Otsikkokin jo kertoo mistä kysymys, eli ajelen vielä toistaiseksi vm-1997 Nissan Primera P11 1.6sella, autolla jo 370.000km alla ja kuten tiedämme, kampe kulkee edelleen moitteettomasti ja kone on avaamaton (90-luvun yksi luotettavimmista autoista).
Nyt kuitenkin olisi ehkä tarve jo päivittää auto uudempaan sillä uuden duunipaikan myötä työmatka pitenee 30 kilometristä 100 kilometriin päivä x 5, tähän saakka Primera on hoitanut tehtävänsä hienosti ja on ollut jo 8 vuotta talouden ainoa auto jolla hoidettu kaikki ajot, mutta ikää autolla on jo 20 vuotta.
Olen seuraillut uusien nissanien keskusteluja ja arvosteluja ym. ja jotenkin sellainen tunne että kaikki 2000 luvulta ylöspäin olevat mallit ovat varsin vikaisia laitteita vrt. 80-90 luvun nissanit jotka vaan kulkee ja kulkee ilman sen suurempia murheita....
Looginen askel olisi siirtyä P12 primeraan, mutta kauhulla olen seuraillut kyseisen mallin ongelmia ja lisäksi auto on erittäin ruma!!
Eli kysymys kuuluu, onko Nissanilla enää mitään väkivahvaa ja luotettavaa mallia jota voisi harkita tuon ikiliikkuja P11 Primeran seuraajaksi vai pitääkö vaihtaa lempimerkki johonkin muuhun ja mihin, Honda, Mazda, Toyota, Hyundai...?
PS: Diesel auto ei tule kyseeseen koska
A) DCI moottorit on romuja (en halua mitään Renault tuotetta)
B) Diesel kuuluu kuorma-autoihin ei henkilöautoihin :)
Nissanin nykyien "laatu"?
18
1485
Vastaukset
- veteläksi
Mahottomat kilometri määrät on mukava ajella diesel mersulla, silloin ei rasitu polla!
- Allumies
Totta puhut, nykyautot on täynnä dingeli dongeleita ja vikaantuvaa elektroniikkaa. Nissanin laatu on myös laskenut kuin lehmän häntä, lisäksi kaikki muistuttavat toisiaan ovat kuin saippuakoteloita ja rumia klassisen auton ystäville. Itselläni on Nissan Almera 2004 N16 koppanen 1.8 manuaali 170 000km ajettu, ruostesuojattu uutena ja 2011 uudestaan. Jarrulevyt siihen on joutunut vaihtamaan joka kulmaan normi huoltojen päälle, pakoputken 2x ja alkuperäisen akun uuteen. Jos jostain löydät vastaavan iske kiinni vuosina 2004-2006 tehtiin viimeiset Almerat ja niissä laatu oli vielä kohdallaan. Ruoste on niiden pahin vihollinen, N15 mallissa (edeltävä malli) oli moottorin öljynkulutuksen ja jakoketkun kanssa ongelmia
- Avensis20143
Toyota avensis on aina varma valinta, ruostesuojaus kyllä kannattaa tarkistaa ja että huollot on tehty ajallaan. Itse olen vaihdattanut öljyt 15tkm välein. 3. Avensis menossa nyt 1.8 Automaatti (2014) ja hyvin toimii.
- tämänpäivänKuraa
Hihii!
- Kuulohiki
Tingeli ja tangeli. Kovasti kehitetään, mutta mikä oleellinen muuttuu?
Esim. äänentoisto aina huono. Kajarit lattian rajassa. http://www.is.fi/autot/art-2000005306135.html
Onkohan "kehittäjillä" kuuloaisti nilkassa?
Konttiperä ja kajarit takaikkunalla on aika hyvä.
Valitse kaikki kuvat, joissa on housuja....- popitSoimaan
Kyllä autojen ominaisuudet ja mm. tehot/päästöt ovat muuttuneet paljon positiiviseen suuntaan. Melu ei ole kaikkien ongelma ja se johtuu ettei valmistajien kannata panostaa rengasmeluun, koska muualla ei juurikaan ole näin karheita teitä.
- LaskutaitoPuuttuu
200 km joka työpäivä eli 50000 km vuodessa ja silti diesel ei kelpaa?? Mahtaa olla hyvät liksat tarjolla.
- kannattaaLaskea
Niinpä.
- Meksukolome
Ja lukutaito kanssa "työmatka pitenee 30 kilometristä 100 kilometriin päivä x 5".
No aiheeseen, ostin tuommoisen Nissan Primeran uutena ja yksi elämäni parhaista päivistä oli kun vaihdoin sen pois, alle neljä vuotta vanhana. Kun ei se uutenakaan ollut häävi, niin tuskin se käytettynä ainakaan paremmaksi muuttuu. Mutta jos ei paremmasta tiedä niin voihan se hyvältä tuntua.
