:

        Lähinnä koskee noita omia mielenterveysjuttujasi. Me muut keskustellaan autoista.

        No onhan Toyota teksnisesti katsoen auto. Oikeastaan kyse on nopeasti ruostuvasta saattohoitovälineestä.


    • raha.ei.auta
      • Anonyymi

        No saman konsernin vehkeilyä, joten...


    • omistajat.tietävät

      Tuohan vain todistaa, että ruosteet kannattaa piilottaa heti uutena omaan piikkiin.

      • Anonyymi

        Osoittaa ettei tojotaa kannata ostaa.


    • siinäpäseratkaisu

      Jos ostaa uuden auton ja sitä pitää vaikkapa 15v niin kannattaa suojautaa auto, jos pitää 3-5v ei kannata tehdä mitään.
      Toisaalta suojauttaminen ei maksa kuin hyvien aluvanteiden hinnan ja japsi jos joku kannattaa suojauttaa koska tekniikka on aivan eri planeetalta kestävyyden suhteen kuin esim. klonkswagen,skoda leirissä, ranskan kakoista nyt puhumattakaan

      • Teron_ymmärryksellä

        Jos tojon tekniikka olisi ylivertaisen kestävää, miksi ne sitte poistuu liikenteestä keskimäärin vähemmän ajettuina kuin useimmat muut. 2/3 poistuu jo ennen 200000km rajaa yli 500000km:n yltää vain 3 promillea.
        Ei oikein kohtaa todellisuus ja teidän höpinänne teknisestä kestävyydestä. Toisaalta jos auton kallein ja vaikeimmin korjattava osa, kori, on huonosti tehty, ei muun tekniikan kestävyydellä ole mitään väliä kun menee romun mukana paaliin kuitenkin.
        Suojauttaminen tojoon todella kannattaa, että pääsisi edes lähelle Volkswagenin kilometrilukuja ennen liikenteestä poistoa.


      • kuka_jänkkää

        Sinun afrikka-mantrasi on vielä pahempaa harhoihin perustuvaa jänkkäämistä!
        Tosiasiassa tullin tilastojen mukaan Suomesta viedään Afrikkaan keskimäärin n. 200 täällä tieliikennekäytöstä poistettua Toyotaa vuodessa ja niistäkin suurin osa Hiaceja ja Hiluxeja. Ne ovat vain murto-osa koko poistumasta.


      • kuka_jänkkää kirjoitti:

        Sinun afrikka-mantrasi on vielä pahempaa harhoihin perustuvaa jänkkäämistä!
        Tosiasiassa tullin tilastojen mukaan Suomesta viedään Afrikkaan keskimäärin n. 200 täällä tieliikennekäytöstä poistettua Toyotaa vuodessa ja niistäkin suurin osa Hiaceja ja Hiluxeja. Ne ovat vain murto-osa koko poistumasta.

        Tästä minä poistatin jäätävän faktan Toyota-autojen uudesta elämästä Afrikassa koska en pystynyt siihen vastaamaan. Sen jälkeen valehtelin tapojeni mukaisesti törkeästi ettei niitä muka viedä muualle kuin purkaamoon, unohtaen sen ettei käytettyjä Tojoja tai niiden osia juuri purkaamoista löydy. Kaikki lähtee nimittäin Afrikkaan.


      • Anonyymi
        kuka_jänkkää kirjoitti:

        Sinun afrikka-mantrasi on vielä pahempaa harhoihin perustuvaa jänkkäämistä!
        Tosiasiassa tullin tilastojen mukaan Suomesta viedään Afrikkaan keskimäärin n. 200 täällä tieliikennekäytöstä poistettua Toyotaa vuodessa ja niistäkin suurin osa Hiaceja ja Hiluxeja. Ne ovat vain murto-osa koko poistumasta.

        Eihän Afrikkaaan hybridejä kannata viedä. Vietävien autojen tulee olla kyläsepän korjattavia ilman ylimääräistä elektroniikkaa.


    • maakunnan.mies

      Maakunnat o täynnä hitsitaitoisia ukkoja ja eihän pieni ruostekukka haittaa mitään, kun tekniikka on lähes ikuista. Ja eipä inssi sano pienestä ruosteesta mitään syynissä. Ja jos tarttee hitsiä, niin pelti on halpaa eikä muutkaan peltityöt ja maalaus paljon maksa pikkupajassa.
      Tekniset murheet ne syö miestä ja niitä on saksalaisissa ja ranskalaisissa moninkertaisesti ja vielä ihan uusissa autoissa. Toyota on vasta sisäänajettu kun ranskalaista härveliä ei ota mikään jobbari vaihdossa eikä sillä itse myydessä saa kuin kaljarahat. Sokerina pohjalla on ranskalaisten vanha vaiva eli hirveä ruostuminen, siihen verrattuna Toyotan ruostuminen on melkosen olematonta.

      • E220_CDI

        Ranskalaisten ruostumisvaiva on tosiaan niin vanha, ettei se ole yli 20 vuoteen vaivannut kuin sellaisia, jotka eivät ranskalaisautoa aja.


      • kansa.tietää

        Joo, taas pitää kehua ranskalaisia. Jos ne ei ruostuisi, niitä varmaan ostettaisiin ihan eri määriä. Kansa kyllä tietää rapean ranskalaisen ja lujan Toyotan.


      • siinä.vastausta
        kansa.tietää kirjoitti:

        Joo, taas pitää kehua ranskalaisia. Jos ne ei ruostuisi, niitä varmaan ostettaisiin ihan eri määriä. Kansa kyllä tietää rapean ranskalaisen ja lujan Toyotan.

        Näin Euroopassa toukokuussa 2017
        1 Volkswagen 158.944 kpl
        2 Renault 103.983
        3 Ford 90.991
        4 Fiat 84.767
        5 Opel/Vauxhall
        6 Mercedes-Benz
        7 Peugeot 83.348
        8 Audi 75.951
        9 BMW 71.356
        10 Skoda 66.572


      • kokemus.sen.kertoo

        Noissa on paljon merkkejä, jotka ruostuu herkästi Suomen oloissa. Renault, Fiat, Opel/Vauxhall, Peugeot ja Skoda.


      • tule.nykyaikaan
        kokemus.sen.kertoo kirjoitti:

        Noissa on paljon merkkejä, jotka ruostuu herkästi Suomen oloissa. Renault, Fiat, Opel/Vauxhall, Peugeot ja Skoda.

