Kyseessä siis 60-luvun kerrostaloasunto. Taloyhtiö pihi, joten minkäänlaista laajempaa ilmanvaihtoremonttia taloyhtiön toimesta tuskin tullaan tekemään. Mutta voikohan asukas teetättää jotain pieniä ilmanvaihtoa tehostavia toimia/remontteja itse?
Asunnossa on painovoimainen ilmanvaihto. Tuloilman saatavuutta ei ole varmistettu. Tai no onhan tuossa toki tuuletusikkunat, mutta kun ei noita ikkunoitakaan koko ajan viitsisi auki pitää. Olisikohan ikkunoihin mahdollista asentaa tuloilmaventtiilit? Pitäisikö siihen olla taloyhtiön lupa? Onko venttiilejä ylipäätään mahdollista asentaa vanhoihin 60-luvun puuikkunoihin?
Poistoilmaventtiilit eivät vedä juuri ollenkaan, mikä ymmärrettävää kun vain painovoimainen ilmanvaihto eikä tuloilmastakaan ole huolehdittu. Olen kuullut jonkinlaisista poistohormin eteen asennettavista koneista, jotka tehostavat ilmanvaihtoa kylpyhuoneessa. Mutta saakohan tällaista asentaa kerrostaloasuntoon? Sellainen käsitys minulla on että ei yleensä saisi, mutta kuitenkin melko monessa kerrostaloasunnossa olen semmoisen huomannut. Yhteinen hormi muiden asuntojen kanssa kai syynä, että ei saisi asentaa?
Kylpyhuoneen ilmanvaihdon kannalta olen myös miettinyt säleikön asentamista kylpyhuoneen oveen, jotta korvausilmaa pääsisi kylpyhuoneeseen. Sen kai saa tehdä ihan omin päin, ilman taloyhtiön lupia, vai voiko?
Olen sellaisen käsityksen saanut että liesituuletinta ei saisi yleensä asentaa kerrostalon keittiön hormiin (syynä kai taas yhteinen hormi?). Mitenhän on huoneilmaan palauttavien liesituulettimien laita? Ovatkohan miten tehokkaita? Eiväthän ne kai kosteutta varsinaisesti poista mutta kai niistä edes jotain apua olisi sisäilman laadun kannalta…
Olisikohan vielä jotain muuta, mitä voisi tehdä ilmanvaihdon parantamiseksi?
60-luvun kerrostalo, huono ilmanvaihto: Mitä teen?
remppasuunnittelija
4
500
Vastaukset
- Fdfhjkk
Lupa pitää olla nykyään kaikkeen.
http://keskustelu.suomi24.fi/t/11934584/mobair-2030- SivullinenTässä
Kiitos vinkistä
- ilmaatulee
Jos on tuuletusluukku niin siihen säleikköön suodatinkangas. Suljettava venttiili ylös, mobair 2035 parempi jos mahtuu. Jos oma asunto ei tarvitse lupaa, muuten vuokranantajan lupa.
- aaroiivari
Mulla tuuletusluukussa mobair 2035. Leveys muistaakseni 22 cm, läpivientireikä 10cm. Oman suodattimen jätin pois, suodatinkankaan lisäsin säleikön eteen. Vuokranantajan lupa, jos muutan pois, otan mobairin mukaan, läpiviennin peitän lautasventtiilillä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla402877- 382507
- 961811
Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?881383Olen aina vain
Ihmeissäni siitä että oletko niin tosissani minusta? Mitä muut ajattelisi meistä?511330Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau51245Kansanedustaja Teemu Keskisarja ei osallistu Linnan juhliin vaan natsikulkueeseen
Kerääkö poliisi taas natsiliput pois osallistujilta?2911181- 561068
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta10910- 34823