Mulla on monenlaista vaivaa, ollut vuoden alusta asti; suun limakalvot kipeät ja ärtyneet ja nyt myös parin viikon ajan ollut virtsarakko erittäin ärtynyt ja koko alamaha kipeä. Pissakoe oli puhdas, oireet tavallaan virtsatulehduksen kaltaisia vaan eipä ollut tulehdusta. Samoin gynekologin tutimuksessa kaikki oli ok. Hiivaa se ei ole eikä klamydiaa, peruslabrat tehty. Mutta oireet voimakkaita, myös ulkoisia
sukuelimiä kirvelee ja kutittaa mutta pahinta on tämä rakko- oire. Sanottiin vaan, että ota Buranaa, menee kuulemma aikanaan ohi. Siis mikä??!! Lääkäri sanoi, että virtsarakko ärtyy helposti. Kiusallista ja kipeää tekee. Onko muilla ollut vastaavaa? Onko mennyt ohi ja mitä tämä siis oikein on? Kiitos jos joku viitsii vastata.Pitäisikö nyt vaan ottaa iisisti vai painella esim urologille? Gynekologi sanoi, että ellei rupea rauhoittumaan nin sitten voidaan ottaa yhteyttä ja miettiä jatkoja.
Virsarakkovaivoja
12
21428
Vastaukset
- huiskis
Mulla alkoi viime syksynä sama vaiva,alavatsaan koski ja pissatulehduksen oireet oli koko ajan,vaan ei tulehdusta!Klamydia ja tippuri negatiiviset,gynekologilla kävin,ei löytynyt mitään,papassa pieni tulehdus--hoidettiin ja vaiva jatkuu.Sain lähetteen urologille,rakko tähystettiin ja todettiin vain "ärtyväksi ja hieman liian pieneksi",hoitona rakkoa rauhoittava lääke(jota en sivuvaikutusten vuoksi voinut syödä)ja jatkossa rakon laajennushoito,jos ei helpota.Ravaan myös liian usein pissalla,eli kuuluu ärtyneen rakon "oireyhtymään",siitä se rakko sitten taas uudestaan ärtyy lisää jne.Kierre on valmis.Mullekin kehotettiin vaan Buranaa syömään...rakkoni rauhoittuu aina välillä,juon paljon nestettä(ramppaan sitte pissalla kovasti mutta helpottaa),suihkuttelen alavatsaa kuumalla vedellä(rentouttaa ärtynyttä rakkoa ja lihaksia),juon karpalomehua(lääkärin ohje!!),yritän unohtaa asian.Ja sitten ykskaks rakko taas rauhoittuu,saattaa olla viikkoja hyvä,kunnes taas ärtyy...tuo on yleinen vaiva käsittääkseni,eikä hoitoa oikein ole,paitsi tuo lääke ja rakon laajennushoito.Pissakokeessa ravaan aina välillä varmuudeksi,ettei ole tulehdusta,mutta eipä sitä vaan kertaakaan ole ollut.Olen jo tottunut elämään tämän kanssa...jotenkin...Syksyllä kivut olivat kovat,mutta rakon rauhoituttua ei nyt pahempia kipuja ole ollut.Jos vaivaa mieltä,pyydä lähete urologille,mutta tuskin siellä mitään on,kuulostaa niin tutulta,ja jos lääkärikin sanoo olevan ärtyvän rakon,niin...
- Sama vaiva nuorena
Oireet kuulostivat niin tutuilta, että oli pakko vastata. Minullakaan ei labratutkimuksissa löydetty mitään tulehduksia. Vaiva vaan jatkui ja pissalla sai juosta yhtenään ja välillä tuntui kuin olisi villalankaa vedetty edestakaisin. Gynellä kävin ja sitten terveyskeskus lähetti urologille sairaalaan.
Syy löytyi virtsarakosta diagnoosilla "Interstielli kystiitti" eli virtsarakon limakalvoilla oli sellaista punoitusta sekä verenpurkaumantapaista. Rakko tähystettiin ja annettiin laajennushoito. Se auttoi vaivaani. Sain vielä jotain lääkettä, jota söin jonkin aikaa vaivaani. Jouduin lopettamaan tämän lääkkeen syönnin sivuvaikutusten takia.
