Suomalainen on alkoholisti

Näin.suomi.sf.toimii

Jos ei kokonaan fyysisesti niin pohjimmiltaan henkisesti.

Tein tuossa iltapalaa hetki sitten ja lueskelin suht tuoretta viikkolehteä. Oli laaja artikkeli suomalaisten alkoholimatkailusta.
Sehän tiedetään että suomalainen on kironnut suomen Alkon hinnoittelun kautta aikain. Nyt kirous on laajentunut Viron hinnankorotuksiin. Niinpä tenttu nenät ovat suuntautuneet Latviaan.

Artikkeli koski juurikin uutta villitystä viinamatkailua Latvian rajalle. Eräskin tenttu eläkeläinen perusteli ostohimoaan, että saa jotain remy konjakkia pullon 10 € kun laivalla se maksaa 14 € (Virossa 11-12 €, suomessa noin 22 €).
Siis kannattaa ajaa 2,5 - 3 h suuntaansa, että "säästää" 2-4 €uroa?

Tokihan he ostavat ehkä 2 - 10 putelia mutta silti. Entä jos suomen Alko myisi konjakkia kympillä pullon pysyvästi, ostaisiko joku 2 - 10 putelia ihan vaan varastoon?

Paras oli eräs töyssypää joka osti juomia pakettiautollisen kitinä rajoille. Hän lohkaisi, mitä enemmän juo, sen enemmän säästää. Mitä h*lvettiä!

Artikkeli paljasti myös sen, että vaikka itse Viro nosti veroprosenttejaan, ovat myyjät hamstranneet varastot piukkaan, että juomaa löytyy vanhalla hinnalla jopa vuoden loppuun saakka.

Itse en poistuisi hytistä maihin vain muutaman euron vuoksi ja juomatkin ostaisin kotimaassa lähi-Alkosta itseäni rasittamatta.

64

846

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • RyyppyreissuVai

      No viinamatkoilla käyt sitten ilmeisesti kuitenkin. Vai käytkö ryypiskelemässä laivalla?

      Minä käyn kuljeskelemassa kaupungilla, tai lähden retkelle johonkin lähimaisemiin.

      • EnTodellakaanOLE

        En muuten ole alkoholisti.
        Kaappiin en osta enää alkoholijuomia, kun entisiä on ihan liikaa kaapissa. Tuttujen alkoholinkäyttö on vähentynyt, ja varmaan kutsut kotonani ovat myös vähän harventuneet. Viinejä en yleensä ole ostanut ulkomailta kotiin kuin hyvin harvoin erityisistä syistä. Alkosta ostan kai likimain kaikki juomat nykyisin, paitsi alkoholittomia ostan kaupasta.


      • Anonyymi
        EnTodellakaanOLE kirjoitti:

        En muuten ole alkoholisti.
        Kaappiin en osta enää alkoholijuomia, kun entisiä on ihan liikaa kaapissa. Tuttujen alkoholinkäyttö on vähentynyt, ja varmaan kutsut kotonani ovat myös vähän harventuneet. Viinejä en yleensä ole ostanut ulkomailta kotiin kuin hyvin harvoin erityisistä syistä. Alkosta ostan kai likimain kaikki juomat nykyisin, paitsi alkoholittomia ostan kaupasta.

        Alkoholiton tumma olut on hyvää.


      • Anonyymi

        Olut ja viinahamstraus on sääliöiden puuhaa.


    • Kuten aina olen tällaisiin viina-jankutuksiin kirjoittanut:
      Aloin vetämään viinaa 1964.
      Olin 14v.
      Siitä alkaen ei loppua ole näkynyt.
      Ulko-töistä siirtyessäni konttoriin, asia vain par/pah-eni.
      Ilta-riennoissa piti alkaa edustaa.
      Olen nyt erittäin hyvällä eläkkeellä.
      Oletan siis että viina ei vaikuttanut asiaan.
      Vai vaikuttikohan se? :)
      -
      Kohta alkavat taas rallit Jyskälässä.
      Mökillä pitää taas siis edustaa.
      Kavereitten kanssa kun se on ollut vuosi-kymmeniä tapana.
      Juomani olen aina ostanut Suomesta.
      Kuten muunkin ruokani.

      H.

    • henrjii

      Nyky-nuoriso juo nykyään mannermaiseen tapaan, hinta ja humala ei
      ole pääasia.
      Joukossa on tetysti poikkeuksia he juovat niin kuin vanhat veteraani,
      ja se yleistetään

    • Miksi hintoja?????

