80-luvun vehkeet 2017 luvulle!

SoundbarTilalle

Kysymys kuuluu: Minulla on Philipsin vanha stereosarja (philips fw730c), jossa muistaakseni 100 100w, aika isot kaiuttimet ja joku bassotehostin ja tämä laitos on jostain 90-luvun alulta 80-luvun lopulta.
JOS nyt vaihdan tämän setin soundbar-äänentoistojärjestelmään, minkälaiset vehkeet tarvitsen, että todennäköisesti saan musiikin kuunteluun paremmat äänet ja ehkä jopa hieman paremman volumen?? Miten vertaan tätä vanhaa esim 300w soundbar systeemiin? Onko nykypäivän 300w ilman muuta parempi kuin entisen maailman 200w, vaikka jälkimmäisessä on isot kaiuttimet?

En nimittäin luota koekuunteluun jossain tehdashallissa. Ihan eri asia kuunnella liikkeessä jossa ei ole seiniä lähettyvillä ja kattokin 10m korkeudessa, kuin pienessä kerrostalokaksiossa.

9

873

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ota vähän takaisin: Philipsissäsi on 2 x 50 W RMS ±1 dB 40 – 20 000 Hz.

      Jos haluat paremmantasoista ääntä ja lujempaa, kannattanee katsella moderneja viihdekeskusratkaisuja. Pelkkään paremmantasoiseen ääneen riittänee paremmat kaiuttimet, ollaanhan Kaiuttimet-palstalla.

      Kaiuttimet on kaikki kaikessa äänentoistossa edelleenkin, mutta modernien tekniikoiden ja liitäntöjen vuoksi kannattaa toki tarkastella myös kokonaisuutta aivan sen mukaan, mitä poppikoneeltasi vaadit. Esimerkiksi HDMI on "aika kiva", kun sekä viihdekeskus, televisio, optiset asemat että tietokone liitetään sillä yhteen. Wi-Fi, DLNA, DMS, Bluetooth, onhan näitä.

      Sinulle sopivia kaiuttimia voinee suositella tämän palstan vakkarit. Itse en enää tätä skeneä seuraa siirryttyäni vuosia sitten kuulokkeiden käyttöön.

    • SoundbarTilalle

      Jos sinä on noin vähäiset wattitehot, eikö sitä suuremmalla syyllä voisi olettaa, että suht edullinen 300w sounbar lyö tuon laudalta sekä äänenvoimakkuudessa että laadussa? Yksi pontti on tilan säästäminen. Sounbar pienellä subbarilla vaikuttaa kompaktille.

    • Itse en ole soundbareja kuunnellut, joten minun on turha sanoa niistä mitään. Se kannattaa kuitenkin muistaa, että wattimäärä ei ole sama asia kuin äänenlaatu. Ja suhtaudun vähän varauksella siihen, kun sanat "300W" ja "edullinen" esiintyvät samassa lauseessa.

      Aivan kuin tuossa aiemmin sanottiin, niin kannattaa miettiä, mitä kokonaisuudelta haluaa. Mitä kaikkia laitteita stereoihin kytkee, jättääkö vähän pelivaraa tulevaisuuden juttuja varten jne. Ja lopultahan se on niin, että omat korvat ovat ne, jotka kaiutinhankinnan ratkaisevat. Eli itse vain kuuntelemaan. Koekuuntelu kannattaa tehdä liikkeessä, jossa kaiuttimia voi kuunnella tehdashallin sijasta pienessä huoneessa.

      Kun perehdyt nyt rauhassa eri vaihtoehtoihin, etkä hätiköi, niin saat laitteet, joilla pärjäät hyvin vuosikaudet.

    • Vanhaa

      Mikä on parempi typerä kysymys 400 wattin minisarja vai 300 watin soundbar.

      Ei o olemassa edellä mainittua markononinti watteja eikä kande veratta keskenän.

      Eli mikä on parempi minisarja vai soundbar sitä en osa sanoa kanatta itse kunnella niin tietä.

      Itse sittä mielttä että 70-80 luvun erilissarjat on parhaimmat eli vanhat välinet.

      Aina ei ole oikotie onnenosta uudet välinet ja uudet välinet voi kytkeä vanhohin välineisin.

      Sihen on minta mahdolisutta meijla jos haluta tietä lisä että miten saat uudet välinet toimiman esim. 80-luvun erilis sarjan kanssa.

