Voiko kanoille antaa pelkkää kauraa?Mulla on ollut jo viisi vuotta kanoja nyt vain kana ja kukko.Aion ottaa vajaan 5-15 kanaa ja pari kukkoa.Voiko munia myydä?Voiko nissä olla salmonellaa?Kuinka ison tilan 15 kanaa tarvitsee talvella?Entä ulkotarha?Millaiset pesäkopit ne tarvitsevat?KUINKA MOTA KANAA JA KUKKOA VOI OLLA 16 NELIÖN TILASSA TALVELLA?
kanat ja kukko
4
3124
Vastaukset
- Kaisu
Viljat ovat kanan ruokavalion runko. Pelkkä kaura ei kuitenkaan kanalle riitä, sillä se tarvitsee jo pelkästään lihasmahan toiminnan varmistamiseksi soraa. Viljoista suositellaan käytettäväksi vähintään kahta eri lajia. ( Esim. kaura ja ohra ovat hyviä. )
Valkuaislähteiksi sopivia ovat kasviperäiset: herne ( max 20-30% rehuseoksesta ), rypsi ( joka voi liiallisena annostuksena aiheuttaa muniin kalan makua ), pellavansiementä ( rajoitetusti, liikakäyttö on haitallista ) ja ruohoa ( helppo rehu kesällä! ).
Kana ei ole luontaisesti kasvissyöjä, vaan luontaisesti se syö hyönteisiä, toukkia ja matoja. Siksipä myös eläinperäinen ravinto tuo kanalle "luonnonmukaisesti" tärkeitä valkuaisaineita juuri oikeissa suhteissa. Itse olen syöttänyt kanoille monia ihmisten ruuantähteitä, ja hyvin on kanat voineet! - Kaisu
Ja vettähän se kana tarvitsee ja sen pitää tarjoilla puhtaasti ja sitä pitää olla jatkuvasti saatavilla.
Kivennäisaineista tärkeintä on kalsium ja fosfori. Kalsiumia annetaan vapaasti kalkkirouheena. Fosforin puutetta aiheuttaa liiallinen kauran syöttö. Keväällä kanoille voi antaa monivitamiinikuurin.
Kanojen pidosta on annettu eläinsuojelumääräykset ja ne löytyvät tuolta: http://www.mmm.fi/el/laki/F/f22.html
Kanojen vaatimasta tilasta siellä sanotaan mm. seuraavaa: "Avokanalassa saa olla enintään yhdeksän kanaa käytettävissä olevan alan neliömetriä kohden." Luomukananhoito-kirja taas sanoo ulkotarhasta, että ulkotarhan koon on oltava vähintään 2 neliömetriä/kana.
Pesistä sanotaan seuraavaa:"Jokaista alkavaa seitsemän kanan ryhmää kohden on oltava vähintään yksi pesätila." Pesän kannattaa olla hämärä, jotta se kutsuu kanaa munimaan ja hämärä pesä ehkäisee myös sitä, ettei kanat ala nokkimaan toistensa takapuolia...Eivätkä syö niitä munia, jos pesissä olevat munat eivät näy lattialla kävellessä. Kanat tarvitsevat myös orsia riittävästi...
Munia voi muistaakseni myydä ihan suoramyyntinä ilman mitään "lupia" tms. Ja jos kanala pidetään puhtaana, ei salmonellastakaan pitäisi olla ongelmia.
Hyviä kanaoppaita ovat mm. Helena Tengvall: Lattiakanalaopas ja Kanojen hoito - opas vapaiden kanojen kasvattajille sekä Katarina Rehnsröm: Luomukanan hoito.
Onnea kananpidollesi. - Pipsukka
Fosforin puutetta voi torjua sekoittamalla ruokaan vähän esim. lehmille tarkoitettua fosforikivennäistä, jos ruokavaliossa on kauraa paljon.
Kaurassa on iso osa kuorta, joka jonkin verran rajoittaa kanojen ravinnon saantia. Jos syötettävä kaura on kovin kevyttä, voisi osan kaurasta antaa kuorittuna. Kuoritun kauran energia- ja valkuaispitoisuudet ovat jo kohtalaisen hyvät.
Tosiaankin rypsiä ei kannata juuri kanojen ruokinnassa käyttää mahdollisen munien makuvirheen vuoksi. Valkuaislisäksi kelpaa myös soijarouhe, jota niin ikään saa säkkitavarana maatalouskaupoista.
Erinomainen valkuaislähde kanoille on piimä, sillä siinä on nimenomaan eläinvalkuaista, josta viljapohjaisessa ruokinnassa saattaa olla puutetta. Itse olen hapattanut naapurista hakemaani solumaitoa piimällä (siis maidon sekaan vähän piimää ja vuorokausi lämpimässä). Hapattamaton maito aiheuttaa helposti ripulia.
Salmonellatapaukset ovat äärimmäisen harvinaisia Suomessa. Kanat saavat salmonellan useimmiten saastuneen rehun mukana, harvemmin luonnoneläimiltä. Kaupan linnunsiemenet, varsinkin auringonkukan, saattavat myös sisältää salmonellaa, joten lintulautaa ei kannata sijoittaa kanalan lähettyville. Salmonellan voi tutkituttaa EELAssa lantanäytteestä. Jos ja kun tulos on negatiivinen, voi hyvillä mielin myydä munia ilman pelkoa salmionellasta. Toki ilman salmonellatutkimustakin munia saa myydä pienimuotoisesti esim. tutuille. - kanaset
Ruokinnassa helpoimmalla pääsee kun antaa valmista kananrehua (jossa on kaikki ravintoaineet) ja kauraa ja sitten niitä ruuantähteitä mitä tulee kalkkia, vettä ja soraa. Kannattaa kyllä lukea muissa vastauksissa mainittuja kirjoja, itse olen lukemut tuon Tengvallin kirjan pienkanalan pitäjille (nimeä en muista mutta siellähän se oli viestissä) ja sisältää kaikki vastaukset.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 931738
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa3581159Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"
Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna181158- 941019
- 62813
Vanhemmalle naiselle
Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam34773Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani5716- 46696
En vaan ymmärrä
Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla42670Mitä saat naiselta mies kun
Otat ohjat? Saat feminiinistä pehmeyttä, lämpöä ja rauhaa. Kun nainen on tässä moodissa hän auttaa miestä lepäämään ja p113666