Morjens! Monen vuoden pohdinnan jälkeen olen päättänyt tehdä rakkaimmasta harrastuksestani ihan oikean ammatin (freelancerina aloittaen). Vanha kamerani Nikon D5100 ei valitettavasti ole oikea, eikä tarpeeksi riittävä väline siihen. Haluaisin täten kuulla ehdotuksia hyvästä kamerasta ja objektiiveista. Myös kaikki muut lisävinkit esim. kameralaukut, salamat, heijastimet ovat tervetulleita. Mitä parempi jos itse toimit/olet toiminut freelance valokuvaajana ja voit kertoa omakohtaisia vinkkejä miten homma lähtee käyntiin ja mitä välineitä tarvitsen.
Eniten haluaisin alkaa kuvaamaan muotokuvia, hääkuvia ja lapsikuvia. Perus maisemakuvat tai luontokuvat eivät ole niin tärkeitä, mutta olisi hienoa jos kameralla pystyisi kuvaamaan vähän kaikkea. Pääpaino on siltikin muotokuvissa.
Budjettini (kamera ja objektiivi/objektiivit) on n. 1500-3000€ ja kaikki muut välineet max. 1000€. Kameraan, objektiiveihin ja välineisiin saa varmasti uppoamaan enemmänkin euroja, mutta tämä on se alkuinvestointi minkä olen valmis laittamaan näin alussa. Jos bisnes alkaa luistamaan niin sitten aletaan miettimään niitä superkameroita.
Paras järjestelmäkamera valokuvausammattiin
34
628
Vastaukset
- Valokuvaajaksi
Ainiin ja kameroista vielä sen verran, että joko Nikon ja Canon, sillä niihin saa parhaiten varusteita hankittua. Toki muutkin merkkiehdotukset otetaan huomioon, mutta näitä kahta mietin eniten.
- lioryigeirh
Paras kamera on hyvin subjektiivinen asia, varsinkin järjestelmäkameroissa. Monet tykkää, että olisi parempi, jos voisi yhteyttää Nikonin rungon ja Canonin objektiivin.
Ei tuolla rahalla paljoa ammattikalustoa ole tarjolla, half-prota kylläkin.
Noin yleisesti: Kinokokoinen kenno, pari kiinteää objektiivia suurella valovoimalla.
Filmiaikana suosittiin muotokuvissa 85, 100 ja 135 polttovälejä. Kokovartalokuviin sopii 35 ja 50 milliset paremmin.
Tuossa esimerkkejä tällähetkellä myynnissä olevista kameroista: https://www.cyberphoto.se/foto-video/systemkameror?filter3=yes&filter9=yes&marke=&varianter=&prisMin=&prisMax=&sortera=utpris
Hinnat on Ruotsin kruunuja, mutta kun otat yhden nollan perästä pois saat likimääräisen € hinnan.
Laitoin tuon linkin, koska muut liikeet näyttää yleensä vain yhden merkin valikoiman kerrallaan ja se vaikeuttaa vertailua.
Toinen käyttökelpoinen sivu. https://www.dpreview.com/products/compare/cameras
Lycka till. - Canonisti______minäkin
Parit häät ja keikkaa harrastuspiireissä ilman maksavan asiakkaan tuomaa painetta kuvanneena harrastajana pidän hintarajaa ehkä hieman tiukkana. En oikein usko, että tuolla saa työkalupakkia ja työkaluja siihen.
Merkkejä on helppo verrata ja monesta saa hyvän paketin, mutta millä on jatkoa, onkin toinen juttu. Jatkuvuus on tärkeää pienyrittäjille. Canon 5D sarja on nyky tiedon valossa varma valinta. Nikonia hieman seuraisin, että näkisi, miten sen käy. Fuji (X T2 ja X Pro2) on lyönyt itsensä läpi muualla maailmassa juurituon tyyppisessä kuvauksessa, joten se on varteenotettava. Olympustakin (OM-D E-M1) käytetään.
Itse olen kuvannut vastaavia Fujin X Pro2:lla, joka toimii tuollaisessa ihan hyvin. Se on halvempi kuin Canonin 5D mark IV, mutta häviää jonkin verran hämärässä. Tarvitset kaksi runkoa. Itse en ainakaan menisi kenenkään häihin maksettuna kuvaajana vain yhden rungon kanssa. Kyse on (toivottavasti) "once a lifetime" tilaisuudesta, eikä sellaisessa voi epäonnistua. Minä hankkisin kaksi samanlaista runkoa, jotta ei tule näppihäiriöitä.
