Haltia kieltä jälleen...

NotAlone

Mitäs mieltä olette; onko haltia kieli ihan "oikea" kieli? Olen nimittäin varma että within temtpationin stand my groundin videossa siinä kirjassa on haltia kieltä..? Olenkos erehtynyt?

Ja tässä ohimennen, jos joku tietää hyviä sivustoja mistä löytyy jotain haltia kielen tapaisia kieliä tai haltiakieltä niin minua kiinnostaisi saada osoite..?

4

713

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tar-Minyatur

      Tolkien loi kaksi haltiakieltä quenyan ja sindarin.Quenyan tolkien loi suomen kielen pohjalta,koska Tolkienia kiinnosti erityisesti suomen kieli ja Tarunsa hän loi Kalevalan innoittamana.
      Haltiakieltä vois löytyä,jos etsii googlesta erillasilla hakusanoilla.

    • minna

      Törmäsin kerran erääseen englanninkieliseen tekstiin jossa oli (aika tieteellisesti) selitetty siitä mikä on elävän ja oikean kielen määritelmä ja mikä taas "teko"kielen määritelmä. Ja esimerkiksi oli otettu tottakai Tolkienin luoma quenya.

      Ja tekstissä pohdittiin kielitieteellisesti asiaa ja kirjoittaja totesi kielen olevan kuitenkin enemmän "artificial language" (tämä on nyt siitä artikkelista siis):

      Se ei ole oikea kieli sillä (oikeasti) mikään kansa tai kansan ryhmä ei ole sitä puhunut, vaan se on yhden miehen kehittelemä.
      Toisaalta kieltä puhutaan enenevissä määrin (fanien keskuudessa), mutta kieli ei kehity (kukaan ei uskalla keksiä lisää sanoja...) joten se tukee myös sitä että kieli ei ole "oikea".

      Videosta en tiedä. Jos oli pelkkiä riimuja siinä videossa niin sitten ei liity haltiakieliin mitenkään. Olen myös törmännyt yhteen fonttiin joka on kovasti haltiakirjoituksen näköistä, mutta normaalein kirjaimin. En nyt osaa neuvoa nettisivuja. Haltiakielen perusteista ja sanastoista on kyllä sormusten herra ja silmarillion kirjojen liitteissä.

      • jawetus

        ***
        Toisaalta kieltä puhutaan enenevissä määrin (fanien keskuudessa), mutta kieli ei kehity (kukaan ei uskalla keksiä lisää sanoja...) joten se tukee myös sitä että kieli ei ole "oikea".
        ***

        Olen kuullut tämän aiemminkin!

        Minusta kuulostaa hassulta, että joku voi puhua keskenään kielellä, johon on olemassa erittäin vaillinainen sanasto.

        Mikään ei tietenkään estä kehittelemästä lisää sanoja, kuten aidossa kielessä aina tapahtuu.

        Olisi todella hauskaa päästä kuuntelemaan tällaisten tyyppien keskustelua.


      • puer86
        jawetus kirjoitti:

        ***
        Toisaalta kieltä puhutaan enenevissä määrin (fanien keskuudessa), mutta kieli ei kehity (kukaan ei uskalla keksiä lisää sanoja...) joten se tukee myös sitä että kieli ei ole "oikea".
        ***

        Olen kuullut tämän aiemminkin!

        Minusta kuulostaa hassulta, että joku voi puhua keskenään kielellä, johon on olemassa erittäin vaillinainen sanasto.

        Mikään ei tietenkään estä kehittelemästä lisää sanoja, kuten aidossa kielessä aina tapahtuu.

        Olisi todella hauskaa päästä kuuntelemaan tällaisten tyyppien keskustelua.

        En hirveän tarkkaan ole tutustunut Quenyaan tai Sindariin, mutta kaipa niissäkin on jonkinlainen sananmuodostusjärjestelmä?
        Tiettyjen sääntöjen mukaan luodaan uutta sanastoa...
        Esim. Suomenkielessä voidaan rakentaa yhdyssanoja. Ensin oli sanat tieto ja kone. Lopulta tuli markkinoille tekniikan ihme, jota englantia puhuvissa maissa kutsutaan nimellä "computer" Suomessa otettiin sanat tieto ja kone ja luotiin uusi sana; tietokone.
        Johtimia käyttämällä voi myös luoda uusia sanoja. Kai niitä on Quenyassa ja Sindarissa?
        Esim. suomessa
        varma > epävarma, varmistua, varmentaa, varmuus, varmistaa....


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Halkokarilla ammuttu

      Halkokarin uimarannan metsissä/tiellä poliiseja juoksenteli n.13.30.Onko pahvihousut setvimässä sukuriitoja?
      Kokkola
      37
      4142
    2. Yle aamu taas huolissaan laittomasti maassa olevien terveydenhuollosta

      Yle se jaksaa aina nostaa tämän asian esille, vaikka ei pitäisi. Laittomasti maassa olevat pitää säilöä ja karkoittaa, e
      Maailman menoa
      240
      2601
    3. Mitä tehdä kun eräs henkilö seuraa puhelintani

      Ja informoi asioitani ulkopuolisille ja ei kyse ei ole viranomaisista vaan sairaasta yksilöstä joka ei jätä rauhaan vaan
      Ikävä
      248
      2494
    4. Mitä haluat

      Toisesta vai haluatko mitään
      Ikävä
      203
      1924
    5. Tuli yhtäkkiä kova ikävä sinua, J

      Olisitpa täällä, niin voisin halata ja suukottaa sinua juuri nyt... Vaikka tilanne on mikä se on, enkä voi tätä oikeass
      Ikävä
      104
      1816
    6. Täytyy tunnustaa

      että olet kauneinta mitä olen nähnyt. Käteni tärisevät vieläkin. Olen tosiaan ihastunut. Tästäkin vaikenen.
      Ikävä
      117
      1557
    7. Jengi haluaa että

      Lähden täältä pois. Syystä että? Antaa tulla syitä nyt.... Huomenta sitten viimeisen kerran. 💔🐺🖤
      Ikävä
      198
      1326
    8. Leskenpoltto, kastijärjestelmä ja muut asiat, joiden alkuperää ei tiedetä

      Leskenpoltto, kastijärjestelmä ja muut asiat, joita käytetään koko itää vastaan tietämättä niiden alkuperää. Aina kun o
      Hindulaisuus
      346
      1231
    9. jos saat yhden

      Toiveen esittää niin mikä olisi
      Ikävä
      98
      1141
    10. Huomenta päivää

      Somen ihmeelliseen maailmaan. 🤗☕🌞💞
      Ikävä
      199
      1056
    Aihe