        On sinulla ollut paljon ikivanhoja eurooppalaisia autoja. Yksikään uudehko Rellu, Opel tai Skoda ei ruostu Toyotaa pahemmin.


      • Anonyymi
        tule.nykyaikaan kirjoitti:

        On sinulla ollut paljon ikivanhoja eurooppalaisia autoja. Yksikään uudehko Rellu, Opel tai Skoda ei ruostu Toyotaa pahemmin.

        Tero se taas yrittää. Renut on viimeaikoina havaittu ihan vähiten ruostuviksi autoiksi, niissä kun on tehtaalta tullessa ruostesuojaus. Toyotassa ei ole.


      • Anonyymi
        E220_CDI kirjoitti:

        Ranskalaisten ruostumisvaiva on tosiaan niin vanha, ettei se ole yli 20 vuoteen vaivannut kuin sellaisia, jotka eivät ranskalaisautoa aja.

        1998 Xantialla tuli ajettua 9 vuotta, ja auto oli täysin ruosteeton kun vaihdoin sen pois.


    • Sinkkieiruostu

      Uudet toyotat ruostuu nopeammin kuin vaikka Carinat. Euroopassa kehitys on mennyt eri suuntaan.

    • Huonoinluokassaan

      Korollapapat puhuu täällä puolen miljoonan kilometreistä eikä mitään vikaa....sitten kun pannaanntestiin jossa oikeasti kirjataan viat ja kulutukset ihanan tarkasti niin ohi, niin totuus paljastuu. Kestotestissä ruostuu . Kulutus onvertailun suurin. Kiihtyvyys on vertailun hitain. Jos vielä ulkonäöstä annettaisi pisteitä....

    • TestijumboTojo

      Ceehooärränei ole missäänvertailussa pärjännyt. Se jää kaikilta ominaisuuksiltaan ja siksi tuo ruostuminenkaan ei yllätä.

    • Kuraperä-Lotjonen

      Tuo CH-R, vau mikä HI-V onkaan, on muutenkin muotoilultaan lähellä peräpuikkoa, tai vastaavaa, joten vaatimaton testimenestys ei ole yllätys. Suomalaiset ostaa vaikka kilon sitä itseään, kunhan pussissa lukee vaan TOYOTA.

    • Kauheeaajaa

      On muuten karu peli ajaaa. Jos käy ajamassa verrokiksi jonkun samanhintaisen euroauton niin tulee sellainen ahaa-elämys. Tietty josneibole koskaan ajanut kuin Tojoa niin sitten hän toi voi tuntua keskiverto hyvältä.

    • tietääkö.kukaan

      Paljonko uudesta ruosteisesta voi tinkiä alennusta?

    • Ainainenongelma

      Musitaako kukaan kedtotestiä jossa Toyota ei olisi ruostunut? Ongelma on todellinen, sillä halvimmatkin eurooppalaiset kilpailijat pystyvät parempaan. Toyota pitäisi kyllä käsitellä Pohjoismaista varten paremmin kun euroautott tarjoavat sinkkikoreja.

      • tutkimus_ja_todellisuus

        Muistaako kukaan tavanneensa Toyota-kuskia, joka olisi manannut autonsa ruostumista? Niinpä niin, sellaista on vaikea löytää.
        Jos Toyota ruostuisi oikeassa elämässä eikä ns. kestotestissä, niin sen myyntilukemat olisivat ruosteherkkien ranskalaismerkkien tasolla eikä myyntitilastojen kärjessä. Ei Toyotaa kovin paljon ostettaisi, jos jo muutaman vuoden käytön jälkeen olisi ruostetta, ei silloinkaan jos tekninen luotettavuus olisi markkinoiden paras, niin kuin se nyt on.
        Nämä kestotestit ja ruostetutkimukset eivät korreloi mitenkään todellisuuden kanssa. Tutkimuksissa menestyvät monesti hyvin sellaiset merkit, jotka arkielämän kokemuksella tiedetään herkästi ruostuviksi ja vastaavasti esim. Toyota saa moitteita järjestään heikosta suojauksesta, mutta todellisuudessa merkki on yksi vähiten ruostuvista.


      • Meksukolome

        Kannattaisi varmaan tutkia niitä autoja ja jättää kahvikeskustelut omaan arvoonsa. Milloin olet nähnyt niitä ruostuvia ranskalaisautoja? Niin taitaa mennä 70- ja 80-luvulle jolloin japsit ja kaikki muutkin ruostuivat kovaa tahtia.

        Mikä ihmeen uhka ja haukkumisen kohde ranskalainen auto on Toyota-kuskille. Koskaan et tule sellaista ostamaan, joten miksi omaa valintaa pitää pönkittää puhumalla sontaa muista merkeistä.

        Luulisi kun omistaa täydellisen automerkin ihmisen olevan tyytyväinen valintaansa. Taitaa joku kuitenkin kaihertaa kun pahaa mieltä pitää jatkuvasti purkaa.


      • Anonyymi

        Volkswagenien ja samalla muiden VAG -konsernin autojen eli Skodien, Seatien ja Audien ongelmista on riittänyt hurjan paljon paljon keskusteltavaa VAGarena-keskustelupalstalla. Esimerkiksi kaksi vuotta sitten alkanut keskustelu TSI-moottoreiden jakoketjuongelmista jatkuu ja aina vaan uusia jakoketjuongelmaisia liittyy keskusteluun.

        Uudempi keskustelu sensijaan on ryöpsähtänyt toisesta ja vähintään yhtä kiusallisesta laatuongelmasta. Uudempien Volkswagenien eli vuoden 2005 jälkeen valmistettujen pellit nimittäin näyttävät joissain tapauksessa ruostuvan kohtuuttoman nopeasti. Vanhat mallit taas ovat olleet huomattavasti vähemmän alttiita ruostumiselle.

        Ongelmat näyttävät pesivän erityisesti kromatuilla kylkilistoilla varustetuissa malliversioissa. Ruoste kukkii näiden lisäksi myös esimerkiksi kattokaiteiden kiinnityspaikoissa ja ovien reunoissa.

        Erityisesti monia keskustelijoita kiukuttaa se, että Volkswagenin 12 vuoden puhkiruostumattomuustakuu ei näytä antavan asiakkaille ainakaan täyttä turvaa ruostetapauksissa. Asiakkailta on veloitettu erisuuruisia osuuksia remonteista, joita esimerkiksi pilalle ruostuneiden ovien vaihdosta on aiheutunut. Remonttien kokonaiskustannukset ovat suurimmillaan useita tuhansia euroja.


