Talopaketin vikalista vie hermot

OuMalla

Ollaankohan me ainoita näin epäonnisia rakennuttajia?

Talopakettitehtaan porukka teki hommia hirveellä kiireellä ja hosumalla - ja sehän näkyy.

Laudat on naulailtu harvakseltaan sinnepäin, ikkunat on vinossa, ovet killaa ja kinnaa. 3 A4 lappua on ranskalaisilla viivoilla vikalistaa täynnä, enkä edes tiedä mitä sieltä vielä puuttuu, maallikko näissä asioissa kun olen. Valvoja paljastui pelkäksi kalliiksi nimeksi papereissa. Semmoiseksi hyvän sään kapteeniksi.

Missä vaiheessa pitäisi palkata esim. tavarantarkastaja käymään koko mökki läpi? Itsenäisesti tuo talopakettitoimittaja ei korjaa yhtään mitään, rekkuloimalla vain - ja sekin sinnepäin.

31

745

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • outoja_juttuja

      Ja mikähän olikaan aloituksen pointti, tässäkään kun ei kerrota paketin valmistajan / toimittajan tms nimiä ??

    • Voi.miten.on

      Samanlaista "laatua" alkaa olla kaikilla. Itselä kokemus yhdestä talosta, tuttavalla toisesta ja naapurilla kolmannesta. Aika hyvä tuntuma kaikkiin, joten tiedän puheet tosisiksi. Siitä tavarantarkastuksesta sen verran että kun itse suunnittelin vastaavaa 10 v takaperin, parin tunni n tarkastukselle olisi tullut hintaa alk. 4000 e. Kysyin miten niin paljon, saamani vastaus oli että tarkastus pari tuntia, koolle kutsuminen muutaman tunnin, raportin kirjoitus 1-2 pv. Tuntiveloitus oli tuolloin 100 e/h en muista sisälsikö alvit. Teetätin esitarkstuksen (omaehtoinen) ja osoittautui että tavarantarkastaja oli ihan tuuliviiri. Mikään ei kannata, ei kannata, ei kannata. Useammastakin vikakohdasta kysyi että mitä haittaa siitä on asumiselle? Kun seinät on vinossa ja heittoa senttitolkulla vaikka maksettu on hyvästä rakennustavasta ja hyvästä laadusta. Neuvot joita TT:ltä sai olivat täyttä paskaa ja perustelemattomia mielipiteitä. Toimin tasan päinvastoin kuin TT suositteli ja hyvin se meni. Ei varmaan voi yleistää että kaikki TT't olisivat samanlaisia, mutta että joku kauppakamerin valtuutus ei takaa muuta kuin että osaa kirjoittaa kahvittelusta 300 e laskun.

      • Muurametalopohjanmaalle

        Itse valitsin muurametalon. Ei tarvitse olla itse vastaanottamassa tavaroita vaan kaikki hoitui firman kautta. Naapuriin tulee siklatalo. Naapurin rouva on ollut joka toinen ilta pressuttamassa lavoja ja paneeleita ja siivoamassa rakennusjätettä. Alkuun jaksoi vitsailla asiasta, mutta sitten ei ole paljon naurattanut kun piha täynnä nauloja. Kukin valitsee mieleisensä, mutta mielestäni muurametaloa voi oikesti sanoa valmistaloksi.


      • Laila.löi

        Heh-heh, taas yksi M-hopottaja. Tiedän merkin toimintatavat. Mainosten väittämistä puoletkaan ei pidä paikkansa. Muurametalo on markkinoiden j-ä-n-n-i-t-t-ä-v-i-n vaihtoehto. Kuka siellä Muuramen raksalla muka keräilee nauloja? Mikä taho firmasta? Mistä firmasta?


      • Muurametalopohjanmaalle

        Mainoksista en tiedä, mutta ihan olen henkilökohtaisesti ollut toteamassa naulojen määrän siklatalojen työmaalla. Mikä mainoksissa ei pidä paikkaansa? Minä en havainnut.Muurametalo nousee päivässä moduleista. Sikla nyhrää nauloineen ja laudanpätkineen kuukausikaupalla työmaalla. Ihan siitä voit jo mielessäsi miettiä vaikutukset ;)
        Mutta oikein hyvää kesänjatkoa sinulle arvon siklamyyjä ;)


      • ToivooSikla

        Jumalan terve!