Tarvitset objektiivit, jotka peittävät suurinpiirteiden alueen 20 - 135 mm (kinovastaava). Ainakin kolmevitonen ja joku lyhyt tele pitää olla oikeasti hyviä ja valovoimaisia. Laajakulmapään voi kattaa vaikka Samyangilla ja joku yleis zoomi voi peittää pääosan alueesta. Itse käytän kuvauskeikalla Fujin X Pro2:ssa (APS-C) usein f/1.4 23 mm ja f/1.2 56 mm paria. Välillä mukana on 14 mm ja 90 mm. Aikaisemmin kaks'kolmosen sijasta käytin kolme vitosta. Zoomia en omista, koska en keksi mitä tällainen harrastaja tekisi sellaisella. Ammattilaiselle se voi olla vaihtoehto joissakin tilanteissa. Toisessa rungossa olisi yleensä kolmevitonen (kinovastaava) ja toisessa sitten jotain muuta.
Itse käytän valaistukseen yhtä kääntyväpäistä salamaa, mikä ei riitä tuossa käytössä. Jonkinlainen tehokkaista käsisalamista tai kevyistä keikkasalamista koostuva setti pitää olla. Kameramerkkien omat brändätyt salamat ovat kalliita. Godox AD360 tms. on yksi vaihtoehto. Myös Nissinin salamat kannattaa katsoa.
Olin mukana katselemassa vähän aikaa sitten tuotekuvauskeikkaa, joka tapahtui asiakkaan luona. Kuvaaja oli kasannut kaiken tarvittavan yhteen suurikokoiseen kovaan muoviboxiin (arviolta k 120 cm * l 80 cm * p 40 cm), joka kulki pyörillä ja siinä oli samanlainen kahva kuin matkalaukuissa. Laatikossa oli hyvässä järjestyksessä niin valot (Elinkat), valojen jalustat kuin sähköjohdot. Kameralaukku oli liikuttaessa ison boxin kahvassa.
Toki tarvitaan tavallinen kameralaukku, joka kannattaa tuon tyyppiseen kuvaukseen hankkia trolleymallinen, joka säästää selkääsi. Selkävaivat ovat kaiketi yhä valokuvaajien ammattitauti. LowePro'lla on hyviä malleja. Valitettavasti lopettivat erityisesti keikkakuvaajille suunnitellun Pro Roller Attache x 50:n tuotannon.
Millä kalustolla hoidat jälkityöt? Tarvitset kunnolliset koneet ja kalibroidut näytöt. Entä tiedostojen säilytys ja back up? Miten jaat tiedostot asiakkaalle. Kannattaa miettiä koko työnkulku hyvin, ennen kuin aloittaa. Yksi iso kupru ja työtä ei ole.
Olen miettinyt samaa ja katsottuani ystäväpiirissä alaa vaihtanutta en vie ajatusta eteenpäin. Toisaalta moni itsensä elättävä kuvaaja on alun peri harrastaja.- sallimunnauraa
Heh, "Nikonia hieman seuraisin, että näkisi, miten sen käy" enpä ole kuullu vielä mitään noin pöljää :DDD, harrastajat ja ammttilaiset ostaa ja käyttää Nikonia täyttä häkää, miten sen muka käy? No ei mitenkään, uutta tuotetta on tullu ja on tulossa ja tekeillä ja suunnitteilla on varmaan vaikka mitä. Nythän on Nikonin 100 vuotis juhlavuosikin, meinasitko että siihen lopetettas koko homma? Odotan innolla D850 mallia, jos vaikka innostuisi vaihtamaan uuteen runkoon. Nikoni on hyvä vaihtoehto ja ammattikuvauksessa on hyvä olla kaksi runkoa, toinen kinokenno ja toinen APS-C, optiikat käy molempiin esim. täysikennoisen 35 mm:n ja 85 mm:n objektiiivit vastaavat APS-C-kamerassa 53 mm:ä ja 128 mm:ä. Toinen musta tuntuu ajatus on sitten "Selkävaivat ovat kaiketi yhä valokuvaajien ammattitauti" Heh heh hee, kaikkea sitä kuuleekin tai oikestaan joutuu lukemaan.
- Canonisti______minäkin
sallimunnauraa kirjoitti:
Heh, "Nikonia hieman seuraisin, että näkisi, miten sen käy" enpä ole kuullu vielä mitään noin pöljää :DDD, harrastajat ja ammttilaiset ostaa ja käyttää Nikonia täyttä häkää, miten sen muka käy? No ei mitenkään, uutta tuotetta on tullu ja on tulossa ja tekeillä ja suunnitteilla on varmaan vaikka mitä. Nythän on Nikonin 100 vuotis juhlavuosikin, meinasitko että siihen lopetettas koko homma? Odotan innolla D850 mallia, jos vaikka innostuisi vaihtamaan uuteen runkoon. Nikoni on hyvä vaihtoehto ja ammattikuvauksessa on hyvä olla kaksi runkoa, toinen kinokenno ja toinen APS-C, optiikat käy molempiin esim. täysikennoisen 35 mm:n ja 85 mm:n objektiiivit vastaavat APS-C-kamerassa 53 mm:ä ja 128 mm:ä. Toinen musta tuntuu ajatus on sitten "Selkävaivat ovat kaiketi yhä valokuvaajien ammattitauti" Heh heh hee, kaikkea sitä kuuleekin tai oikestaan joutuu lukemaan.
