Jatkuva ahdistus! Mikä minua vaivaa?

janna0987

Minulla on ollut pari viimeistä vuotta rankkaa aikaa elämässäni takana. Nyt periaatteessa elämä on muuten kunnossa, mutta tilalle on jäänyt henkinen paha olo.

Olen lähes jatkuvasti ahdistunut, ärsyynnyn helposti, on pahoinvointia, päänsärkyä, itkettää helposti, huimaa, lihakset on jumissa. Pelkotiloja on liittyen sairauksiin, kuolemaan ja yleensä elämään. Yritän miellyttää ihmisiä viimeiseen saakka peläten, että minua rangaistaan jollain tapaa, jos teen jotain väärin. Töissä käyn, mutta pelkään tekeväni virheitä sielläkin. Pelkään jopa matkustamista.

Mikä minua vaivaa? Ennen olin iloinen ja elämänmyönteinen ihminen, enkä pelännyt tällaisia asioita. Elämä tuntuu menevän hukkaan näin. Haluaisin elää, mutta pelkään elämää ja olen alkanut välttämään kaikkea mikä pahentaa tätä ahdistavaa olotilaa.

17

433

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • syitä_monia

      Näin maallikkona heittäisin mutulla väitteen että ahdistus on yleisoire, sen voi laukaista miljoonat eri syyt.

      Ensiksi pohtisin onko ehkä jollain aivokemiaan vaikuttavilla aineilla syynsä tilanteeseen. Alkoholi, lääkkeet, epäterveellinen ruokavalio. Lisäksi pohtisin liikunnan tarvetta..

      Seuraavaksi elämänhallintaan liittyvät seikat ja yleinen elämäntyytyväisyys. Mikä on sun taloudelliset edellytykset elää täysipainoista elämää ja minkälainen turvaverkosto sulla on ympärilläsi, sekä kuinka tyydyttävää sun sosiaalinen elämäsi on..

      Mainitsit myös rankan elämänvaiheen lähihistoriastasi. Moni märehtii asiaa hetken ja kun pahin tuska hellittää, niin tuumataan että homma on lusittu. Jollakin tuokin voi toimia, mutta monelle asioiden läpikäyminen tunnetasolla antaa vasta helpotuksen. Minä kirjoitan kokemani vaikeudet paperille, koen että asioiden käsitteleminen on syvempää kun joudun työstämään asiaa saadakseni puettua sen järkevään ja loogisesti ymmärrettävään muotoon. Kirjoittaessani elän myös asiat tunnetasolla uudelleen, se tuntuu helpottavan minua.

    • Käyttäytymisterapeutti

      Hei. Ongelmasi on tässä lauseessa hyvin tiivistetty:

      "Mikä minua vaivaa? Ennen olin iloinen ja elämänmyönteinen ihminen, enkä pelännyt tällaisia asioita. Elämä tuntuu menevän hukkaan näin. Haluaisin elää, mutta pelkään elämää ja olen alkanut välttämään kaikkea mikä pahentaa tätä ahdistavaa olotilaa."

      Ensimmäiseksi, niin kauan kun sanot " mikä minua vaivaa? " et tule parantumaan.. Pitäisi hyväksyä ahdistus, kun hyväksyt, se LÄHTEE.

      Esim, jos aamulla ahdistaa, älä välitä siitä, vaan anna olla. Jos taistelet pahaa oloa vastaan, se vain pahenee. Hyväksyntä siis tarkoittaa, että annat pahan olon vain olla.

      Toiseksi PELOT rajoittaa sinun elämääsi. Niin kauan kuin pelkäät, et tule parantumaan. Kysy itseltäsi, onko se oikeasti totta vai pään sisäinen tunne, että pelkäät? Helppoa ei ole, mutta se mitä sinun pitäisi tehdä, on mennä pelkoja kohti, pienin askelin.

      Olethan ennen nauttinut elämästäsi, nii mikset tekisi kaikkea, mikä parantaisi sinua?