      • Vedetta
        Muurametalopohjanmaalle kirjoitti:

        Mainoksista en tiedä, mutta ihan olen henkilökohtaisesti ollut toteamassa naulojen määrän siklatalojen työmaalla. Mikä mainoksissa ei pidä paikkaansa? Minä en havainnut.Muurametalo nousee päivässä moduleista. Sikla nyhrää nauloineen ja laudanpätkineen kuukausikaupalla työmaalla. Ihan siitä voit jo mielessäsi miettiä vaikutukset ;)
        Mutta oikein hyvää kesänjatkoa sinulle arvon siklamyyjä ;)

        Muurametallossasiko ei tehdä työmaalla mitään rakentamista? Sepä onkin sitten ihan uutta ja mullistavaa muurametaloille. Tai oisko tässä taas ihan tuoretta bullshittiä. Ymmärränhän minä että kauppa ei käy ja syy on selvä. Muurametalo ja laatu jotenkin ei vaan tahdo sopia yhteen.

        Kerropa muuten miten Muurametalot toteuttaa työmaavalvontaa puhelimella haalittujen urakoitsijoiden osalta.


      • Jehovavaimikäjeesusseon

        Oivoi. Mutulla vetelet.
        Jumalan terve kuitenkin sinullekin!


      • Anonyymi
        ToivooSikla kirjoitti:

        Jumalan terve!

        Toimintaa läheltä seuranneena sanoisin jotakin muuta. Taitaapa firma kuulua ns. vastapuolen jengiin.


    • OuMalla

      En viitsi tässä meidän talopakettia kertoa nimeltä, koska projekti on vielä kesken. Meillä siivoaminen ja roskien kuskaus kuului tilaajan vastuulle - eikä niissä ole ollut mitään liian työlästä.

      Työlästä on ollut vahtia, että esim. läpiviennit tehdään justiinsa. LVI-kuvat on allekirjoittanut ja leimannut eri henkilö, kun suunnittelija. Suunnittelijalla ei ollut osaamista paperilla eikä käytännössä. Itse olitiin tilausvaiheessa yhtä osaamattomia. Toteutusvaiheessa tehdyt muutokset laskutetaan sitten kalleimman kautta, eli visiin se on bisnesmalli tuokin. Tuosta voisin antaa jälkiviisaan neuvon: Varmistakaa te, että yksikään teidän suunnittelija ei ole mikään ekan vuoden opiskelija/tmv osaavampien selän takana. Pitää kehdata vaatia!

      Suunnitteluvaiheessa hoksattiin esim, että porrasaukko ja IV-putket kolaroi, moni muu yhtä pöljä juttu jäi hoksaamatta. Paloluokka-asioita ollaan sitten tavattu netistä ominpäin, kun suunnittelijamme ei tiennyt näistä hölkäsen pöläystä, eikä taida tietää vieläkään. Ei kiinnosta kun laskutus.

      • Unelmatmurskana

        Olen niin väsynyt siklan toimintaan että en jaksa muuta sanoa kuin kiertäkää kaukaa


      • OuMalla

        Kiertäkää kaikki oululaiset kaukaa. Alihankkijoineen päivineen.


      • Lersleviyök

        Kaikki muut talofirmat ovat lestasikojen rahanpainokoneita paitsi älvsby ja muurametalot.
        Hyi rutto!


      • juujuukykylla
        OuMalla kirjoitti:

        Kiertäkää kaikki oululaiset kaukaa. Alihankkijoineen päivineen.

        Tiedän että kyseessä on Desing talo! Näitä ongelnia on ympäri Suomen!


      • Paljonnähnyt

        Ei kannata paljon nimiä mainita, voi tulla hyvinkin kalliiksi. Eikö siellä ole työnjohto sitä varten, että erimielisyydet selviävät.
        Huonoon laatuun pitää puuttua välittömästi, ei ole tekijän, eikä maksajan etu, että tehdään talo valmiiksi ja sitten niuhotetaan.


      • Anonyymi
        Unelmatmurskana kirjoitti:

        Olen niin väsynyt siklan toimintaan että en jaksa muuta sanoa kuin kiertäkää kaukaa

        Näin myös täällä.. Huonosti suunniteltu ja tehty, täysin ala- arvoista. Aivan käsittämättömiä rakennusvirheitä, en olisi uskonut, jollen olisi itse nähnyt. Maksoin priimasta, mutta sain sekundaa. Laittakaa omavalvonta rakennusmaalle, asijantuntija.
        Tai kiertäkää kaukaa, jos ette halua jatkuvia korjauksia, jotka menevät pieleen, rahanmenoa, käräjöintiä. Oma uusi koti iloinen asia, josta tuli painajainen.


