Elämäni suru

Nainen,52

Syyskuun 11. vuonna 2000 isäni kuoli syöpään. Siitä 6kk eteenpäin äiti dementoitui yhtäkkiä vakavasti ja joutui laitoshoitoon.Siitä 6kk eteenpäin sain 2kk kestäneet rytmihäiriöt ja ensiapu tuli tutuksi paikaksi. Meni taas n. puoli vuotta ja jouduin suureen leikkaukseen, josta toipuminen vei 2kk.Seuraavana kesänä kuolikin sitten äiti. Tuli talvi ja rinnastani löytyi kasvain, jota epäiltiin syöväksi. 5 viikkoa meni sitä pelätessä.(ei onneksi kuitenkaan ollut) Tuli kesä ja meidät sanottiin seurakunnan vuokraomakotitalosta irti. Olimme hoitaneet sitä kuin omaamme ja olin panostanut pihaan tosi paljon, koska meille sanottiin, ettei pelkoa lähdöstä koskaan ole. No, seurakunta tarvitsi rahaa ja meidät potkaistiin pellolle. Eipä muuta kuin pankkiin ja asuntolaina hakuseen(huom.ikä!) Asia järjestyi ja nyt olemme talon omistajia valtava velkataakka harteillamme. Tuli sitten tammikuun 3. päivä ja tieto että pojallani on imusolmukesyöpä!!! Äidin pahin painajainen! Nyt viikko sitten muutimme uuteen kotiimme ja otin töistä talviloman yhden palkattoman viikon lomaa, koska muutto omakotitalosta omakotitaloon ei käy sormia napsauttamalla. Kuinkas kävikään, tämä ensimmäinen viikko on mennyt vuosisadan flunssassa pahvilaatikkoröykkiöitten keskellä sairastaessa ja pojan luuydinnäytteitä odotellessa (pelätessä, onko syöpä levinnyt). Mitä luulette, jokohan alkais riittää?

36

2293

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hölö

Eikö valitusvirret jo täällä ala riittää?

• Ainakin tämä Hölö:n on selvä provo ja lisäksi nimimerkisi kuvaa hyvin keskustelutasoasi.

• Rampo
        emw34 kirjoitti:

Ainakin tämä Hölö:n on selvä provo ja lisäksi nimimerkisi kuvaa hyvin keskustelutasoasi.

Mielestäni teidän kommentit ovat provoja ja ala-arvoisinta sontaa mitä netti sisällään pitää.
        HUOM ! Ihmisille sattuu ihan oikeasti tuollaisia asioita. Mielestäni tuossa ei ole yhtään ainutta selvää provokaation tunnusmerkkiä.

• Rampo kirjoitti:

Mielestäni teidän kommentit ovat provoja ja ala-arvoisinta sontaa mitä netti sisällään pitää.
        HUOM ! Ihmisille sattuu ihan oikeasti tuollaisia asioita. Mielestäni tuossa ei ole yhtään ainutta selvää provokaation tunnusmerkkiä.

Minun viestini koski VAIN Hölö:n kirjoitusta.
        koetin kyllä tehdä aika selväksi kantani suhteessa hänen selvään provoon.

• hessu51
        emw34 kirjoitti:

Minun viestini koski VAIN Hölö:n kirjoitusta.
        koetin kyllä tehdä aika selväksi kantani suhteessa hänen selvään provoon.

Kyllä nuoremmista henkilöistä voi tällainen epäonni tuntua jo keksityltä? Elämä opettaa!

• hessu51 kirjoitti:

Kyllä nuoremmista henkilöistä voi tällainen epäonni tuntua jo keksityltä? Elämä opettaa!

Huonosti otsikon Hölölle tarkoitettuun kommenttiin.Onnekksi ketjun aloittaja ei käsittänyt kirjoitustani "väärin",vaikka tökerö kirjoitukseni siihen olisi mahdollisuuden antanut.Kuka aiempia kirjoitteluani palstalla on seurannut,on toivottavasti saanut niiden perusteella sellaisen käsityksen,etten ole ihmisten suruista mitään "kevyitä"kommenttia antanut tai aliarvioinut kenenkään surun ja tuskan suuruutta.Pahoittelen,että olen vienyt keskustelua ketjun asiayhteydesta sivuun,vaikka tarkoitukseni nimenomaa saada Hölön aloittama polku loppumaan.