- Autossa järkyttävä kulutus suorituskykyyn nähden.
- ABS -jarrut varmaan surkeimmat mitä koskaan tehty.
- lukot aina jäässä kovemmilla pakkasilla, ei paljon öljyämiset auttaneet.
-surkea lämmityslaite
-surkea pehmeä maalipinta, joka kiveniskemä alkaa kukkimaan.
-tuuliherkkä
-suuri kääntösäde
- multilinkit kolisee aina, ei kestä yhtä talvea.
hyvät ajovalot
jostain käsittämättömästä syystä arvo käytettynä hyvä, en vaan ymmärrä miksi.
Vaihdat mihin tahansa niin se on parempi.
terveisin
kokemusta on
PS.
En edes vaivaudu kertomaan mitä kaikkea takuuaikana korjattiin tai yritettiin korjata. - mitässäästit
Meksukolome kirjoitti:
Ja lukutaito kanssa "työmatka pitenee 30 kilometristä 100 kilometriin päivä x 5".
No aiheeseen, ostin tuommoisen Nissan Primeran uutena ja yksi elämäni parhaista päivistä oli kun vaihdoin sen pois, alle neljä vuotta vanhana. Kun ei se uutenakaan ollut häävi, niin tuskin se käytettynä ainakaan paremmaksi muuttuu. Mutta jos ei paremmasta tiedä niin voihan se hyvältä tuntua.
- Autossa järkyttävä kulutus suorituskykyyn nähden.
- ABS -jarrut varmaan surkeimmat mitä koskaan tehty.
- lukot aina jäässä kovemmilla pakkasilla, ei paljon öljyämiset auttaneet.
-surkea lämmityslaite
-surkea pehmeä maalipinta, joka kiveniskemä alkaa kukkimaan.
-tuuliherkkä
-suuri kääntösäde
- multilinkit kolisee aina, ei kestä yhtä talvea.
hyvät ajovalot
jostain käsittämättömästä syystä arvo käytettynä hyvä, en vaan ymmärrä miksi.
Vaihdat mihin tahansa niin se on parempi.
terveisin
kokemusta on
PS.
En edes vaivaudu kertomaan mitä kaikkea takuuaikana korjattiin tai yritettiin korjata.Olisit ostanut 2-litraisen niin suorituskyky keskimääräistä parempi, eikä kulutuskaan suhteessa iso, raskaalla kaasujalalla tosin matkalla 7-8l, keskilulutus pääasiassa kaupunkiajossa varmaan jotain 9l. Uudet tietysti kulkee vähemmällä, mutta monet laiskoja, 1,6 Honda aikoinaan vei aina n. 6l, ajoi miten tahansa.
Ollut kohta 15 vuotta, kertaakaan ei lukot jäässä, ABS pelannut normaalisti, yksi tunnistin pitänyt vaihtaa. Lämmityslaite muuten hyvä, mutta jostain tulee yhteen venttiilin aina kylmää. Maalipinta kestänyt uskomattoman hyvin, vasen lokasuoja ruostuu monissa, se vaihdettu kun en viitsinyt korjata. Tuuliherkkä, enpä ole huomannut. Kääntösäde voisi olla pienempi, tavallinen silti. Ei kolise kunnossa, jos joku nivel väljä niin kuluttaa muitakin.
Molemmat vetoakselit katkenneet, muuten tosi vähän mitään vikoja, romikselta pari vaihto-osaa haettu. Halvaksi on tullut ja parempi ajettava kuin useimmat saman ikäiset, kehuttiin aikoinaan TM:ssäkin. - NewOldCar
Meksukolome kirjoitti:
Ja lukutaito kanssa "työmatka pitenee 30 kilometristä 100 kilometriin päivä x 5".
No aiheeseen, ostin tuommoisen Nissan Primeran uutena ja yksi elämäni parhaista päivistä oli kun vaihdoin sen pois, alle neljä vuotta vanhana. Kun ei se uutenakaan ollut häävi, niin tuskin se käytettynä ainakaan paremmaksi muuttuu. Mutta jos ei paremmasta tiedä niin voihan se hyvältä tuntua.
- Autossa järkyttävä kulutus suorituskykyyn nähden.
- ABS -jarrut varmaan surkeimmat mitä koskaan tehty.
- lukot aina jäässä kovemmilla pakkasilla, ei paljon öljyämiset auttaneet.
-surkea lämmityslaite
-surkea pehmeä maalipinta, joka kiveniskemä alkaa kukkimaan.