Kannattaa mennä urologin juttusille ja vaatia rakon tähystystä.- tattista
Siis alkuperäinen vaivainen kiittää vastauksista. Täytyy sitä vissiin mennä esim urologille tms jos vaiva ei häviä. pelottaa jo, ettei häviä:(( Onko teillä kuitenkin ollut siis molemmilla aikoja, jolloin vaivat ovat olleet helpompiakin, edes välillä...Miknimistä lääkettä olette vaivoihinne saaneet ja mitkä ne ikävät sivuvaikutukset olivat? Taidanpa mennä karpalomehuostoksille...näin alkuun.
- Sama vastaa vielä...
tattista kirjoitti:
Siis alkuperäinen vaivainen kiittää vastauksista. Täytyy sitä vissiin mennä esim urologille tms jos vaiva ei häviä. pelottaa jo, ettei häviä:(( Onko teillä kuitenkin ollut siis molemmilla aikoja, jolloin vaivat ovat olleet helpompiakin, edes välillä...Miknimistä lääkettä olette vaivoihinne saaneet ja mitkä ne ikävät sivuvaikutukset olivat? Taidanpa mennä karpalomehuostoksille...näin alkuun.
Välillä on ollut helpompaa ja se rakon laajennus / venytyshoito todella auttoi.
Lääkkeen nimi oli Cetiprin 200 mg, josta sain huonon olon ja lopetin sen, kun tulin sitten jo toimeen ilman sitä lääkettäkin.
Sianpuolukan lehdistä tein teetä ja sekin auttoi. Karpalomehua en ole kokeillut, mutta kannattaa kokeilla. - huiskis
Sama vastaa vielä... kirjoitti:
Välillä on ollut helpompaa ja se rakon laajennus / venytyshoito todella auttoi.
Lääkkeen nimi oli Cetiprin 200 mg, josta sain huonon olon ja lopetin sen, kun tulin sitten jo toimeen ilman sitä lääkettäkin.
Sianpuolukan lehdistä tein teetä ja sekin auttoi. Karpalomehua en ole kokeillut, mutta kannattaa kokeilla.Minulla ei siis tuota laajennushoitoa ole vielä tehty,toivottavasti ei tarvitse tehdäkään.Rakko siis on välillä ärtynyt,välillä taas ihan hyvä,enkä edes muista asiaa!välillä taas olen ihan varma,että pissatulehdus on,mutta sitten kun käyn labrassa,on vastaus sama tuttu eli ei tulehdusta...vaikka oireet on välillä aika kovat.
Mulle määrättiin sellasta lääkettä kun Detrusitol,on suht uusi lääke ja tehokas kuulemma.Multa se vei pissahädän tunteen lähes kokonaan pois,jopa "unohdin"käydä vessassa ja teki muutenkin olon heikoksi ja pahaa oloa.En ole sitä syönyt enää ja kyllä tässä pärjäilee...kokeile karpalomehua(sokeroimatonta!!saa isoista marketeista) tai -kapseleita(saa jostain marketeistakin,mut luontaistuotekaupoista ainakin). Tsemppiä! - kamomilla
itselläni todettu sama sairaus ja sen kanssa on vain yritettävä tulla toimeen.
Kaikkea mahdollista olen valmis kokeilemaan, kun siihen ei kerran ole mitään täysin pätevää hoitoa.. kun eivät edes tiedä, että mistä se tarkalleen aiheutuu...
jos joku haluaa tästä puhua lisää, mulle voi kirjoittaa e-mailiin: [email protected]
- Rita
Minulla oli vuosia sama ongelma ja söin tulehduslääkkeitä ja buranaa. Mutta onnekseni sain vinkin tuosta karpalomehusta ja karpalotableteista. Ostin niitä ja söin tabletteja eka vuoden sekä join päivittäin akrpalomehua - vaiva hävisi kokonaan. Lisäsin vielä kuuriini Epa-E- kapselit ja monivaitamiinit ja hivenaineet ja nyt on olo tosi hyvä. MUTTA kun yritin aikoinaan lopettaa karpalomehun ja -tablettien syönnin, oireet vähitellen palasivat takaisin. Nyt on kaikki ok ja kaikki kiitos karpalolle!
