Ypäjän historia kiinnostaa. Sukujuureni ovat osin täältä, ja myös tutkittu jopa 1600-luvulle. Voisitteko kertoa kirjoja, joita kannattaa lukaista.
Ja netistä katsoin, että Ypäjä on aikoinaan ollut suurelta osin jopa veden vallassa! - Onko Ypäjän alueelta löytynyt muinaisia historiallisia löytöjä?
Onko porukat seuloneet metallinetsimillään esim. peltojen kätköistä tai metsien kiviröykkiöistä pennosia tai kengänsolkia, ynnä muita ikivanhoja käyttö- tai koruesineitä?
Historian havinat
3
332
Vastaukset
- kyllälöytyy
Taina Huuhtasen kirjoittama Ypäjän historia tulee ensiksi mieleen, ja onhan tuota tietoutta vaikka miten paljon muutakin kerätty.
- entisaikaa
Kiitos kirjavinkistä!
Olen tutustunut vuosia sitten Ypäjän museoalueeseen, siitä hatarat muistikuvat. Ehkä olisi syytä käydä uudelleen.
Ja joskus käynyt Ypäjän Seurojentalolla tapahtumassa, jossa oli
vanhoja valokuvia. - Silloin näin myös Mammastani lasivitriinissä kuvallisen lehtileikkeen (muistaakseni Forssan lehti).
Mammaani on myös radioon haastatellut toimittaja Niilo Ihamäki, jossa Mamma kertoi omasta lapsuudestaan Ypäjällä, (hän oli syntynyt 1800-luvun lopulla).
Varmasti on muitakin paikallisia ihmisiä haastateltu, ja eri lehtiin kirjattu muistojaan. Onkohan niitä kerätty jonnekin yhteen, vai onko kaikilla vain omissa piironginlaatikoissaan säilöttyinä jälkikasvuilleen?
Kiinnostaisi minua tietää myös, mitkä ovat ne ikiaikaisimmat esinelöydöt Ypäjältä. Viikinkimiekkoja, saviastioita, solkia, puukkoja, saranoita, roomalaisia vai kreikkalaisia rahoja.
Mitä kaikkea niitä on?- tällästä
Vanhimmat esineet ovat kivikautisia, eli yli saattavat olla lähes 10 000 vuotta vanhoja. Pronssikauden ja rautakauden löytöjä Ypäjällä ei taida olla. Pronssikauden ja rautakauden kiinteitä muinaisjäännöksiä ei Ypäjällä tiedetä olevan. Metallinetsimelle on löytynyt ainakin 1600-luvun esineistöä.
Tässä pikkuisen juttua myös Ypäjästä:
http://www.tammela.fi/UserFiles/tammela/File/asuminen_ja_rakentaminen/Kaavoitus/Arkeologinen_kulttuuriperinto/Asiakirjat/Muinaisjaannokset.pdf
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400005328497Aamuseuraa/rehevää naista
uhkean rehevät m-xxxl naiset/rouvat/pari 18-80v kutsu luokses 31.1 aamusta päiväpanoille 32v hetero mies.oon innokas nuo4365224h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?72183Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy1571143Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja17786Olen niin haaveillut
Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo57722Sun ulkonäkö on
Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.32703Oletko koskaan
Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?68696- 42676
En voi ottaa
Jos ikinä aiot ottaa yhteyttä, niin tee se nyt. On aika, kun todella todella tarvitsisin sinua. Naiselle.36637