Nikonin kamerabisnes hakee uutta omistajaa. Hyvässä lykyssä se menee Fujille, mutta huonompiakin vaihtoehtoja on. Jos Nikon menee Fujille, se saa tuotekehityspääomaa ja mm. osaamista objektiivien rakentamiseen.
- tosistaväitteesi
Canonisti______minäkin kirjoitti:
Nikonin kamerabisnes hakee uutta omistajaa. Hyvässä lykyssä se menee Fujille, mutta huonompiakin vaihtoehtoja on. Jos Nikon menee Fujille, se saa tuotekehityspääomaa ja mm. osaamista objektiivien rakentamiseen.
Laitappa linkki missä sanotaan tuo asia, niin saadaan spekulaatioille toden pohja? Vai kuulitko tuon hevosmiesten tietotoimistosta vai TB:n baarista?
tosistaväitteesi kirjoitti:
Laitappa linkki missä sanotaan tuo asia, niin saadaan spekulaatioille toden pohja? Vai kuulitko tuon hevosmiesten tietotoimistosta vai TB:n baarista?
Veikkaan noita hevosmiehiä vaikka niitä harvassa lieneekin.
Nikon juhlii parhaillaan 100 vuotista elämäänsä kuten Suomikin. Nikon on julkaissut monesta uudesta mallista erikoisversion jossa tuo juhla on otettu huomioon.
Nikon on myös tuonut markkinoille uusia todella tehokkaita runkoja kuten D5 ja D500 joiden "pimeäkuvausominaisuudet" ovat paljon aiempien yläpuolella. Olen nähnyt kuvia joissa on käytetty ISO18'000 herkkyyttä ja ihan ne kuvilta minusta näyttivät eivätkä kohinalta. Isompaa ISO:akin voi kuulemma käyttää mutta en ole nähnyt siitä esimerkkejä.
Tämä aika lienee pyhitetty valetiedolle jolla jotkut sairaat ja kateelliset pyrkivät ohjailemaan muiden käyttäytymistä. Tavan mallimaana lienee entinen Pravdamaa joka tuota on harrastanut jo alkaen 1917 eli 100 vuotta. Ensin yrittäessään puolustella kommunismiaan ja nyt peittääkseen oman kykenemättömyytensä niin tuotannossa kuin talouden pidossa yleensä. Siitä sitä sitten erilaisten trollikoulujen kautta valuu tännekin ja muualle kehittyneeseen maailmaan jossa jotkut pököpäät ovat nähneet sen mahdollisuuden oman arvonsa nostamiseen.
On todella tyhmää lähteä uskomaan noita valetiedon levittäjiä vaikka se jonkun ajatusmaailmaan joskus sopisikin, kyllä kunnon suomalaisen koulun käyneen pitää nähdä noiden valheiden taakse.- Canonisti_____minäkin
tosistaväitteesi kirjoitti:
Laitappa linkki missä sanotaan tuo asia, niin saadaan spekulaatioille toden pohja? Vai kuulitko tuon hevosmiesten tietotoimistosta vai TB:n baarista?
Tässä on yksi julkaisu aiheesta.
https://www.dpreview.com/forums/post/59664676
Kuinka varma pohja asialla on, niin vaikea sanoa. Ilmeisesti ei kovin laaja? Canonisti_____minäkin kirjoitti:
Tässä on yksi julkaisu aiheesta.
https://www.dpreview.com/forums/post/59664676
Kuinka varma pohja asialla on, niin vaikea sanoa. Ilmeisesti ei kovin laaja?Huhut ovat huhuja, onhan väitetty joidenkin taholta, että se oli suur-Suomi joka silloin marraskuussa 1939 hyökkäsi pienen Neuvostoliiton kimppuun yrittäen sen valloitusta.