      Tässä loistava artikkeli alan ammattilaiselta. Kannattaa myös lukea muut blogikirjoitukset.

      http://paniikkihairio.fi/kuinka-paasee-eroon-ahdistuksesta-paniikkihairiosta-jatkuvasta-pahasta-olosta/

      Olet töissä, niin suosittelen sinun varaamaan tuolta sivulta Arin Skypeterapiaa, pääset ongelmista pois.

      Toivottavasti tämä selvensi asiaa.

      • takapakki

        Höpö höpö. Toistat ahdistushäiriöstä kärsivälle aivopesulauseina "et tule parantumaan" Tiedätkö ylipäätään hyvä ihminen, että juuri tuollaisilla neuvoilla teit enemmän hallaa kuin sait selvennettyä asiaa. Tyrkytät jotain aivan uskomatonta skeidaa ja heittelet tuosta vaan "helpponakki" ohjeitasi kuin joku torikauppias.
        Luuletko, että toinen ei ole kysynyt itseltään kysymyksiä, joita pystyy ilmaiseksi jokainen kysymään itseltään ilman tuollaisia itseään terapeutiksi tituleeraavilta. Huh,huh.


      • syitä_monia
        takapakki kirjoitti:

        Höpö höpö. Toistat ahdistushäiriöstä kärsivälle aivopesulauseina "et tule parantumaan" Tiedätkö ylipäätään hyvä ihminen, että juuri tuollaisilla neuvoilla teit enemmän hallaa kuin sait selvennettyä asiaa. Tyrkytät jotain aivan uskomatonta skeidaa ja heittelet tuosta vaan "helpponakki" ohjeitasi kuin joku torikauppias.
        Luuletko, että toinen ei ole kysynyt itseltään kysymyksiä, joita pystyy ilmaiseksi jokainen kysymään itseltään ilman tuollaisia itseään terapeutiksi tituleeraavilta. Huh,huh.

        Kommentoija epäonnistui aika totaalisesti tiivistäessään Saarion sanoman, minäkin meinasin rauhallisena ihmisenä repiä pelihousuni moisesta alustuksesta.

        Onneksi luin Saarion tekstejä läpi ajatuksen kanssa, kyllähän siellä asiaakin on. Ajatuksena lienee ettei pelkoja tule yrittää haihduttaa pois, vaan käsitellä ne, ja oppia ymmärtämään että toimimalla toisin kuin miten olemme tottuneet toimimaan pelätessämme, me voimme vapautua peloista.


    • Hienoo

      Hei. Ahdistuneelle pitää sanoa suoraan. Se on vain tosiasia, että ei tälläisesta ongelmasta pääse eroon ilman ajatusten kyseenalaistamista. Tuo on totta, että et parane, jos et muuta käyttäytymistä. Siitä ei pääse mihinkään.

      Itse paranin juuri niin, että tein päinvastoin mitä mieli käskee. Esim. En taistellut tai paennut ahdistavassa tilanteessa.

      Käyttäytymisterapeutin kommentti on ihailtavaa ja niin TOTTA. Ahdistuneelle se on takapakki, mutta miettikkää sitä. Tehkää se. Teitä vain ärsyttää, kun ette pääse ongelmasta eroon.

    • minulla.helpotti

      Minua ahdisti media. Lopetin kaikenlaisten keksittyjen uhkakuvien ja valeuutisten lukemisen. Se varmaan tapahtui kun MV lehti tuli mukaan kuvioihin.
      Tajusin, että mitä soopaa meidän yle-is-il-mtv ja monet muut työntävät.
      TV:n heitin jo aikasemmin pois, kun pelkkää homotusta jatkuvasti.
      Sairaita medioita siis. Sairaus sairastuttaa muutkin, jos niiden kanssa on tekemisissä.
      Sitten nämä matu ja mamu vyöryt. Ne ovat todellisia ja en ole näiden kanssa missään tekemisissä.
      Kun ostan pizzaa, menen kotipizzaan jne.
      Minä äänestän jaloillani. En ruoki vääriä arvoja enkä missää tapauksessa lue valeita ""uutisina"".
      Eli kun lopetin kaiken sonnan lukemisen ja tukemisen( lopetin hesari tilaukset yms), niin kas kummaa. Olo alkoi paranemaan.
      Leffatkin ostan dvd muodossa, niin ei tarvitse mitään tv aivopesua ihmetellä.

