Osaisikohan joku sanoa, voiko määräaikaisen työsuhteen irtisanoa työntekijän puolelta ennen työsuhteen loppumista?
Määräaikaisen työsuhteen irtisanominen
4
579
Vastaukset
- juristi
Eipä voi irtisanoa ennen määräajan päättymistä. Voit toki yrittää sopia asiasta työnantajan kanssa.
- aivan normaalisti
irtisanoa työsuhteesi.
Irtisanomisaika käytännössä 2 viikkoa.
Työnantajasi ei voi irtisanoa työsuhdetta, sillä
hän on jo tavallaan irtisanonut sinut niin, että työsuhteesi päättyy, kun määräaikainen
työsuhteesi päättyy.- tapio
Ensimmäinen vastaaja on aivan oikeassa. Määräaikainen sopimus on SOPIMUS määräaikaisesta työstä, sitä ei voi kumpikaan osapuoli purkaa yksipuolisesti ilman toisen suostumusta.
- Ja piste
tapio kirjoitti:
Ensimmäinen vastaaja on aivan oikeassa. Määräaikainen sopimus on SOPIMUS määräaikaisesta työstä, sitä ei voi kumpikaan osapuoli purkaa yksipuolisesti ilman toisen suostumusta.
Määräaikainen työsopimus sitoo sekä työnantajaa että työntekijää, molemmat sitoutuvat siihen sovituksi määräajaksi.
Voit yrittää neuvotella työnantajan kanssa työsopimuksen purkamisesta ja useimmiten työnantajat tähän suostuvatkin, ellei heille koidu merkittävää haittaa, esim. etteivät saa sopivaa työvoimaa ja liiketoiminta kärsii, esimerkiksi siinä tapauksessa, että työntekijä on jonkun erityisalan ammattilainen. Mutta esim. toimistotyöntekijöiden kohdalla työvoimaa on koko ajan tarjolla eikä ole perusteltua väittää, että liiketoiminta kärsisi, jos sihteeri haluaa lähteä pois ennen sopimuksen päättymistä.
Asia vaan pomon kanssa puheeksi, ainakaan minä en työnantajana pitäisi ketään vastentahtoisesti muuta kuin siinä tapauksessa, etten saisi tilalle vastaavaa ammattilaista ja liiketoimintani vaarantuisi.
Itse olen työntekijänä aikoinaan joutunut tilanteeseen, jossa en päässyt irti määräaikaisesta työsopimuksesta, koska työnantajani ei olisi löytänyt kohtuullisessa ajassa tilalleni uutta työntekijää. Kyllä nyppi, kun meni huomattavasti parempi työpaikka sivu suun. Mutta semmoista on elämä :)
Eikö vain tullutkin mieleesi, että minun olisi kannattanut alkaa laiskottelemaan tai tekemään työt päin p:tä? Jos olisin niin toiminut, niin sen homman jälkeen tuskin olisin saanut mitään hommia ikinä. Näin se vaan menee, kun on työntekijäpuolella, sanokoon kuka mitä hyvänsä, kaikki on nieltävä hymyssäsuin, ettei joudu järjestelmän ulkopuolelle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod202383Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2381746Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy3101305- 65969
Kulujen jako parisuhteessa
Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai53935- 39844
Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?
Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.53835J miehelle viesti menneisyydestä
On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e35747Valitse, kenen kanssa seurustelet
Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan273683Paikat tapeltu
Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh35681