Uutiset oivat jotain kuunneltavaa mutta nykytekniikan aikana huhut ovat joidenkin jokapäiväistä leipää syystä tai toisesta. Älkää hyvät ihmiset niitä levittäkö jos ette ole asiasta saaneet todellista fakta tietoa!- NEXIST
http://www.diyphotography.net/camera-sales-report-2016-lowest-sales-ever-dslrs-mirrorless/
Tuohan on ihan faktaa että järjestelmäkameroiden myynti on laskenut koko ajan: 2010 valmistettiin 120 milj kameraa kun vuonna 2016 vain 23 milj yksikköä. Tottakai tämä tietää vaikeuksia niin Nikonille, Canonille ja muillekkin. Se on sitten eri asia mitenkä nämä valmistajat reagoivat laskevaan myyntitrendiin. - Ni_ko_nis_ti
NEXIST kirjoitti:
http://www.diyphotography.net/camera-sales-report-2016-lowest-sales-ever-dslrs-mirrorless/
Tuohan on ihan faktaa että järjestelmäkameroiden myynti on laskenut koko ajan: 2010 valmistettiin 120 milj kameraa kun vuonna 2016 vain 23 milj yksikköä. Tottakai tämä tietää vaikeuksia niin Nikonille, Canonille ja muillekkin. Se on sitten eri asia mitenkä nämä valmistajat reagoivat laskevaan myyntitrendiin.Suurimmat kameravalmistajat ovat paisuneet niin isoiksi, että myynnin lasku aiheutaa varmasti paineita miettiä mitä tulevaisuudessa. Suuria yrityksiä yhdistyy muitakin ja siinä ei mitään pahaa ja niin on tehtävä että on mahdollista jatkaa ja kehittää toimintaa. Nämähän eivät elä päivä kerrallaan, vaan suunitelmat tehdään vuosiksi eteen päin ja meistä kukaan ei tiedä mitä on tulossa ja mitä ei, ne pidetään visusti salassa? Mutta uskon vahvasti, että Nikonia voi ja kannattaakin ostaa ilman turhaa pelkoa siitä "miten Nikonin käy", Nikon on hyvä kamera ja itse pysyn merkissä loppuun asti tai niin kauan kuin on mahdollista.
- Canonisti_____minäkin
Ni_ko_nis_ti kirjoitti:
Suurimmat kameravalmistajat ovat paisuneet niin isoiksi, että myynnin lasku aiheutaa varmasti paineita miettiä mitä tulevaisuudessa. Suuria yrityksiä yhdistyy muitakin ja siinä ei mitään pahaa ja niin on tehtävä että on mahdollista jatkaa ja kehittää toimintaa. Nämähän eivät elä päivä kerrallaan, vaan suunitelmat tehdään vuosiksi eteen päin ja meistä kukaan ei tiedä mitä on tulossa ja mitä ei, ne pidetään visusti salassa? Mutta uskon vahvasti, että Nikonia voi ja kannattaakin ostaa ilman turhaa pelkoa siitä "miten Nikonin käy", Nikon on hyvä kamera ja itse pysyn merkissä loppuun asti tai niin kauan kuin on mahdollista.
Myös pienempiä valmistajia näyttää olevan kaupan:
http://www.canonrumors.com/45-of-leicas-camera-division-is-up-for-sale/
Jonkun aikaisemmassa viestissä oli noita myyntitilastojakin ja on selvää, että pelistä tulee vielä putoamaan valmistajia.
- vähän_vaihtelua
Hääkuvaajia taitaa riittää kolmetoista tusinaan.
Mitäpäs jos harkitsisit avioero- ja perheväkivaltakuvausta?- Canonisti_____minäkin
Sulantoblogissa on juttusarja hääkuvaajista.
http://www.sulantoblog.fi
Kalustosta ei noissa puhuta, muuten kuin sivulauseessa akkujen lataamisesta ennen keikkaa.
Parhaalle kameralle on vain yksi oikea määre, se on se joka sinulla on saatavilla kun pitää ottaa kuva.
Jos aiot ammattilaiseksi niin tänään kyky ottaa oikeita kuvia lienee tärkeämpää kuin kameran merkki ja objektiivin valmistaja. Kannattaa siis miettiä mitä ja miten mitäkin kuvaa.- Canonisti______minäkin
Tässä on yksi saksalainen näkemys objektiivista.
https://youtu.be/PIK2ATRHfrQ
Minusta se on perusteltu ja aika lähellä sitä, millä kannattaa aloittaa, kun käytettävissä on hyvin rajallisesti rahaa.- Fujimainosko
Näitä näkemyksiä kun on miljoonia erilaisia eri kameroista, yhden sakemannin näkemys on täysin yhdentekevää.
- Canonisti_____minäkin
Fujimainosko kirjoitti:
Näitä näkemyksiä kun on miljoonia erilaisia eri kameroista, yhden sakemannin näkemys on täysin yhdentekevää.
Fujillakin on tuon tyyppinen normaalisetti, kuten on Canikonilla ja monella muulla. Parilla rungolla ja tuollaisella setillä pärjää mm. hääkuvaaja. Kun tekee hitavertailua, ei kannata verrata vain runkojen hintoja, vaan tehdä jonkinlainen tavoitesetti, jonka hintaa vertaa.