-tuuliherkkä
-suuri kääntösäde
- multilinkit kolisee aina, ei kestä yhtä talvea.
hyvät ajovalot
jostain käsittämättömästä syystä arvo käytettynä hyvä, en vaan ymmärrä miksi.
Vaihdat mihin tahansa niin se on parempi.
terveisin
kokemusta on
PS.
En edes vaivaudu kertomaan mitä kaikkea takuuaikana korjattiin tai yritettiin korjata.Olen hiukan yllättynyt kommentistasi, minä olen ollut erittäin tyytyväinen autoon, aivan perus huolloilla on Primera mennyt kaikki nämä vuodet, toki jarrupalaa/pakoputkea ym on vaihdettu mutta nuo on normaalia kulutustavaraa kaikissa autoissa.
Itsellä 1.6 on mennyt aika tarkkaan 6.5L/100km keskikulutuksella, kesällä olen joskus päässyt lähes 6L keskikulutuksiin vaikka autossa kokoonsa ja painoonsa nähden pieni kone, salaisuus pieneen kulutukseen on siinä että pidän aina kierrokset max 3000 rpm, en kierrättele ja 4 vaihteella myös kaupunkinopeuksissa, tosin 5 vaihde silmään vasta 80km/h jolloin kierrokset tasan 2000rpm (vaihdelaatikko edelleen alkuperäinen ja toimii hyvin).
ABS:ssä en ole huomannut mitään erikoista, hyvin pysähtyy kun on tarvis ja lisäksi auto on mukavan hiljainen.
Miinuksina on todellakin onneton kääntösäde, kuorma-autokin kääntyy pienemmässä tilassa! Sekä lisäksi kuskin penkki on 174 senttiselle mielestäni liian alhaalla/matala, ei aluksi meinannut kunnolla hahmottaa auton mittoja kun ei keulaa näe ohjaamosta ollenkaan, sittemmin tottunut asiaan.
Muuten on kyllä ollut loistava auto kaikki nämä vuodet enkä millään keksi laitteelle seuraajaa, mutta 400tkm rajan lähestyessä alkaa jo hiukan arveluttamaan kauanko enää ongelmatonta autoilua, mitään isoja remontteja tuohon ei arvonsa vuoksi kannata tulevaisuudessa tehdä.
Joku mainitsi avensiksen, varmaan ihan kestävä auto mutta hinnat suhteessa kuntoon/kilometreihin aivan hävyttömät, lisäksi ajettavuus ei vissiin kään yllä Primeran tasolle.
Olen niitä ihmisiä jotka hyvästä varallisuudesta huolimatta ei viitsi sijoittaa autoon isoja rahoja, se on kun polttaisi 500€ seteleitä avotulella, ostan yleensä n. 100tkm ajettuja autoja 2-3000€ ja ajan niillä toiset 100-200 tkm riippuen auton laadusta ja luotettavuudesta, siinä mielessä Nissan on ollut oiva "pirkkatuote!" käytettyjen hinnat muita japseja halvemmat ja ajettavuus ja luotettavuus hyvä, asia jonka menivät ryssimään Renault avioliiton myötä.
- Vaihda.Toyotaan
Aloittaja on oikeassa, Rellun tultua osaomistajaksi alkoi Nissanin alamäki.
Ennen ei Nissan ruostunut, mutta nyt ruostuu, kai pelti on samaa sekundaa kuin Renussakin.
Ei enää kunnon sedaneita,kun Primera ja Almera lopetettiin, mutta kummallisia malleja sen sijaan.
Nissan oli ennen erinomainen auto ajaa mallista riippumatta, nyt taas melkoisen heikko, kiitos Renaultin.
Huonoin juttu on kyllä moottorit, dci-koneet ovat kelvottomia niinkuin aloittaja totesi, kaukana on ne ajat, jolloin Nissan teki lähes markkinoiden parhaat dieselit. Ja toinen murhe on turbot, siis ne bensakoneet,jotka nekin taitaa paljolti olla Renun suunnittelemia. Turbovikoja, hihnan katkeamista...
SuOsIttelen siirtymistä käytettyyn Toyotaan, näissä on hienot vaparit, hyvä ajettavuus, hyvät pellit ja legendaarinen kestävyys. 300 000 km on vaikka Avensikselle vasta kunnon sisäänajo.- itämaan_rostepesäkkeet
Alkoi alamäki... kuis sitten jo P10 Primera oli aika etevä ruostumaan pohjastaan?