      • Anonyymi

        Miten noi vaginat tähän liittyy? Onko Terolla hulluuskohtaus taas?


      • Anonyymi

        Kyllähän nyt tojot ruostuu. Selvä kun pläkki.


      • Meksukolome kirjoitti:

        Kannattaisi varmaan tutkia niitä autoja ja jättää kahvikeskustelut omaan arvoonsa. Milloin olet nähnyt niitä ruostuvia ranskalaisautoja? Niin taitaa mennä 70- ja 80-luvulle jolloin japsit ja kaikki muutkin ruostuivat kovaa tahtia.

        Mikä ihmeen uhka ja haukkumisen kohde ranskalainen auto on Toyota-kuskille. Koskaan et tule sellaista ostamaan, joten miksi omaa valintaa pitää pönkittää puhumalla sontaa muista merkeistä.

        Luulisi kun omistaa täydellisen automerkin ihmisen olevan tyytyväinen valintaansa. Taitaa joku kuitenkin kaihertaa kun pahaa mieltä pitää jatkuvasti purkaa.

        Minä yritän pönkittää olematonta itsetuntoani solvaamalla Tojotaa vaikka tiedän epäonnistuvani aina surkeasti nolouteni ja lapsellisuuteni takia.


      • Anonyymi
        Trollipoju_Pentti kirjoitti:

        Minä yritän pönkittää olematonta itsetuntoani solvaamalla Tojotaa vaikka tiedän epäonnistuvani aina surkeasti nolouteni ja lapsellisuuteni takia.

        Kyllä sinä yrität solvata muita merkkejä, jotta kestäisit ruosteisen tohjosi aiheuttamat sisäiset ristiriidat.


    • Virallinentotuus

      Joo kestotestithän ei tosdisiata mitään, jos haluaa asiallista , ammattitaitoista ja puolueetonta tietoa, pitää kysyä Terolta.

      • LuotanSilmiini

        Ja sinä uskot maksettuja testejä? Uskot testejä etkä sitä mitä näet? Kun "testissä" lukee, että Toyota ruostuu, niin sinä uskot sen, vaikka näkisit, että ei tosiaan ruostu?
        No, meitä on moneksi, osalle painettu sana on lopullinen totuus ja osa taas luottaa silmiinsä.


      • näkö.ei.auta
        LuotanSilmiini kirjoitti:

        Ja sinä uskot maksettuja testejä? Uskot testejä etkä sitä mitä näet? Kun "testissä" lukee, että Toyota ruostuu, niin sinä uskot sen, vaikka näkisit, että ei tosiaan ruostu?
        No, meitä on moneksi, osalle painettu sana on lopullinen totuus ja osa taas luottaa silmiinsä.

        Kun ruoste näkyy päällepäin, niin alusta,kotelot ja muovien alla olevat peltipinnat ovat jo pahasti ruosteessa.


      • uooeui
        näkö.ei.auta kirjoitti:

        Kun ruoste näkyy päällepäin, niin alusta,kotelot ja muovien alla olevat peltipinnat ovat jo pahasti ruosteessa.

        Pientä pintaruostetta tulee kyllä kiveniskemistä, alusta voi olla priimaa.


      • Anonyymi
        LuotanSilmiini kirjoitti:

        Ja sinä uskot maksettuja testejä? Uskot testejä etkä sitä mitä näet? Kun "testissä" lukee, että Toyota ruostuu, niin sinä uskot sen, vaikka näkisit, että ei tosiaan ruostu?
        No, meitä on moneksi, osalle painettu sana on lopullinen totuus ja osa taas luottaa silmiinsä.

        Maksettuja testejä Toyotasta kyllä riittää. Ikävä juttu ettei niillä pystytä peittelemään Toyotan ruosteherkkyyttä.


      • Anonyymi
        LuotanSilmiini kirjoitti:

        Ja sinä uskot maksettuja testejä? Uskot testejä etkä sitä mitä näet? Kun "testissä" lukee, että Toyota ruostuu, niin sinä uskot sen, vaikka näkisit, että ei tosiaan ruostu?
        No, meitä on moneksi, osalle painettu sana on lopullinen totuus ja osa taas luottaa silmiinsä.

        Että kestotesteissä ruostutetaan Toyotat ja muita varjellaan korroosiota. Ihan hyvin sä vedät.


    • ddfgöfbfb

      Tässä muutama vuosi sitten TL tutki autojen ruostesuojausta, mukana oli myös avensis jossa todettiin pintaruostetta ja sama kyseinen auto oli tl:n kestotestissä ja loppuraportissa oli ruosteet hävinneet, ei koskaan tl toimitus kommentoinut asiaa kun sinne joku oli kirjoittanut.
      Nyt on hauskaa lukea näitä juttuja ruosteisista toyotoista ja ihmeen hiljaa ollaan oltu Volkswagenia, audia ja etenkin Skodaa vaivanneesta maalipinnan vioista 2-4 vuotiaiden autojen kohdalla.
      Skoda osiossa kuvien kera ,kuinka muutaman vuoden ikäiset "sinkityt kuplii"

      • ruoste-expertti

        Kyllähän tuo Toyotan ruostumiskeskustelu on täysin lapsellista, jokainen vähääkään merkin kanssa tekemisissä ollut tietää, että se on yksi vähiten ruostuvista.
        Autolehtiä ei tosiaan kannata uskoa ruostumisasioissa. Siellä kirjoitetaan puutaheinää vailla mitään todellista kokemusta ruosteesta ja Toyotan kestävyydestä. Ja kehutaan estoittaVW-konsernin ja ranskalaismerkkien hyvää suojausta, vaikka se ei estä näiden Toyotaa nopeampaa ruostumista. Todella huvittavaa, uskottavuus on nollassa.


      • Huvittavateurokotterot

        Japanilaisten varmasti kannattaisi lähteä kopioimaan kuplivia maalipintoja, joita onneton sinkitys aiheuttaa. Sekö on sitten hienoa bremiumia ja ties mitä ylellistä, kun maalit ei pysy kiinni. Ottakaa asioista selvää, ennen kun täällä satujanne kirjoittelette.