Tarvitseeko kaikkien objektiivien olla merkkitavaraa? Sigman Art sarja on pärjännyt hyvin ja esimerkiksi Samyang tekee käypäsiä laajakulmia, joista puuttuu automaattitarkennus, mutta myös yksi nolla hinnasta. Onko ultralaajakulman pakko olla automaattitarkenteinen edes ammattilaisella?
- zxcxvvbb
Hääkuvauksessa perussetti on täyskennoinen runko ja 24-70/2.8 objektiivi, jolla selviää lähes kaikesta, mutta tarvitset myös vararungon ja objektiivin. Hääkuvissa studion pitää olla varsin iso, koska yleensä hääpuku laahuksineen ja morsiustytötkin halutaan kuvaan. Nykyisin hääpotretit otetaan usein ulkona, jolloin tarvitset täytesalaman, heijastimen ja avustajan.
- Canonisti______minäkin
Katselin yhtä hääkuvaajaa jokin aika sitten ja zoomia en kyllä nähnyt repertuaarissa. Rungot olivat 5D mark III:ia. Eniten käytössä oli ilmeisesti kolmevitonen.
Tässä vielä herää kysymys, miksi D5100 ei ollut riittävä? Mitä siitä puuttui? Mihin kuvauksiin se ei sopinut ja miksi?
Erään "haaverin" vuoksi kuvasin itse tuolla rungolla reilun vuoden ja minusta se toimi varsin hyvin. En helposti usko sen olleen esteenä sinun harraste tai edes ammattikuvauksesi harjoittamiseen.
Minä vaihdoin sen D7100 runkoon jota nyt olen sen jälkeen käyttänyt D800 rinnalla.
Nyt kuitenkin sormet syyhyävät D500 kohti näissä kropeissa. Siinä on huomattavasti enemmän puskuria ja vaikka käyttää normaalia SD korttia niin sarkaa joi kuvata kymmeniä kuvia jpg NEF yhdessä. D7100 ja muutaman kuvan jälkeen vauhti hidastuu tuskaiseksi jos jotain tapahtuu. Olen päässyt kokeilemaan ja ainakin ISO18000 antaa vielä siedettäviä kuvia mutta kun eläkevakuutusyhtiö hieman panttaa niin saan vielä odottaa sitä paria tonnia.- Canonisti_______minäkin
Miten on
- rakenne
- tarkennus
- vain yksi korttipaikka
vaikka noin aluksi. Harrastajan ja ammattilaisen varmuusvaatimukset ovat täysin erilaiset.
Canonillahan kävi joku vuosi sitten moka ja kymppisarjan (40D ja erityisesti 50D) laatu tuli liian lähelle ammattikameroita. Seuraava (60D) olikin sitten down grade'ttu oikein kunnolla. - Canonisti______minäkin
Canonisti_______minäkin kirjoitti:
Miten on
- rakenne
- tarkennus
- vain yksi korttipaikka
vaikka noin aluksi. Harrastajan ja ammattilaisen varmuusvaatimukset ovat täysin erilaiset.
Canonillahan kävi joku vuosi sitten moka ja kymppisarjan (40D ja erityisesti 50D) laatu tuli liian lähelle ammattikameroita. Seuraava (60D) olikin sitten down grade'ttu oikein kunnolla.Tuli mieleen kuva yhden reportaasikuvaajan kalustosta. Hänellä oli pari Canonin 5D ja yksi 6D runko. Eivät ne viitoset olleet kolhuttomia, mutta se 6D oli kyllä pahin teippiviritys, mitä olen nähnyt. Käytetyt muovit ovat erilaisia.
Valitettavasti hänellä ei ollut yhtään 1D X:ää, niin olisi pystynyt vertaamaan vitosen ja ykkösen eroa.
Ammattikäytössä rungon tulee kestää. Leipä on kiinni siitä. Hinnat alkaen mekaaninen kestävyys ei ole riittävä. Canonisti_______minäkin kirjoitti:
Miten on
- rakenne
- tarkennus
- vain yksi korttipaikka
vaikka noin aluksi. Harrastajan ja ammattilaisen varmuusvaatimukset ovat täysin erilaiset.
Canonillahan kävi joku vuosi sitten moka ja kymppisarjan (40D ja erityisesti 50D) laatu tuli liian lähelle ammattikameroita. Seuraava (60D) olikin sitten down grade'ttu oikein kunnolla.Rakenne, tarkennus ja yksi korttipaikka? D5100 rakenteessa en muista mitään sen kummempaa, se miksi vaihdoin sen D7100 runkoon oli ylänäyttö ja valikoiden helpompi käyttö sekä erottelun paraneminen. Tarkennus toimi joskin pisteitä taisi olla vähemmän mutta niinhän se aina oli. Kun korttipaikkaan asettaa vaikka 64Gb kortin niin sinne voi napsia tuhatkunta kuvaa, en usko toisen korttipaikan illuusioon missään kuvauksissa vaikka molemmissa korttia pidänkin. Esim. D800 jossa on sekä SD tyyppinen että CF. Koska CF vaatii erillisen lisän läppärin kylkeen en sitä juurikaan käytä vaan tuo SD tyypin kortti on tiittänyt ja CF on vain varalla joskaan sitä ei ole taidettu moneenkaan kertaan tarvita vaikka kuvia on napsittu vuosien mittaan lähes 20'000.