    • Siitäpuhemistäpuute

      Olen suomalainen enkä millään mittarilla mitattuna alkkis, varsinkaan "pohjimmiltaan henkisesti". Aloittaja taitaa olla itse kun tuollaisia höperehtii.

    • aina.i.ankeinenn

      mua ei oo koskaan kiinnostanu kenenkään alkoholin käyttö
      jokainen juokoon niin paljon kun haluaa ei se mulle kuulu
      tää aloitus on taas niitä
      jossa halutaan tehdä itsestä parempi muita.

      • New-age

        Mielestäni joku voisi tehdä ihan asiallisen vertailun, mitä päivä-, viikonloppu- tms. matkustaja rahaa käyttää ja mitä sillä saisi Alkosta, ruokakaupasta tai terassilla.
        Onko viinamatka hukkainvestointi?
        Syödäkin pitää.....


      • Käsittämätöntä

        Alkoholinkäyttökysymys on todellakin varsin ristiriitainen juttu. Aikuiset ihmiset saavat tissutella tai kaataa kaksin käsin kurkusta alas milloin mitäkin lientä, eikä mitään saisi sanoa. Ennen pitkää molemmat tapaukset löytävät itsensä terveydenhuollon asiakastiskiltä hakemassa apua ensin pienempiin ja sitten tooodella suuriin alkoholin aiheuttamiin vaivoihin ja sairauksiin.

        Jos jonkun ihmisen elämän päätepiste on tila, jossa aivot ovat sanan mukaisesti juotu pellolle, niin eikö todella saisi sanoa yhtään mitään? Yhteiskunnan hyysäys alkaa kun juoja ei jaksa enää kallistaa ja rahaa kuluu tyyppiin, joka ei ole ikinä tehnyt itsensä takia mitään muuta kuin tärvellyt terveytensä. Miksi! Priorisointi pahasti pielessä.


      • henrjii

        hän on tärkeä ihminen kansantaoudelle, on juonut
        verollista viinaa, ja sitten käyttänyt lääkeitä
        josta lääketeollisuus, ja apteekarit kiittää.


      • kruununkääntöpuoli

        Mutta kun...
        Juurikin nuo suurjuomarit tuntuvat hakevan lastinsa virosta, nykyään latviasta, saadakseen juoda mahdollisimman suuresti.
        Melkoinen taakka kansantaloudelle juoda "verotonta"
        Usein miten sen lääkityksenkin on maksanut sossu ja kela.


      • Mätäjärjestelmä

        Just niin. Mistä hemmetistä kaikki rahansa ja omaisuutensa juoneella olisi rahaa lääkkeisiin. Tosin "lääketeollisuus ja apteekkarit" kiittävät kyllä mutta kansantalous senkuin rapistuu ja hapertuu.


      • ExAlkoholistinSiippa

        No saavathan he eläkettä ja moni oikea alkoholisti juo itsensä kohtuullisen pian hengiltä. Tunteeko jo yli 80- tai 90-vuotiaita alkoholisteja?
        Oikeasti?


      • ExAlkoholisinSiippa
        ExAlkoholistinSiippa kirjoitti:

        No saavathan he eläkettä ja moni oikea alkoholisti juo itsensä kohtuullisen pian hengiltä. Tunteeko jo yli 80- tai 90-vuotiaita alkoholisteja?
        Oikeasti?

        Korjaus: Tunteeko joku...
        Kysyy Edesmenneen Exalkoholistin EXpuoliso


      • ExAlkoholisinSiippa kirjoitti:

        Korjaus: Tunteeko joku...
        Kysyy Edesmenneen Exalkoholistin EXpuoliso

        "Lesken Siili"

        "ExAlkoholistinSiippa"

        Ajatuksesi ovat myös ex.
        Kuin lukisi 70-lukulaista typerystä.
        Taustalla valmistellaan jo poliittista ymmärrystä seuraavien vaalien jälkeiseen elämään.
        Uskonnollisten ryhmien pienetessä, on aika siirtyä Eurooppaan myös alko-holeissa.
        Ainoa mikä voi estää kehitystä on vero-kannan romahdus.
        Viinalla, kuten yksityis-autoilullakin on aina ruokittu peese-aukisia raukkiksia.
        Toivokaamme hartaasti uusia, hyvä-palkkaisia työ-paikkoja.
        Perunaa Viina-Pannuunkin!!

        H.