      Osoite [email protected]

    • Kuuntelijaja

      Voihan tuommoinen kuluttajakaiutin olla vaikka 1000W, mutta jos magneetissa on säästelty, niin tehot menee hukkaan. Kannattaa mielummin tutkia dB/W suhdetta jos haluaa tehoja. Ne pitäisi löytyä noista Philipseistäkin. Nyky Philips ei osaa tehdä kuin partakoneita, joten ne voi unohtaa. Vanhat vehkeet on usein paljonkin parempia kuin nyky kiinan kamat, kunhan on ripustukset, konkat ja potikat kunnossa.
      Kun kaiutinta valitaan, pitäisi nähdä myös sisälle, että tietää edes noin suurinpiirtein minkälaiset mahdollisuudet ratkaisulla on äänentoistoon. Kuuntelu on myös melko välttämätöntä. Taajuuksia ja dB/W arvoja tutkimaan. Jos edes niitä ei mainita, on taattua kuluttajapskaa.

    • laitteet.mallia.1989

      1. Kerrostalohuoneistossa ei tarvita suurta äänenvoimakkuutta, koska naapureiden vuoksi kuuntelu voimakkalla äänellä on mahdotonta.

      2. Lukuisien karaokebaarivierailujen perusteella totean, että harvalle kuuntelijalle pienillä äänen vivahteiden eroilla eri kaiuttimien välillä on mitään merkitystä. Monet eivät erota duuria mollista ja ovat sitä mieltä, että pari hertsiä liian matalalta laulava "artisti" on erinomainen.

      • Sähkön määrä ei pelkästään auta vaan on saatava mahdollinen kumina pois ja vahvistettava haluttuja äänenkorkeuksia ja piennenettävä häiritseviä äänenkorkeuksia

        Äänen tulee olla tarkkaa, bassot napakoita ja läheisyyden tuntu kohdallaan, pienet rapsahduksetkin on kuuluttava jos ne musiikkitallenteessa on. siis on oltava kuin orkesteri soittaisi siinä vieressä

        Kaiuttimien ääntä voi tuon jälkeen jo verrata hyviin kuulokkeisiin

        Tuosta Pioneer VSX-4700S liitetty taajuukorjaimeen josta ääni sitten aktiivikaiuttimiin http://aijaa.com/Bip12Z noin saadaan linjatasoinen lähtö aktiivikauttimiinkin jos muuta lähtöä ei ole eikä lennä pahvit pihalle aktiivikaiuttimista

        Kun tuollaisen taajuuskorjaimen tai vastaavan hankkii ja sitä hetken käyttää niin siitä ei enää luovu, tuo http://aijaa.com/Mb04HP on vain suuntaa antava säätö mutta yleensä se noin suurinpiirtein menee, itse säädän yleensä tuota 250 Hz aluetta vähän pienemmälle tai takaisin käytössä olevilla samassa paikassa olevilla aktiivikauttimilla. Käytettävä äänenvoimakkuus voi myös vaikuttaa säätämisen tarpeeseen mutta yleensä nautittava ääni saadaan jo pienelläkin kuunteluvoimakkuudella. 7 vipuisellakin pärjää mutta 10 vipuinen on jo parempi ja vipujen määrä yleensä vielä parantaa tulosta

        Useissa taajuukorjaimissa on vasemmalle ja oikealle kaiuttimelle omat säätönsä mutta tuossa mulla vain yksi ja sillä pärjään mainiosti

        Tuota kun käyttää niin huomaa että on järkyttävä ero vanhoissa äänitteissä verrattuna uusiin/uudempiin musiikkiesityksiin, bassoa ei voi vahvistaa/napakoittaa kun sitä ei ole tai se on pelkkää kuminaa, korkeammat äännet on mitä on. Nykyisen mittapuun mukaan niitä voi useita verrata kännykkä äänityksiin mutta uudet musiikkiesitykset ovat useimmiten nautinnollista kuunneltavaa

        Mutta jos tuollaisen saatte käyttöön tai pääsette kuuntelemaan niin kytkekää vuoronperään päälle ja pois niin melkovarmaan hämmästytte

        Tarkoitus ei ole muuttaa suorastaan musiikkiesityksiä vaan koittaa korjata siihen tulevat virheet pois ja äänet sellaisiksi kuin ne ovat olleet esitystilanteessa/miksauksen jälkeen niitä kuunneltaessa omilla käytettävissä olevilla kaiuttimilla

