Käytettyäni aikoinani piilareita parikymmentä vuotta sain silmäni kestopunaisiksi ja ärtymään lopullisesti piilareille. Nyt minulle tehtiin LASIK ja kysyisin, saisinko valkuaiset jälleen kirkkaiksi käyttämällä Oftan Starinea jatkuvasti? Silmälaseissa minulla oli liukuväri, joka häivytti punaisuuden, muuten olen sen näköinen, kuin olisin aina itkettynyt. Kuivuuttakin minulla on ja sehän vain lisääntyy laseroinnin myötä, mutta mikä sen punoituksen lopulta aiheuttaa ja miten sitä hoidan?
Starinea lasikin jälkeen?
punasilmä
2463
0Äänestä
Muut lukivat myös
Odottaa vastausta
Näihin keskusteluihin ei ole vielä vastattu. Ole ensimmäinen.
Vastaukset 2
Vanhimmat
Verisuonia supistavien lääkkeiden jatkuva käyttö vain pahentaa tilannetta eli kun suonia "väkisin" supistetaan, laajenevat ne sitäkin isommiksi heti tiputtelun loputtua. Lisäksi sidekalvon ravinteidensaanti huononee, kun suonia supistetaan tipoilla.
Pitempiaikaiseen hoitoon suosittelen säilöntäaineettomia kostutustippoja tarpeeksi usein otettuna. Säilöntäaineettomia siksi, että pitkässä käytössä saattaa muuten allergisoitua säilöntäaineille ja säilöntäaineet saattavat myös hieman ärsyttää sidekalvoa.
Itselläni silmät punoitti lasikin (leikkaus syksyllä 04) jälkeen, kunnes tajusin kokeilla geelimäisiä Oftagel-kosteustippoja. Niitä saa apteekista ilman reseptiä. Muitakin vastaavia on tarjolla.
Nyt laitan tippaa päivän mittaan noin 2-3 tunnin välein. Silmät eivät punoita lainkaan paitsi joskus illalla väsyneenä tai saunan jälkeen.
Mielestäni sinun kannattaisi jutella leikkauksen tehneen lääkärin kanssa punoituksesta. Yleisin syy lasikin jälkeen lienee silmien kuivuminen.