      • aina.i.ankeinenn
        Käsittämätöntä kirjoitti:

        Alkoholinkäyttökysymys on todellakin varsin ristiriitainen juttu. Aikuiset ihmiset saavat tissutella tai kaataa kaksin käsin kurkusta alas milloin mitäkin lientä, eikä mitään saisi sanoa. Ennen pitkää molemmat tapaukset löytävät itsensä terveydenhuollon asiakastiskiltä hakemassa apua ensin pienempiin ja sitten tooodella suuriin alkoholin aiheuttamiin vaivoihin ja sairauksiin.

        Jos jonkun ihmisen elämän päätepiste on tila, jossa aivot ovat sanan mukaisesti juotu pellolle, niin eikö todella saisi sanoa yhtään mitään? Yhteiskunnan hyysäys alkaa kun juoja ei jaksa enää kallistaa ja rahaa kuluu tyyppiin, joka ei ole ikinä tehnyt itsensä takia mitään muuta kuin tärvellyt terveytensä. Miksi! Priorisointi pahasti pielessä.

        eiks se nyt oo ihan se ja sama kuka mitäkin kurkustaan alas kaataa
        kun sen omilla rahoillaan maksaa
        ja jokainen suomalainen sairastuu jossain vaiheessa
        joi tai ei ja yhtä kalliiks tulee yhteiskunnalle
        harvemmat sitä kaatuu saappaat jalassa sairastamatta mitään
        yleensähän nää viinan suurkuluttajat on niitä jotka kaatuu saappaat jalassa
        ne kun ei välitä terveydentilastaan tuon taivaallista
        ja harvemmin kerkeevät hakeutua terveydenhuoltoon
        toista on sit nää alkoholistit jotka ovat vielä työelämässä
        he voivat hoidattaa itsensä kuntoon ja ruveta absolutisteiksi
        ja olla sen jälkeen vielä työelämässä vaikka kakskytviis vuotta
        siinä sit voi eläkeläiset miettiä kuka maksaa ja kenenkä terveydenhuollon :D


      • aina.i.ankeinenn kirjoitti:

        eiks se nyt oo ihan se ja sama kuka mitäkin kurkustaan alas kaataa
        kun sen omilla rahoillaan maksaa
        ja jokainen suomalainen sairastuu jossain vaiheessa
        joi tai ei ja yhtä kalliiks tulee yhteiskunnalle
        harvemmat sitä kaatuu saappaat jalassa sairastamatta mitään
        yleensähän nää viinan suurkuluttajat on niitä jotka kaatuu saappaat jalassa
        ne kun ei välitä terveydentilastaan tuon taivaallista
        ja harvemmin kerkeevät hakeutua terveydenhuoltoon
        toista on sit nää alkoholistit jotka ovat vielä työelämässä
        he voivat hoidattaa itsensä kuntoon ja ruveta absolutisteiksi
        ja olla sen jälkeen vielä työelämässä vaikka kakskytviis vuotta
        siinä sit voi eläkeläiset miettiä kuka maksaa ja kenenkä terveydenhuollon :D

        "aina.i.ankeinenn"

        Päivää rouva.
        Jos sitten se aito ihanainen olet.
        Kommenttisi on kuin minun kommenttini uudelleen muotoiltuna.
        Töitä, Viinaa, Veroja...
        Hyvin tehtynä voi ruokkia yhteis-kuntaa vielä maksamalla hyvästä eläkkeestäänkin veroja.

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "aina.i.ankeinenn"

        Päivää rouva.
        Jos sitten se aito ihanainen olet.
        Kommenttisi on kuin minun kommenttini uudelleen muotoiltuna.
        Töitä, Viinaa, Veroja...
        Hyvin tehtynä voi ruokkia yhteis-kuntaa vielä maksamalla hyvästä eläkkeestäänkin veroja.

        H.

        Vaikkapa Viinastakin nautiskellen.

        H.


      • aina.i.ankeinenn
        hunksz kirjoitti:

        Vaikkapa Viinastakin nautiskellen.

        H.

        oon se ihan aito ja oikee :D
        en lukenu sun kommenttias ainoastaan tän kommentin luin johon vastasin
        enhän mää nyt niin paljoo jaksa lukee että toisten vastaukset lukisin
        kyllä se mun vastaus tuli ihan omista aivoista ja omista sormista
        saattaapa olla että me ajatellaan moni asia samalla lailla
        ja sen takia joskus sattuu että mukamas toistan sun tekstis :D
        ukkonen jyrisee ja vettä sataa
        se on tätä ihanaa kesää
        ja vielä kun sen saa viettää täällä maaseudun rauhassa
        niin mikäs sen ihanampaa :(


      • hyvä-tiinuska

        ankeinen on sen verran selvinnyt korppiksen käynnistä, että löysi näppäimistöltään kaksoispisteen, sulkeisen ja ison D


      • happoveikot
        ExAlkoholistinSiippa kirjoitti:

        No saavathan he eläkettä ja moni oikea alkoholisti juo itsensä kohtuullisen pian hengiltä. Tunteeko jo yli 80- tai 90-vuotiaita alkoholisteja?
        Oikeasti?

