apua aloittelijalle

hibzter

Olen alkanut viime aikoina kiinnostua valokuvauksesta ja nyt haluaisin hankkia erillisen kameran puhelimen kameran korvaajaksi. En tajua kameroista paljoakaan joten jos joku voisi kertoa millaista kameraa suosittelisi aloittelijalle. Järjestelmä kamera olisi siis mielessä mutta merkeistä tai mistään muustakaan en ymmärrä joten vinkkejä siitä, mitä pitää ottaa huomioon saa antaa. Esimerkiksi mitä kaikkia yhteyksiä tarvitsee (bluetooth, wi-fi, ym...), mitä ISO arvon tulisi olla, megapikseleiden määrä jne. Hintaluokka on max 600€

3

159

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kdskfhjhsdjg

      Tuohon hintaan löytyy monia runkoja, mutta objektiivi tekee tenää. Tarjouksista kyllä löytää aina silloin tällöin muutaman satasen järjestelmiä kittilinssin kera.
      Mainitsemiasi yhteyksiä ei kuvauksessa tarvita, eikä niitä yleensä ole halvimmissa rungoissa.
      wi-fi yhteys kännykkään saattaa joskus olla kiva kameran etäohjaukseen (vaatii iphonen, tai Android-kännykän. Window ei toimi) ja gps näyttää kuvaottopaikan kartalla, mutta mitään välttämättömyyksiä ne ei ole ja ne lisää huomattavasti hintaa.

      Merkeistä kyseeseen tulee: Canon, Nikon, Olympus, Pentax, Panasonic ja Sony. Etsimetön on hankala aurinkoisella säällä ja sähköinen etsin syö akkua. Peilikameralla voi "kiikaroida" ja sommitella ilman virtaakin. Sähköä kuluu vain kuvanottoon.
      Pokkarikennoisia 6x8 mm ei kannata ostaa.

    • Megapikseleillä ja suurimmilla ISO arvolla ei ole hirveästi väliä. Toki 12800 riittää hieman pimeämmällä kuin 6400.Tosin suurimmilla arvoilla on aina liilaa kohinaa. Jos ostat Canonin tai Nikonin, katso, että objektiivissa on vakain. Rungoissa sitä ei noilla ole.

      Wifiä tarvitset esim. jos haluat kuvia kännykkään tien päällä. Muuten pitää aina toimia tietokoneen kautta. Bt ja Nfc ovat lähes turhia. Itse en käytä niitä vaikka kamerassa on.

      Mieti ostatko peilittömän vai perinteisen peilikaameran. Tuuman kennolla olevat laatukompaktit ovat myös yksi vaihtoehto. Ovat helpompia kantaa mukana. Ominaisuudet vastaa suunnilleen järkkäriä kittilinssillä, joten ellei aio ostaa muita objekteja voi kompakti olla parempi vaihtoehto.

    • Canonisti______minäkin

      Ensimmäinen kysymys on, mitä aiot kuvata? Se ratkaisee aika paljon. Lisäksi kannattaa miettiä, onko tarkoitus ottaa valokuvien lisäksi myös videota.

      Pokkari / järkkäri valinta on noin pienellä budjetilla melko selvä. Kun kennon on oltava APS-C tai ainakin MFT, niin järkkärit ovat halvempia. Vain Panan LX100 voisi pokkaripuolelta ehkä tulla kyseeseen, jos kuvaus painottuu videoihin. Muuten videoihin painottuneeseen kuvaukseen Pana tai Canon. Valokuvaukseen käy sitten käytännössä mikä tahansa Canon, Fuji, Nikon jne.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      272
      2663
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      72
      1432
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      41
      1431
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      23
      1189
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1154
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1153
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      45
      1151
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1141
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1089
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      10
      1070
    Aihe