- Lisää tietoa
Tämä "Cystitis interstitialis" on sellainen virtsarakon välikudoksellinen sairaus tai vieruskudoksellinen virtsarakon tulehdussairaus. Suurimmat muutokset todetaan limakalvon alaisessa kudoksessa.
Selvää syytä tähän sairauteen ei tiedetä. On arveltu jonkin tulehduksen aiheuttamaksi, hermorakko-oireiseksi tai sitten aivolisäkkeen hormonipuutoksesta johtuvaksi.
Se on harvinainen sairaus, joka ei ole bakteerien, virusten tai pieneliöiden aiheuttamaa. Pääasiassa on naisten vaiva. Se ei ole tarttuvaa ja se ei aiheuta muutoksia munuaisiin. Tyypillisin oire on juuri tihentynyt virtsaamistarve sekä myös voi olla kipuja alavatsalla virtsarakon seudussa. Virtsakokeet ovat yleensä normaalit. Tauti todetaan tähystämällä virtsarakkoa sekä oireitten perusteella.
Hoitona on nukutuksessa tehtävä virtsarakon venytys ja toisinaan kortisonin ruiskuttaminen rakon seinämiin, limakalvon alle. Tämä hoito tuo helpotusta usein pitkäksi aikaa ja se voidaan uusia oireiden uusiutuessa. Jos venytys ei tuota tulosta, niin voidaan tehdä DMSO-huuhtelu ja lääkeaine vaikuttaa rakossa n. 2 tuntia ja potilas virtsaa sen ulos. Huuhtelu uusitaan viikon välein vähintään kolme kertaa ennen kuin tulos on varma.
Muitakin hoitoja vaivaan on esim. lääkkeet. Sairaus on yleensä kroonista ja ennusteesta ei voida sanoa mitään. Osa saa jo venytyshoidosta helpotuksen jopa täysin, mutta toisilla oireet palaavat, niin että hoidot pitää uusia.
Kaikkein vaikeimmat tapaukset, kun mikään hoito ei tuo apua, menevät virtsarakon poistoon, mikä on varsin harvinaista.
Itse voi helpottaa oloaan juomalla paljon vettä. Virtsaamistarvetta ei saa pidätellä. Kokeilla voi c-vitamiinia, puolukkamehua, sianpuola teetä, karpalomehua. Kannattaa jättää ruokavaliosta pois sokeri, rasvaiset ruuat, liha sekä säilykkeet.
Ruokavalioon lisättäviä tuotteita ovat hedelmät, kasvikset, juurekset, joiden vaikutuksesta virtsa pysyy emäksisenä. Omenaviinietikkaa kannattaa myös kokeilla. Lasilliseen vettä sekoitetaan 2 tl omenaviinietikkaa ja tämä nautitaan aamuisin.- Minna
Hei!
Tutulta kuulostaa minullakin, olen tuskaillut mikä mahtaisi olla kysymyksessä.. Urologi ei sanonu mitään, jotain jatkotutkimuksista puhuttiin! Kiitoksia teille, ketkä ootte vastailleet! Jotenki helpottavaa tietää, että muillakin on samaa vaivaa! Jaksamisia!:) - pissapipi
Kiitos kailille vastauksista. Olo minulla erittäin huono, alavatsa ja jos pitäisi mutu- tuntumalla paikallistaa niin virtsarakko nimenomaan erittäin kipeä jne. Kuinkahan kauan näitä vaivoja vaan seuraillaan eli pitäisikö minun "maallikon" ehdottaa esim tk- lääkärille sitä tähystystä tms. Vai pitäisikö suoraan varata aika yksityiselle urologille. Meidän kaupungissa ei esim tähystyksiä tehdä yksityisesti eli sairaalassa sitten kuitenkin. Vaiva ahdistaa kovasti mieltä ja olo erittäin vaivainen.Burana esim ei 400mg juurikaan auta. Helpottaakohan ikinä:( Kiitos asiantuntevasta vastauksesta nim.merk "Lisää tietoa". Ja vielä yksi kysymys karpalomehuihmisille: Kuinka kauan olette mehua tai/ja kapseleita nauttineet ennenkuin vaikutusta on tuntunut? KIITOS ja jaksamista kaikille samasta krempasta kärsiville!