    • Hermotriekaleina

      Sikla ei korjaa virheitään!

    • Loosiinvaan

      Valvoja vastuuseen, tuomarit ei kuulu lahkoon vaan loosiin.

    • Ainanetyrii

      Tavarantarkastaja tietenkin kannattaa pyytää ja siitä maksaakin.
      Ei kuluttajalla oikein muuta keinoa ole asioiden hoitamiseen.
      Tietenkin voisi kysyä missä oma rakennusmestari oli kun virheitä meni läpi?

      • Paljonnähnyt

        Tavarantarkastaja ei yhtään sen pätevämpi tai parempi todistaja, kuin kuka tahansa koulutettu rakentaja. Kauppakamareille ei kannata maksella.


    • satavikaa

      Miksi maksoit viimeisen erän ennen kuin kaikki oli tarkistettu ja korjattu ?
      Ja viimeisen maksuerän pitää olla niin iso että sillä korjaa kymmenen isoa ja sata pientä vikaa.

    • vanhatimpuri

      Tässäpä olisikin tällaiselle vanhalle kehäraakille oivallinen eläkevirka/ työ, Kulkisi tarkastelemassa rakennuksia, asiakkaa tilauksesta, ja laatisi havaitsemistaan virheistäkorjauslistan talotehtaille/ timpuriporukoille. Vuosikymmeniä taloja tehneenä, saattaa asiasta olla jotain käsitystä, kuinka mikäkin vaihe pitäisi toteuttaa, ja ennenkaikkea rakentamisen laadusta, ette käsi tilipäivänä vapise!

    • OuMalla

      Valvoja on viranomaisten vaatima nimi paperissa ja hyvässä lykyssä käy kerta viikkoon tontilla. Mikäli valvoja tosissaan vahtisi työn jälkeä, suunnittelun järkevyyttä, ylläpitäsi vikalistaa ja mitä lie, niin olisi siinä valvoja kiinni yhdessä torpassa koko työpäivän koko rakentamisen ajan. Ainakin meidän talon kanssa olisi ollut näin.

      Nyt siivotaan ja vahditaan itse. Miten yleistä muuten muilla on ollut, että sähkö-/IV-/korjuuporukalla on talon paperit mukana? Meillä taitaa olla ollut alle puolella. Luottavat siihen, että tontilta löytyy. Jos ei löydy, soittelevat perään ja kyselevät meiltä ohjeita. Kiva siinä sitten kesken työpäivän alkaa pohtia, että mistäs sen viemärituuletuksen pitikään kulkea ja missä meni IV-putket.

      Yleisenä tapana on hakalissa hommissa kysäistä, että voiko tehdä jonkun jutun tavalla B, jolloin itse ei maallikkona heti välttämättä tajua idean älyttömyyttä, ja siinä sitten onkin huomaamattaan antanut luvan tehdä täyskelvotonta jaskaa. Nykykäsitys onkin, että jos raksarane kyselee, ei kelpoa ole tulossa.

      • Vastaavavalvoja

        Viranomainen ei vaadi valvojaa se on rakennuttajan asia. Viranomainen vaatii vastaavan työnjohtajan. Tehtävänä on viranomaisiin päin huolehtia siitä, että työt tehdään lakien, asetusten sekä hyväksyttyjen suunnitelmien mukaisesti ja tietysti hyviä rakennustapoja noudattaen.
        Valvoja on aivan eri asia, pienrakentajan on toki järkevää sopia valvonnasta saman henkilön kanssa joka toimii viranomaisen vaatimana vastaavana työn johtajana.
        Valvojalta saat sellaisen palvelun mistä olet valmis maksamaan. Kohtuullinen korvaus Vastaava työnjohtaja valvoja on luokkaa 10000 € / talo. Sillä rahalla hän avustaa sinua hankinnoissa, sopimuksien tekemisessä, aikatauluttamisessa, jne.. sekä valvoo kaikkien näiden toteutumista, työn laatua, ym.
        Muutamalla satasella tai tontilla saat viranomaisten vaatiman vastaavan joka tehtävänsä mukaan huolehtii lähinnä vaadittavien tarkastun pitämisistä ym. viranomaisvaatimuksista. Muutahan hänen vastuullaan ei olekaan.


