Rekka vai bussikuskiksi?kokemuksia.

Korttit

Kovasti pähkäilly kumman kortin ajaisi E vai D kortin.

Kerron hieman historiastani:noin kahdeksan vuotta ajanuy jakeluautoa PK-Seudulla eri yrityksissä ja taksia tuurausten merkeissä pari vuotta.

Helpoimmalta tuntuisi rekkakortti koska tavaraliikenteen ammattipätevyys on voimassa C korttini vuoksi.

Tokihan henkilöliikenteen ammattipätevyyden saa kun käy kurssilla bussikortin.

Viihdyn paljon ihmisten parissa joten sen puoleen sosiaallisuus on hyvä bussiliikenteessä.

Elämäntilanteeseni sopisi ja olisi halu tehdä reissutyötä,niitä on varmasti enemmän rekkapuolella.
Tokihan askarruttaa kun olen sosiaallinen luonne miten viihdyn rekan puikoissa kun ajetaan yötä vasten pitkää välimatkaa,mut toisaalta on itsenäistä työtä.


Oisko vinkkejä/kokemuksia jakaa kumpaa voisi soveltua mulle.

Tokihan tiedän itse on päätettävä kumman kortin ajan mut jos toisten kokemuksilla saisin avarrettua kumpaan korttiin päädyn.

8

368

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rekalla

      Kyllähän rekkahommat varmasti helpommat kun ottaa huomioon historiasi.
      Rekassa oot itsenäisesti ja bussissa koko ajan hälinää.
      Jos reissu keikkahommia haluat tehdä niitä enemmän rekkapuolella.

      Jos taksihommasta tykkäät tulee varmasti mieleen on mukavaa henkilökuljetus miksei bussipuolelle mutta on muistettava taksissa ajetaan paljon yksin esim. Viedään asiakas paikkaan A ajetaan tyhjänä takaisin joten ei voi verrata bussipuolelle koska bussissa on aina joku kyydissä.

    • Käkriäinen

      Et tarkentanut millaista bussihommaa olet ajatellut . Paikallisliikennettä,kaukoliikennettä vai tilausajoliikennettä. Näissä kaikissa on hyvin erilainen tuo työnkuva.Tilausajohomma on siistiä sininen puku ja solmio.Mielenkiintoisia keikkoja,mutta vastapainona hyvin paljon sellaista joutoaikaa kun odottelee kuljetettavia esim. jossain kohteessa. Ei voi lähteä mihinkään pitää vain odotella.Lähiliikenteessä on isot aikataulupaineet "on niin sanotusti aina myöhässä" sitten palkattomat tauot keskellä päivää. Työpäivä voi olla 12-15 tuntia.Ajoa aamuruuhkassa ja sitten taas iltaruuhkassa.Häiriköivät asiakkaat varsinkin iltaisin ja yövuoroissa(humalaiset ja narkkarit)ja muuten vaan huvin vuoksi häiriötä aiheuttava nuoriso. Kaukoliikenne voisi mielestäni olla paras vaihtoehto,mutta yleensä sinne pääsee kuskiksi vain kokeneimmat lähiliikenteen kuskit.
      Sama juttu et tarkentanut mitä E -kortti hommia. Lähijakelu on se helpoin tapa aloittaa hommat.
      Pitkät keikat taitaa olla kiven alla kun kuljetusyritykset ovat hyvinkin pitkälti tuolta muualta Suomesta. Ei ole monta kuljetusyritystä jotka ajavat pitkää siivua ja ovessa lukisi nimen jälkeen
      Helsinki , Vantaa tai Espoo.
      Kyllä pitäisi olla tarkempi ajatus jos niitä kirjaimia on pakko saada lisää korttiin.

    • KäkriäisenMuija

      Halusin lukea mitä tämä minun karvanaamainen pömppömahainen tosi rahtari tänne kirjoitti.
      No taas meni lankaan äijä. Vastaili Bussissa hepulle ihan asialinjalla. Eihän tätä Turun poikaa voi ottaa vakavasti ja jälleen kerran kirjoitusvirhe paholainen paljasti kaiken KORTTIT vaikka olisi pitänyt olla Kortti tai Kortit. Sitten vielä tämä 8 vuotta jakeluajoa(osa-aikaisena YTK-tuella) ja taksi hommat. Mistä lähtien pääkaupunkiseutuun on kuulunut Turku? Kyllä te miehet olette aika hassuja otuksia.

