Huono kokemus

Palasin eilen Berliinistä neljän päivän lomalta. Olin ensimmäistä ja varmaan viimeistä kertaa Saksassa. Tuli nimittäin monta pettymystä tuolta reissulta.

Monet saksalaiset Berliinissä eivät olleet avuliaita ja ystävällisiä, jos mentiin kysymään neuvoja ja opastusta johonkin. Vaikka puhuin parhaani mukaan saksaakin, ei silti tullut kunnolla apua. Monet ihmiset tuolla eivät puhu oikein englantia. Yksi bussikuski oli todella töykeä. Jäykkää meininkiä!

Yhteydenpito Suomeen ei toiminut hyvin. Parina päivänä tekstiviestit eivät lähteneet perille Suomeen. Soitettaessa Suomeen linjoissa pätki. Netin käyttö oli hotellissa kallista omalla puhelimella ja ostoskeskuksissa netti ei toiminut wifi-alueillakaan. Surkeaa toimintaa!

Ruokatarjonta oli yksipuolista siellä. Lähinnä tuli syötyä etnisiä ruokia, kebabia ja thairuokaa. Ei ollut pahemmin valinnanvaraa. Saksalaisilla ei ole kunnon ruokakulttuuria.

Sää oli kehno koko loman. Sadetta tuli joka päivä enemmän tai vähemmän. Aurinkoa ei juurikaan näkynyt. Tämä toki ei ole maan ja sen kansalaisten vika, vaan oli silkkaa huonoa tuuria.

Kuitenkin nämä pettymykset aiheuttivat sen, että ei tee mieli mennä enää Berliiniin tai Saksaan ylipäänsä. Tämä lomamatka oli yksi huonoimpia, joissa olen ollut. Turistina ei jäänyt hyvää fiilistä maasta ja paikasta. En suosittele!

17

960

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Reppo_Säty

      Samoja pettymyksiä tulee silloin tällöin kotimaassa, mutta niitä ei rekisteröidä sen kummemmin. Kun ne sattuvat ulkomailla niin lomakohde on sitten paskamaa.

      • bcv

        Ei puhuta nyt ihan samasta asiasta. Et täysin ymmärtänyt, mitä tarkoitan. Kyllähän nämä pettymykset harmittavat suuresti, kun lähtee matkalle ulkomaille. Tämäkin matka varattiin huhtikuussa ja siitä tietysti maksetaan ja käytät rahaa ulkomailla. Minä en muutenkaan matkusta niin usein nykyään. Kuitenkin takana on paljon kokemusta matkailusta. Sitten kun menen ekaa kertaa kyseiseen maahan ja tulee tällaisia ikäviä juttuja, kyllä se kuule ottaa päähän. Suomessa asuneena tiedän kyllä tämän maan hyvät ja huonot puolet. Nyt puhuinkin huonosta matkakokemuksesta!


      • Kysynvain

        Ruokakohta ihmetyttää. Ei ole olemassa saksalaista ruokakulttuuria, mutta on olemassa preussilainen, baijerilainen, jne. Missä ihmeessä olet etsinyt ruokapaikkoja?


    • Soitellensotaanko

      Taas yksi joka ei ole tehnyt kotiläksyjänsä...
      Ei tarvitse yleensä kysellä keltään mitään, kun selvittää asiat netistä etukäteen ja hieman plan Btä.
      Hotelliksikin voi valita sellaisen missä netti kuuluu hintaan.
      Ruokapaikkoja on joka lähtöön ja niitäkin voi netistä tutkiskella etukäteen, tosin itse pidän Baijerin suunnan tarjonnasta enemmän.

      Ja sää on sitten se mikä sattuu, kuten täällä kotomaassa. Meillä oli Berliinin reissulla liian kuuma...
      eikä sen puoleen ole yleensä mitään yhteydenpitotarvetta kotiinpäin tai mihinkään muuallekkaan muutaman päivän reissussa. Sitä kun on tottunut reissaamaan ilman mitään puhelimia jo 15 v ikäisenä saman ikäisten kaverien kanssa.

