Lisää pituutta heti?

sauvoihin

Kuinka pitkiä sauvoja käytätte perinteisen hiihdossa?

Oma pituus on 180cm, sauvat 152.5cm (piikin kärjestä kahvan päähän), josta tulee suhteeksi 152.5/180=0.85, mikä on ihan suositusten mukainen.

Finlandia-hiihdossa on paljon tasaista, jossa mennään tasatyöntöä (jos puhti riittää). Kannattaisiko olla pidemmät sauvat, vai puutuuko ylämäissä?

Luistelusauvani ovat 164cm (164/180=0.91), teen usein tasatyöntövetoja luistelun lomassa.

8

1853

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asd

pidempi sauva saattaa muuttaa hiihtotekniikkaa huonompaan suuntaa, joten kannattaa kokeilla pidempää sauvaa etukäteen.
      omien kerroin 0.875 eli suht pitkät

• zzz

Poikkasin tuossa taannoin 148,5 cm pertsa sauvan. Ostin 150cm pitkät ja yritin hiihdellä. Lyhensin nyt kuitenkin tuon 1,5cm ja hiihtäminen helpottui heti. Kerroin on nyt 0,865. Lainaa joltain kaverilta pikkuisen pitempää sauvaa ja käy koittamassa. Tuntuu aluksi hyvältä, mutta 40km jälkeen saattaa olkapäät olla kipeät.

• joutsen
        zzz kirjoitti:

Poikkasin tuossa taannoin 148,5 cm pertsa sauvan. Ostin 150cm pitkät ja yritin hiihdellä. Lyhensin nyt kuitenkin tuon 1,5cm ja hiihtäminen helpottui heti. Kerroin on nyt 0,865. Lainaa joltain kaverilta pikkuisen pitempää sauvaa ja käy koittamassa. Tuntuu aluksi hyvältä, mutta 40km jälkeen saattaa olkapäät olla kipeät.

Sauvojen pituus riippuu millä korkeudella hiihtäjän olkapäät ovat. Kaulan pituus ja otsan korkeus vääristävät laskelmaa.

• asd
        joutsen kirjoitti:

Sauvojen pituus riippuu millä korkeudella hiihtäjän olkapäät ovat. Kaulan pituus ja otsan korkeus vääristävät laskelmaa.

eli sama suomeksi: sauvan pituus riippuu henkilöstä.
        kaksi saman pituista henkilöä omaamat usein eri pituiset raajat. toisella on pidemmät jalat ja toisella selkä ja käsienkin pituudet vaihtelevat.
        sitten kun tuohon päälle laitetaan vielä hiihtotyyli, osa hiihtää pystymmässä ja osa kumarammassa niin sekin vaikuttaa ja sitten vaikuttaa vielä hiihtäjän oma tuntemus, jos sauva tuntuu pitkältä niin sitä kannattaa lyhentää, tosin ei ensimmäisen lenkin jälkee.

joutsen älä suutu tästä viestistä, asiasi on aivan oikein mutta koetan selventää sitä, jotta kaikki ymmärtäisivät sen.

• junnun isä

tasa maalla perinteisen sauvatkin voivat olla hiukan pitemmät koska pertsaakinhan hiihdetään nykyään valtavasti tasa työnnöllä pojallani on kahdet sauvat kumpaankin hiihto tyylin näkiseen maastoon noin kaksi senttiä lyhyemmät kuin helppoon maastoon ..

• asd

minä en hiihtä kuin yksillä sauvoilla yhtä tyyliä oli maasto minkälainen tahansa. kesälle minulla on kylläkin omat sauvat rullahiihtoon.
        mutta kuinka monella on varaa ostaa kahdet "ylimääräiset" sauvat. minua ei ainankaan innosta maksamaan omaista rahoistani kaksia sauvoja, mutta kuten nimimerkkisikin sen jo kertoo ettei lapsesi ole vielä kovin vanha niin hän pärjää halvemmillakin sauvoilla, mutta mietippä tilannetta jossa jo kaksien sauvojen hinnalla saa uudet sukset ja rahaa jää vielä ylikin (swix ct1:n suositushinta 249€). enkä minä ainankaan suostu enää hiihtämään vanhoilla/halvemmilla/huonommilla sauvoilla kuin mitä omani nyt ovat. aikuiset kilpahiihtäjät eivät pääse mihinkään liian löysillä sauvoilla, sillä ne antavat liikaa periksi eikä hiihdosta tule sitten mitään. kokemusta tuosta asiasta kesältä kun tuli testattua rullaluistelu sauvoja, eihän niillä tehnyt mitään kun taittuivat alle.
        saat kyllä olla todella tarkkana sauvojen kanssa että tulee saman mittaiset aina mukaan. minäkin olen ottanut joskus epähuomiossa vapaan ja luistelusauvan mukaan mutta onneksi huomannut asian kuten kävi myös uusien monojeni kanssa alku talvesta. monot olivat läjässä ja nappasin siitä kaksi mukaani niin sain vapaan ja pertsan monon, jalkaan laittaessa huomansin eron (fisherin uusia monoja ei erota heti, jos ei ole tutustunut niihin).

• tosiaan heti

Aivan järkkylyhyet noi sun kepit. Ite oon 174cm, pertsaan 160 ja vapaaseen 165cm, reipasta kuntohiihtoa, ei mitään kisameininkiä.

• edelliseen

Sori eihän ne mun sauvat ole kuin p.155cm ja v.160cm(oma pituus 174cm), suhteessa kuitenkin selvästi pidemmät kuin sinulla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      46
      3030
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      27
      2854
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2306
    4. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1432
    5. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1326
    6. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      11
      1276
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1073
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      979
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      912
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      792
    Aihe