95 palaa varmaan enemmän että oletteko vertailleet millainen ero
on polttoaineen kulutuksessa näillä 95E10 vs 98E?
Mulla on ajotietokone näyttänyt melko tasaisesti 5,9L/100km pienin vaihteluin,
ajot aika samanlaisia aina. Tankkasin tuossa vaihteeksi 98 niin kulutus
näyttää tässä reilut satakilsaa ajettuani 5,2L/100km kulutusta.
Tankillisen maksaa noin 4-5 euroa enemmän 98 bensalla.
Äkkiseltään siis mun ajoissa niin 98E ajaminen ei tule kalliimaksi mutta ihmetellään..
Se mikä tuntuu niin kaasu vastaa selvästi paremmin, paremmin palavaa bensaa..
95E10 vs 98E
47
10219
Vastaukset
- VertailujaNähnyt
On moneen kertaan testeissäkin todettu, että kulutus- tai suorituskykyeroa 95:n ja 98:n välillä ei juuri ole jos autolle on speksattu 95. Maksettu lisähinta menee hukkaan. Etanolia on 95:ssa suhteellisesti enemmän ja se alentaa hieman lämpöarvoa, mutta ne ilmoitetut E5 ja E10 ovat maksimiarvoja eikä bensa suinkaan välttämättä noin paljoa etanolia kuitenkaan sisällä. Kulutusvertailu pitää tehdä useiden tankillisten matkalta ja samoissa lämpötiloissa. Talvella menee helposti satasella litroja enemmän kuin kesällä taajamapyörittelyssä.
Jos viritysasteen puolesta vaaditaan 98:ia, niin sitten suorituskyvyssä voisi huomata eron koska ainakin Volkswagen-yhtymän tuotteissa nakutusanturi säätää sytytystä tarvittaessa liian alhaisilla oktaaniarvoilla.- Rifkfkffkfkfk
Eihän se hukkaan mene, kun sitä lisähintaakaan ei juurikaan ole.
Erot siis pieniä kulutuksessa ja suorituskyvyssä, mutta joskus kuitenkin suurempia kuin hintaero. Nykyisin tosin hintaeroa kasvatettu ja useimmiten on halvinta tankata 95:tä. Ajoittain kuitenkin näkee vain parin sentin litrahintaeroja, silloin 98 on parempi vaihtoehto.
Jos haluaa marginaalisesta suorituskykyerosta maksaa, niin kannattaa mahdollisesti tankata aina 98:ia. - Anonyymi
Rifkfkffkfkfk kirjoitti:
Eihän se hukkaan mene, kun sitä lisähintaakaan ei juurikaan ole.
Erot siis pieniä kulutuksessa ja suorituskyvyssä, mutta joskus kuitenkin suurempia kuin hintaero. Nykyisin tosin hintaeroa kasvatettu ja useimmiten on halvinta tankata 95:tä. Ajoittain kuitenkin näkee vain parin sentin litrahintaeroja, silloin 98 on parempi vaihtoehto.
Jos haluaa marginaalisesta suorituskykyerosta maksaa, niin kannattaa mahdollisesti tankata aina 98:ia.Ai ei ole vai:D 98 hinta monessa paikkaa yli 2 euroa/litra:D
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ai ei ole vai:D 98 hinta monessa paikkaa yli 2 euroa/litra:D
Alkuperäinen viesti kirjoitettu 2017 oletko tyhmä vai tyhmä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ai ei ole vai:D 98 hinta monessa paikkaa yli 2 euroa/litra:D
95 hinta on kaikkialla yli 2 euroa:D Et turha sinun puhua:D
- Riippuautosta
On automerkki- ja mallikohtaista miten hyvin auto pystyy hyödyntämään korkeammat oktaanit. Esim. Saabit pystyivät hyödyntämään oktaanit jo yli 20 vuotta sitten.