Renaultin dieselit huonoja, mutta entä datsunin omat koneet? Tuossa Primerassa oli 1,6 l pata, joka oli ihan tolkuttoman laiska. Sama fiilis syntyi myös 2000 luvun alussa 1,5 litraisesta, Almeran koppaan asennettuna. 1,8 sentään tuota jaksoi liikuttaa, mutta tämä moottorihan on pommi - siitä menee reilut 100 tkm ajettuna sylinterit soikeiksi ja alkaa öljy maistua. Virallinen meriselitys on "liian kireälle vedetyt vaihdelaatikon kiinnituspultit", mutta todellisuudessa lohkossa (joka on tehty jostain pienemmästä koneesta, sylinterinhalkaisijaa kasvattamalla) on vaan liian ohkaiset sienät, ei kestä.
Noh, tojotero sitten tarjoaa tollolootaa vaihtoehdoksi. Ei kiitos, hlökohtaista kokemusta on tollolootasta. Joka toinen vuosi "pelkkää huolenpitoa" eli pala uutta peltiä pohjaan, välivuosina sitten 2x vuodessa pajalle jostain muusta syystä (pyyhkijät, pyöränlaakerit, jäähdytin, ohjausakselin nivel, jarrut...). Ajo-ominaisuudet talvella mallia "varsi edellä heitetty vasara", vaikka etuveto olikin.
Sitä paitsi nykyiset pokemon -tojot ovat rumia kuin petolinnun perseet! - Almera1999
Ei ne Nisukat ruostuneet ennen Renaultin kotkotuksia, oli lujia autoja. Kun pesi alustan ja vahasi pellit, niin eipä huolta. Nyt noissa 10-12 vuotta vanhoissa ruoste jyllää täysillä.
- Huonoahuonompi
Huono on, tosi huono.
- hys_hys_vaan
Almera1999 kirjoitti:
Ei ne Nisukat ruostuneet ennen Renaultin kotkotuksia, oli lujia autoja. Kun pesi alustan ja vahasi pellit, niin eipä huolta. Nyt noissa 10-12 vuotta vanhoissa ruoste jyllää täysillä.
Hahhah, kerro vielä ne tojoterojen tarinat järvivedellä pesusta ja takaluukun tuuletuksesta.
Hyvin päästi P10 primerassa ruostuminen alkuun 10 vuodessa. Että se siitä paremmasta laadusta.
Kestävyyden salaisuus taitaa olla siinä, että datsun on pappa-auto ja papat ajavat max 10 tkm vuodessa, joten ei nämä ruostumiset tai soikeiksi menevät sylinterit ehdi tulla kovin pian esiin ja siten kun tulee, papat nielee tappionsa ... eikä asia tule julkisuuteenkaan, kun eivät nettiä osaa käyttää. - papanpapanpappa
hys_hys_vaan kirjoitti:
Hahhah, kerro vielä ne tojoterojen tarinat järvivedellä pesusta ja takaluukun tuuletuksesta.
Hyvin päästi P10 primerassa ruostuminen alkuun 10 vuodessa. Että se siitä paremmasta laadusta.
Kestävyyden salaisuus taitaa olla siinä, että datsun on pappa-auto ja papat ajavat max 10 tkm vuodessa, joten ei nämä ruostumiset tai soikeiksi menevät sylinterit ehdi tulla kovin pian esiin ja siten kun tulee, papat nielee tappionsa ... eikä asia tule julkisuuteenkaan, kun eivät nettiä osaa käyttää.Taisi muuttua että vasta P11 on sinkitty kori, P10 näkynyt melkoisen ruosteisia. Enemmän näyttää vanhukset suosivan tojotaa, Nissaneilla taas useinkin ajettu jopa 400 000km ja mikäs ajaessa kun moottorit kestää, etenkin vanhemmissa.
- Suomiukk0
Itse olen ajanut P12:lla nyt yli kuusi vuotta ja hyvin on mennyt. Pelkät määräaiskaihuollot lähes ainut mitä tarvinnut tehdä. Tilava auto ja matka-ajossakin erinomainen. Ei mikään pikkukippo. Olen tietoinen kyseisen mallin vioista ja tullut siihen tulokseen että nykyautoissa on kaikissa yhtä lailla vikoja tai on olematta. Laatu ei ole yhtä tasaista kuin 90-luvulla. Täytyy sanoa että olen kyseiseen merkkiin tyytyväinen hieman hassusta ulkonäöstä huolimatta. 1,8 koneissa on ollut öljynkulutusongelmia mutta 1,6 ja 2,0 toimivat aika hyvin. 1,6 on tosiaan laiska kuin mikä mutta tasaisessa arkiajelussa riittää sekin.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sä et pääse yli, mä en pääse yli
Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V1281488- 371401
- 671215
Hei sinä nainen
Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa541149- 69994
Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?
Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi254954Kelan perkeleellinen käytäntö
Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei193934- 73911
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää15823Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta
Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps106818