    • Berliinissä

      Valitettavasti et sitten tainnut juurikaan syödä saksalaista ruokaa, vaan tyydyit pikaruokaan. Siten et tiedo ruokakulttuurista juuri yhtään mitään.

    • Fanittaja

      Berliini on mahtava paikka. Olen käynyt v. 1988 asti. Kaikki ovat olleet ystävällisiä ja auttavaisia. Ruoka on ollut todella mahtavaa ja annokset isoja.
      Herää kysymys, miten itse olet käyttäytynyt siellä. En ole saanut osakseni epäystävällisyyttä. Lähdemme kesällä taas pohjois-Saksan kiertueelle mm. Berliiniin.

      • KofferinBerlin

        No kaikenlaista on tullut koettua ja nähtyä, kun minäkin olen vuodesta 1989 asti käynyt Berliinissä 4-5 x/vuosi. Ei todella ole omasta käytöksestä kiinni se minkälaista palvelua saat. Berliinin muurin "väärällä" puolella oli neukku-systeemit pitkään voimassa, eikä asiakaspalvelussa sieltä tulleet välttämättä sisäistä mitä hyvä palvelu tarkoittaa. Olo oli kuin Hesassa....joskus
        Enimmäkseen on koettu asiallista ja kohteliasta käytöstä /palvelua ja pyytäessä saatu opastusta ja hyviä neuvoja.
        Berliini on netin kehitysmaa toteavat monet siellä asuvat suomalaiset. Ilmainen netti löytyy jo lähes joka hotellista. Toimivuudessa on tietysti paljon toivomisen varaa.
        Julkinen liikenne toimii suht. hyvin.


      • RakastanSaksaa

        Berliinissä hyvä ruoka tarkoittaa muutamia maailman parhaita kebapmestoja. Berliinissä aistii sen, mihin vihervasemmistolainen hallinto johtaa. Saksalaisuudesta ei ole tietoakaan.


    • Berlinfan

      Minä pidän Berliinissä käymisestä. Olen vieraillut siellä 10 vuoden ajan 2 kertaa vuodessa ja taas mennään.

      Ruoka on hyvää pizzerioissa ja turkkilaistyyppisissä pikkuravintoloissa. Ja edullista - erityisesti tämä on mukavaa. Tykkään myös joistain saksalaisista ruoista.

      Kokemukseni ovat enimmäkseen "lännen puolelta", mutta idässäkin on tullut oltua - ei siinäkään mitään ongelmaa ollut.

      Sitten on minulle positiivista ollut se, että Berliinistä voin ostaa pienikokoisia käyttötavaroita, joita Suomesta ei löydy. Tarkoitan sellaisia tavaroita, joita todella tarvitsen esim. muutama vuosi sitten mp 3 - soittimien myynti hiipui Suomesta, mutta Berliinistä niitä vielä sai ostaa -lenkkikaveriksi minulle.

    • Näin pari vuotta Berliinin reissun jälkeen ja teidän kommentteja luettuani, voin vain todeta, että tuo aloitukseni oli tosiaan minun kokemukseni ja fiilikseni ekasta Berliinin matkasta. Toki kokeneemmilla kävijöillä on enemmän tuntumaa kaupungista ja maasta ja siten omat mielipiteensä. Ehkä voisin mennä vielä Saksaan, mutta mieluummin muualle maahan. On minulla ollut nuorempana saksalainen kaveri Suomessa, joka oli mukava, ja tykkään myös saksalaisista eurodanceyhtyeistä. =)

    • Anonyymi

      Olin Berliinissä ja sain pelätä kamikaze pyöräilijöitä.
      Painetaan päin punaisia.
      Kaksi läheltä piti tilannetta näin Greifswalder alueella.
      Jalankulkijat vaarassa.
      Moni pyöräilee Berliinissä,mutta liikennesäännöt ei kaikille selviä.
      Jalankulkija ei turvassa jalkakäytävälläkään.Lujaa painetaan takaa ohi.
      Näin monta koditonta nukkumassa penkeillä ja tunneleissa.Osa Tummia.
      Tiheisiin Puistoihin ja metsiköihin ei kannata mennä.Vaatekasoja näin.