• Nainen,52

Olen pahoillani, että erehdyin valittamaan. En tiennyt että tänne saa kirjoitella ainoastaan positiivisia asioita. Poistun vähin äänin ja toivon että Hölöllä menee jatkossakin hyvin.

• Juntti

Imusolmukesyövästähän on täällä jo kirjoitettukin,se paranee nuorilla useimmiten täysin!Ja vanhuus on asia jolle emme voi mitään,ymmärärrän että äitisi dementia ja kuolema kirpaisi mutta se on elämän menoa!
        Yritä keskittyä poikasi paranemiseen positiivisesti ja hakeudu ehkä ammattikuuntelijan luo jos kovin painaa?
        Hyvää jatkoa!

• paperikukka

Hei
        sulle voimia. Mun äiti on kans dementoitumassa.
        kyllä tässä iässä luuli että helpottaa kun lapset lentävät pesästä pääsis helpommalla. Mutta sitten ykskaks tuleekin äiti lapseksi.

• hessu51

Itsellä vähän samantapainen putki -91,tyttäreni muutti tammikuussa Israeliin,maaliskuussa kuoli mieheni vaari,kesäkuussa jäin yllättäen työttömäksi ,heinäkuussa 37-vuotias mieheni kuoli aivoverenvuotoon (nuorin poikani oli tuolloin 8wee),marraskuussa taas kuoli äitini...kaikesta tästäkin selvittiin!
      Tsemppiä ja halit sulle!

• gemmi

Nuoren ihmisen äkillinen kuolema tuntuu aina niin epäoikeudenmukaiselta!

• hessu51
        gemmi kirjoitti:

Nuoren ihmisen äkillinen kuolema tuntuu aina niin epäoikeudenmukaiselta!

Vuoden -91 henkilökohtaisiin onnettumuuksiini kuului myös 40-vuotispäiväni jota tosin tässä vaiheessa jo muistelee kaiholla!

• 50jarisat
        hessu51 kirjoitti:

Vuoden -91 henkilökohtaisiin onnettumuuksiini kuului myös 40-vuotispäiväni jota tosin tässä vaiheessa jo muistelee kaiholla!

Olet selvinnyt noista -91 ja -01 henkilökohtaisista tragedioistakin hyvin:)))

Kaikki on niin paljon kiinni asenteesta elämäämme; siitä näemmekö kaiken uhkana vai mahdollisuutena. Joskus on hakattava päätä seinään mutta jokaisessa huoneessa on jollakin seinällä ovi.

Emme voi opettaa toista elämään. Kuuntelu kait riittää ja ymmärrys plus tuki.
        Joskus neuvot ja ohjeet jopa ahdistavat.

Luulen että elämä on henkilökohtainen juttu. (

• hessu51
        50jarisat kirjoitti:

Olet selvinnyt noista -91 ja -01 henkilökohtaisista tragedioistakin hyvin:)))

Kaikki on niin paljon kiinni asenteesta elämäämme; siitä näemmekö kaiken uhkana vai mahdollisuutena. Joskus on hakattava päätä seinään mutta jokaisessa huoneessa on jollakin seinällä ovi.

Emme voi opettaa toista elämään. Kuuntelu kait riittää ja ymmärrys plus tuki.
        Joskus neuvot ja ohjeet jopa ahdistavat.

Luulen että elämä on henkilökohtainen juttu. (

Taisi tosiaan -01 olla myös jotkut synttärit,sen olin onneksi jo unohtanut,valikoiva azalea?

• 50jarisat
        hessu51 kirjoitti:

Taisi tosiaan -01 olla myös jotkut synttärit,sen olin onneksi jo unohtanut,valikoiva azalea?

Tarkoitit valikoivaa altruismia varmaan. Azalea on asiamies, siitä se azaleasalkun nimikin tulee.