        "No saavathan he eläkettä ja moni oikea alkoholisti juo itsensä kohtuullisen pian hengiltä. Tunteeko jo yli 80- tai 90-vuotiaita alkoholisteja?
        Oikeasti?"

        Tunnen mieheni 83-v, joka on ollut kerran näistä harhanäyistään sekaisin ja viety sairaalaan toipumaan, jolloin oli 3/kk, ja vaati kotiin pääsyä. Koti oloissa oli useitakin näitä "sekanäkyjä", koska kerran väitti minun olevan huorimassa jossain ja kun ystävät yrittivät sanoa, että tuossa hän on vierelläsi, niin ei uskonut?

        Onko hän sitten tarkoitamasi alkoholisti, mutta juomisen on aloittanut jo 15-v, siis satunnaisesti, koska on hänellä kultainen mitali 40-v työurastaan.


      • Siilenä1
        hunksz kirjoitti:

        "Lesken Siili"

        "ExAlkoholistinSiippa"

        Ajatuksesi ovat myös ex.
        Kuin lukisi 70-lukulaista typerystä.
        Taustalla valmistellaan jo poliittista ymmärrystä seuraavien vaalien jälkeiseen elämään.
        Uskonnollisten ryhmien pienetessä, on aika siirtyä Eurooppaan myös alko-holeissa.
        Ainoa mikä voi estää kehitystä on vero-kannan romahdus.
        Viinalla, kuten yksityis-autoilullakin on aina ruokittu peese-aukisia raukkiksia.
        Toivokaamme hartaasti uusia, hyvä-palkkaisia työ-paikkoja.
        Perunaa Viina-Pannuunkin!!

        H.

        Kuuleppakö. Mie en voi sietää sellaista ylenpalttista ryyppäämistä että vedetään kaksin käsin tarkoituksena mahdollisimman nopeasti juoda itsensä suurin piirtein tajuttomaksi. Miehellä on yksi sellainen kaveri, joka kerran pari vuodessa haluaa tulla meille. Ei siinä mitään, turiskoot kaverukset rauhassa mutta minä nostan siksi aikaa kytkintä. Jäbä oli mieheltä kysynyt miksi siili ei halua häntä nähä. Mies oli sanonu et se ei tykkää ryyppäämisestä. 😁😁😁 Oli sanonu et ei hänkään.


      • Säälittäväsairaus

        Alkoholistin onneksi hänen elämänsä ei jatku 80 - 90 asti. Silti hän ehtii 'seikkailemaan' pää täysin tyhjänä, aivot pellolla, harvinaisen monta vuotta vielä sittenkin, kun johonkin laitokseen sisälle hoidettavaksi pääsee kun muualla ei enää pärjää eikä kykene.


      • ExVaimoSuree

        Exaviomieheni ryyppäsi itsensä hengiltä 59-vuotiaana. Pohjukaissuoli puhkesi ja lattiakin peittyi verellä. Naapuri oli pari viikkoa aikaiemmin hälyttänyt apua paikalle ja mies oli muutamia päiviä sairaalassa. Kotiin palattuaan hän ehti juopotella vuorokauden ja seuraavana päivänä paikat pettivät. Naapuri kutsui noutajat paikalle. Mies taisi jatkaa matkaansa kunnon humalassa. Exvaimo ja jäkikasvu siivosivat jäljet.


      • Anonyymi
        New-age kirjoitti:

        Mielestäni joku voisi tehdä ihan asiallisen vertailun, mitä päivä-, viikonloppu- tms. matkustaja rahaa käyttää ja mitä sillä saisi Alkosta, ruokakaupasta tai terassilla.
        Onko viinamatka hukkainvestointi?
        Syödäkin pitää.....

