Voimakkaat PMS/kuukautiskivut, esivaihdevuodetko?

kipuileva

Olen 47 vuotias ja viime kuukausina on ollut erilaisia oireita kierron aikana. Viime kierrossa minulla alkoi jo ovulaation aikoihin alavatsakivut jotka oli niin kuin kuukautiskivut mutta vähän lievempinä. Tuli kramppeja, välillä meni ohi parissa minuutissa ja välillä saattoi kestää puolikin tuntia sellaista juilimista alavatsassa ja varsinkin oikealla puolella. Kipu säteili myös oikeaan jalkaan. No eilen alkoi kuukautiset, kierto 28 päivää. Otin yhden särkylääkkeen joka auttoi noin 5 tuntia kunnes kipu alkoi uudestaan. Tänään toinen vuotopäivä ja alavatsa edelleen kipeä ja pitäisi ottaa särkylääke. Ihmettelen kun mulla on aina riittänyt yksi burana aina kun alkaa ja sitten kipu ei tule takaisin. Voiko tällainen pitkittynyt kuukautiskipu ja voimakkaat PMS oireet jo ovulaatiosta lähtien olla merkki alkavista vaihdevuosista? Minulla on myös jäänyt kerran yhdet kuukautiset väliin viime talvena. Olen varannut ajan gynekologille ensi viikolle, mutta haluaisin tietää onko muilla kokemusta tällaisesta.

3

317

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • endometrioosiii

      Ovulaatiokivut voi viitata endometrioosikystaan munasarjassa tms. Googleta Endometrioosiyhdistys ja käy siellä lukemasta oirekuva. T. Endoa sairastava

      • endometrioosiiiee

        Toinen yleinen hormonaalinen sairaus on PCOS eli monirakkulaiset munasarjat. Sitten yksi syy kipuihin voi myös olla kohdun adenomyoosi. Nämä sairaudet ei katso ikää.


    • 43_vee

      47-vuotiaalla hormonitasot ovat varmasti jo laskussa vähenevien munasolujen myötä. Eli premenopaussia eletään joka tapauksessa. Useimmilla kun vaihdevuodet ovat siinä 50-vuotiaina. Oireistot vaihtelevat, eli välttämättä kaikki eivät huomaa kehonsa muutoksia. Sairauden mahdollisuus on silti suljettava pois.

      En usko, ettö PCO alkaisi oireilla vaihdevuosien kynnyksellä. Polycystiset ovariot saattavat jopa rauhoittua ja kuukautiskierto säännöllistyä 40 ikävuoden jälkeen, kun munasolut alkavat muutenkin olla vähissä. Myoomat ja kasvaimet todennäköisempiä. Toki runsaat vuodot voivat johtua vain vähenevien naishormonien aiheuttamista ongelmista. Eli kyseessä olisi vaihdevuosioire.

      Itse aloin saada kuumia aaltoja jo n. 35-vuotiaana. Tilanne rauhoittui, vuodot pysyivät säännöllisinä. Kuumia aaltoja ja/tai hikoilua oli lähinnä ennen kuukautisia ja niiden alettua. Pari vuotta sitten kuukautiskierto alkoi vaihvikkaan lyhentyä. Samalla vuodot alkoivat hieman lisääntyä, ja olen nauttinut mietoa lisärautaa, jotten anemisoidu. Kieltämättä pelkään tulevaa, yhä runsaampia ja tiheämpiä vuotoja?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      133
      3752
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      88
      3458
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      324
      2006
    4. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      92
      1487
    5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      6
      1306
    6. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      186
      1175
    7. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      146
      918
    8. Olen ollut ikävä, tiedän

      ja myönnän sitten ettei johdu mistään vahvuudesta, vaan siitä, että olen ollut aika loukkaantunut. Voit kerätä siitä pi
      Ikävä
      77
      908
    9. 46
      803
    10. Olet seksikäs nainen

      Olet seksikäs nainen
      Ikävä
      46
      787
    Aihe