• hessu51
        50jarisat kirjoitti:

Tarkoitit valikoivaa altruismia varmaan. Azalea on asiamies, siitä se azaleasalkun nimikin tulee.

En oikein enää muista ;D

• missu

Ei voi muuta kuin sanoa että SINUA ELÄMÄ
      koetttelee.Surua ja tuskaa,itkua ja....
      Anna sen tulla ja itke. Helpottaa joskus ja
      suo rauhan.Kuitenkin elämä voittaa vaikka et
      uskokaan tänä päivänä. Halauksin.

• usein

Tsemppiä sulle, et ole kuitenkaan yksin, jos se jotain lohduttaa, meilläkkin on ollut n.3v. todella kovaa aikaa. Pakko on ollut ruveta ajatteleen , että ikuisesti ei voi mennä vaan huonosti joten nyt odottelen kuinka ja koska asiat alkaa meneen paremmille raiteille! Jollet ole ollut niin käyppä juttelemassa ammatti-ihmisten kanssa, minulla ainakin hyviä kokemuksia.

• usein

Näköjään osa vastaajista ei todellakaan tiedä mitä on pelko terveydestä, suru yms. Vaikka sitä ei pahimmille vihollisilleekkaan toivoisi niin olisi kyllä suotavaa et "hölöt" ja kumppanit joutuis joskus kokeen tän huonon puolenkin elämästä, kun vastauksien perusteella he eivät ymmärrä mistä silloin on kyse.

• hessu51
        usein kirjoitti:

Näköjään osa vastaajista ei todellakaan tiedä mitä on pelko terveydestä, suru yms. Vaikka sitä ei pahimmille vihollisilleekkaan toivoisi niin olisi kyllä suotavaa et "hölöt" ja kumppanit joutuis joskus kokeen tän huonon puolenkin elämästä, kun vastauksien perusteella he eivät ymmärrä mistä silloin on kyse.

En kylläkään vastaavia kokemuksia samoin kuin monia omianikaan toivo kenellekään!

• gemmi

Jos nyt tästä olisi lohtua niin naapurini tytär sairastui imusolmukesyöpään 15-vuotiaana -98,kävi läpi vaikeat hoidot mutta on nyt täysin terve ja synnytti viime joulukuussa pojan!

• Pirre*

sanoa miksi joskun tuntuu että yhdelle ihmiselle annetaa kohtuuttomalta tuntuva kuorma kannettavakseen. Vielä ne vanhempien sairastumiset ja kuolemat jotenkin ymmärtää vain elämäämme täällä kuuluvana, vaikka kyllähän se suru on todellinen ja musertava silloinkin.

Oman lapsen- tai lapsenlapsen sairastuminen vakavasti on jotain niin epäoikeudenmukaista, ettei sitä tahdo kestää edes ajatuksena.
      Yritä ajatella ja uskoa, että nykyisin syöpähoidot ovat jo niin hyviä, että suurin osa sairastuneista parantuu täysin - oma äitini esimerkiksi.

Tiedän monta ihmistä, jotka ovat selvinneet juuri tuosta mainitsemastasi syöpälajista.

Sanat tuntuvat niin mitättömiltä noin suurten vastoinkäymisten kohdanneelle, mutta voisiko nyt ne muuttolaatikoiden purkukiireet auttaa viemään vähäksiaikaa taka-alalle ajatuksesi pojan syövän leviämisestä.

Velka tuntuu varmaan raskaalta ajatella, tässä iässä, mutta onhan se vuokrakin maksettava, niin ihan samahan se on omaansa sekin raha laittaa. Ei kannattaisi ajatella sitä otettua velkasummaa, vaan sitä mitä sillä saa itselleen.

Voi - koeta jaksaa, itke kun itkettää ja kiroa kun kiroiluttaa ja puhu ystävillesi ja vaikka meille, siitä on apua - minä tiedän.

• e.secco

Riippuu nyt tietenkin talon sijainnista mutta useimmiten arvo nousee!
        Lasten syövät parantuvat yleensä nykyhoidoilla!
        Toivotan parempaa jatkossa!