      Monet ahdistuvat, kun heidän nuppiaan pestään ulkoa päin, kysymättä tai varoittamatta.
      Minun lääke on se, että lopeta kaikki yhteys mediaan.
      Huomaat voivasi paremmin joka päivä.
      Lisäksi joku harrastus voi olla hyvä, jossa ei tarvitse kulkea iltamyöhään.

      • ergertgasdfg

        Se MV-lehtihän todistetusti suoltaa valeuutisia. "MV-lehteä on arvosteltu muualta kopioitujen, tarkistamattomien ja keksittyjen uutisten levittämisestä, salaliittoteorioita tukevien juttujen julkaisemisesta sekä ihmisten yksityisyyden loukkaamisesta. Sivustoa pidetään myös rasistisena ja vihaa lietsovana."

        Keksittyjä uutisia jotka vetoavat tiettyihin pipipäihin typeryksiin. Moisiin uskominen on sama kuin alkaisi elämään omassa pikku mielikuvitusmaailmassaan, jolla ei ole mitään yhtymäkohtia todellisuuteen.

        Pelkkää homotusta jatkuvasti...? En ole huomannut. Monessa ohjelmassa on parisuhteita, ehdoton valtaosa, yli 90% niistä on heterosuhteita. Ahdistaako omat homoseksuaaliset tukahdetut mieltymykset vai miksi ylipäätään kiinnität niihin huomiota? Jos jotakin olen huomannut jatkuvasti niin kokkiohjelmia. Ja ei se ole sairaus, vaikka se sinua kuinka risoisi, tuo on typerä papukaijahokema joka ei pidä paikkaansa. Jos sinä et omien tunne-elämän ongelmien vuoksi pidä joistakin asioista, niin ei ne ole väärin tai sairauksia tai lopun alkua, sinulla vain on sopeutumisvaikeuksia yhteiskuntaan.

        Ymmärrän että kun on pienenä opittu hyvin simppeli maailmankuva niin sen ei soisi muuttuvan vaan pysyvän samanlaisena ja helposti ymmärrettävänä ja että yksinkertaisen ihmisen aivojen snapsilasiin kun kaadetaan tietoa informaation ämpäristä niin tulvii ylitse. Mutta maailma ei ole niin yksinkertainen kuin perunoiden kuorimista ja kuppi kahvia ja muita päivittäisiä rutiineja. Maailma on ihan helvetin monimutkainen ja tiedämme todellisuuden luonteesta vasta hiekanjyväsen isossa saharassa. Ja mikään ei pysy samana, vaan kaikki muuttuu koko ajan nopeammin ja nopeammin. Eristäytyminen ei ole ratkaisu, se pahentaa oloasi pitkällä juoksulla, sillä elämme aikoja jolloin asiat lähtevät pyrähtäen muuttumaan eksponentiaalisesti, mullistava räjähdys. Ainoa mihin kannattaa totutella on jatkuva ja kiihtyvä muutos. Mielikuvitusmaailmoihin ei pidä vetäytyä.

        Se että joku suoltaa paskaa jota sinä ja sinunlaisesi haluavat uskoa, ei tarkoita että siitä pitäisi humaltua. Pitää pureutua niihin ahdistuksen syihin ja hyväksyä että elämä ja todellisuus on kompleksista. Todellisuus on siitä raadollinen, että se ei piittaa mitä sinä luulet sen olevan. Kaikki noudattavat sen lainalaisuuksia, halusivat tai eivät. Vastaanpulikoimisesta syntyy alati syveneviä hankaluuksia ja ennen pitkää se todellisuus lyö kunnolla päin pläsiä niin että hipsutahoi.