Jos auto on tarpeeksi viisas hyödyntämään oktaanit, 98:ia kuluu muutama % vähemmän kuin 95. "Muutama" riippuu myös ajotavasta ja on suuruusluokkaa 2 - 4 %. Tieto perustuu autotehtaiden antamaan tietoon.
Etanolin alempaan lämpöarvoon ei pidä tuijottaa liikaa. Etanoli nimittäin jäähdyttää ilma polttoaineseosta aiheuttaen samansuuntaita hyötyä nakutuksenestossa kuin korkeammat oktaanit.
Ajotietokoneet eivät ole mitään kulutusmittareita vaan moottorisoftaan perustuvia kulutuksen arviointikaluja.- Vanhavolvo
Luulisi Volvonkin kykenevän tuohon, mutta omassa ajossani en ole todennut mitään eroa. Vähimmäisvaatimus on 91 ja moottorille tuntuu kelpaavan yhtä hyvin kumpikin kotimainen sekä myös venäläinen 95, jossa ei viinaa ole. Kirjanpitoa on kymmeneltä vuodelta ja tuollaisen 3 - 4 % kulutuseron pystyisin havaitsemaan samoissa oloissa ajettujen tankillisten välillä. Myöskään käynnistyvyydessä, väännössä tai missään muussakaan ei tunnu mitään eroa.
- WhyWhyWhy
Toisinaan kokeilin 95 laatua Bmw 500 sarjalaisessa. Seuraus oli aina sama, pieni nykiminen ja epävarmuus ja ainetta kului enemmän, tosin ilman kulutusmittaria mitattuna.
- Vaimon_autolla
Kokeilin kerran Ford Fiestalla 2010 mallisella. Kymmen tankillista ensin 98 ja sitten kymmenen 95:ta. Pidin kirjaa kulutuksesta. En havainnut eroa kulutuksessa.
- sakkaantuu
95 on rottosten ja koulujen bensa..
- junttivaltio
Vääntö paranee ei nääs syty liian aikaisin, saa pötköttää menemään ylämäkeen!
- tollojenbensa
95 rikkoo koneet ja tukottaa putket..
- kaikkimenee
Nyt kun on tuossa sen 3kk ajellu 98 sen 95 sijaan niin ei kulutus ainakaan paljoa nouse.
5,9 on ollu keskikulutus erittäin tasaisesti läpi vuoden, toki se nousee kylmemmillä keleillä varmaan litralla mutta 5,9 on keskikulutus tässäkin kuussa. Landrover Freelander tahtoo tankkiinsa 98. Kyllä 98 ja 95 on aivan selvä ero kulutuksessa. 95 kuluu enemmän kuin 98 matka-ajossa saatika sitten kuluttavassa kaupunkiajossa.....
- 98mennää
Ja jos 95 kuluu enemmän niin kyllä se tarkoittaa myös huonompaa käyntiäkin.
Varmaan kerran vuoteen kannattaisi nakata polttoainejärjestelmää puhdistavaa litkuakin tankkiin, saattaa maksaa sekin itsensä takaisin pienempänä polttoaineen kulutuksena, tuskin se ainakaan huonontaa polttoaineen kulutusta.
Itse tankkaan aina täysejä tankkeja että varmaan mitään kosteus ongelmia pääse paljoa tulemaan mutta onko mitään väliä mitä polttoainejärjestelmän puhdistusainetta käyttää, bensakoneeseen?
Riisseliin kaiketi on omat litkunka? - suomessakallista
itse olen ajellut noin 85tkm venäjän aineille ilman mitää ongelmia, selvästi halvempaa kuin suomessa
Itse annoin autolleni joululahjaksi 98E:tä ja yllättävästi alakierroksilla vääntö tuntui kasvaneen.
Vertailukohteena on aina sama lyhyehkö kaupunkilenkki viimeaikaisina tasaisina suojakelin lämmöissä ja muiden muuttujien pysyessä vakaina 98:n eron voi huomata, ei ehkä muutoin.