• T.R.maalari.N

1. Imusolmukesyövän ennuste on erittäin hyvä. Toki hoito on rankka.
      2. Samoin kun kukaan ei saa maallista mammonaa hautaansa mukaan, ei sinne saa velkojakaan. Kiinteistöjen arvolla, hyvässä hoidossa, on tapana nousta joten talosta luopuessanne, saatte omanne todennäköisesti pois. Pankkia voi ajatella vain vaihtuneena vuokranantajana?
      3. Menetyksiin ja luopumiseen on vaikea löytää näkökulmia jotka lohduttaisivat. Olen itse menettänyt läheisiä ihmisiä ja se miten itseäni olen lohduttanut, on ollut ajatus siitä, että kaikki se rakkaus mitä noissa ihmissuhteissa on koettu, säilyy... on tavallaan siirtynyt minuun.
      Yhdessä koettuja asioita ei edes kuolema voi varastaa.
      4. Tuota omaa sairasteluasi ajattelen tapanasi reagoida siihen valtaisaan stressiin, mikä viime vuosiisi on kasautunut. Keho ja mieli kun kulkevat käsi kädessä. Tuntuu siltä, että kannat omien murheittesi lisäksi, myös monien läheistesi murheita? ... ehkäpä sillä, jos hakeutuisit ammattiauttajan pakeille, auttaisit myös kaikkia niitä läheisiäsi jotka tarvitsevat tukeasi?
      5. Kevät on tulossa. Näet uuden talosi puutarhasta nousevat 'yllättävät lahjat' kohta. Tai istutat ne sinne itse. Ehkäpä istutat ruusuja äidillesi, omenapuun isällesi ja toivon sinisiä kukkia ...itsellesi ja pojallesi.

• Nipsu

Voi Sinua. Halaan sinua ja pidän hetken lähelläni.
      Silloin kun elämä on kovimmillaan, jostakin tulee voimaa. Se tulee sillä hetkellä, kun tuntuu ettei jaksa eteenpäin.
      Se on kovaa, kun vanhemmat kuolee. Mutta kun olemme tässä iässä, se on juuri se ikä, jolloin niin tapahtuu.
      On kovaa odottaa epätietoisuudessa, onko terve vai sairas. Mutta sinä olet terve, iloitse siitä.
      On kohtuuttoman kovaa, kun oma lapsi sairastuu vakavasti. Mutta mitä todennäköisemmin hän paranee.
      Mutta ne velat, nehän ovat vain rahaa.

Avaa sydämesi uudelle päivälle joka aamu.
      Ajattele asioita, jotka ovat hyvin.
      Helli itseäsi. Puhu suruistasi.

Tätä sanotaan elämäksi. Minäkin olen kokenut kovia asioita, todella kovia, mutta olen ollut myös paljosta onnellinen. Ilot ja surut kulkevat yleensä limittäin elämässä. Molempia on koko ajan.

Tsemppiä

• Eikka

Vuosien varrellahan monelle on tapahtunut vastaavia,vanhempien kuolemat ovat meidän ikäisillemme luonnollisisa tapahtumia jotka pitää hyväksyä vaikka niissähän on myös paljon käytännön asioita hoidettavaksi kuten perunkirjoitukset ja muut.Sydänsairaudet myös yleisiä viisikymppisillä!
      Sensijaan tämä oma kasvaimesi olisi voinut ollut jotain psykosomaattista, stressistä johtuvaa?
      Talon ostoakin ihmettelen,onko perhe kovinkin suuri,eikö asunnon olisi saanut halvemmalla jos velkataakka nyt on niin ylivoimainen?
      Poikasi syöpä on huolestuttava mutta lapset ja nuoret yleensä parantuvat sataprosenttisesti juuri tämän tyyppisestä syövästä,hoito kyllä kestää ehkä vuoden?Yritä olla vahva ja iloinen,se edistää hänen toipumistaan!
      Tsemppiä!

• Kaija

Seurakunnan talossa asuitte,olitteko siis jotenkin seurakunnan palveluksessa?
      Sieltäpäinkin löytyy apua ahdistukseen!