        80-luvun lopulla ja 90-luvun alkupuolella toin Espanjaan ja Keski-Eurooppaan suuntautuneilla automatkoilla tisleitä ml. pirtua.
        Sittemmin tuliaiset miedontuivat siten, että takakontissa oli laatikollinen punaviiniä.
        Lentomatkoilta en ole viitsinyt raahata mitään. 1kk - 3kk Espanjassa ja nenän valkaisu onkin paikallaan.
        Nyt, viimeisten kolmen vuoden aikana olen tilannut juomat netistä 12 pullon laatikkoina.
        Rommia 80%, absinttia 75%, viskiä ja brandyä.
        Laatikko tulee lähipostiin, noin 300m, tai kuten viimeinen toimitus läheiseen R-kioskiin. Matkaa noin 100m.
        Nyt viimeisessä toimituksessa ei ollut vahvaa rommia mutta sen sijaan cannabis absinttia 70%.
        Kulutus keskittyy harvoihin kuureihin koska naukkailu ei sovi kuntoiluun.
        Pahinta kaikesta. Naukkailu heikentää hauraan vanhuksen muutenkin hiipuvaa mieskuntoa.


    • vain_NATOn_tähden

      Viro joutui korottamaan verojaan, jotta saisi NATOn vaatimat maksutmaksettua. Alkoholiveroa oli helpointa korottaa.. Se on suruullinen uutinen ikuisessa janossa kieriskeleville Suomi-juopoille.

      Jos Suomi liittyisi natoon, niin alkoholi- ja tpakka veroa jouduttaisiin nostamaan, tai ottamaan lisää lainaa, jotta Suomi suoriutuisi NATO maksuistaan. Lainaa Suomi voi ottaa miljardeja euroja lisää, koska kuuluu parhaaseen AA ryhmään.

    • maissiii

      Suomalaisena olen siis alkoholisti
      "Jos ei kokonaan fyysisesti niin pohjimmiltaan henkisesti."

      Mietin, mimmoinen alkoholisti olen, kun kerran olen tämän aloituksen mukaan, olenko
      hiprakassa, huppelissa, hutikassa, jurrissa, kaasussa, kännissä, laitamyötäisessä. maistissa, nauttinut muutakin kuin kansalaisluottamusta, ottanut neuvoa – antavaa, pienessä sievässä, päissäni, pöhnässä, tuiterissa, kaappijuoppo vai vallanko juoppohullu.

      Viron reissuni olen verhonnut kylpyläreissuiksi, sieltä renaulttini käyn hakemassa ja nautin siitä hyvässä seurassa, samoin kun saunan jälkeen maistuvat siiderit.
      Reissussa menee vanhaa tallinnaa kahvin kanssa ja irish coffeeeta jälkiruuaksi niin maalla kuin merellä..
      Itse katson olevani nautiskelija, silti aloituksen mukaan jonkin sortin alkoholisti.

      • New-age

        Mun Viron-matkailu on ollut pelkistetympää: kylpylöinti, ruokailu, kahvittelu.
        En ole alkojen rahtaaja ihan mukavuussyisyä. Laivalta voin poimia valkoviinin tai Moetin. tms.
        Siksipä ehdotin, että viinarahtareista tehtäisiin kunnon tutkimus, vähän kuten muuntolaskua, mitä rahalla saisi Suomesta. Kaupanlappu vakioista.
        Maaninen halvan viinan ostosmatkat ovat mielestäni harhaa.
        Vai toteutuuko siinä jokin primitiivinen vietti? Metsästys? Onko tällä mitään tekemistä matkailun kanssa.


      • Nollapromilleaveressä

        Sama täällä. Hiton monta hukkareissua on tullut tehtyä lätäkön yli ja takaisin, kun en tule rahdanneeksi melkein mitään, tosi harvoin 1 - 2 tuliaisputelia. Ne löytyy laivalta tarvittaessa.
        Talkoo puteleita ostan suomen alkosta. Niitäkin harvoin. Maalla.
        No tupakkia kartonkillinen ja parikin tulee tuotua , ehkä jotain makeisia vähän.
        Elikkä hupimatkoja irti arjesta, kahvikoneella (laivassa, aika skeidaa kuraa ei sen puoleen).


    • En tiedä virosta enkä paljoa suomesta todessa, tv kanavat on mutta maa ei ole lähellä.

      Otsikko on hyvin halventava koska sillä ei ole totuutta.

      Tämän palstan kiejoittajat ovat yleensä nollia, mutta on poikkeuksia.

    • Entinenvaimoko

      Ikuinen ongelma! Miksi sitten juodaan?,varsinkin miehet. Minustahan näihin asioihin pitäisi kiinnittää huomiota? Suomalainen lähtee matkoille kylään tai johonkin tilaisuuteen niin hän miettii ensimmäiseksi mitähän juomaa tarjotaan???Minusta suomalaiset ja varsinkin miehet eivät osaa seurustella ilman viinaa!! Ja sehän on ensimmäinen merkki huonosta itsetunnosta!!! Kyllä puhetta ja örvellystä riittää kun on saanut muutaman paukun!!! Entäs sitten ne lieveilmiöt,vaimot,lapset,tyttöystävät jotka saavat hävetä!!!Näitä örveltäjiä!!!