Autoni moottori on ahtamaton, joten ero vedossa tuntuu suurelta. Elektronisesti ohjatussa turbossa tuon ymmärtäisi hyvinkin.
Kulutuksia en ole mittaillut. Ehkäpä tuokin pitäisi tehdä.- 1.0TSI
Minä ajoin viime kesänä kokeeksi kaksi tankillista 98:lla. Ajotietokone näytti pienempiä lukemia kuin 95:lla, mutta tankkauksista lasketuissa ei ollut eroa. Palasin nopeasti takaisin 95:een. 98 ei ole hintansa arvoinen.
https://www.spritmonitor.de/en/detail/824720.html - 4645754754
Hintaeroa ei päivittäisessä ajossa juuri tulee, 98 kuluu hitusen vähemmän mutta toisaalta hieman kalliimpaa.
Itse käytän 98 puhtaasti sen takia että karstoittaa vähemmän eikä ime itseensä yhtä paljon kosteutta kuin E10, eikä siten aiheuta esim korroosiota suuttimissa/heikompaa käynnistystä kovilla pakkasilla. Nämä ovat kuitenkin tunnettuja faktoja että etanoli karstoittaa enemmän ja mitä enemmän etanolia bensassa, sitä heikompi käynnistyvyys. Korroosiossakin varmasti eroa 200tkm jälkeen jos tankissa ollut 200tkm ajan 10% etanolia verrattuna 5%. - eronhuomaa
Jos ei eroja>? Kuka maksasisi Shellin bensasta kovaa hintaa? Mihin kone tehty! Rottosissa ei varmaan eroja!
- Kgkkgkgkgkgkgkg
Aina löytyy idiootteja maksamaan milloin mistäkin. Vaikka voihan Shellin 99:stä osalle sitä ostavista olla hyötyäkin. Ainakin jos haluavat maksaa tehoista, kulutussäästöähän ei hinta huomioiden voi tulla kenellekään.
- Kgkgkgkgkgkgkg
Kgkkgkgkgkgkgkg kirjoitti:
Aina löytyy idiootteja maksamaan milloin mistäkin. Vaikka voihan Shellin 99:stä osalle sitä ostavista olla hyötyäkin. Ainakin jos haluavat maksaa tehoista, kulutussäästöähän ei hinta huomioiden voi tulla kenellekään.
Tosin 98:sta puolestaan on hyötyä suurimmalle osalle, muttei niin paljoa kuin hintaero, ainakaan jos pelkkää kulutusta katsotaan. Teholisän ja paremman moottorin keston myötä hyötyjä voi tulla taloudellisestikin.
- eriautoksi
Kgkkgkgkgkgkgkg kirjoitti:
Aina löytyy idiootteja maksamaan milloin mistäkin. Vaikka voihan Shellin 99:stä osalle sitä ostavista olla hyötyäkin. Ainakin jos haluavat maksaa tehoista, kulutussäästöähän ei hinta huomioiden voi tulla kenellekään.
Tuntee kaasunvasteessa Shelinbensan. Kyllä potkii menee.
- Anonyymi
Mitä ihmettä sä oikein puhut. Nykyään hinta on melkein sama kaikilla asemilla eli yli 2 euron:D
- DGC
Onhan noilla kahdella sen verran paljon eroa oktaaniluvussa, että sen luulisi huomaavan persdynollakin, lähinnä lisääntyneenä alavääntönä. Taloudellinen puoli lienee kuski- ja autokohtaista, jokainen mitatkoon itse.
Entäs E85 vastaan 98E5? Sopiihan se 98 tietysti mopoon paremmin... - 354534643
Shellin V-power taitaa kuitenkin olla 98E5? Itse käytän vieläkin korkeampaa oktaania, Teboilin 99E5 Drive . Korkeamman oktaanin ansiosta pitäisi olla vieläkin enemmän tehoa ja vääntöä. Tämä on useimmiten kaikenlisäksi halvempaa kuin muiden asemien tavallinen 98E5, ainakin omalla paikkakunnalla. Joten ei edes häviä mitään tuota tankatessa.