      • tojopeikko

        Toyotassa ei ole maaliongelmaa eikä ruosteongelmaa. Ai niin onpas, mutta vain trollin päässä.


      • Kupliajokapaikassa

        Taas hiljeni kaverit hetkeksi aikaa ja lähtivät sinkkikuplia laskemaan.


      • Corolla_Kuski

        Sinkkikuplista en tiedä mitään. Sen tiedän, että Toyotat ovat vähiten ruostuvia autoja, vaikka nekään eivät ole ikuisia. Liikenteessä on paljon yli 30v vanhoja Toyotia, mutta eipä juuri muita merkkejä ole noin vanhoina. Tämä kertoo paljoa Toyotan Laadusta.


      • paha.laskea
        Corolla_Kuski kirjoitti:

        Sinkkikuplista en tiedä mitään. Sen tiedän, että Toyotat ovat vähiten ruostuvia autoja, vaikka nekään eivät ole ikuisia. Liikenteessä on paljon yli 30v vanhoja Toyotia, mutta eipä juuri muita merkkejä ole noin vanhoina. Tämä kertoo paljoa Toyotan Laadusta.

        Nettiautossa on myynnissä 30 v Tojoja 200 kpl kun tuonikäisiä siellä on yhteensä 2500 kpl. Kaikki eivät ole tieliikennekelpoisia kummassakaan ryhmässä.


      • Hiace_mies

        Niin, se mitä on nettiautossa, ei kerro paljoa. Moni ei halua myydä vanhaa Toyotaa pois, vaikka se väkisin ostettaisiin, sen verran hyvistä peleistä on kyse.
        Paljon on myös lähes museoikäisiä Toyotia säilössä odottamassa 30 vuoden rajaa ja hyväpeltisininä, joten ei juuri tarvitse kuin odottaa, niin sitten museorekisteriin.
        Toki kolmikymppisiä Toyotia on paljon liikenteessäkin ihan arkiautona, tekniikkaa on lähes ikuista ja pellit kestävät paremmin kuin missään eurooppalaisessa Volvoa lukuunottamatta.


      • Anonyymi

        Kerro toki lisää itsestäsi. Luulet olevasi joku muu, entä muuta?


      • Anonyymi
        ruoste-expertti kirjoitti:

        Kyllähän tuo Toyotan ruostumiskeskustelu on täysin lapsellista, jokainen vähääkään merkin kanssa tekemisissä ollut tietää, että se on yksi vähiten ruostuvista.
        Autolehtiä ei tosiaan kannata uskoa ruostumisasioissa. Siellä kirjoitetaan puutaheinää vailla mitään todellista kokemusta ruosteesta ja Toyotan kestävyydestä. Ja kehutaan estoittaVW-konsernin ja ranskalaismerkkien hyvää suojausta, vaikka se ei estä näiden Toyotaa nopeampaa ruostumista. Todella huvittavaa, uskottavuus on nollassa.

        Niin n, kaikki tutkimukset ja testit on väärennettyjä Toyotan tappioksi. Olet melkoinen talentti ja nero.


    • Anonyymi

      Teetän uuteen chr:ään ruostesuojaus käsittelyn.Ei tartte muutamaan vuoteen huolehtia.Kaikki uudet autot tarvitsee em.käsittelyn jos pitää autoa useampia vuosia.Ne on nämä suomen olosuhteet ja tiesuola autolle armoton yhtälö.Uusikin auto ruostuu jo muutamassa vuodessa merkkiin ja malliin katsomatta.Toki muutaman vuoden ikäisenkin voi suojauttaa.Tulee vaan ylimääräisiä kuluja,esim.hiekkapuhallus käsittely.Eli mahd.uutena ruosteen esto käsittelyyn.

      • Anonyymi

        Ei kaikki autot tarvii, lähinnä riisarit. Ja niistäkin lähinnä Toyota. Mutta hyvä että teetät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kaikki autot tarvii, lähinnä riisarit. Ja niistäkin lähinnä Toyota. Mutta hyvä että teetät.

        Mitkä merkit/mallit ei tarvitse suojausta?Mihin tietosi perustuu?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitkä merkit/mallit ei tarvitse suojausta?Mihin tietosi perustuu?

        Eurooppalaiset merkit eivät tarvitse lisäsuojausta ellei aio pitää samaa autoa yli kymmentä vuotta. No kuka uuden ostaja pitää samaa yli 6 vuotta??


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eurooppalaiset merkit eivät tarvitse lisäsuojausta ellei aio pitää samaa autoa yli kymmentä vuotta. No kuka uuden ostaja pitää samaa yli 6 vuotta??

        Erillinen ruostesuojaus aika turha paitsi Toyotassa.


    • Anonyymi

      Japanilaisten autojen elinkaari on uskomattoman lyhyt. Siellähän autot pistetään paaliin viiden vuoden ikäisinä, niin ihmekös tuo. Lapsikin ymmärtää miksi eivät tee niihin kunnollista suojausta tehtaalla.

      • Anonyymi

        Lapsikin ymmärtää, mutta ei Toyotan ostanut vaari ja setämies.


      • Anonyymi

        Juurikin näin!


      • Anonyymi

        On se kumma kuitenkin että toyota on maailmanlaaujuisesti suosittu/ostettu auto.Täällä trolli paskat haukkua räksyttää joilla ei ole varaa uuteen.Ajelkaa vaan niillä muutaman satasen autoillanne.Niitähän ei tartte suojauttaa.VIELÄ KERRAN:Kaikki autot ruostuu suomen olosuhteissa vitun trolli suoli paskat!Oon vaihtanu uuteen joka vuosi v.2015 alk.Oli 1eurooppalainenkin,vuodessa oli jo pintaruostetta.Se niistä eurooppalaisista.Trolleja vituttaa..Terkkuja teille köyhät sontaläjät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On se kumma kuitenkin että toyota on maailmanlaaujuisesti suosittu/ostettu auto.Täällä trolli paskat haukkua räksyttää joilla ei ole varaa uuteen.Ajelkaa vaan niillä muutaman satasen autoillanne.Niitähän ei tartte suojauttaa.VIELÄ KERRAN:Kaikki autot ruostuu suomen olosuhteissa vitun trolli suoli paskat!Oon vaihtanu uuteen joka vuosi v.2015 alk.Oli 1eurooppalainenkin,vuodessa oli jo pintaruostetta.Se niistä eurooppalaisista.Trolleja vituttaa..Terkkuja teille köyhät sontaläjät.

        Ruoste ei ole samanlainen ongelma muualla, sillä Toyota palataan viimeistään 5 vuotiaana.
        Voisit lukea ihan oikeita kestotestejä joissa ollaan kauhisteltu Toyotan ruostumisen tahtia ja mm. Finikorin sivuilta löytyy kuvia mistä selviää syyt miksi näin onnettomasti asiat on Toyotan kohdalla.
        Ei Toyotaan kannata rakastua, siinä pettyy joka tapauksessa. Voisit opetella myös kirjoittamaan, niin et paljastaisi ikäluokkaasi ja sosiaaliluokkaasi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ruoste ei ole samanlainen ongelma muualla, sillä Toyota palataan viimeistään 5 vuotiaana.
        Voisit lukea ihan oikeita kestotestejä joissa ollaan kauhisteltu Toyotan ruostumisen tahtia ja mm. Finikorin sivuilta löytyy kuvia mistä selviää syyt miksi näin onnettomasti asiat on Toyotan kohdalla.
        Ei Toyotaan kannata rakastua, siinä pettyy joka tapauksessa. Voisit opetella myös kirjoittamaan, niin et paljastaisi ikäluokkaasi ja sosiaaliluokkaasi.

        Itse en ostaisi Toyotaa jos auto on tarkoitus pitää pitkään. Juuri tuon ruostumisen takia, mutta myös ajomukavuus painaa kupissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse en ostaisi Toyotaa jos auto on tarkoitus pitää pitkään. Juuri tuon ruostumisen takia, mutta myös ajomukavuus painaa kupissa.

        Juuri näin. Hitsaamista en ala harrastamaan, joten tojo ei käy.


    • Anonyymi

      TM löysi samaisesta Tojosta ruostetta myös varsin varhain.

      • Anonyymi

        Laitetaan varmaan jo tehtaalla ruostetta. Siellä Turkissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laitetaan varmaan jo tehtaalla ruostetta. Siellä Turkissa.

        Ruoste asennetaan tosiaan Turkissa jo heti linjastolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ruoste asennetaan tosiaan Turkissa jo heti linjastolla.

        Varmaan pitäisi ruosteen sijaan asentaa äänieristeet, mutta japaninkieliset ohjeet on menneet yli hilseeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varmaan pitäisi ruosteen sijaan asentaa äänieristeet, mutta japaninkieliset ohjeet on menneet yli hilseeen.

        Piti laittaa ruostesuoja mutta jäikin äänieristeetkin laittamatta.


    • Anonyymi

      Auto Bildissä ollaan kauhisteltu japanilaisten autojen älyttömän nopeaa ruostumista jo vuosien ajan. Älyttömin juttu oli Yariksen kestotesti jossa mm. sähköliittimen metallinen kuori oli kokonaan ruostunut olemattomiin ja vain ihmeen kautta liiti toimi testin ajan pelkän hapettumisen ja ruosteen seassa.

      • Anonyymi

        Juu, mutta eihän Toyotat Suomessa ruostu. Eihän?


    • Anonyymi

      Hönön mukaan Tojo ruostuu vain Ruotsissa.

      • Anonyymi

        Ja saksassa. Mutta ei pohjois-Karjalassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja saksassa. Mutta ei pohjois-Karjalassa.

        Juu me ei Suomessa suolata lainkaan.


      • Ei oikein nukutakaan enää kun äänet päässäni herättävät jatkuvasti.


      • Anonyymi
        Trollipoju_Pentti kirjoitti:

        Ei oikein nukutakaan enää kun äänet päässäni herättävät jatkuvasti.

        Sinun pitää ajaa ruosteinen tojosi ensiapuun.


    • Anonyymi

      Toyota ruostuu heti jo kaupan pihassa.

      • Anonyymi

        Kyä riisarit ain ruostuu. Nih.


      • Anonyymi

        Vasta 2000 km ajettu ja jo ruosteessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vasta 2000 km ajettu ja jo ruosteessa.

        Ei sentään ollut vielä ruostunut katki poikki.


    • Anonyymi

      Kaverin vaimo vei Yariksen ensimmäiseen katsastukseen kuukausi sitten ja katsuri oli suositellut laittamaan auton äkkiä kiertoon kun pohja on niin reilusti ruosteessa, varsinkin peräosastaan. Uskomatonta kuraa.

      • Anonyymi

        Näin siinä helposti käy jos ei muista tilata ensimmäiseksi kallista erityisruostesuojausta uuteen Toyotaan.


      • Anonyymi

        Sellaista on jälki kun asiakasta ei kunnioiteta ja kannattavuutta pitää paikata tavalla millä hyvänsä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sellaista on jälki kun asiakasta ei kunnioiteta ja kannattavuutta pitää paikata tavalla millä hyvänsä.

        Markkinointi on kovaa, luotettavuuskuvitelmaa myydään isolla rahalla. Todellisuus on vähän toisenlainen, kun autot ruostuu jo liikkeen pihasta lähdettäessä...


    • Anonyymi

      Kävin Tojon tehtaalla 2018 kesäkuussa...jo pelti mistä alettiin muovaamaan auton koria oli valmiiksi ruosteessa joten Tojossa asiakas maksaa vanhasta sardiinipurkista...Metallista erottui tietyn merkkisiä tonnikalafirmojen logoja joten...

      • Anonyymi

        No vitsi vitsi, mutta Kobe steel niissä kuitenkin luki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No vitsi vitsi, mutta Kobe steel niissä kuitenkin luki.

        Huijaus terästä vielä, ja muutenkin ollut aina huonolaatuista noiden pellit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huijaus terästä vielä, ja muutenkin ollut aina huonolaatuista noiden pellit.

        Kierrätysmetallia kuulemma, halpaa ja rikkipitoista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huijaus terästä vielä, ja muutenkin ollut aina huonolaatuista noiden pellit.

        Ohutta harsoterästä, ja paljon rikkiä. Se on Toyota.


    • Anonyymi

      Kyllä kaikki autoasioista kiinnostuneet tietävät, mihin merkiin ja konserniin huijaus yhdistetään. Saksalaista suhmurointia kymmenien miljardien sakkojen ja korvausten edestä! Todistettua faktatietoa ilman trollin ininää! Repikää siitä!

