Löytyykö kokemusta Kotkan yksikön logistiikka - koulutuksesta? Minkälaista porukkaa ja saako ko. koulutuksella töitä?
Kotka AMK kokemuksia
4
661
Vastaukset
- Genbeleenmies
Kivaa porukkaa, töitä löytyy ja oppilasasuntotilanne on loistava. Linja-autonkuljettaja/kaukoliikenne on monen nuoren haaveammatti ja se toteutuu vajaa 2-vuoden koulutuksella. Ajat uudella puoliautomaativaihteistolla varustettua bussia esim Helsinki- Jyväskylä reittiä, katselet kauniita maisemia, nautit hyvästä työasennosta, ilmastoinnista jne.
Palkaa saat 2000€ käteen kuukaudessa ja paljon arkivapaita. - Iibbaa
No, en ajatellut bussikuskiksi ryhtyä inssin papereilla.
- werwrwerwer
Logistiikkainssiksi opiskelen täällä Kotkassa. Suurin osa opetuksesta ollut ihan hyvää ja koulu on ihan viihtyisä, vaikka ei ole mikään huippumoderni. Ryhmätöitä tosin on miljoona kpl, kuten varmaan jokaisessa muussakin AMKissa. Ei vaan jaksaisi vääntää ryhmätöitä muiden vaativien kurssien ohella, vaikka tiimityötaidot kyllä kehittyy. Kotka kaupunkina on kaunis jne. mutta en ole itse ainakaan vielä sopeutunut tänne tai tunne tätä omaksi paikaksi. Onhan täällä jokunen menomestakin jne. mutta ei kovin kummoista yöelämää. Tuleepahan sitten opiskeltua kunnolla kun ei tule liikaa ryypättyä. Vaikka voihan täällä alkoholisoitua kotonakin, kuten moni on valitettavasti tehnyt.
Ekat vuodet on pelkkää teoriaa. Seuraavia kursseja mm. hankinnan perusteet, logistiikan perusteet, markkinoinnin perusteet, insinöörimatematiikka 1, kemia, fysikan perusteet ja atk- kursseja. Ryhmätöitä on valtavasti, joita pitää tehdä vapaa-ajalla. Jos on huono fysiikka/matematiikka sektorilla niin tulee olemaan rankkaa aluksi. Ammatilliset kurssit sinällään ovat aika läpihuutojuttuja jos vähänkään jaksaa kuunnella tunneilla ja tehdä vähän muistiinpanoja. Näidenkin kurssien powerpointit ovat aina katsottavasti moodlessa ja monesti tehdään nettitentti, jossa on aikaraja ja saa käyttää apuna muistiinpanoja. Sinällään aika helppoa, mutta itse rämmin toden teolla matikan/fysiikan kanssa. Läpi olen kaikki päässyt toistaiseksi. Kaiken rämpimisen keskellä älyttömän turhauttavaa kaivaa jostain kirjasta itsestään selvyyksiä johonkin ryhmätyöhön, jonka tekemättä jättäminen johtaa hylättyyn kurssiin. Lisäksi osa ammatillisista kursseista pidetään auditoriossa, jossa mennään aika vauhdilla. En itse ainakaan jaksa enään keskittyä mihinkään kun on tullut laskettua fysiikkaa/matikkaa. Nämä kurssit läpäisee kun tekee, jonkin yhden tentin ja se on siinä. Eipä tule rehellisesti sanottuna opittua mitään. Työelämässä tosin oppii parhaiten.
Logistiikkainssiksi tai liiketoiminnan logistiikka tradeksi on viime vuosina päässyt tosi helposti. Suurin osa pääsi sisään kun saivat pääsykokeesta minimipisteet ja oli vielä jälkihaku syksyllä. Työtä kyllä löytyy hyvin todennäköisesti ja vielä täältä Kotkasta. Kotka-Hamina satama on rahtitonneissa laskettuna Suomen vilkkain satama. Sataman alueeltä ja lähiympäristössä toimii yli sata logistiikka-alan yritystä.
Itse en tosin tiedä mihin hommiin sitä suuntautuu opintojen jälkeen. Voi olla esim. huolitsija, logistiikkapäällikkö, varastopäällikkö tai hankkija. Logistiikan alalla onkin juuri parasta se että jos jokin homma rupee tökkimään niin voi vaihtaa toisenlaiseen työhön. - Metsola4ever
Ammattikorkeakoulujen yleiseen tasoon en nyt ota kantaa. Mielestäni Kotka on näistä logistiikan AMK-tasoista koulutusta tarjoavista laitoksista paras valinta jos sua kiinnostaa: merikuljetukset, satamatoiminnot, Venäjä, ja tietty ne "kansainväliset kuljetukset". Jyväskylä on enempi kumipyöriin ja ehkä sisälogistiikkaan suuntautunut, Metropoliasta löytyy kuljetustekniikan (eli autojen rakenne) tai tuotantotalouden näkökulmaa ja Turku - en tiedä.
Ei ole kauaa kun tuolta valmistuin, mutta jotenkin tuntui menneen vähän pilipaliksi tuo koulutuksen toteutus uudemmilla ryhmillä. Oman aktiivisuuden ja kiinnostuneisuuden merkitys korostunee entisestään. Toisaalta yritysyhteistyö on käsittääkseni parantunut. Pelkkä koulussa kuultu riittää tentissä, muttei elämässä. Älä usko jokaiseen myyntipuheeseen (ettet pety) ja ole valmis tekemään asioita myös vähän laatikon ulkopuolelta (suurin osa ei tee). Sillä tavalla saat tuolta ihan käypäiset paperit.
Porukkaa on erilaisista taustoista ja erilaisilla motivaatioilla (lukio, amis, nuori, alanvaihtaja, kokenut, kokeilija, hikari, bilettäjä), mutta suurin osa paikallisia tai lähikunnista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin
Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http2824751Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi
se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?1353056Miksei Björn Wahlroos jaa rahaa köyhille?
Esimerkiksi Nordean tiloissa? Vai tuovatko ne köyhät hiekkaa marmorilattioille ja siksi ei pysty mursunviiksi pystyyn k502959Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?
Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn281541Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!
Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En2271242- 471189
Yksikään persu ei ole saanut Nobelin palkintoa
Kertoo paljon persujen älyn puutteesta. Demareista mm. Ahtisaari on kyseisen palkinnon saanut.7986Emme koskaan keskustelleet kasvotusten syistä välirikollemme
Enkä voisi kertoa perimmäistä rehellistä syytä. Kerroin sinulle pintapuolisen ”paketin” ja otin tavallaan omalle vastuu58981Paskalaista valokuitulakiin
Nyt maksajiksi joutuvat kaupunkilaiset eivätkä mökkiensä ulkohuusseissa kakistelevat mummot. Nimittäin EU määrää jokais52969Miten antaa merkki hyvin eri ikäiselle miehelle, että kertoisi toiveensa ja ajatuksensa?
Olen pitkään pitänyt miehestä, joka myös varmasti minusta. Hän ei tosin kerro ihastumisesta, eli voi hyvin olla, että tu78961