      • Kuten aina olen tällaisiin viina-jankutuksiin kirjoittanut:
        Aloin vetämään viinaa 1964.
        Olin 14v.
        Siitä alkaen ei loppua ole näkynyt.
        Ulko-töistä siirtyessäni konttoriin, asia vain par/pah-eni.
        Ilta-riennoissa piti alkaa edustaa.
        Olen nyt erittäin hyvällä eläkkeellä.
        Oletan siis että viina ei vaikuttanut asiaan.
        Vai vaikuttikohan se? :)
        -
        Kohta alkavat taas rallit Jyskälässä.
        Mökillä pitää taas siis edustaa.
        Kavereitten kanssa kun se on ollut vuosi-kymmeniä tapana.
        Juomani olen aina ostanut Suomesta.
        Kuten muunkin ruokani.

        H.


      • SurullistaMuttaTotta

        Alkoholisoitunut mieheni ei örveltänyt koskaan, eikä käyttäytynyt muutenkaan huonosti. Kun promilleja oli riittävästi, mies lähti nukkumaan. Ryyppäsi ensin virkansa, sitten perheensä ja lopuksi terveyden jälkeen myös henkensä. Alkoholismi kulki suvussa ja luulen, että jotain saattoi olla geeneissä. Kun alkoi ottaa vähän enemmän alkoholia, homma karkasi hanskasta.


      • Ulkoruokinnassako

        Kuoliko hän kadulle tai porttikongiin asunnottomana?


    • Tiritiriteijaa

      Minä osallistun "viinaristeilyille" säännöllisin väliajoin muutaman kerran vuodessa tuttavien kanssa. Mielestäni tämä edustaa mitä parhainta sosiaalista ulottuvuutta elämässäni.

      Työelämästä erkaantuneina saamme silti tehdä tiimityötä ja nimenomaan niin, että kukin tekee sitä mitä osaa ja / tai mistä tykkää. Minä yleensä hoidan netin kautta varaukset, tulostan liput ja niin edelleen. Tällä ostan itseni ulos Helsingissä autoilulta ja jätän sen niille, jotka osaavat.

      Logistiikan sujuvuuden ansiosta on minulla vaatehuoneessani useampi salkku mietoja juomia, joita en missään tapauksessa jaksaisi kantaa lähikaupasta tai lähi-Alkosta. Niitä raskii nauttia isommallakin porukalla, jos joku sattuu pistäytymään. Yksinkin kelpaa juoda, kuten juuri nyt rankan räsymatontamppauksen ja konttaaltaan luutuamisen lomassa. Eipä tässä hieltä haisevana viitsisi lähteä kaljanhakuun edes tuohon lähikiskalle.

      Laivan buffet-tarjonta vaihtuu sopivasti jokseenkin samaan tahtiin matkojemme kanssa, joten aivan oman messunsa aihe olisi sekin, kuinka mekin edes joskus käymme ulkona syömässä ja saamme jutella kaikessa rauhassa oikein ajan kanssa ilman kokkaamista ja tiskaamista. Tätähän se virkistäytyminen useilla työpaikoillakin tarkoittaa. Säästöä muuten tulee kyllä niin ruoassa kuin juomassakin ...

    • flegmaatti

      Aika ja mies muuttuvat.

      60-luvun ruotsinlaivojen kioskimyynti oli tärkeä ja aina oli hakusessa keneltä saisi käyttämättömän viinakupongin.
      70- ja 80-luvun automatkoilla tuli mukana aina ylimääräistä, ml. pirtua, niin kauan kuin lapset olivat mukana.
      Alkon lakko 70-luvun alussa käynnisti pontikan keittoni joka loppui vasta 1988 päästyäni vapaiden edustusviinojen pariin. 30:n litran keittopönttöni kohtalo on tuntematon.
      Vielä 90-luvun alussa kuskasin lentomatkoiltakin pullon tai kaksi mutta sekin loppui.

      Viimeiset 13 vuotta on mennyt siten, etten viitsi raahata mitään.
      Olen käynyt virossa autolla hammaslääkärissä, optikolla ja syöpäleikkauksessa mutta ajatuskin vaikkapa yhden oluttölkin kuskaamisesta tuntuu hupsulle.

      Kotikaapissa on eri merkkisiä tisleitä avatuissa ja avaamattomissa pulloissa. Saattaisin ottaa vieraiden kanssa mutta vieraamme tietävät asenteeni ja kieltäytyvät tarjouksesta.