    • AlavudenHirmu

      Hyvä käkriäisenMuija. Kyllä nauratti.Voin kuvitella kun äijä siellä Bilteman 3 eur lukulaseilla tunnin tähyili ja naputteli näyttöpäätteeseen kirjaimia oikeaan järjestykseen. Kun pohjanmaan
      poikia olen ja V-8 Scanian nimeen vannon kautta kiven ja kannon niin me kaikki vuosia tätä sivustoa lukeneena tiedämme,että Bussissa hepun viimeisin uroteko on ollut se kun hän sai uuden työpaikan jossa hän kuljetti yhtä leipää Salosen leipomosta Stockmannille.Kyllä nyt voisi siirtyä
      seuraavaan vaiheeseen ja suorittaa se E-kortti, Kuntosalikortti olisi myös hyvä varuste jo heti alkuvaiheessa. Nykyaikainen yhdistelmäajoneuvo mahdollistaa lastauksen kahteen kerrokseen ja tämän lastausoperaation samoin purkuoperaation suorittaa kuljettaja ihan itse.Voin kertoa,että sinne vetäjän ja perävaunun tavaratilaan mahtuu sitä tavaraa melkoisesti. Siis muistutan,että
      työn vaativuuden vuoksi kuntosaliharjotteita ei kannata jättää väliin.Olisiko se bussi sittenkin parempi?
      Käkriäiselle ethän ollut muijallesi vihainen vaikka se sinut nolasi julkisesti?

    • tressiä

      Mulkkua hommoo ajelu hommat!

    • Rekaaaa

      Jakeluautoo oon ajellu ni 15 tunnin työpäivät on tuttua kauraa.
      Eniten rekkahommissa kìinnostaa puolikkaalla ajot pitkät matkat mut eihän sitä nirso voi olla tokihan jostain alaan on kiinni päästävä varmaa alkuun helpompi pääsee lähijakeluun töihin.

      Mut eihän varmaa irtoperien/konttejen vetäminen oo sen kummempaa hommaa kunha saa kokemusta.

    • Einari72v

      Asiahan ei minulle kuulu,mutta (kuten Pekka Puupään Pätkä aikoinaan tokaisi)totuus on kuitenkin sellainen ettei irtoperien/konttien ajoja harjoittava kuljetusyritys ei saa minkäänlaista aitoa liikevoittoa saati sitten kuljettaja asiallista palkkaa. Lisäksi näitä hommia tehdään hyvin kirjavilla palkkaussysteemeillä. Esim km-palkka. Maksetaan ainoastaan kilometreistä ei ajasta.Osa palkasta maksetaan verottomina päivärahoina tai pimeästi. Suomi on täynnä puukenkämiehiä ja elämäntapa intiaaneja joilla ainoa ja "aito" koti on rekan hytin makuuosasto. Se oikea koti on jossain Kainuun korvessa jossa käydään Jouluna ja Juhannuksena. Se on totta,että vasta-alkaja saa elämänkokemusta ja osaamista myös näissä hommissa,mutta ei niillä palkoilla osteta kuitenkaan Bemareita ja Audeja.Ei myöskään perhettä perusteta.Tiedän mistä puhun,sillä olen ollut Ahopellolla työssä kultaisella 1980-luvulla ja ajanut juurikin näitä Rajahuolinta oy:n ajoja H:gin Maaliikennekeskuksesta entisillä Pynnösen loppuun ajetuilla Scanian romuilla,silloin oli hauskaa,nyt olen sitten ihan erimieltä.

    • KyllästettyPuupää

      Totta turiset. Itse olin myöskin kyseisen kuljetusliikkeen leivissä . Autot oli ihan paskoja jos saa sanoa suoraan. Renkaat oli ihan kaljut. Sai Metsälän mäessä kun Hämeenlinnan tieltä lähti kiipeämään mäkeä ylös talvikeleillä rukoilla,että jaksa nyt jaksa nyt.Palkka kun tuli niin tilinauhasta ei saanut mitään järjellistä selvää.Peräkärryn rekisteriotteet voi v....tu oli missä sattui. Kärry oli Sompassa eli Sompasaaren satamassa,mutta rekisteriote olikin Metsälän terminaalilla.
      Poliisit joilla oli ihan liiankin kanssa noita raskaan kaluston partioita ihan systemaattisesti pysäytteli ja sakotti kuskia joka oli oikeasti täysin syytön tähän pelleilyyn. Nyt on rauha maassa ei ole Ahopellon kuljetusliikettä eikä Rajahuolintaa . Silti pakko se on nuoren aloittelevan kuskin jostain saada se ensimmäinen työpaikka. Koska kukaan rehellinen ja palkat jämptisti maksava kuljetusliike ei halua kuljettajaa suoraan koulun penkiltä. Pitää olla sitä kokemusta... mitä kokemusta...kokemusta paskoista firmoista jolla pilataan koko kuljetusalan maine.
      Nyt minä "kalkkis" olen töissä firmassa jossa uskalletaan palkata ihan tuoreita kuskeja .
      Uskomattoman taitavia nuoria on ajamassa joilla on valtava into ja tiedon halu miten hommat toimii.Lisäksi heillä on valtava kunnioitus meitä kalkkiksia kohtaan. Ja se tuntuu todella hyvältä
      kun osataan arvostaa myös kokemusta. P.S ei ole muuten Metsälän legendaarista terminaaliakaan on vain tyhjä hiekka kenttä. Näin se maailma muuttuu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5095
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3197
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1837
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1800
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1655
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1511
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1325
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1286
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1267
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1267
    Aihe