Mäyräkoira muutakin kuin metsästysrotu?

Sanni_ja_tulevat_mäykyt

Hei,

Kirjoittelen tänne tiedon nälkäisenä sekä tulevaisuudessa mäykyn hankkijana. Olen selannut kirjoja, kysynyt ihmisiltä sekä lukenut tietoa netistä (lähdekriitikin kanssa) mäyräkoirasta rotuna.

Ymmärrän hyvin, että jokaisella koiralla on pientä riistavaistoa selkärangassa rodusta riippumatta. Olen huomannut mäyräkoiraryhmissä, ettei niissä puhuta kauheasti siitä, että rotu sopisi myös ei metsästäviin -koteihin perheenjäseneksi.

Mietin myös löydänkö koskaan kasvattajaa, joka jakaisi saman ajatuskaaren kanssani sen suhteen, että toki mäyräkoiraa käytetään metsästykseen, mutta miksei se voisi myös olla aktiivinen seurakoira (jos koirat pitää lajitella joko metsästys, kilpa tai seurarotuihin). Paino sanalla aktiivinen, sillä energiaa riittää sukulaisnakkien kokemuksella.

En ole löytänyt esimerkiksi facebookista ryhmää, johon koottaisiin nakit ja ihmiset sekä kasvattajat, jotka eivät metsästä / jäljestä, vaan tekevät muita asioita koiransa kanssa.

Toki luin, että mäyräkoira jalostusuroksilla on metsästysnäyttö pakollinen ja sen ymmärrän hyvin, sillä koiran metsästysominaisuudet tuovat sen yleisluonteeseen ihanan itsenäisyyden, myöskin itsepäisyyden. Tietenkin jokainen koira on yksilö rodusta riippumatta.

Nyt kaipaankin teidän mielipiteitänne. Mitä mieltä olette? Pysytään asiallisessa keskustelussa, toista osapuolta provosoimatta.

Kiitos paljon kun jaksoitte lukea! :)

10

237

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minelan

Mäyräkoira n mitä ihanin kotikoira. Olen kasvattanut niitä kennelnimellä Minelan 29 vuotta. En edes myy pentujani metsästäjille, koska he kohtelevat koiriaan usein liian kovalla kädellä ja metsästykseen liittyy monia vaaroja

• Mäyräkoirantunnisteet

Mäyräkoira on yksi naurettavimmista roduista. Muistuttaa erehdyttävästi lenkkimakkaraa, keikkuu kävellessään kuin idiootti tynkäjaloillaan ja haukkuu kuin henkeä vietäisi. Kaiken lisäksi ruma kuin lantakasa.

• voetokkiinsa

Puhut itsestäsi, eikös :-D

• t48erh3

alkeellinen otus, ei opi sisäsiistiksi ja karkailee tilaisuuden tullen, eikä ymmärrä edes sen vertaa, että isompia ja nopeampia pitäisi väistää, vaan lähättäytyy vaikka vilkasliikenteiselle tielle

• mäykytmäykytmäykyt

Mäyrä koirat on maailman paras rotu,ihania,viisaita,kultaisia,kilttejä,hyvätapaisia,oppivaisia ja tuhat muuta kehua.

• minelan

Ensinnäkin mäyräkoiralla ei ole pakollista testiä sen käyttöominaisuuksista, ja se testi ei takaa mitään.Itse kasvatan pienemässä määrin kk-mäyräkoiria, joista ehkä 3 on käynyt testeissä. Kantanarttuni, jonka olin hankkinut näyttelykoiraksi, oli kokeen paras koira. Siinä hyytyi hymy jo ns.metsälinjaisten omistajien ja kasvattajien huulilta, eivät enää pilkanneet koiraani, joka nyt on FIN KVA-L.
      minulla on vielä 3 sijoituskoiraa ja olen miettinyt jos vielä teettäisin joistain niistä pennut.

• Sanni_ja_tulevat_mäykyt

Okei, mielenkiintoista. Olen ilmeiseesti saanut väärää tietoa sitten eräästä mäykkyryhmästä kun sieltä kyselin samaa joku puol vuotta takaperin.

• minelan

Valitettavasti mäyräkoiraihmiset ovat jakautuneet kahteen eri leiriin, on metsästystä kasvattavia ihmisiä.Ja sitten on niitä, jotka kasvattavat koti - ja näyttelykoiria. Itse kuulun jälkimmäiseen ryhmään. Minulle koira on ystävä ja kaveri.
      Tiedoksi vain, että olen kasvattanut kk-mäyräkoiria 29 vuotta hyvällä menestyksellä, mutta nyt minulla on enää 3 sijoituskoiraa omistuksessani.Jos haluat niin goolesta löytyy esim. Minelan Balsamista tietoja ja tarkemmat tiedot löytyvät Kennelliiton JALOSTUSTIETOJÄRJELMÄSTÄ.

• happpadappaa111

Jos mäyräkoirasta meinaa saada kivan lemmikin, pitää olla taitava ja aika "ankarakin" omistaja, jotta koira ei hypi silmille. Lisäksi pitää huolehtia, että saa purkaa energiaansa ja metsästysviettiään. Ystäväni mäyris on tosi aggressiivinen ja oppimaton ja hyppii ja puree ja räyhää. Omistaja kasvatti kuin jotain kilttiä rotua ja lopputulos on ikävä. En ymmärrä lemmikkiä, joka ei osaa olla nätisti kontaktissa ihmisiin, ei kiva rotu.

• MINELAN

No nyt 60-vuoden kokemuksella ja 29 vuotta mäyräkoirakasvattajana en tunne rotua, niin

.tämä pitkä kokemus on mennyt hukkaan. Minelan kasvateista löytyy tietoa SKl. . esim hakusanalla Minelan Balsami ja en ole koskaan ole ollut niillle ankara. Mutta en juuri tästä asenteesta johtuen en ole myynyt pentujani metsästäjille
        3 kertaa osallistuin luolakokeisiin, jota pidän eläinrääkkäyksenä kettua kohtaan.Metsästäjät hieman nauroivat koiralleni, kas kun näyttelykoira on tuotu luolakokeisiin. Kun tulosten kertoma aika tuli, niin koirani oli kokeen paras koira A49. kyllä näiden naureskioiden hymy hyytyi.ETTÄ sillain näyttelykoirasta tuli käyttökoira ja kva-l.
        YKSIKÄÄN PENNUOSTAJA EI OLE VALITTANEET KOIRASTAAN, OVAT HYVÄLUONTEISIA, NIITÄ KEHTAA ESITELLÄ.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      136
      7669
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1915
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1880
    4. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1623
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      179
      1545
    6. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      104
      978
    7. Oletko miten

Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      49
      910
    8. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      4
      819
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      810
    10. Muistatko hänen

Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      33
      783
    Aihe