Shellin V-power aika ylihinnoiteltua kun hyötyjä ei ainakaan huomaa. Mainostetanhan sitä että suoja sylinterien seinämiä, pitää ventiilit ja suuttimet paremmin puhtaana jne mutta ei noita pysty käytännössä huomaamaan. Käytännön ajossa ei ainakaan huomaa eroa V-powerilla verrattuna tavallinen 98E5 joten se 15 senttiä enemmän/litra menee aika hukkaan. Eri asia jos maksais 5 senttiä enmmän/litra, silloin voi ehkä käyttääkin.- Okfkfkfkfkkfkf
Paitsi jos moottorisi ei pysty hyväksikäyttämään korkeampia oktaaneja, kuten suurin osa moottoreista ei. Korkeimmat oktaanit on muuten e85:ssä ja se on halvintakin.
- Kkfkfkfkfkmfmfkf
Oman kokemukseni mukaan Shellin ihmebensaa kului enemmän kuin 95:ttä. Tosin vain yksi tankillinen testissä.
Pieni ero oktaaneissa tuskin tuntuu pyllyssä edes niillä, joiden autot pystyvät korkeammat oktaanit hyväksikäyttämään, mutta kaksinkertainen ero etanolimäärässä tuntuu kulutuksessa marginaalisesti. Myös tehoissa, mutta tuskin monenkaan perse tuota korkeintaan parin prosentin eroa havaitsee. - TankkaajaEiTiedäEtanolia
Kkfkfkfkfkmfmfkf kirjoitti:
Oman kokemukseni mukaan Shellin ihmebensaa kului enemmän kuin 95:ttä. Tosin vain yksi tankillinen testissä.
Pieni ero oktaaneissa tuskin tuntuu pyllyssä edes niillä, joiden autot pystyvät korkeammat oktaanit hyväksikäyttämään, mutta kaksinkertainen ero etanolimäärässä tuntuu kulutuksessa marginaalisesti. Myös tehoissa, mutta tuskin monenkaan perse tuota korkeintaan parin prosentin eroa havaitsee.Ja vaikka kokeilisi, tankkaaja ei tiedä todellista etanolipitoisuutta. E10:ssä se on 0 - 10 % ja E5:ssä 0 - 5 %. Määrä vaihtelee sen mukaan millaista bensaa jalostamojen kannattaa milloinkin tehdä.
E-luku siis ei ole mikään lupaus tai ilmoitus etanolin todellisesta määrästä vaan lupaus mitä enemmän sitä ei ole, koska autot on suunniteltu enintään 5 %:lle (monet vuosimallia 2000 vanhemmat) tai enintään 10 %:lle (lähes kaikki vuosimallia 2000 uudemmat).
Samoin E85 ei ole lupaus että siinä olisi 85 % etanolia vaan vaihteluväli on 50 - 85 %. Alemmat pitoisuudet talvella, jotta autot lähtisivät paremmin käyntiin, koska etanoli höyrystyy selvästi huonommin kuin bensa. - Fjjccghjjk
TankkaajaEiTiedäEtanolia kirjoitti:
Ja vaikka kokeilisi, tankkaaja ei tiedä todellista etanolipitoisuutta. E10:ssä se on 0 - 10 % ja E5:ssä 0 - 5 %. Määrä vaihtelee sen mukaan millaista bensaa jalostamojen kannattaa milloinkin tehdä.
E-luku siis ei ole mikään lupaus tai ilmoitus etanolin todellisesta määrästä vaan lupaus mitä enemmän sitä ei ole, koska autot on suunniteltu enintään 5 %:lle (monet vuosimallia 2000 vanhemmat) tai enintään 10 %:lle (lähes kaikki vuosimallia 2000 uudemmat).