    • Anonyymi

      Kaikki autot ruostuvat koska teräs ruostuu, mutta yksi on tutkitusti ylitse muiden. Vw passatit ruostuvat 20 kertaisesti vs. Toyota Avensis vaikka pitäisi olla hyvin suojattu ruotsalaisen bilägaren mukaan. Miksi tutkimus oli maksettu salaiseksi? Jäljet johtanevat suoraan sylttytehtaalle.

    • Anonyymi

      Kun ei vanhatkaan.
      Aloittajalle.

      • Anonyymi

        Nepäs vasta kylläkin.


    • Anonyymi

      Toyota on vuosi vuodelta ruosteen kuningas.

      • Anonyymi

        Mihinkä seepra raidoistaan tai Toyota ruosteraidoistaan.


    • Anonyymi

      Uudet Toyotat on täyttä paskaa.

      • Anonyymi

        Ja vanhat on täyttä ruostetta.


    • Anonyymi

      Toyotaan lisätään ruoste varmaankin jo tehtaalla. Ilmainen lisävaruste.

      • Anonyymi

        Toyota on ollut aina kova ruostumaan ja mitä uudempi, sen huonompi tilanne.


    • Anonyymi

      Ei ruoste haittaa, kun on atkinsson ja hybridi.
      Bensan hinta vajosi jo alle 1,20 euron/ litra.

      • Anonyymi

        Ruoste on kuin syöpä, se menee jopa omistajien kaaliin ja sekoittaa ajatustoiminnan ja järkevän toiminnan, hyvä Toyota, tuo aikamme suurin vitsaus, suurempi kuin korona.


    • Anonyymi

      Iäkkäämmät Toyotat revitään käsistä ja viedään pimeimpään Afrikkaan.
      Mikäs on Mr. Ngomolla Toyotaa viedä kun kulkupeli on ruosteeton parin kymmenen vuoden iästä huolimatta.

      Toyotalla ajetaan vielä muutaman kerran maailman ympäri päiväntasaajalla.

      Niin, Skodia ei viedä edes Venäjälle... eivät kaiketi kelpaa.

      • Anonyymi

        Oi niitä aikoja, tuosta alkaa olla jo toistakymmentä vuotta kun rupiset Toyota kerättiin Afrikkaan. Syynä ei ollut pellit, vaan yksinkertainen tekniikka jota osasi jokainen poppamies korjata.


    • Anonyymi

      Kyllä, nyt omaisuus omaisuus on kuin hapate, johon ei kannata sijoittaa.

      • Anonyymi

        Ei todellakaan kannata ostaa heti ruostuvaa autoa, kohta kaikki tietää vältellä niitä käytettyinä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei todellakaan kannata ostaa heti ruostuvaa autoa, kohta kaikki tietää vältellä niitä käytettyinä.

        Toyotan ostaa tyypillisesti henkilö joka ei aja paljoa. Silloin mm. sisämelu ei haittaa niin paljon.


    • Anonyymi

      Järkyttävää ruostumista ja noin nopeasti.
      Ilmankos hakevat katastrofirahoitusta, mutta taitaa ne mennä ruostevaurioitten korjaamiseen tulevaisuudessa ja sitten haettava lisää rahaa jostain kun korona hyydytti myynnin?

    • Anonyymi

      Kerrankin Toyota tekee ennätyksiä, eli ruostuu pahiten ja nopeammin kuin mikään muu auto.

    • Anonyymi

      Melkoinen huijausauto joka on käytännössä ruosteessa kun se luovutetaan asiakkaalle. Eikö viranomaiset välitä, onko heidät lahjottu?
      Miksi omistaja vaikenevat, ovatko vässyköitä ja pelkäävät vaihtoarvon romahtavan jos totuus valkenee suurelle yleisölle paremmin?

    • Anonyymi

      Miksi suomalainen vätys ei hae korvauksia ruostumisesta, sillä noin nopea ruostuminen ei ole mitenkään hyväksyttävää ja vetoaminen olosuhteisiin on maahantuojalta suoraan sanoen ala-arvoista kun auton pohjassa ei ole minkäänlaista ruosteenestokäsittelyä, vain ohut surkea maali.

    • Anonyymi

      Toyotan ruostesuojaus on erinomainen, senpäs takia Suomen autokannan vanhimpia autoja ovat juuri Toyotat. Asiaa ei heikennä se että Toyotan tekniikan kestävyys on jo legenda. Kolmekymmentä vuotta vanhan Toyotan näkeminen on ihan arkipäivää.
      Itse en ole ikinä nähnyt liikenteessä esimerkiksi yli 10-vuotiasta skoodaa, nehän ovat jo romutettu sinkkikadon ja moottoreitten rikkoutumisen vuoksi.

    • Anonyymi

      Nettiauto on pullollaan maailman suurimman autovalmistajan, Toyotan autoja. Kaikki vielä timanginkovassa kunnossa vaikka ikää onkin 20v.
      Huipputuotehan se onkin.

      • Anonyymi

        Miksi nettiauto pursuaa niitä? Eikö se ole merkki siitä ettei ruostuva ja meluisa auto kelpaa.
        Oikeasti Toyota on aikamme suurin ruostuja ja vitsas josta pitää päästä eroon nopeasti, sillä ruostuminen on pahinta mitä auto voi kohdata ja se tappaa auton nopeasti.


    • Anonyymi

      Tämä on syytä huomioida kun ostaa uuden Toyotan. Se pitää kiikuttaa välittömästi ruosteenestokäsittelyyn tai muuten voi tulla ongelmia ensimmäisessä katsastuksessa. Eihän se maksa kuin hyvin tehtynä vaivaiset noin 1500 euroa ja tarkastus 2 vuoden välein onkin jo halpaa. Eihän tuolla rahalla saa paljoa bensaa ja muilla suojaus on tehty jo tehtaalla.

    • Anonyymi

      On tuo Toyotan tilanne todella surkea kun noin ruostuu.

      • Anonyymi

        Kyllä on. Se on todettu ties kuinka monessa tutkimuksessa ja kestotesteissä.


    • Anonyymi

      Tämä todellinen ruosteongelma on syytä nostaa taas esiin ettei ihmiset pettyisi ja menettäisi rahojaan tietämättään.

    • Anonyymi

      Ainahan ne ovat ruostuneet, miksi ihmeessä ei nyt ruostuisi?

      • Anonyymi

        Mutta Toyota ruostuu entistäkin nopeammin, jo parissa kolmessa vuodessa alusta on hurjassa kunnossa koska Toyota on luopunut kokonaan ruostesuojauksesta.


    • Anonyymi

      Toyota, Suomen vähiten ruostunein auto, sen kertoo katsastustilastot, hihii.

    • Anonyymi

      Tämä Toyotan nopea ruostuminen on todellinen ongelma ja ruotevauriot on kaikkein kalleinta ja hankalinta korjata.
      Katsastustilastoissa ei näy ruosteongelmat ja Toyotat paikkaillaan ja korjataan perinteisesti ennen katsastusta.

      • Anonyymi

        Hihii, katsastustilastot eivät tunne tuollaista ongelmaa, hihii.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hihii, katsastustilastot eivät tunne tuollaista ongelmaa, hihii.

        Ei koska hylsy tulee vasta sitten kun reikiä tulee ns. kantaviin osiin. Ruostetta saa olla todell paljon ja reikiä sopivissa paikoissa, niin eipä näy tilastoissa ja Toyota on ottanut uuden tavan häivyttää reikiä. Ne laittaa muoviläpysköjä paikkoihin jotka puhkeaa ensin, mutta ne ei näy muovin alta heti. Meillä tosin tuokaan ei oikein ole hyväksi, sillä suolakurapaska muhii juuri noitten läpysköjen ja pellin välissä ja reikiä syntyy nopeammin. Olihan Yariksen jarrukilvissäkin reikiä Auto Bildin kestotestissä, 100tkm ja kaksi vuotta, aika paha. Oli myös metallit sulaneet pois sähköliittimistä ja ne toimivat vain ihmeen kautta toistaiseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei koska hylsy tulee vasta sitten kun reikiä tulee ns. kantaviin osiin. Ruostetta saa olla todell paljon ja reikiä sopivissa paikoissa, niin eipä näy tilastoissa ja Toyota on ottanut uuden tavan häivyttää reikiä. Ne laittaa muoviläpysköjä paikkoihin jotka puhkeaa ensin, mutta ne ei näy muovin alta heti. Meillä tosin tuokaan ei oikein ole hyväksi, sillä suolakurapaska muhii juuri noitten läpysköjen ja pellin välissä ja reikiä syntyy nopeammin. Olihan Yariksen jarrukilvissäkin reikiä Auto Bildin kestotestissä, 100tkm ja kaksi vuotta, aika paha. Oli myös metallit sulaneet pois sähköliittimistä ja ne toimivat vain ihmeen kautta toistaiseksi.

        Tämä on kylä pidettävä pinnalla pitkään ettei totuus hautautuisi Toyotan mainoksiin ja omasedän panostukseen.


    • Anonyymi

      Tekniikka on helppo korjata, mutta kun ruoste syö vähän sieltä ja täältä kuten Toyotalla niin se onkin sitten korjaamaton paikka, ainakin kannattavaan hintaan.

    • Anonyymi

      Kyllä suomalainen on hölmö kun ostaa Toyotan maahan jossa suolataan älyttömästi. Toyota ruostuu järjettömän nopeasti ja kohta vaihtoautohallit on täynnä tuoreita ruosteisia Toyotia kun omistajat tajuavat hankkitua ongelmasta eroon. Ruostumisestako johtuu vaarien Toyotan vaihto Toyotaan 2-3 vuoden välein, vaikka autolla ei ole juurikaan ajettu?

      • Anonyymi

        Järkyttävä linja Toyotalla. Tekee muka vihreitä autoja ja samalla ne mätänevät muutamassa vuodessa paalikuntoon ja sitten myydään uusi tilalle. Auton valmistus saastuttaa enemmän kuin mitä sen halpishybrid pystyy säästämään päästöissä verrattuna vaikka nykyisiin bensa-autohin.
        Todellinen ekoteko Toyotalla olisi tehdä tehtaalla kunnollinen ruostesuojaus, mutta kun se maksaa, eikä näy teoriassa vihreänä tekona.


    • Anonyymi

      Kevät tuli,
      lumi suli,
      skoodan ovista kuului puli puli.

      • Anonyymi

        Toyotat kukkii, vaikka lunta sataa.
        Kannattaisi vaatia korvauksia törkeästä kusetuksesta koska Toyotassa ei ole mitään suojaa tuotetta vastaan.


    • Anonyymi

      Miten on laillista valmistaa noin nopeasti ruostuvia autoja kuin Toyotat?
      Melkoista luonnonvarojen tuhlaamista ja saastuttamista.
      Ihme ettei joku luonnonsuojelu tai kuluttajajärjestö ole tarttunut tuohon laajaan ja pahaan ongelmaan?

      • Anonyymi

        Kuluttajajärjestö suosittaa hankkimaan Toyotan koska itselataava hybridi säästää luontoa ja verrattuna vaggineisiin öljynkulutuskin on murto-osa vaggineitten polttamasta uusiutumattomista luonnonvaroista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuluttajajärjestö suosittaa hankkimaan Toyotan koska itselataava hybridi säästää luontoa ja verrattuna vaggineisiin öljynkulutuskin on murto-osa vaggineitten polttamasta uusiutumattomista luonnonvaroista.

        Hihiii, olihan surkea yritys. Itselataava, siis bensalla lataava kun puhutaan Toyotasta.
        Toyotan ruostuminen pilaa sen pienen bensankulutus eron mitä perinteisissä autoissa on.
        Mikä öljynkulutus? Toyotan VVt-i on kuuluisa runsaasta öljynsyönnistä. VW:n öljynsyönti ilmeni 2008-2011 ja sen jälkeen ei enää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hihiii, olihan surkea yritys. Itselataava, siis bensalla lataava kun puhutaan Toyotasta.
        Toyotan ruostuminen pilaa sen pienen bensankulutus eron mitä perinteisissä autoissa on.
        Mikä öljynkulutus? Toyotan VVt-i on kuuluisa runsaasta öljynsyönnistä. VW:n öljynsyönti ilmeni 2008-2011 ja sen jälkeen ei enää.

        On se käsittämätöntä ettei suomalainen ole kiinnostunut eri automerkkien ongelmista kun auto on kuitenkin kallis hankinta suomalaiselle. He menevät sitkeästi hankkimaan kaikkein ruostuvimman ja meluisimman auton. No itseppä kärsivät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On se käsittämätöntä ettei suomalainen ole kiinnostunut eri automerkkien ongelmista kun auto on kuitenkin kallis hankinta suomalaiselle. He menevät sitkeästi hankkimaan kaikkein ruostuvimman ja meluisimman auton. No itseppä kärsivät.