        Yleensä korvilla kuulee parhaiten


      • kannustaja
        toni kirjoitti:

        Sähkön määrä ei pelkästään auta vaan on saatava mahdollinen kumina pois ja vahvistettava haluttuja äänenkorkeuksia ja piennenettävä häiritseviä äänenkorkeuksia

        Äänen tulee olla tarkkaa, bassot napakoita ja läheisyyden tuntu kohdallaan, pienet rapsahduksetkin on kuuluttava jos ne musiikkitallenteessa on. siis on oltava kuin orkesteri soittaisi siinä vieressä

        Kaiuttimien ääntä voi tuon jälkeen jo verrata hyviin kuulokkeisiin

        Tuosta Pioneer VSX-4700S liitetty taajuukorjaimeen josta ääni sitten aktiivikaiuttimiin http://aijaa.com/Bip12Z noin saadaan linjatasoinen lähtö aktiivikauttimiinkin jos muuta lähtöä ei ole eikä lennä pahvit pihalle aktiivikaiuttimista

        Kun tuollaisen taajuuskorjaimen tai vastaavan hankkii ja sitä hetken käyttää niin siitä ei enää luovu, tuo http://aijaa.com/Mb04HP on vain suuntaa antava säätö mutta yleensä se noin suurinpiirtein menee, itse säädän yleensä tuota 250 Hz aluetta vähän pienemmälle tai takaisin käytössä olevilla samassa paikassa olevilla aktiivikauttimilla. Käytettävä äänenvoimakkuus voi myös vaikuttaa säätämisen tarpeeseen mutta yleensä nautittava ääni saadaan jo pienelläkin kuunteluvoimakkuudella. 7 vipuisellakin pärjää mutta 10 vipuinen on jo parempi ja vipujen määrä yleensä vielä parantaa tulosta

        Useissa taajuukorjaimissa on vasemmalle ja oikealle kaiuttimelle omat säätönsä mutta tuossa mulla vain yksi ja sillä pärjään mainiosti

        Tuota kun käyttää niin huomaa että on järkyttävä ero vanhoissa äänitteissä verrattuna uusiin/uudempiin musiikkiesityksiin, bassoa ei voi vahvistaa/napakoittaa kun sitä ei ole tai se on pelkkää kuminaa, korkeammat äännet on mitä on. Nykyisen mittapuun mukaan niitä voi useita verrata kännykkä äänityksiin mutta uudet musiikkiesitykset ovat useimmiten nautinnollista kuunneltavaa

        Mutta jos tuollaisen saatte käyttöön tai pääsette kuuntelemaan niin kytkekää vuoronperään päälle ja pois niin melkovarmaan hämmästytte

        Tarkoitus ei ole muuttaa suorastaan musiikkiesityksiä vaan koittaa korjata siihen tulevat virheet pois ja äänet sellaisiksi kuin ne ovat olleet esitystilanteessa/miksauksen jälkeen niitä kuunneltaessa omilla käytettävissä olevilla kaiuttimilla

        Yleensä korvilla kuulee parhaiten

        tuohon kun laittaa nykyaikaisen DSP-vehkeen, joka mittaa vasteen kuuntelupaikalta ja tekee tarvittavat muutokset, niin hyvä tulee. Tätä toki voi muutella sitten mieltymyksien mukaan, jos ideaalinen ei miellytä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      193
      2128
    2. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      287
      1652
    3. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      139
      1345
    4. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      82
      1234
    5. Mä todella toivon että

      Sulla on nyt kaikki hyvin sun elämässä, olet sisukas nainen sen näki jo ensimmäisestä hetkestä.
      Ikävä
      36
      1127
    6. Naiselle kysymys

      Oletko rakastunut minuun?
      Ikävä
      89
      1126
    7. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      184
      1042
    8. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      4
      969
    9. Katselimme pitkään ja se merkitsi minulle paljon

      Sinulle se ei merkannut näköjään mitään.
      Ikävä
      41
      874
    10. Sun pitää mies unohtaa

      Minut jo. Tiedän että se on sulle tosi hankalaa. Mut sun pitää unohtaa mut jo. Älä kirjoita mulle tänne viestejä enää.
      Ikävä
      65
      862
    Aihe