Samoin E85 ei ole lupaus että siinä olisi 85 % etanolia vaan vaihteluväli on 50 - 85 %. Alemmat pitoisuudet talvella, jotta autot lähtisivät paremmin käyntiin, koska etanoli höyrystyy selvästi huonommin kuin bensa.Jos e85 on talvella vähäetanolisempaa, mutta samanhintaista, niin sehän on ikäänkuin tarjouksessa talvisin. Kuumaan koneeseen tankattuna pitkää matkaa ajaessa ei tuo höyrystyminenkään haittaa.
Tosin en usko erojen vuodenajoittain olevan kovin suuria.
- venäjällähalpaa
Käykää tekin venäjällä tankkaamassa niin saatte paljon halvemmalla itse jo 4 vuotta siellä käynyt tankkailemassa, ei paljon huvita suomesta ostaa kallista bensaa.
- Ggfgjjhh
Jos sitä bensaa saisi sieltä samalla kertaa jotain tuhat litraa, niin ehkä olisi vaivan väärtiä.
- A3gtron
Ei kannata taloudellisesta näkökulmasta. Suomesta saa liikennepolttoainetta samaan hintaan ja välttyy hakemisen vaivalta.
- jälkeäisten.takia
En voi käydä Venäjällä kun haluan asua Espoossa isolla tontillani ja käydä töissä 800 m päässä.
Toiseksi, tankkiin mahtuu niin vähän ja irtokanisterit ovat hyvin vaarallisia samassa autossa. - Bhhjhhhhjjjj
jälkeäisten.takia kirjoitti:
En voi käydä Venäjällä kun haluan asua Espoossa isolla tontillani ja käydä töissä 800 m päässä.
Toiseksi, tankkiin mahtuu niin vähän ja irtokanisterit ovat hyvin vaarallisia samassa autossa.Entä jos asuu pienellä tontilla ja käy töissä 5km päässä, kannattaako silloin tankata Venäjällä? Vitun kehari.
- Anonyymi
jälkeäisten.takia kirjoitti:
En voi käydä Venäjällä kun haluan asua Espoossa isolla tontillani ja käydä töissä 800 m päässä.
Toiseksi, tankkiin mahtuu niin vähän ja irtokanisterit ovat hyvin vaarallisia samassa autossa.Ei tuollaista Westendissä asuvaa kermapersettä varmasti kiinnostakaan kun ei tiedä mitä kehä kolmosen ulkopuolella edes tapahtuu. Parempi onkin kun pysyt siellä ja makselet kiltisti niitä veroja niin ei tule vaikka Venäjän rajalla ihmettelyä että "kukas homo se yrittää rajaa ylittää"
- NäilläMennääX
Edellisellä autolla oli pieni ero kulutuksessa 95:sta meni noin 5% enemmän, noin kymmenen tankillisen testi. Auto oli ahtamaton noin 150hv, nykyisellä autolla tehty vastaava testi, en huomannut selvää eroa (±3%) menee satunnaiseen hajontaan. Suunnilleen samat tehot, mutta ahdettu.
Ahtamattomalla keskikulutus oli 7.7 l/100km ja ahdettu 5.9l/100km - on siinä jonkun verran eroa ja nyt kannattaa vielä ajaa 95:lla, säästöä syntyy. Takana noin 45.000km ahdetulla ilman mitään ongelmia.- samathevoset
Yhteistesteissä ahdetut vienyt enemmän.
- owqaolllll
Ei ole kyllä kulutuksessa huomannut eroa.
Ennen ajoin aina 95 ja nyt tässä jostain kesästä saakka kokeillut 98 niin ei kyllä
ajotietokone ainakaan näytä isompaa lukemaa, saattaa olla tosiaan että menee jopa vähemmälläkin. - talousmiesNo1
Mistä johtuu jatkuva 95/98 väittely,
johtuuko se siitä kun asemmat saavat muutaman sadasosasentin enemmän 98 myynnistä
Onko 98 kehujat huoltoasemmien pitäjiä.
