Madetojan vs Kaustisen musiikkilukio

kumpaanlukioon

Hei! Tiedän, ettei kesäloma ole ehkä paras aika tätä kysyä, mutta nyt on ainakin sopivasti aikaa miettiä tätä. Minun pitäisi siis ensi vuonna päättää mihin lukioon hakisin ja tiedän, että haluan ehdottomasti musiikkilukioon, sillä olen harrastanut musiikkia koko ikäni, mutta arvuuttelen vielä näiden kahden lukion välillä. Haluaisin siis lukea muiden kokemuksia ihan kummasta vaan koulusta, (tai vaikka molemmista, mutta harva varmaan kummassakin opiskellut) hyviä ja huonoja puolia.

Madetojan musiikkilukio sijaitsisi lähempänä nykyistä kotiani ja perhettäni, jonka tiedän haluavan minut mahdollisimman lähelle opiskelemaan. Lisäksi siellä olisi mahdollisuus suorittaa konsalla muusikon kaksoistutkinto, mitä Kaustisella ei ilmeisesti voi suorittaa. Tosin en vielä tiedä suorittaisinko sitä muutenkaan, mutta melko houkuttavalta se kuulostaisi. Rehellisesti sanottuna minulla on myös sellainen mielikuva, (en tiedä onko kuinka totta) että Madetojalla musiikkia harrastetaan yleisesti ottaen tavoitteellisemmin kuin Kaustisella. En vielä tiedä haluanko musiikista itselleni uraa, mutta se on varteen otettava vaihtoehto ja tällöin Madetoja ehkä sopisi minulle paremmin.

Toisaalta taas tiedän, että viihtyisin Kaustisella paremmin. Mitä nyt olen lukenut ja instasta stalkannut niin siellä tuntuu olevan todella hyvä yhteishenki ja paikka vaikuttaa oikein viihtyisältä kaikin puolin. Koulu ja oppilasmäärä ovat myös pienemmät kuin Madetojalla, mikä on mielestäni ehdottomasti plussaa, sillä en viihdy isoissa ihmisjoukoissa ollenkaan. Kaustisessa (vai -lla??) minua kuitenkin arveluttaa pitkä kotimatka ja se, että olen jostain lukenut, että siellä on hometta. En tiedä pitääkö tämä väite paikkaansa, mutta itse saan homeesta oireita ja olisi ikävä joutua vaihtamaan koulua kesken lukion.

Uskon, että minulla on pitkän musiikillisen taustani (olen soittanut kitaraa koko ikäni ja siinä sivussa hieman muitakin soittimia, käynyt musiikkiluokat ja suorittanut musiikkiopiston perustason teorioita myöten) vuoksi mahdollisuus päästä kumpaan tahansa lukioon. Niinpä haluaisin kuulla teidän kokemuksianne ja mielipiteitä asiaan, joten jos olet opiskellut toisessa näistä lukioista tai sinulla on muuten vaan asiallinen ja perusteltu mielipide asiaan, niin kuulisin sen enemmän kuin mielelläni. Kiitos jos jaksoit lukea!

6

1701

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Madetoja2015-17

      Madetojalle mars!

    • NytTaistellaan

      Oon nyt tuleva abi Kaustisen musiikkilukiosta eli Kamulusta näin lyhyesti ja voin suositella lämpimästi näiden kahden vuoden perusteella. Lukiossa on superhyvä yhteishenki, kaikki pääsee mukaan ja ihmisiä löytyy laidasta laitaan. Hyvää tekniikkaa löytyy, opettajat ovat tosi mukavia ja ymmärtäväisiä, muu henkilökuntakin on mukana arjessa ja opetus niin musiikki- kuin yleisaineissa on mielestäni korkeatasoista. Musiikkitoimintaa on laajasti, niin opetuksella ja ilman. Bänsikonsertit, Jazz-, hevi-illat ja opiskelijakonsertit unohtamatta Taiteiden öitä, Kamarimusiikkiviikkoa, vessamusiikkiviikkoa ja musikaalia ovat ihania piristyksiä keskelle kouluarkea ja jossa halukkaat pääsevät esittelemään musikaalisia lahjojaan monipuolisesti. Ketään ei pakoteta mihinkään, mitä ne ei halua tehdä.