    • kaikkeakokenut

      Minten Janna voit, oletko saanut lohtua vastauksista. Niin se on että kun on huolia ja vaikeuksia, niin sitä silloin vain menee, adrenaliinin voimalla ja ei pysähdy miettimään. Sitten kun tilanne helottaa, niin se jännitys ryöpsähtää päälle. Vapaa-ajajoilla kannattaa tehdä mukavia juttuja, huilalta. Puhuminen ja höpöttäminen ainakin iseä tuollaisen jäljeen on auttanut.

    • Anna999

      Minullakin on vieläkin ahdistusta. Olen löytänyt DARE kirjan, kirjailija Barry McDonagh. Se on Englannin kielellä ja se auttaa. Kirjailijalla on itse ollut panikkia ja ahdistusta. Olen yhtä mieltä 'käyttäytymisterapeutin' kanssa.
      Toivon sinulle kaikkea hyvää!

    • huimaaja

      mielestäni esim halvaantuneelle parannuskeino on käydä kunnon juoksulenkillä. siinä sitä ihan huomaa että kyllähän ne koivet toimiikin ja että olinpa tyhmä kun en tätä kikkaa aiemmin tajunnut.

      • rfergerg

        Kyllä. :D Kuolleidenkin pitäisi perustaa ryhtiliike ja ottaa itseään niskasta kiinni ja kaivautua ylös haudasta ja lakata lorvimasta siellä arkussa paskanhajussa kaiket päivät. Heille pitäisi tehdä jotain aktivointitoimenpiteitä etteivät jää vaan makoilemaan muiden maksamilla hautapaikkamaksuilla odottaen että sukulaiset kantavat heille kukkia ja kynttilöitä selkä vääränä milloin minäkin päivänä. On se raskasta välillä meillä kaikilla mutta ei arkussa rötvääminen ole mikään ratkaisu!


      • huimaaja

        HAHAHAA....juuri näin


      • NeverTry

        Vielä parempi keino on keskittyä voivottelemaan ja pitää yllä mielikuvaa että mitään ei kannata yrittää, kun ei se kuitenkaan toimi. Sillä tavalla asiat varmasti joskus paranevat.


    • janna0987

      Aloittaja tässä taas. Jäin kuun alussa kesälomalle ja tämä on auttanut todella paljon tähän ahdistavaan oloon. Lomalle jäädessäni täyttelin netissä kokeeksi ahdistusta mittaavan testin, josta sain täydet pisteet. Masennuskyselystä tuli 17 pistettä. Ajattelin jo varaavani psykiatrille aikaa lääkehoidon (masennuslääke) aloittamisen toivossa, mutta ajattelin antaa ensin loman kulua ja katsoa sitten. Nyt on ihan hyvä jo olla. Ilmeisemmin kaikki vain työstressiä tai liikaa kuormitusta?

      • Janna, suosittelen harkitsemaan vakavasti lääkehoidon aloittamista.

        Itselläni oli aivan samat häriöt kuin sinulla. Tosi vaikea yleistynyt ahdistuneisuushäiriö ja masennus.

        Lääkehoito vain pahensi oloani. Käytin SSRI-lääkkeitä. Se hyöty on tutkitusti plaseboa, eli ne jotka parantuvat sen avulla, vain uskovat lääkkeeseen, vaikka siinä ei ole mitää oikeasti parantavaa aineosaa.

        Käytin vuoden SSRI-lääkkeitä, lopetin puoli vuotta sitten. Minulla ei ole vieläkään palanut seksuaaliset halut lääkkeen takia.

        Näitä ei vain parannetta lääkkeen avulla, vaan itse pitää tehdä ne askeleet. Välttely pois, pelko pois altistamalla jne...

        Kuitenkin sanoit lopuksi, että ilmeisesti vain työstressiä tai liikaa kuormitusta, kun taas alussa sanoit, että on ollut ollut pari vuotta vaikeaa. Ota siitä sitten selvää. Yleistyneen ahdistuneisuushäiriön diagnoosiin tarvitaan vähintään puoli vuotta kestävä ahdistus. Kuinka kauan sinua on ahdistanut?