      Sammuta janoni matkoilla. Silloin en treenaa joten saatan tissutella.
      Perjantaina aamuyöstä palasimme AI risteilyltä. Viikon juomatuloste näyttää pikaisesti katsottuna juhlavan mittaiselta mutta niin pitkälle ajalle jakautuen on uskottavaa, etten ollut meidän mittapuumme mukaan kännissä hetkeäkään.

      En ole raittiusintoilija mutta jonkun mielestä saatan olla kuntoilufanaatikko.
      Alkoholi haittaa tehokasta kuntoilua ja syö mieskuntoa. Ainakin minulla.

      • Anonyymi

        Opettele ryyppään kuin mies, juo itsesi turvoksiin kuin sika ja reenaa senjälkeen kuntoon kuin kuivan kesän orava.

        Näin ei tuu yli- eikä alikuntoo!


    • Anonyymi

      Ilta palaa kello oliko 2.45? Itse nukun yö kello 2.45. Valvon kyllä kello 14.45.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Olen kyllä aivan supi-suomalainen, mutta satavarmasti en ole alkoholisti fyysisesti enkä varsinkaan henkisesti. Jos nyt jotain ihmisen pitää inhota, niin meikän inhot menevät änkyräkännääjille.

    • Anonyymi

      Suamalainen on geenejensä vanki. Entinen miähenikin meni vuodessa deekikselle. Sanoi vain mennessään, että siksi juo, kun minä siivosin liikaa ja pesin pyykkiä liian usein. Oma lapsuuskotinsa oli sellainen seisontasonnalla oleva maalaistalo.

      Nuorena ja naivina kuvittelin ihmisten olevan tasavertaisia, enkä tajunnut heti ovelta kääntyä.

      • Anonyymi

        Vai geeniensä? Kaikki suomalaiset eivät ole deekiksellä eivätkä kaikki maalaistalot siivottomia. Yleistäminen on typerää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vai geeniensä? Kaikki suomalaiset eivät ole deekiksellä eivätkä kaikki maalaistalot siivottomia. Yleistäminen on typerää.

        Älä! Miksi sitten eniten Euroopassa nuoria kuolee huumeisiin Suomessa? Missä vika, jos ei geeneissä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä! Miksi sitten eniten Euroopassa nuoria kuolee huumeisiin Suomessa? Missä vika, jos ei geeneissä?

        Kaikki Suomen nuoret eivät kuole huumeisiin. Ja ketjun aloitus oli alkoholista. Vatsaus kynysykseesi: onko tyhmyys kiinni geeneistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki Suomen nuoret eivät kuole huumeisiin. Ja ketjun aloitus oli alkoholista. Vatsaus kynysykseesi: onko tyhmyys kiinni geeneistä.

        Mitä yrität selitellä? Suamalaisia puolustella? Geeneissä kun geeneissä! Minkäs teet?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä yrität selitellä? Suamalaisia puolustella? Geeneissä kun geeneissä! Minkäs teet?

        Myös lihavat syyttävät geenejä, kun eivät tahdo, halua, osaa, pysty, kykene ... tekemään mitään muuta. Aivan sama alkoholistilla; geeni on tekosyy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Myös lihavat syyttävät geenejä, kun eivät tahdo, halua, osaa, pysty, kykene ... tekemään mitään muuta. Aivan sama alkoholistilla; geeni on tekosyy.

        No, onhan nyt suamalainen sellainen persevä lättäpää!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No, onhan nyt suamalainen sellainen persevä lättäpää!

        Jotkut ovat, kaikki eivät ole. Ehkä suomalaisuuden määrittelee jotkut muut asiat kuin pylly ja pää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Myös lihavat syyttävät geenejä, kun eivät tahdo, halua, osaa, pysty, kykene ... tekemään mitään muuta. Aivan sama alkoholistilla; geeni on tekosyy.

        Ylipainon alkusyyt juontavat juuurensa sikiövaiheeseen ja varhaislapsuuteen.
        Silloin määräytyy rasvasolujen lukumäärä joka on lopunikäinen lahja. Määrä ei muutu mutta koko muuttuu.
        Myös muulla aineenvaihdunnalla on osuutensa.
        Tietenkin rasvapitoisuus riippuu viimekädessä siitä miten ihminen elää vakiomääräisten rasvasolujensa puitteissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ylipainon alkusyyt juontavat juuurensa sikiövaiheeseen ja varhaislapsuuteen.
        Silloin määräytyy rasvasolujen lukumäärä joka on lopunikäinen lahja. Määrä ei muutu mutta koko muuttuu.
        Myös muulla aineenvaihdunnalla on osuutensa.
        Tietenkin rasvapitoisuus riippuu viimekädessä siitä miten ihminen elää vakiomääräisten rasvasolujensa puitteissa.