    • OuMalla

      Täällä rämmitään edelleen. Talotehtaan porukka käy välillä tontilla, puuhaa jotain ja häipyy. Talotehtaan puoelsta ei ole työnjohtoa eikä omavalvontaa. Vissiin väsytystakktiikka nyt käytössä.
      Jos otan nyt sen tavarantarkastajan tontille ja vikalista tuplaantuu, ei taida onnistua tarkastajan palkan vähennys loppulaskusta? Onko kukaan saanut hyvitystä ryssitysti rakennetun talon riesasta? Putket pitäisi vissiin tarkistuttaa myös kuvaamalla. Asentajat oli jotain amisjunnnuja.
      Nimimerkille Vanhatimpuri ja palvelulleen olisi tosiaan kysyntää. Oma valvoja näkee mitä näkee ja 2 näkee aina enemmän, kun 1. Minua ei kiinnosta nätisti tehty dokkari, vaan simppeli lista jossa on virheet ja mahdollisesti viittaus rakennuslainsäädäntöön, rylliin, sopimukseen tms.

    • Entvalvoja

      Ette ole ainoita epäonnisia. Talotehtaille ei ole tarpeellista tehdä laadukasta työtä vaan katetta. Laadunvalvontaa on rakennuttajan toimesta tehtävä aina kun rakennustöitä tehdään. Joka tunti! Jos ei valvota, tehdään virheitä ja peitetään ne saman päivän aikana. On nähty ja koettu! Ja valokuvia on otettava aina kun työmaalla jotain tapahtuu. Ainakin peittyvistä rakenteista. Putket kuvataan ja vaakitetaan aina ennen peittämistä. Ja tarkastetaan suunnitelmat ja että niitä myös noudatetaan. Tuollaisen työnkuvan valvojalle ei kymppitonni riitä. Se on vaan pakko maksaa jos haluaa priimaa. Sekundaa taas ei kannata hankkia ollenkaan. Itse olen tuollaisen kissa-hiirileikin kokenut ja saa jäädä viimeiseksi talonrakennuskokemukseksi

    • Entvalvoja1

      ...jatketaas vielä: lisäksi valvojalla on laseri, jolla tarkistaa tehtyjen rakenteitten vaaka-ja pystysuoruudet heti asennusten jälkeen ja vaatii korjaamaan seuraavana päivänä jos vikaa. Laserilla tarkistetaan mm perustusten korkotasot, sisätäyttökorot (myös putkistojen asennusten jälkeen) jotta mm. pohjalaatan yläpinta jää alapuun alapinnan alapuolelle ym. Itse en paljoa välittänyt pienistä laatupoikkeamista, joiden korjaaminen on helppoa vaan kiinnitin päähuomion suuriin asennusvirheisiin. Oma projekti onnistui ilmeisesti kohtuullisesti ellei sitten rakenteisiin onnistuttu piilottamaan virheitä. Reklamoikaa virheistä välittömästi jotta rakentajat tietävät että heitä valvotaan.

    • OuMalla

      Minä olen kuullut, että jos ottaa talopaketin, niin eihän siinä sanottavammin valvojaa tarvita :). Tuli sitten meille semmoinen suomalaisvoimin ryssitysti rakennettu talo.

      Tällä hetkellä ollaan sisähommissa ja ongelmana on, että ensiksi maalari ei halunnut tasoittaa killissä olleita seiniä. Me tilattiin talotoimittajan pojat korjaamaan seinät standardin mukaisiksi ja maalari odotteli sen aikaa. Nyt ryhdytään laatoittamaan, ja taas sama juttu. Laattamies ei suostu ottamaan kippuraseiniä vastaan. Hän odottaa, kun talotehtaan pojat suoristaa seiniä. Me maksamme odottelun.

      Ei tämän kai näin pitäisi mennä?

    • Entvalvoja1

      Teillä on hyvät laattamiehet ja maalarit kun vaativat kunnolliset pohjat. Moni olisi vaan tehnyt sutta ja sekundaa ja sitten vaan kertoneet että oli surkeat pohjat. Hyvä että talotoimittaja edes korjasi mokansa. Monet lähtevät väittelylinjalle ja yrittävät selvitä puhumalla korjauksista.

    • Anonyymi

      Aivan samat sanat. Täysin vastuuton rakentaja !

    • Anonyymi

      Ottakaa desing talo .Saatte paskkaa paketissa.Eivät vaan uskalla lähteä käräjä tupaan,Miksiköhän oisko maineesta kyse.Onko uskonto jonka varjolla voi tehdä mitä haluaa. Sunnuntaina kädet ristissä .

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      67
      3222
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      549
      3044
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      37
      2355
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      2002
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1825
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      307
      1820
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1622
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      104
      1314
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1218
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      23
      1205
    Aihe