En väitä tuon D5100 rungon olevan tyypillinen ammattikuvaajan runko mutta ei se estettäkään tee jos ei halua tehdä valokuvatarkkoja monimetrisiä tulosteita. Moneen hommaan se riittää kunhan kuvaaja vain on ajan tasalla sillä kuvaaja ottaa kuvan ei kamera, kamera on vain apuväline siinä kuvauksessa. Voit sijoittaa vaikka 100'000€ kameraan saamatta yhtään julkaisukelpoista kuvaa mutta jo kännyllä (200€) voit saada kuvan joka julkaistaan. Se on miehestä/naisesta kiinni!- Ni_ko_nis_ti
Extyökkäri kirjoitti:
Rakenne, tarkennus ja yksi korttipaikka? D5100 rakenteessa en muista mitään sen kummempaa, se miksi vaihdoin sen D7100 runkoon oli ylänäyttö ja valikoiden helpompi käyttö sekä erottelun paraneminen. Tarkennus toimi joskin pisteitä taisi olla vähemmän mutta niinhän se aina oli. Kun korttipaikkaan asettaa vaikka 64Gb kortin niin sinne voi napsia tuhatkunta kuvaa, en usko toisen korttipaikan illuusioon missään kuvauksissa vaikka molemmissa korttia pidänkin. Esim. D800 jossa on sekä SD tyyppinen että CF. Koska CF vaatii erillisen lisän läppärin kylkeen en sitä juurikaan käytä vaan tuo SD tyypin kortti on tiittänyt ja CF on vain varalla joskaan sitä ei ole taidettu moneenkaan kertaan tarvita vaikka kuvia on napsittu vuosien mittaan lähes 20'000.
En väitä tuon D5100 rungon olevan tyypillinen ammattikuvaajan runko mutta ei se estettäkään tee jos ei halua tehdä valokuvatarkkoja monimetrisiä tulosteita. Moneen hommaan se riittää kunhan kuvaaja vain on ajan tasalla sillä kuvaaja ottaa kuvan ei kamera, kamera on vain apuväline siinä kuvauksessa. Voit sijoittaa vaikka 100'000€ kameraan saamatta yhtään julkaisukelpoista kuvaa mutta jo kännyllä (200€) voit saada kuvan joka julkaistaan. Se on miehestä/naisesta kiinni!Se toinen korttipaikka voi olla varmuuskopiopaikkana, sama kuva menee aina kahdelle kortille. Pelkästään yhteen isoon korttiin ei kannata luottaa, vaikka aika varmoja ovatkin, mutta ei ikinä ole 100% varmuutta, ammatikseen kuvaavilla on vaan oltava se varmennus kaiken varalta sillä jos kuvaat esim. häitä ja sattuukin kortti menemään lopussa, kuvat häviää eikä ole varmennettu minnekään, niin siinä on huono mennä hääparille sanomaan, että voitaisiinko häät ottaa uusiksi kun kaikki kuvat tuhoutui. Jos kamerassa ei ole kuin yksi korttipaikka, niin aika ajoin varmuuskopiot jonnekin muualle. Muuten en nää Nikon D5100 kamerassa mitään ongelmaa, se voi toimia kakkos/vararunkona edelleenkin ja hyvällä optiikalla saa kelpo jälkeä.
Ni_ko_nis_ti kirjoitti:
Se toinen korttipaikka voi olla varmuuskopiopaikkana, sama kuva menee aina kahdelle kortille. Pelkästään yhteen isoon korttiin ei kannata luottaa, vaikka aika varmoja ovatkin, mutta ei ikinä ole 100% varmuutta, ammatikseen kuvaavilla on vaan oltava se varmennus kaiken varalta sillä jos kuvaat esim. häitä ja sattuukin kortti menemään lopussa, kuvat häviää eikä ole varmennettu minnekään, niin siinä on huono mennä hääparille sanomaan, että voitaisiinko häät ottaa uusiksi kun kaikki kuvat tuhoutui. Jos kamerassa ei ole kuin yksi korttipaikka, niin aika ajoin varmuuskopiot jonnekin muualle. Muuten en nää Nikon D5100 kamerassa mitään ongelmaa, se voi toimia kakkos/vararunkona edelleenkin ja hyvällä optiikalla saa kelpo jälkeä.