      • Anonyymi

        Sama kokemus pyöräilijöistä, suojatietä vihreällä ylittäessä tulevat ajorataa pitkin päälle päin punaisia... Sama tauti kuin on alkanut täällä ettei heitä koske mitkään säännöt.


    • Anonyymi

      Minä vietin Saksassa viime vuonna 4 kk,kävin myös Berliinissä ja monessa muussa paikkaa. Yhdessäkään paikassa en saanut hyvää ruokaa, vaan kaikki oli pahaa. Ihmiset ovat todella töykeitä välillä, vähän niinkuin suomalaisetkin. Saksalaiset ovat itseriittoisia,ei niiden tarvi muita miellyttää. Mutta on Saksassa paljon hyvääkin, hienoja paikkoja ja mukaviakin ihmisiä, aion mennä uudestaan kohta taas

    • Anonyymi

      Hei, käyn 2 kertaa vuodessa Saksassa. Olin juuri Merceburgissa, Berliinissä ja muutamissa muissa kaupungeissa. En voi muuta kuin ihmetellä täällä olevia kirjoituksia. 20 vuoden kokemuksella en ole saanut huonoa ruokaa taikka epäystävällistä palvelua.
      Hesassa saa todella huonoa palvelua ( jos ollenkaan).
      Saksassa he tietävät että heitä arvostellaan historian vuoksi.

    • Anonyymi

      Saksassa on yleensä aina pilvinen sää ja joskus voi olla myös sadetta jonka jälkeen pilvistä ja sitten aurinkoa, sää vaihtelee ja melkein aina on pilvistä. Tosin talvet yleensä lämpimämpiä kuin Suomessa mutta pakkasjaksojakin voi olla. Kadut on erittäin rähjäisiä etenkin kaikkien asemien seudut, ne tulisi desinfioida ja pestä mutta niin ei tehdä ainakaan riittävästi. Pahimpia ehkä Frankfurt, Hampuri ja Munchenin asemat. Nyt on alkanut olla myös paljon kerjäläisiä jotka hakkeroivat pankkikortin laitteella joka lähettää signaalin elektronisesti, jos ei ole kortinsuojaa.

    • Anonyymi

      Bremenissä asuntohotellissa laitettiin nukutuskaasua jolloin kaksi työntekijää (respan setä ja siivooja) kävivät varastamassa pankkikortit huoneesta. Varmasti yleinen temppu, tuon jälkeen hotelli vaihtoi nimeään ja kahta työntekijää ei enää näkynyt. Tapahtui kesällä. Saksassa rauhalliset alueet on Baijerissa etelä-Saksassa, Pohjois-Saksa on muuttunut liian levottomaksi. Ja hotelleissa turistien lisäksi paljon muuta outoa sakkia joista osalla ei puhtaat jauhot pussissa.

      • Anonyymi

        Kävin Berliinissä ja ihmettelin,kun jossain paikoin oltiin asiakaspalvelussa varauksellisen oloisia. Vaikuttaako vielä sodan tapahtumat? Ei pitäisi enää. Monet keski-ikäiset naiset näyttivät murehtivan. Näin ei pitäisi olla. Pari musliminaista katsoi vihaisesti minua ilman syytä. Olen 65 v. naiseläkeläinen,pukeudun normaalisti.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5480
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3507
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1632
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      203
      1579
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1076
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1048
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      907
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      799
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      798
    Aihe