Pikku-Yanmarin vaihdeöljy?

oikeastioikeaa

Palstoilla erilaista tietoa mikä on Yanmar 1GM10:lle sopiva vaihteisto-öljy, ja valmistajakin joskus jakanut erehdyksessä virheellistä tietoa? Mikä öljy sinne kuuluu laittaa, ja onko se sama öljy kuin moottoriinkin?

7

328

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MitaanTietamaton

Yanmar KM-vaihteistoon SAE30 ja KBW:lle ATF220. 1GM10:ssa on KM.

Moottoriin SAE 15W/40. Itse laitoin Yanmariin mineraalipohjaisen enkä synteettisen öljyn.

• Pilssirotta

Näin neuvoo vm 2000 1GM10 manuaali ja näin olen tehnyt. SAE30 öljy löytyy biltemasta nimellä ruohonleikkuriöljy.

• Kerron oman kokemukseni. Eka veneessäni (vuonna -86) oli Yanmar 2GM20. Siinähän on Kanzakin mekaaninen kytkin kartiolla. Oletan sen olevan myös 1GM:ssäkin. Levykytkimet ovat sitten noissa vähän isommissa. No niin, kaikki muuten hyvin, tuppasi vain kylmänä etuotilla "jäkeltämään". Korjaantui kyllä lämmettyä. Ohjekirja käski käyttämään samaa öljyä kuin koneessa. Siihen aikaan konetta edusti Hanke Palsbo Oy. Soittelin sinne tekniseen neuvontaan ja sain huoltopäällikön langan päähän. Hän kertoi myöhemmin havaitun että automaattilaatikkoöljyllä pelaisi paremmin. Minkä tyyppistä, sitä en enää näin 30v:n jälkeen jaksa muistaa, sen vain että jotakin tyyppiä ei saanut käyttää. Edelleen kertoi huoltobulletiinin lähteneen mutta onhan selvää ettei se tavoita kaikkia. Vaihtelin öljyt muutaman kerran ja jäkellys hävisi. Vetäköön itsekukin omat johtopäätöksensä, totean vain kuten Rautavaaran tapsa laulussa Korttipakka että tämä tarina on tosi.

• toinen_kysymys

Entä onko tarpeen polttoainesuodatinta vaihtaessa vaihtaa se o-rengastiiviste siinä sen suodatinkupin kannessa, ja jos se olisi tarpeellista, niin missäköhän niitä sitten myydään pääkaupunkiseudulla? Moottori on tuollainen Yanmar 1GM10.

• Pilssirotta

Muistaakseni suodattimen mukana tulee uusi o-rengas. Varmasti voi vanhaakin käyttää jos on ehjä.

• toinen_kysymys

Ei taida tulla mukana rengasta. Mulla ollut veneessä 2 varasuodatinta jo pitkään, mutta ei yhtään rengasta.

• Pilssirotta

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin Enter-napilla tehdään miljardi euroa - Helsingissä

"Ei se nyt niin kovin ihmeelliseltä näytä. Tavallinen nappi, musta muovinpala, joka kököttää parikymppiä maksavan mustan
      Maailman menoa
      20
      18404
    2. Minulla ei ole ketään muita

Enkä halua ketään muita kuin sinut.
      Ikävä
      56
      5302
    3. 4,5 promillee

Aika rajut lukemat joku eilen puhaltanut.
      Suomussalmi
      24
      4927
    4. Perussuomalaiset kirjoittaa vain positiivisista uutisista

Ei tarvitse palstaa paljon seurata, kun sen huomaa. Joka ainoa positiivinen uutinen Suomen taloudesta tai ylipäätään, ni
      Maailman menoa
      28
      4834
    5. Jätä minut rauhaan

En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv
      Ikävä
      36
      4660
    6. Ben Z: "SDP ei ole ollut 50 vuoteen näin huolissaan velasta"

"– Olen ollut eduskunnassa noin 50 vuotta, eikä SDP ole koskaan ollut niin huolissaan velasta kuin nyt. Se on tietysti h
      Maailman menoa
      76
      4555
    7. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      62
      4133
    8. Voiku saisi sen sun

Rakkauden kokea. Tykkään susta niin paljon edelleen.
      Ikävä
      42
      3775
    9. Mitä luulet, miten Martina Aitolehti pärjää Erikoisjoukoissa?

Kohujulkkis, yrittäjä ja hyvinvointivalmentaja Martina Aitolehti on mukana Erikoisjoukot-realityssä. Erikoisjoukot on
      Suomalaiset julkkikset
      40
      3054
    10. Olitpa ikävän

Kylmä eilen. Miksi ihmeessä?
      Ikävä
      45
      2769
    Aihe