    • ahdistunutko

      Ahdistusta täälläkin. Nykyään tosi lievää jos ollenkaan, mutta kesäkuu oli kyllä elämäni rankin kuukausi. silloin kaikki laukesi. Ensin luulin saaneeni jonkin vatsapöpön ulkomailta, joka lopulta olikin vain ahdistuksen tuomia fyysisiä oireita? Tutkittiin päästä varpaisiin ja olin varma et mulla on joku vakava sairaus johon kuolen! Monta päivää elin ns. "viimeistä päivää" kunnes päiviä meni... tajusin ettei tämäkään ollut viimeinen? Muuta syytä ei ole löydetty kuin oma pääkoppa. On se kumma miten mieli voi tuottaa tälläisiä oireita kuten minulla oli; lievää kuumetta, oksentelua/täysi ruokahaluttomuus.. välillä oli rintakipuja, joskus selkä. Lopulta meni yöunet ja aloin pelätä oikeastaan kaikkea, koin muutaman haju ja kuuloharhan ja tajusin et tää on oltava psyykkista. Myös muutamia paniikkikohtauksia tuli.

      Olen myös miettinyt pientä mahdollisuutta psykoosiin? Voiko ihminen olla suht toimintakykyinen sen aikana? Mä ite pystyin juuri keittämään kahvit, laittamaan mikroruoan itselleni ja käymään lääkärissä. Muuta en tehnyt juurikaan moneen viikkoon, paitsi kävin välillä suihkussa.

      Minut pelasti apu, jota hain. Olen päässyt viikottain puhumaan sairaanhoitajalle ja olisin päässyt tarvittaessa osastolle asti. Läheiset myös auttoi, menin äitini luo useiksi päiviksi.

      Mutta palataan tähän kirjoittajaan joka aloitti tämän, minun neuvoni ovat:

      - Yritä poistaa/vähentää kaikkia kuormittavia tekijöitä ainakin vähäksi aikaa, esim. kevyempää työtä jos mahdollista, antaa kotitöitä muille. Yritä katsoa mitkä asiat kuormittava sinua. Onko se työelämä? parisuhde? Suhteet muihin? Yksinäisyys? rahaongelmat?

      - Aloita joku miellyttävä harrastus/tekeminen. Se voi olla kans jokin uusi juttu. Mutta sellaista mitä teet mielelläsi.

      - Puhu jollekkin, vaikka täällä, hae vertaistukea, itseäni auttoi paljon kun pääsin puhumaan muiden kanssa ja huomasin etten ole yksin.

      -Kokeile ensin ilman lääkitystä, itse koin tarpeelliseksi aloittaa koska en pystynyt edes lukemaan pahimmassa ahdistunesvaiheessa ja minulla oli jonkinverran pakkoajatuksia.
      Jos aloitat lääkityksen, googlee tietoa; mahdollisiimman kevyt ja helposti lopetettava.

      -Hyväksy kaikki mitä pääkopassa ja elämässäsi tapahtuu. Ite aloin parantua hyväksyttyäni että mulla on jonkinsortin masennus ja ahdistuneisuus ja tätä elämä nyt on. En enää verrannut edellistä elämää, jolloin tein kaikki erilailla. Aloin ajatella et hyväksyn tämän ja koitan pärjätä tämän kanssa, ei ihminen täysin muutu toiseksi vaikka luulin olevani jo joku toinen. Päivä kerrallaan, älä murehdi liikaa menneitä, ne ovat menneitä. Äläkä tulevaa, se on vasta edessä :)

    • nettisyntinen

      Kun yksikään psykologia ei auta, muistuu mieleen että elämä on.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      422
      1816
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      185
      1461
    3. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      108
      1402
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      144
      1341
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      45
      1046
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      970
    7. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      956
    8. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      119
      913
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      93
      900
    10. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      886
    Aihe