- Vastausta
pissapipi kirjoitti:
Kiitos kailille vastauksista. Olo minulla erittäin huono, alavatsa ja jos pitäisi mutu- tuntumalla paikallistaa niin virtsarakko nimenomaan erittäin kipeä jne. Kuinkahan kauan näitä vaivoja vaan seuraillaan eli pitäisikö minun "maallikon" ehdottaa esim tk- lääkärille sitä tähystystä tms. Vai pitäisikö suoraan varata aika yksityiselle urologille. Meidän kaupungissa ei esim tähystyksiä tehdä yksityisesti eli sairaalassa sitten kuitenkin. Vaiva ahdistaa kovasti mieltä ja olo erittäin vaivainen.Burana esim ei 400mg juurikaan auta. Helpottaakohan ikinä:( Kiitos asiantuntevasta vastauksesta nim.merk "Lisää tietoa". Ja vielä yksi kysymys karpalomehuihmisille: Kuinka kauan olette mehua tai/ja kapseleita nauttineet ennenkuin vaikutusta on tuntunut? KIITOS ja jaksamista kaikille samasta krempasta kärsiville!
Oletko kärsinyt jo kauan vaivastasi ? Itse kärsin n. ½ vuotta ja sitten menin terveyskeskukseen ja sieltä sain lähetteen urologille sairaalaan.
Kannattaa itse pyytää lähetettä tarkempiin tutkimuksiin, sillä sinullekin on tehtävä tuo rakontähystys. Ei muuta kuin mars terveyskeskukseen ja asia hoituu sieltä käsin eteenpäin ja saat apua hankalaan vaivaasi.
Ei kannata turhaan kärsiä, kun vaivaan on olemassa muutakin hoitoa kuin tuo Burana. Ja pitkittämällä vaiva saattaa pahentua ja olosi tuskastua entisestään. - Anonyymi
pissapipi kirjoitti:
Minulla myös toituvia kipukausia. Ei ole intersitiaalia. Minulle on sanottu ettei saa käyttää karpaloita. Tähystyksessä kaikki on ok. Joskus olen parantunut odottaessani tähystystä. Ilmeisesti on jotain psykosomaattista. Siitä tulee kierre, kun on kipuja ja ne masentavat ja ilmeisesti kiristävä lihaksia. Kivut aiheuttavat pelkoja siitä että tulee paha olo ja se taas lisää kipuja. Minulle tulee virtsaamisen jälkeen kipeämpi olo. Joskus tuntuu, että ksikki virtasa ei tule pois ja se tietysti pakottaa. Olen pääsemässä taas huuhteluun ja toivon, että jo tunne siitä parantaa. Ei huuhtelukaan tosin viime kerralla auttanut. Sori tuli kirjoitusvirheitä. Terveisin k
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1431859
Stubb kävi pelaamassa golfia Trumpin kanssa Floridassa
Presidentit tapasivat aamiaisella, pelasivat kierroksen golfia ja lounastivat yhdessä. Vierailu oli luonteeltaan epävir280977- 35838
Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?
Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.78797Minkä kultakimpaleen
Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik31729Joustoasuminen , kyykyttämistä vai ihan vaan mielenvikaisuutta?
https://yle.fi/a/74-20149669 Kun asumistukia leikataan joittenkin sääntöjen mukaan,olis pakko muuttaa halvempaan. Mutta10692Onko kaivattusi
Työelämässä vai ei? Jo on niin mitä ajattelet hänen ammatistaan? Jos ei ole niin haittaako se sinua?44671Helppo selvittää onko oma täällä
Laittaa yhden selvän kysymyksen ja jos kukaan ei osaa vastata, niin oikea ei ole täällä. Saa käyttää vapaasti hyödykse48656- 43640
Ikävä on häntä
Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos58634