Kulutuksella ei pitäisi olla mitään eroja jos auto on 95 suunniteltu. 98 pitäisi viedä aivan hivenen enemmän, koska siinä on hieman vähemmän bensaa ja enemmän lisäaineita. Sitä ei kuitenkaan voi mitata. - 95ee
95E bensan korkeampi alkoholi pitoisuus voitelee bensapumppua enemmän kuin 98E bensa, jossa alkoholia on vain 5%.
Jos haluaa pidemmän iän bensapumpulle, niin 95E on oikea valinta.- Pumput_uusiksi
Mitenkähän sitä ennen pärjättiin, kun bensa oli bensaa eikä mitään viinasekoitetta?
- alkoholikovoitelee
Mistä tuollainen käsitys on peräisin että alkoholi voitelisi? Kemian ja tekniikan perusteiden mukaan asia on toisin päin. Hilivedyt voitelee, tosin bensan viskositeetti on niin pieni että se pienentää voitelukykyä esim. dieselpolttoaineeseen verrattuna.
.
- ysikasi
Ennen vanhaan bensa oli bensaa, eikä siinä ollut yhtään alkoholia, niin usein talvella tankkiin laitettiin jäänesto alkoholia 1-2 %. Kaasuttimet kun olivat herkkiä jäätymään.
Enempää Masinolia ei saanut laittaa, koska alkoholi kuivatti ja rikkoi bensapumpun.
Nykyään bensapumput sietävät paremmin alkoholia, mutta on itsestään selvää, että koko polttoaine järjestelmä pysyy parhaiten kunnossa kun tankkaa 98 E5 bensaa.
Öljy/bensiini on ehtyvä luonnonvara, joten pakosta bensaa on alettu lantraamaan alkoholilla.
Kymmenen sentin hintaero 95 ja 98 bensan välillä on pientä, kun polttoainejärjestelmää ei rasita liialla alkoholilla.
Kun ottaa vielä huomioon 98E pienemmän bensankulutuksen, niin lopulta 95E tulee vain noin kaksi senttiä halvemmaksi kuin 98E.
Ero on siis vähäinen. Maksan mielelläni pari senttiä litralta enemmän, kun saan parasta korkeaoktaanista bensaa, jota myös kallis besapumppuni, bensaletkut/bensaputket ja suuttimeni tykkää.
Pidän omasta autostani niin paljon, että hän saa vain ysikasia. Aina! - ggyyyyyyyyyy
95e pienitehoisiin- (1.4 t) ja 98e tehokkaisiin autoihin
- Vanha.autoteknikko
Huvittuneena luin ketjun. Ei yhtään ainutta järkevää kommenttia vaan kaikki teinipoikien ja hevosmiesten tietotoimistojen ulosteita. Vaan niinhän se on kaikilla palstoilla: ne suurimpaan ääneen pyrkivät pätemään, jotka vähiten itse asiasta tietävät.
Ei aihetta jatkoon. - Anonyymi
95:lla tuo nykyinen autoni alkaa pitämään sellaista pientä nykimistä ja reagoi kaasupedaalin painamiseen jotenkin verkkaisemmin. Noista ongelmista pääsin eroon, kun rupesin tankaamaan vuoronperään 98 ja RE85. En aja koskaan tankkia aivan tyhjäksi, vaan sinne puolen tankin ja viimeisen neljänneksen väliin.
Noiden 98 ja RE85:n välillä en näe moottorin toiminnassa muuta eroa, kuin RE-85 moottori lämpiää hiukan hitaammin käyntilämpöihin. Tämänkin ongelman saa ratkaistua laittamalla jäähdyttimen eteen pahvin vaikkapa olutlaatikosta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12701Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581321Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491155- 1271018
Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?207990Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä18956- 42889
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk297885- 72875