Palstoilla erilaista tietoa mikä on Yanmar 1GM10:lle sopiva vaihteisto-öljy, ja valmistajakin joskus jakanut erehdyksessä virheellistä tietoa? Mikä öljy sinne kuuluu laittaa, ja onko se sama öljy kuin moottoriinkin?
Pikku-Yanmarin vaihdeöljy?
7
294
Vastaukset
- MitaanTietamaton
Yanmar KM-vaihteistoon SAE30 ja KBW:lle ATF220. 1GM10:ssa on KM.
Moottoriin SAE 15W/40. Itse laitoin Yanmariin mineraalipohjaisen enkä synteettisen öljyn.- Pilssirotta
Näin neuvoo vm 2000 1GM10 manuaali ja näin olen tehnyt. SAE30 öljy löytyy biltemasta nimellä ruohonleikkuriöljy.
Kerron oman kokemukseni. Eka veneessäni (vuonna -86) oli Yanmar 2GM20. Siinähän on Kanzakin mekaaninen kytkin kartiolla. Oletan sen olevan myös 1GM:ssäkin. Levykytkimet ovat sitten noissa vähän isommissa. No niin, kaikki muuten hyvin, tuppasi vain kylmänä etuotilla "jäkeltämään". Korjaantui kyllä lämmettyä. Ohjekirja käski käyttämään samaa öljyä kuin koneessa. Siihen aikaan konetta edusti Hanke Palsbo Oy. Soittelin sinne tekniseen neuvontaan ja sain huoltopäällikön langan päähän. Hän kertoi myöhemmin havaitun että automaattilaatikkoöljyllä pelaisi paremmin. Minkä tyyppistä, sitä en enää näin 30v:n jälkeen jaksa muistaa, sen vain että jotakin tyyppiä ei saanut käyttää. Edelleen kertoi huoltobulletiinin lähteneen mutta onhan selvää ettei se tavoita kaikkia. Vaihtelin öljyt muutaman kerran ja jäkellys hävisi. Vetäköön itsekukin omat johtopäätöksensä, totean vain kuten Rautavaaran tapsa laulussa Korttipakka että tämä tarina on tosi.
- toinen_kysymys
Entä onko tarpeen polttoainesuodatinta vaihtaessa vaihtaa se o-rengastiiviste siinä sen suodatinkupin kannessa, ja jos se olisi tarpeellista, niin missäköhän niitä sitten myydään pääkaupunkiseudulla? Moottori on tuollainen Yanmar 1GM10.
- Pilssirotta
Muistaakseni suodattimen mukana tulee uusi o-rengas. Varmasti voi vanhaakin käyttää jos on ehjä.
- toinen_kysymys
Ei taida tulla mukana rengasta. Mulla ollut veneessä 2 varasuodatinta jo pitkään, mutta ei yhtään rengasta.
- Pilssirotta
Taisikin tulla o-rengas sen huoltosarjan mukana. Mepratuotteelta näyttäis löytyvän pelkkä o-rengas. Ainakin tuotenumero on oikea. http://www.mepratuote.fi/o-rengas-8990.html
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1445800
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k253586Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1222815- 472498
- 291939
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2631851Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt491800Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201626- 321587
- 281540