        Kyllä suomalaiset ovat kiinnostuneet autojen teknisistä ongelmista, laajalle on levinneet tiedot vag-konsernin päästöhuijauksista, rikkoutuvista ja nytkyvistä dsg-vaihteistoista, sinkkikukkasista ja kauheasta öljyn kulutuksesta.

        Moni aikaansa seuraava hankkiikin luotettavan Toyotan välttyäkseen ylipäätään kaikilta ongelmilta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä suomalaiset ovat kiinnostuneet autojen teknisistä ongelmista, laajalle on levinneet tiedot vag-konsernin päästöhuijauksista, rikkoutuvista ja nytkyvistä dsg-vaihteistoista, sinkkikukkasista ja kauheasta öljyn kulutuksesta.

        Moni aikaansa seuraava hankkiikin luotettavan Toyotan välttyäkseen ylipäätään kaikilta ongelmilta.

        Ja niin moni pettyy kun Toyota onkin vikainen, meluisa ja ruostuvat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja niin moni pettyy kun Toyota onkin vikainen, meluisa ja ruostuvat.

        Kyllä sitä pitäisi osata odottaa.


    • Anonyymi

      Sopii kysyä missähän utopistisessa vuosikymmenessä eräät palstan avautujat ovat? Toyotan pellit ovat metallia edelleen, siksi saattavat esim jo 20v. ikäisenä ruostua, mutta auto jonka kannattaa korjataparista kukkasesta huolimatta.
      Silloinen tekniikka oli erilaisempaa kuin nykyinen, niinkuin moni muukin asia.

      Pikemminkin sopii kysyä miten noissa VAG-vehkeissä ei pysy maali muutaman vuoden ikäisissä? Eihän galvanoidun pitäisi ruostua?,mutta ei pysy maalikaan.

      Mahdollisesti myös tiukentuneet määräykset maalien sisältämiin ainesosiin vaikuttanut, nimittäin muissa kuin automaaleissa on maalikauppias näistä puhunut kun eivät maalit tosiaan ole kuin ennen ympäristöasioita vissiin.

    • Anonyymi

      Tämä totuus Toyotan ruostumisesta pitää nostaa esiin, että ostajat ymmärtäisivät varata 1000-1500 euroa ruostesuojauksen teettämiseen. Muuten omaisuuden arvo romahtaa jo 2-3 vuoden jälkeen kun ruoste on saanut lopullisen otteen autosta ja vie sen ennen aikaiseen paaliin.
      Kannattaa myös huomata Toyota autojen kova melu joka korostuu meidän karheulla teillä.

    • Anonyymi

      Asiakkaiden halveksuntaa rakentaa noin nopeasti ruostuvia autoja, todella törkeää.

    • Anonyymi

      Toyotan vahvuus on rakentaa ruosteettomia ja pitkäikäisiä autoja, kansa kiittää!

      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://m.youtube.com/watch?v=Yto6qLn2yVA
        Tässä wv lippulaiva phokemon, uusi ja ruosteessa. Sen tietää kuinka ruosteisia sitten halvemmat wv mallit ovat.

        Miten tuo vaikuttaa Toyotan ruostumisen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten tuo vaikuttaa Toyotan ruostumisen?

        Mikään ei sitä vähennä.


    • Anonyymi

      Volksvagen Rust, bjuutifuul kaar, braun.

      • Anonyymi

        Vas parked nekst to tojota.


    • Anonyymi

      Ja vuosi vuodelta Toyota vain heikkenee ruostuu nopeammin. Säästöt mitä Toyota on tehnyt vuosien varrella laadun ja tuotannon suhteen kantaa nyt negatiivista tulosta asiakkaalle.

      • Anonyymi

        Toyotan ruostuminen on luokkansa nopeinta ja ihan jokaisessa luokassa.


    • Anonyymi

      Auts!? Uudesta alkaen ruosteessa, hyvin Toyo vetää.

    • Anonyymi

      Toyota on omaksunut nopeutetun vanhentamisen tuotannossaan ja kaikki säästöt pilaa auton muutamassa vuodessa.

      • Anonyymi

        koben surullisen kuuluisaa huijaus terästä


    • Anonyymi

      Uudesta asti ruosteessa, melkoinen saavutus. No onhan Toyota siis jossain nopein ja "paras".

      • Anonyymi

        Eli jos haluaa teettää uuteen Toyotaan ruostesuojauksen, niin osa autosta pitää hiekkapuhalttaa ja pohjamaalata uudelleen tai sitten vaan vetää ruosteen päälle. Veikkaan että jälkimmäinen toteutuu ja siellä mämmin alla ruosteen on hyvä tehdä tuhojaan ja omistaja saa jännittää ettei katsurin meisseli osu näkkäriin ja puhkaise illuusiota laadukkaasta ja kestävästä autosta.


    • Anonyymi

      Ensin kyykkää luotettavuus ja kaiken kruunaa ruoste ja nopea reikiintyminen.

    • Anonyymi

      Uusi auto jo ruosteessa, hyvin Toyota kusettaa.

      • Anonyymi

        Toyota ruostuu heti kun se ajetaan liikkeestä ulos.


    • Anonyymi

      oikeeessti??? eiiikkkä nyt valehtelet! voi juku sentään!!! voitteko kuvitella? toyota ruostuu! mee nyt viel kadulle huutaa tuota....

      • Anonyymi

        Joku onneton vielä senkin kieltää, mutta hyvä jos sinä olet tässä päivässä noin selkeästi.


    • Anonyymi

      Toyota on varma ruostuja. Ja kalliit huollot.

    • Anonyymi

      Eipä olisi uskonut että vielä on autojen valmistaja joka tekee ruostuvia autoja.

    • Anonyymi

      Eurooppalaiset autot ei ruostu, eihän niitä tuotaisi käytettyinä suuria määriä, jos ruostuminen olisi ongelma. Japskikippoja ei kukaan tuo käytettyinä.

    Ketjusta on poistettu 25 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      74
      2472
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      172
      1792
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      74
      1474
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      246
      1457
    5. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      259
      1446
    6. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      85
      1272
    7. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      390
      1245
    8. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      342
      1225
    9. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      358
      1197
    10. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1185
    Aihe