• plunger

Kun ikäviä asioita kasaantuu yhdelle ihmiselle noin kovin paljon, en voi olla ajattelematta että johonkin Sinä tässä kaiken keskellä valmistut, että ne koettelemukset sittenkin vahvistavat ja rakentavat Sinua ottamaan vastaan sellaista mikä tavallisesti on ihmisille ylivoimaista. Olisi tietysti ollut otollisempi aika nuorempana, mutta Sinulla voi olla vielä pitkä hyvä elämä edessä ja voit nämä vaikeudet kohdanneena olla tukena monille oman tuskan alle nääntyville.

(Kirjoitin tätä pitkän aikaa sanakirjan kanssa, toivon että ajatus löytyy)

• nainen55

lohduttavia ja kannustavia vastauksia.
      Itse olen jo niin monta kertaa täällä kertonut oman elämäni vaikeuksista, että en enää niitä kertaa.
      Sen haluan sanoa, että kaikesta selviytyy.
      Kun peilaan elämääni taaksepäin jokainen suru ja tuska on poikinut enemmän positiivisia asioita, että aina oon jäänyt plussan puolelle.
      Paitsi, kaksi vuotta vanhemman veljeni kuolema, häntä minä kaipaan, olihan meillä yhteinen lapsuus ja nuoruus, nyt ei ole ketään jonka kanssa jakaisin ne kaikista läheisimmät muistot.

• hessu51

Sen jälken kun otin itse elämäni ohjat käsiini olen selviytynyt vaikeistakin asioista,pitää suuunnata eteenpäin,ei taaksepäin!
        Lapsuusmuistoista tahtoo tulla sisarusteni kanssa melkein riitaa,meillä kun ikäänkuin ei ollut samat vanhemmat,he ovat syntyneet 30-luvun lopulla ja minä -51 ja tottakai elämä teini-ikäisenäkin oli erilaista 50- ja 60-luvuilla!Onneksi on täällä asuva samanikäinen lapsuudenystävä,äitini parhaan ystävättären tytär,hänen kanssaan muistelemme koulaikoja ja perheitämme!

• oona

Kyllä kai se niin on, että sille annetaan, kellä ennestäänkin on. Eikä pidä paikkaansa se lässytys, ettei kellekään anneta enempää, kuin mitä on voimia, ei todellakaan.
      Itselläni alkoi lataus myös perheestä: veljeni kuoli yllättäen, sain selvittääkseni hänen jäämistönsä. Isä sairastui, kuoli. Sairastuin itse vakavasti,yli kaksi vuotta olen ollut toipilaana.
      Mies ilmoitti äskettäin muutavansa omilleen, ja muutti, jäin koirieni kanssa asustelemaan, toinen niistä jouduttiin lopettamaan viime viikolla.
      Kaikki tämä kolmen vuoden sisällä.

Hyviäkin asioita on samana aikana tapahtunut, lapset ovat valmistuneet ammatteihinsa, avioituneet, saaneet työpaikkoja, muuttaneet lähemmäksi, yksi lapsenlapsikin on tullut sydämen iloksi...
      Ovat vain nuo raskaat kokemukset niin vahvoja, että väkisin painavat maahan toisin ajoin.
      Eikä taida olla äidille kovempaa paikkaa, kuin lapsen sairastuminen vakavaan sairauteen, sen rinnalla omat murheeni tuntuvat pieniltä.
      Voimia sinulle!

• hessu51

Isäni kehoitti aina ajattelemaan hauskoja ja myönteisiä asioita ja sinähän toitkin niitä esiin!

• Nainen,52
        hessu51 kirjoitti:

Isäni kehoitti aina ajattelemaan hauskoja ja myönteisiä asioita ja sinähän toitkin niitä esiin!

Kiitos kaikista kannustavista kirjoituksista. Kirjoitin tuon aamulla, kun oli niin surkea olo ja ajattelin avautua tännekin. Aamun jälkeen onkin sitten tullut lisää lunta tupaan. Mieheni joutui sairaalaan. Saattaa olla vakavastakin kyse, koska kasvoissa ja kädessä tunnottomuutta. Nyt vaan odottelen diagnoosia ja sitten alan odottaa seuraavaa pahaa asiaa. Olen kertakaikkisen turta jo.