        Olen läski! Miksi? En tiedä! En syytä ketään, enkä mitään. Olen vain.

        Lapsena ja nuorena ihan normaalipainoinen. Sitten muutama vuosi synnytysten jälkeen alkoi lihominen. Elämä oli vähän haastavaa. Siihen sitten ovat vain läskit jääneet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen läski! Miksi? En tiedä! En syytä ketään, enkä mitään. Olen vain.

        Lapsena ja nuorena ihan normaalipainoinen. Sitten muutama vuosi synnytysten jälkeen alkoi lihominen. Elämä oli vähän haastavaa. Siihen sitten ovat vain läskit jääneet.

        Rasvasoluista.
        Synnyin valekuolleena, sinertävänä läskipallerona.
        2v studiossa otetussa valokuvassa olen "michelin" mainos. Todellinen pyöreä pullero.
        Kun sodan jälkeen alkoi saamaan venäjauhoja niin pääravintoni oli kotona leivottu pulla jota mössäsin maatalosta ostettuun tinkimaitoon.
        Tajusin olotilani jo ennen kansakouluikää ja kun joku vieraamme mainitsi pulskasta pojasta niin ratkesin itkuun.
        Kansakoulu pudotti läskiä jonkin verran koska kouluruoka ei maistunut lihomiseen saakka ja koulun jälkeen tankkasin kotona sitä pullamössöä.
        Asuminen haja-asutusalueella edellytti liikkumisen aktiivisuutta. Jalan ja suksilla.
        Murrosiän loppuvaiheet muodostivat käännekohdan. Aloin säätelemään.

        Kiitollinen vertailu. Teimme lapsettomina pariskuntina työkaverini kanssa 4,5 viikon auto-teltta matkan Välimerelle.
        Minua kaksi vuotta vanhempi heppu. Minun pituiseni ja normaalipainoinen.
        Kävelimme samat matkat. Söimme samat sapuskat. Ryyppäsimme samat juomat. Minä hoidin ajamisen tuon 7500km reisun ajan.
        Kaverin paino putosi noin 3kg ja minun painoni nousi saman verran.
        Jotain eroa!
        Seuraavien 10:n vuoden aikana heppu keräsi läskiä ja kehitti kunnollisen mahan jotten ei hänkään ollut mikään läpipaskuri.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ylipainon alkusyyt juontavat juuurensa sikiövaiheeseen ja varhaislapsuuteen.
        Silloin määräytyy rasvasolujen lukumäärä joka on lopunikäinen lahja. Määrä ei muutu mutta koko muuttuu.
        Myös muulla aineenvaihdunnalla on osuutensa.
        Tietenkin rasvapitoisuus riippuu viimekädessä siitä miten ihminen elää vakiomääräisten rasvasolujensa puitteissa.

        Yeap, tekosyitä kyllä löytyy ja riittää, jotta oikeita syitä ei tarvitse miettiä ja tarkastella.


    • Anonyymi

      Aloittaja on pölvästi.

    • Anonyymi

      Kyllä, jos krapula ei olisi niin hirveä aina, joisin joka viikko känniin.

    • Anonyymi

      Outoa on se että väkivaltaisia juntteja on paljon ,joka viikko saa lukea niistä.
      Suurin osa viinaa juovista on sentään parasta A ryhmää.

      • Anonyymi

        Poliisn mukaan valtaosa väkivaltarikoksista tehdään päihtyneinä.


    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      SUOLALAISET OVAT MAAILMAN ALKOHOLISOITUNEIN KANSA.
      ENNEN OLI ALKOHOLISITUNUT MINISTERI JOKA JOI VAN VIINAA HARVA SE VIIKONLOPPU.

    • Anonyymi

      Huomenna Juutinraumalta Carlsbergia 183 Kr loota , maissa 324 kr.-

      Skånepåg

    • Anonyymi

      Nuoriso ei kuulemma enää välitä niin paljon viinasta. Fiksuja ovat.

      • Anonyymi

        Helsingissä huumeet on yleisimpiä päihteitä, kuin alkoholi.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      435
      3151
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      109
      2569
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      381
      2477
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      158
      2065
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1887
    6. 172
      1309
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1297
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1186
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      72
      1121
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      980
    Aihe