Näkisin kuitenkin ammattikuvaajankin työnkuvassa enemmän muita kuvauksia kuin häiden. Häät ovat vain erikoistilanne ja vain muutamille erikoisala. Aloittelija tuskin on ensimmäinen valinta hääkuvauksiin mutta vaikka pilleripurkkien mainoskuvauksiin kelpaa mainiosti.
Kuten edellä jo kirjoitin niin en pidä sitä D5100 runkoa ykkösvaihtoehtona ammattikuvaajalle mutta sen kanssa pääsee alkuun jos kiikastaa rahasta. Tärkeämpää on hankkia sopivia putkia ottaen huomioon pituudet ja valovoiman. Myöhemmin kun kauppa alkaa käydä voi harkita vaikka D5 runkoa joka lienee jossain 7000€ hujakoilla mutta halvemmallakin pääsee vaikka D810 tai tulevalla D850 rungoilla. Suosittelisin nimenomaan ammattityöhön täyden kennon runkoja. Kropeista on nyt jo myynnissä oleva D500 ehkä paras vaihtoehto kun Nikonista puhutaan. Tuota D500 runkoa minäkin himoitsen vaikka en ammatikseni aiokaan kuvata.
Olen päässyt kokeilemaan tuttavan D500 runkoa ja sen herkkyys ja sarjakuvaus saivat minut kiikkiin. Sain hyviä kuvia ISO18000 herkkyydellä ja sarjaa pitkän aikaa ihan SD korttiversiolle jpg nef kombinaatiolla kymmeniä peräkkäin ennen kuin vauhti alkoi laantua. Apurahaa vain kaivataan tai kirjettä Joulupukille.
Ammattikuvauksessa pidän kuitenkin kuvaajan taitoja ja näkemystä laitteita tärkeämpänä, sillä kuvaaja sen kuvan tekee, kamera vain kirjoittaa muistiin.
- Canonisti_____minäkin
Näitä nyt on tullut seurattua tiiviimmin, joten teen paketin tästä. Joku Canikonisti ja MFT-kuvaaja tehkööt vastaavan niistä.
- Fuji X T2 * 2 á 1700€
- toiseen lisäakkukahva 370€
- vara akku * 4 á 70€
- f/2.8 14 mm 1000 €
- f/1,4 23 mm 980€
- f/2,0 35 mm 470€ (tämä on setin toinen virallisesti sääsuojattu)
- f/1.5 56 mm 1100€
- f/2.0 90 mm 1000€ (tämä on setin toinen virallisesti sääsuojattu)
Yhteensä tuo on vajaat 9000€. Vaihtamalla laajakulman Samyangiin säästää 600€. Telepäässä kahden telen sijasta 50 - 140 zoomi säästää 500€. Kaks'kolmosena huonompivalovoimainen mutta sääsuojattu versio on 500€ halvempi. Noista järkeviä säästöjä olisi ehkä tuo laajakulman vaihto Samyangiin ja kaikesta huolimatta kolmevitosen voisi jättää aluksi pois. Eniten käytössä olisivat todennäköisesti 23 mm ja 56 mm.
Sitten joku yrittäjä voi laskea alvittomat hinnat, poistot yms. joista meikäläisen harrastajan ei tarvitse ymmärtää mitään. "Eniten haluaisin alkaa kuvaamaan muotokuvia, hääkuvia ja lapsikuvia."
Nikon D5/D750/D810
Sigma 85/1,4 art , Nikkor 85/1,8 tai joku muu vastaava
Sigma 50/1,4
Tamron 24-70/2,8- Whynottt
Jep. Hyvä setti olisi. Tosin vähän ihmettelen tuota Tamronia. Onhan se varmaan ihan perusteltu yleisobjektiivi. Teräväpiirtoinenkin.
Noita polttovälejä kun katsoo, herää kysymys, että miksei sitten Sigman 24mm f/1,4 Art. Tamronin tilalle?
No ehkä toisessa rungossa on hyvä olla se 24-70/f2,8. nopeisiin tilanteisiin.
Itse olen käyttänyt toisessa rungossa 70-200mm. f/2,8. Whynottt kirjoitti:
Jep. Hyvä setti olisi. Tosin vähän ihmettelen tuota Tamronia. Onhan se varmaan ihan perusteltu yleisobjektiivi. Teräväpiirtoinenkin.
Noita polttovälejä kun katsoo, herää kysymys, että miksei sitten Sigman 24mm f/1,4 Art. Tamronin tilalle?
No ehkä toisessa rungossa on hyvä olla se 24-70/f2,8. nopeisiin tilanteisiin.
Itse olen käyttänyt toisessa rungossa 70-200mm. f/2,8." miksei sitten Sigman 24mm f/1,4 Art. Tamronin tilalle?"