• hessu51
        Nainen,52 kirjoitti:

Kiitos kaikista kannustavista kirjoituksista. Kirjoitin tuon aamulla, kun oli niin surkea olo ja ajattelin avautua tännekin. Aamun jälkeen onkin sitten tullut lisää lunta tupaan. Mieheni joutui sairaalaan. Saattaa olla vakavastakin kyse, koska kasvoissa ja kädessä tunnottomuutta. Nyt vaan odottelen diagnoosia ja sitten alan odottaa seuraavaa pahaa asiaa. Olen kertakaikkisen turta jo.

Itselläni on ollut vasemmassa sääressä ja käsivarressa,ne kyllä hoituivat pian kun huomataan ajoissa,tosin "rotanmyrkkykuuri" 6 kk jälkeenpäin ja tarkat verikokeet viikoittain,nyt ei ole minkäänlaisia oireita,viimeisestä on jo neljä vuotta!
        Toivotaan parasta!

• vastoinkäymisten
        Nainen,52 kirjoitti:

murtaa mieltäsi. Paljon on sinua tänä aikana
        koeteltu, mutta ei se ole loputonta.
        Joskus vain on niin, että ikävät ja surulliset
        kasautuvat yhteen ryppäykseen.

Mutta uusi päivä kaiken muuttaa voi.
        Illalla levolle käydessäsi, koeta ajatella
        valoisampia ajatuksia ja enpä luule ilta-
        rukouksenkaan pahaa tekevän. Se kummasti
        helpottaa kun jättää huolensa Korkeimman
        käsiin. En ole uskovainen, mutta rukous on
        jäänyt minulle lapsuudesta sellaiseksi
        apuvoimaksi.

Se on monta kertaa auttanut minut vaikeuksien
        yli.

Voimia sinulle ja uskon, että kaikki käy
        parhain päin.

• n52

tuntuu elämä sinua koettelevan.
      Kummasti sitä kuitenkin selviää ja juuri silloin kun tuntuu,että tätä en enää kestä,niin joku pieni juttu saattaa antaa voimia taas jaksaa.
      Toivon ilon myös palaavan elämääsi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?

Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?
      Kalajoki
      84
      3432
    2. Joku hukkui Hyrynsalmella?

Oliko mökkiläinen taas?
      Hyrynsalmi
      25
      2023
    3. Mitä sinä mietit

Mies?
      Ikävä
      194
      1931
    4. PoIiisi jahtasi mopopojan hengiltä

Toivottavasti on   s  i  n  i  v  u  o  k  k  o    nyt ylpeä itsestään, kun ajatti teinin päin lyhtypylvästä. https://w
      Maailman menoa
      342
      1319
    5. Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia

Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell
      Maailman menoa
      85
      1299
    6. Emme voi elää velaksi, sanoi Riikka

Valtionvelan odotetaan nousevan 86,3 prosenttiin bruttokansantuotteesta vielä kuluvan vuoden aikana. https://www.iltale
      Perussuomalaiset
      89
      1137
    7. Varoitus kyläläisille Suomussalmella

Paikkakunnalla on ilmennyt huolestuttavaa toimintaa jossa kaksi aikuista miestä ( Dimitri ja Teemu ) on syyllistynyt nuo
      Suomussalmi
      12
      935
    8. Sinä eräs, pyydän......

AUTA mua ole kiltti. Ei mun takia vaan.... Miten saan sut kiinni?
      Ikävä
      82
      933
    9. Et halua kohdata niitä tunteita ja asioita, joita minä herätän sisälläsi

Vastustelet. Yrität esittää, että kaikki on hyvin. Leikit perhettä.
      Tunteet
      23
      855
    10. Miksi epäilit kaivattusi kiinnostuneen

Juuri sinusta? Mihin piirteisiin hän aikanaan saattoi sinussa ihastua? Olivatko ne yhtään samoja asioita joihin itse iha
      Ikävä
      61
      790
    Aihe