      Mitä tulee homeasiaan niin kyllähän siellä sitä saattaa jonkin verran olla. Riippuen toki rakennuksesta ja asuntolasta. Asuntoloitakin nyt rempataan ja luokkiinkin on asennettu sisäilmanpuhdistuslaitteita, jotka helpottavat homeherkkien oloa. Meillä on muutama opiskelija, jotka ovat tosi herkkiä homeelle, mutta he opiskelevat tunteja paljon itsenäisesti asuntoloilla/kämpillään ja heille menetelmä on toiminut hyvin, riippuu toki ihmisestä. Mutta tunnen joitakin homeherkkiä ja suureen osaan se ei vaikuta häiritsevästi, sillä mahdollista hometta ei ole ihan valtavasti eikä varsikaan jokaisessa paikassa. Kaustisella on myös jonkinverran keskustassa tai sen läheisyydessä sijaistevia opiskelijan kukkarolle sopivia vuokra-asuntoja, joita voi etsiskellä ja joiden vuokra ei ole päätä huimaava (etenkin soluasumisena), jos asuntola vaikuttaa hankalalta paikalta asua. Moni muuttaakin sellaisiin kakkosella.

      Miinuspuolihan on ehkä ne kulkuyhteydet. Kaustisella ei ole juna-asemaa, mutta busseja kulkee Kokkolaan (ja muuallekin), jossa sijaistee lähin rautatieasema (sinne on n. 40-45 km) sekä esim. konsa ja monipuolisempia vaatekauppoja. Kaustisella on nää peruskaupat (S-market, K-kauppa ja Halpa-Halli), muutama pizzeria, grilli, kirjakauppa ja muutama pikkuputiikki lyhyen kävelymatkan päässä. Moni kauempana asuva käy kotona pidemmillä lomilla ja n. joka kolmas viikonloppu. Meillä vaihtuu tänä vuonna myös rehtori, enkä tiedä, miten se vaikuttaa kouluumme. Myös muutama opettaja lähti, enkä tiedä näistä uusista vielä. Todennäköisesti ihan asiantuntevia ja mukavia, ainakin toivon mukaan. Voin tänne halutessasi kommentoida koulujen alettua mielipiteeni henkilövaihdoksista ja uusista kasvoista. :)

      En osaa Madetojasta mitään sen kummempaa sanoa, varmaan hyvä koulu sekin, mutta Kamulun käynneistä todennäköisesti vähintään 99% vannoo koulumme nimeen henkeen ja vereen, etenkin yhteishengen ja meiningin saralla. Lisäksi koulussamme on myös urheilu- ja kansainvälisen liiketoiminnan linja. Urheilulinjalla on esim. lajivalmennusta ja kansainvälinen liiketoiminta on uusi linja, jota ei monissa kouluissa vielä ole mahdollista käydä. Myös ilmaisutaitoa on mahdollista koulussamme ottaa. Kurssivalikoimat yleisaineissakin ovat melko hyvät ja jokaiselle löytyy jotain mielenkiintoista opiskeltavaa. Opettajat ovat melko avoimia ja joustavia sekä kurssisuunitelmista keskustellaan kurssin alussa ja omia ehdotuksia saa aina antaa. Jos haet Kamuluun, niin haastattelussa pääset tutustumaan kouluun ja se voi helpottaa valintaasi, oli se sitten kumpi tahansa.

      Ps. Se on "Kaustisella"
      Pps. Luotan, että teet itsellesi sopivan valinnan. Me Kamulussa kuitenkin otetaan sutkin avosylin vastaan jos päätät tänne hakea! Hyvää kesänjatkoa :)

      • kumpaanlukioon

        Kiitos paljon pitkästä vastauksesta! Ja joo, olisi tosiaan kiva kuulla uudesta henkilökunnasta, mikäli vielä eksyt tänne keskusteluun. :D


      • NytTaistellaan

        Back to place, lukiosta kohta eka jakso ohi!

        Mun mielestä ihan mukavia uusia opettajia, ei ne ehkä vanhoja legendaarisia korvaa täysin, mut asiallisia, humoristisia ja ymmärtäväisiä tämän ensimmäisen jakson mukaan.


    • Kamulu

      Uskon että kävit jo kaustisella tutustumassa niin näit sitä koulua, mutta jos kaustisen musiikkilukioon tulet niin jos vain itse haluat niin uskon että pystyt olemaan missä vain, että täällä ei sinäänsä ole mitään 10 eri porukkaa. En sen enempää kerro koska henkilö "nyttaistellaan" on näköjään aika expertti tässä ulkokuoren selittämisessä. Valitsetpa kumman vain niin toivon kuitenkin että sinulla tulee olemaan hauskaa.

    • Anonyymi

      Kamululaiset on helvetin iljettäviä otuksia. 0/10

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      3050
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2091
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2034
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1875
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      71
      1573
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1336
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1232
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1231
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      34
      1201
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe