Sadosta tulee runsas ja hyvälaatuinen. Näin ammattiviljelijät ovat kertoneet. Kyllä niitä muutama kilo eli 5 litran laatikko tulee haettua pakasteeseen.
Hillosokeria laitan vai vähän ettei niistä mitään sokeripommeja tule.
Mansikoille mieleinen kesä
13
138
Vastaukset
- market-alue
Onhan noita jo myyntkojuissa ollut muutamia viikkoja. Ensimmäiset mansikat niissä olivat joko tuontimarjaa tai kasvihuonetuotantoa.
Enemmän hyvä omenia pureskelen kuin mansikoita vaikka vaimo ja lapset niistä tykkäävätkin. - ryynänen.ite
Äskenkin niitä mansikkarasioita kaupassa katselin. Kultaako niissä rasioissa myydään? Taidan jättää tänä kesänä maistamatta.
Herneenpalkojakin myynnissä. Tekevät ilmavaivoja. Maustetun uunilihan sentään ostin kun ilmatkin viilenevät.
Perunoita ja lihaa pöytään niinkuin kuin Pate Mustajärven musakappaleessa. - Halpaajo
Tänään oli Helsingin Citymarketeissa mansikat n. 29 ekua 10 litran laaikko. Ei ne siitä paljon halpene,
- mä-vaan
Voihan lieto Lemminkäinen miten makeita on Liedossa kasvatetut mansimarjat.
Aurinkoa on täytynyt olla tuolla Turun seutuvilla Liedossa, kun tummanpunaisina ne jo houkutti ohikulkiessa. Hintaa en muista, enkä kg hintaa osaa arvioida, iso rasiallinen on, ainakin yli 1/2 kg 😃 Super hyviä! - polka_polka
Suonenjoen mansikat tulevat myyntiin ehkä viikon päästä. Sieltä lähtee massamyynti ja halvemmat hinnatkin.
- on.naistenviikko
Epävakaat säät,etenkin sateet ovat nyt pahaksi mansikoille. Perunoille ja sienille hyväksi.
- kattleija
Mansikan hinnat vaihtelee. Ostin Turun kauppatorilta viisi litraa mansikoita 21 eurolla pakastimeen. Lähikaupan edessä mansikanmyyjällä sama määrä maksoi 30 euroa.
- Himmelsauge
Minä olen siitä erikoinen etten ole koskaan pakastanut mansikoita. Niitä saa kaupasta jo valmiiksi pakastettuna sen minkä tarvitsee. En erikoisemmin pidä mansikoista, happamia, kuten pihlajanmarjat, sanoi kettu Himmelsauge.
Olen kovasti ihastunut pensasmustikkaan ja pidän myös metsämustikasta joita yleensä pakastan. Ostan myös lakkoja sekä kerään tai ostan puolukkaa. Tosin sisar on ns. puolukkahullu ja muuttanut puolukoiden perässä pohjoisille puolukkamaille, en lähde häneltä niitä ostamaan sieltä jostain. Huomannut että ystäväpiirissä on monta marjoistasekaisin menevää, selvästi kilpailevat ja vinoilevat toisilleen mitä joku on kerännyt tai ostanut ja mihin hintaan.
Vähän sama kun kalamiehillä, kalakade. Kohta se aika koittaa, joku oli jo käynyt metsässä tarkistamassa ja sanoi että alapuolella vielä raakoja. Varmaan joku ahne menee poimimaan niitä päällimmäisiä. heh 😁 - Ramoona_
Käyn poimimassa mansikat läheiseltä viljelijän pellolta, saan taatusti priimaa ja mieleistäni lajiketta, mutta eihän siinä keruupalkoille pääse. Mansikan paras säilömistapa on syödä niitä tuoreina paljon, pakasteessa ne vetistyvät. Pitäähän niitäkin vähän pakkasessa olla, mutta paljon suuremmat määrät poimin vadelmia ja pensasmustikoita puutarhastani. Pensasmustikat kypsyvät hyvin eri aikaan, satokausi on pitkä. Lajikkeitakin on oltava monta sadon turvaamiseksi. Suurin pensas on jo lähes kaksimetrinen ja tuottaa yksinään ainakin viisi litraa. Metsämustikat ovat aromikkaampia, mutta paarmojen tai hirvikärpästen syötäväksi en metsiin lähde. Suomenlahden saarista on mukava mustikoita poimia, kun reipas tuuli pitää ötökät loitolla. Puolukoiden poiminta on ihanaa raikkaankuulaassa syyssäässä, ja ne ovat hyvin monikäyttöisiä. Hyvää puolukkasyksyä tänne lupaillaankin, kiva !
Tummia upeita karhunvadelmiakin minulla kasvaa tontin reunassa ja laidan ylikin hyvin piikikkäinä rentoina varsina , kypsyvät melko myöhään, ovat haluttaja kakunkoristeina . Saskatoonpensaan marjat ovat hiukan karvaita mantelin makuisia, mutta ylempiin oksiin en edes ylety, linnut pitävät niistä erityisesti. Mustikan tapaan niitä voi käyttää, mutta ei vedä maku vertoja sille. Ystäväni tulee keräämään aronianmarjat, tekee niistä kotiviiniä ja saan pari pulloa palkaksi. Herukkapensaita on paljon, elokuuhun kuuluu mehumaijasouvi ja muutama pieni hillo- hyytelöpurkillinenkin. Omenavuodesta tulee meille heikohko, kukkimnen oli niukkaa, ehkä vastapainoa viime syksyn huippuvuodelle.
Metsämustikoita on päässyt jo maistamaan aurinkoisilta paikoilta , mutta pieniä ovat vielä ja kiinni kannoissaan. Ihanaa on sadonkorjuuaika, vaikka myöhässähän kaikki on viikkokaupalla." pensasmustikoita puutarhastani."
Annoit hyvän vinkin Ramoona tuosta pensasmustikasta, vaikka ei se metsämustikan veroinen olekaan, mutta nyt katselen taimia ja kokeilen onnistuuko tuossa minun 2 m multakumpareessa?
Aika huvittava oli tämän kevään kokeilu kurpitsan ja kurkun taimille. Ihastelin jo reheviä taimia, että jopa ovat komeita, mutta niistä kasvoikin Auringonkukkia, joiden siemeniä olin talvella heitellyt linnuille. Nyt loppui kurkku/kurpitsan viljely , mutta jotain laitan ja olen harkinnut myös Mustaherukkapensasta, josta saisi ainakin lehtiä avomaakurkun säilöntään, koska pidän ns. Venäläisistä kurkuista.
Koska minulla ei ole/enkä hanki pakastinta, niin marjani on jo kaupan pakastimessa. Toista se oli ennen,.....niin, silloin ennen, silloin ennen alkoi soimaan korvissani.
Kyllä sitä tuli silloin mentyä jopa olemattoman perään, kun lähdimme (veljeni vaimo ja minun lapset) Ilomantsiin saakka lakka soille ilman karttaa. Olihan siellä metsäteitä, mutta aivan kuivaa oli joka puolella, joten Joensuusta haimme kartan, joka ei valaissut senkään vertaa. Pakko oli palata takaisin ja päivän lehteä selatessa Hotellissa, jossa yövyimme, oli suurin otsikoin! Lakkoja on joka puolella, kun vain menee tien sivuun! Ikäni mä muistan sen!DDDD
Parempiakin saaliita on saatu puolukasta ja nykyisin, kun suppilovahvero on tullut tutuksi, niin vävyni on aivan "haka" niitä keräämään ja Ravintolat ostaa, kuten muikunmätiä syksyllä, mutta sitä myy mieheni veli, ammattikalastaja, jota usein kuskasimme Hesan ravintoloihin, sillä oli hulppeampi hinta.
Joka vuosi olen taapertanut metsään, että vadelmat, mustikat olen saanut sieltä, joista keitän hilloa. Sieniä saan lapseni perheeltä, joten mitäpä sitä meikäläinen muuta?- Himmelsauge
On se niin verissä tuo koriin kerääminen meillä naisilla ja miehilläkin. Vähän harmittaa kun avohakkasivat synnyinkodin vierestä, niin hyvä marjamaa meni. Puutarhamarjat on mukavia poimia kun ei tarvitse metsissä rämpiä, näin vanhempana voi jo päästä helpommalla. Nuoret juoksee metsissä ja minä ostan heiltä, kaikki on tyytyväisiä. 🍓🏃😊
Voi miten ihanaa hilloa/marmeladia Wilkin & Sons LDT englanissa tekee! Vadelma ja mustaherukka yhdistelmä tummanpunaisena on hienoarominen kombinaatio 😗
Tuliaisiksi sain neljä erilaista marja yhdistelmää pikkupurkeissa, enkä ole varma etteikö tässäkin pieni vodkan tuoksu tuntunut aukaistessa.
Salainen reseptihän se tietysti, mutta eniten vadelmaa, vain osa mustaherulkkaa siinä aistii.
Kokeilemaan hillokkeita en enää ala myytyäni kesäpaikan, hyvin sieltä vadelmaa ja herukoita saa nyt M & P toivon mukaan, vaan kaupan pakastealtaasta löydän talvella minäkin jo vaivattomammin.
- Kattleija
Parina edellisenä vuotena on ollut hyvä mustikkavuosi, vieläkin sitä satoa on jäljellä pakastimessani. Loppujen lopuksi, eihän tuollaiseen jääkaappipakastimeen kovin paljoa tavaraa mahdukaan. Riittää kuitenkin hyvin yksieläjän tarpeisiin. Meni muutama vuosi etten lainkaan mansikkaa pakastanut, kun minulla oli hyvä metsävadelmapaikka, josta sain ainakin viitenä vuotena litrottain vattuja. Vadelmat kyllä päihittävät pakastettuina mansikat.
Vähitellen se paikka on 'rämettynyt' eikä satoa enää tule. Siksi viime vuonna vähän tilalle mansikoita pakastin. Toki parastahan tuoreet mansikat ovat sellaisenaan tietysti. Pakastettuja käytän täytekakkuun ja lapsille jäätelön kanssa sekä mansikkakiisseliin. Viime vuonna vasta ostin ensimmäisen kerran elämässäni puolukoita. Nyt tuntuu siltä että marjaretkistäkin minun on luovuttava, se kirpaisee syvältä.
Kuluttajainformaatiota Eviralta:
"Elintarviketurvallisuusvirasto suosittelee käyttämään ulkomaisia pakastemarjoja vain kunnolla kuumennettuina. Eri puolilla maata on esiintynyt toistuvasti norovirusepidemioita, joiden epäillään aiheutuneen ulkomaisista pakastevadelmista. Lisäksi Hepatiitti A-viruksen epäillään aiheuttaneen muutamia epidemioita pakastemarjojen välityksellä vuosina 2013 - 2014.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka ei suostu laskemaan bensan hintaa
Sanna laski esimerkiksi sähkön arvonlisäveron 10 prosenttiin, jonka Riiikka anosti 25,5 prosenttiin. Sannan aikaan bens1233543EK: Suomi tarvitsee vuosittain 45 000 maahanmuuttajaa
Senpä takia Riikkakin laulaa sen lauluja kenen leipää syö. Viime vuonnahan Suomeen muutti 50 tuhatta ulkomaalaista. htt2222541Kesäaika on normaaliaika...
...siten illalla on valoisaa tunnin pitempään, on sitten kesä tai talvi. Voi nauttia päivän jatkumisesta. Kuka nyt aamul2141975Uusin tutkimus: Suomi on maailman toiseksi vähin rasistinen maa
taakse jää mm. Ruotsi(7) ja Norja(8). Martin Paasi(kok.): Kumoaa vasemmiston väitteet. Kansainvälinen vertailu osoitta491802Ähtärin päättäjät
Nyt tulee kutsu leivättömän pöydän äärelle. Syytteet nostetaan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/cef83309-0a1b-4fcd-9b521177Tulen hulluksi hänestä
Hän on vanha ja varattu. Mutta olen ihan hulluna häneen. Haluan hänet omakseni. Haluan olla hänen kanssaan ajasta ikuisu671007Ketkä 8 Ähtärin luottamushenkilöä saivat syytteen virka_aseman väärinkäyttämisestä?
Nyt näiden valtuutettujen nimet esiin, kiitos! Nämä henkilöt pitää yksinkertaisesti laittaa syrjään Ähtärin kaupunginva18895- 109889
Koulussa puukotus
Tapuli kaupungissa, ollaanhan me maailman onnellisin kansa. Voi puhäjysäys.. millä mittarilla onnellisuus on mitattu,, p26821Ensimmäinen kuukausi palkatatta
Siis ei jumankauta näitä kokoomuksen ehdoituksia. Nytkin joku Otto Meri ehdoittaa, että ensimmäinen kuukausi pitäisi ty72782