Ajattelin yleisobjektiiviksi laajakulmapäähän, jota saattaa tarvita esim hääkuvauksessa kun kuvaa itse tapahtumaa.- Canonisti_____minäkin
ladamies_nyt_ja_aina kirjoitti:
" miksei sitten Sigman 24mm f/1,4 Art. Tamronin tilalle?"
Ajattelin yleisobjektiiviksi laajakulmapäähän, jota saattaa tarvita esim hääkuvauksessa kun kuvaa itse tapahtumaa.Sitten pitäisi kuitenkin olla se valovoimainen kolmevitonen, esimerkiksi Sigman Art. Onko kaikissa noissa rungoissa kaksi korttipaikkaa ja mikä on koko paketin hinta kahdella rungolla ja akuilla tms. tilpehööreillä?
Canonisti_____minäkin kirjoitti:
Sitten pitäisi kuitenkin olla se valovoimainen kolmevitonen, esimerkiksi Sigman Art. Onko kaikissa noissa rungoissa kaksi korttipaikkaa ja mikä on koko paketin hinta kahdella rungolla ja akuilla tms. tilpehööreillä?
"Sitten pitäisi kuitenkin olla se valovoimainen kolmevitonen, esimerkiksi Sigman Art."
Miksi pitäisi?
Toki saa ostaa vaikka koko kaupan tyhjäksi, jos aiheelliseksi kokee.
Nämä olivat vaan ehdotuksia.
" Onko kaikissa noissa rungoissa kaksi korttipaikkaa"
En tiedä.
Katso speksilistasta.
" ja mikä on koko paketin hinta kahdella rungolla ja akuilla tms. tilpehööreillä? "
En tiedä.
Katso tarjoukset netistä ja laske.- Canonisti______minäkin
ladamies_nyt_ja_aina kirjoitti:
"Sitten pitäisi kuitenkin olla se valovoimainen kolmevitonen, esimerkiksi Sigman Art."
Miksi pitäisi?
Toki saa ostaa vaikka koko kaupan tyhjäksi, jos aiheelliseksi kokee.
Nämä olivat vaan ehdotuksia.
" Onko kaikissa noissa rungoissa kaksi korttipaikkaa"
En tiedä.
Katso speksilistasta.
" ja mikä on koko paketin hinta kahdella rungolla ja akuilla tms. tilpehööreillä? "
En tiedä.
Katso tarjoukset netistä ja laske.D750:ssä on tupla korttipaikka. Hintaa on vain parisataa enemmän runkoa kohti kuin Fujin X T2:lla, eli eroa tulee 400€. Varmasti harkinnan arvoinen noilla Sigman Arteilla.
https://www.dpreview.com/products/compare/side-by-side?products=nikon_d5&products=nikon_d750&products=nikon_d810
- Nikon_kamera
Jos haluaa mahdollisimman yksinkertaisen setin jolla aloittaa ammatti, voi harkita Nikonin D810 runkoa ja 24-120mm f/4 zoomia. Ennen kun alatte nauraa käkättää, niin tässä selitys:
F/4 ei ole kummoinenkaan valovoima, mutta D810 on niin herkkä kamera että kuvan saa tiristettyä käytännössä ihan missä vain pienireikäisemmälläkin putkella.
Terävyysaluekikkailua ei pysty tekemään samalla tavalla kuin jollain f/1,4 optiikalla, mutta ei tarvitsekaan, ja fotoshoppaamalla voi taustoja sumentaa tarvittaessa. Ei asiakkaat luupilla tihrusta bokehin ellipsien muotoja ja moiti kuvaa sen takia.
Asianomainen kakkula ei ole maailman terävin, mutta aivan täydellisen käyttökelpoinen kuitenkin. Parempi kuin Canonin 24-105 kuitenkin, jolla silläkin olen kuvannut repparikeikkoja aikoinaan ja täydestä menivät.
36 megapikselin kuvaa voi rajata lineaarisesti noin 30% ja vielä on jäljellä aivan legitiimit 20 MPix. Tälläpä konstilla meillä on 200mm digizoomi! Eli käytännössä optiikka onkin 24-200mm.
Jos ei tuolla setillä (ja hätävarapokkarilla) pääse alkuun, niin vika on henkilössä. Kun on tienannut jotakin ja tulevaisuus näyttää valoisalta, voi hankkia sen isoreikäisen potrettilasin 85-135mm alueelta.
Olen itse tehnyt ulkomaan reportaasikeikkoja tällä setillä, lisättynä Nikkorin pikkuruisella uudella 300mm f/4 telellä. Kama mahtuu ThinkTankin TurnStyle slingbagiin. Selkä kiittää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 663215
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai272263Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä681849Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t271730Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian161401- 281361
Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61256Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja281240Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik101177Noh joko sä nainen oot lopettanut sen
miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu631157