Eukanuban sensitive skin -nappula

atoopikkoallergikko

Toinen koiristani on atoopikko ja allergikko eikä kaikkia oireita aiheuttavia ruoka-aineita ole edes kyetty selvittämään. Niinpä ruokinta on ollut vähän hakuammuntaa ja eri ruokia on kokeiltu sitä mukaa, jos jostain on mahdollisesti epäilty aiheutuvan oireita.

Lemmikkieläinliikkeessä asioidessani ja koiranruokaa ostaessani myyjä ehdotti, että kokeilisin Eukanuban sensitive skin -nappulaa, joka hänen mukaansa olisi varsin hyvä nappula kutiamaan taipuvaisille koirille. Siinä kiireissäni ja myyjän ammattitaitoon luottavana en sen kummemmin säkin kylkeä lukenut, mutta myöhemmin kotona huomasin, että nappula koostuu maissista ja kalajauhosta. Eikös maissi ja kala nimenomaan ole niin yleisiä allergian aiheuttajia, ettei niitä pitäisi syöttää koiralle, joka kärsii allergiasta? Tämän luulisi myyjien tietävän. Ihmettelen myös sitä, miten Eukanuba voi mainostaa tuollaista ruokaa nimenomaan kutinoista kärsivien koirien erikoisruokana.

Onko jollakin kokemusta tästä nappulasta? Onko se tosiaan pitänyt lupauksensa ja ollut herkkäihoiselle koiralle passeli nappula vai toteanko maissia ja kalaa sisältävän nappulan olevan täysin sopimatonta sapuskaa koiralle, joka on äärimmäisen allerginen?

30

1918

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • helluvaa

      Eukanuba ei ole mitenkään korkealaatuinen ruoka missään nimessä. Maissi aiheuttaa allergiaa jos on alleginen maissille. Samoin kala. Yllättävää eikö totta? Eli pitää ensin tietää mille koira on allerginen ennen kun voi sanoa mitä se voi syödä. Mainostaa voi mitä vaan. Toinen myy tasan sitä mitä toinen suostuu ostamaan.

      • HelluvaaTurpaRullalle

        Luitko sinä tyhjän länkyttäjä aloitusta ollenkaan? Siellä aivan selvästi mainitaan, ettei kaikkia allergian aiheuttajia olla voitu selvittää ja että ruokia on vain kokeiltava. Sekin mainitaan, että maissin ja kalan yleisyys allergian aiheuttajana on tiedossa ja siksi kyseenalaistetaan sekä valmistajan että myyjän tietämys. Niinpä sitten kysyttiin sitä onko joku muu syöttänyt hyvällä menestyksellä tuota ruokaa tai jos jollakulla olisi vaihtoehtoisesti selvä mielipide siitä, ettei pidä edes kokeilla. Tämän lyhennelmän aloituksen pointeista nyt luettuasi voisitkin kertoa seuraavaksi miten länkytyksesi vastasi aloitukseen mitenkään? Niinpä niin, eihän se vastannut. Jollei mitään asiaa ole niin jätä vastaamatta. Turhan länkyttäjiä ei asiallisissa aloituksissa tarvita.

        Aloittajalle:
        Itse jättäisin syöttämättä tuota, jos ette tiedä koiran maissi ja kala allergiasta. Veisin ruokasäkin myös takaisin ostopaikkaan ja vaatisin rahat takaisin. Jos myyjälle on kerrottu koiran tarpeista, niin on käsittämätöntä että tuollaista myydään väittäen, että se on hyvä ruoka. Siinä on myyjällä aihetta joko kouluttautua tai vaihtaa työpaikkaa. En minäkään heti olisi välttämättä tuoteselostetta lukemassa vaan luottaisin siihen, että myyjä tietää mistä puhuu.


    • atoopikkoallergikko

      No älä ihmeessä, rva piilokettuilija. Kuten sanoin, niin koira on pahasti atooppinen ja saa oireita myös varasto- ja pölypunkeista, siitepölystä yms. ulkoisista tekijöistä. Niinpä ruoka-aineiden aiheuttamista oireista ei olla päästy täyteen selvyyteen, sillä oireet ovat voineet johtua mistä hyvänsä. Asiaa on ratkottu useiden eläinlääkäreiden kanssa, joten sinun oih niin ylimaallista tietämystäsi siitä, että esim. maissi aiheuttaa allergiaa, jos koira sille sattuu olemaan allerginen, ei tässä nyt tarvita. Sitähän en kysynyt, joten lue kysymys uusiksi ja vastaa sitten, jos on jotain sanottavaa.

    • Siis koira on todettu verikokeella atooppiseksi? Mitä ohjeita on siihen saatu eläinlääkäriltä? Entä miten niitä ruokaherkkyyksiä on pyritty selvittämään?

      Ruoka-aineallergiat on niin yksilöllisiä, että se on toisaalta ihan sama, mitä joku sanoo jostain ruuasta tai mitä suosittaa. Joten siinä mielessä Helluva viittasi ihan oikeaan. Toki voi sanoa, että tietyt aineet useinmin herkistää, mutta siltikään sen ei tarvi koskea kaikkia.
      Myös kannattaa erottaa herkkäihoisen ja allergisen. Joskus esim. herkkiksen ruokaan on saatettu lisätä enemmän jotain vitaaliaineita ja ovat esim. yksinkertaisempia. josta sitten esim. saatetaan puhua paremmin sopiviksi. Ehkä myyjä tarkoitti jotain tuonsuuntaista, jos ei ilmeisesti ymmärtänyt koiran olevan MYÖS siis allerginen. Ei eläinkaupan myyjät ole mitään sairauksien tuntijoita, jotkut saattaa tosin tietää enemmän, ja toiset vähemmän, joten usean tieto perustuu lähinnä firmojen lobbaukseen. Toki ovat voineet saada myös jostain hyvää palautetta, mutta taas tullaan siihen, että kaikki on yksilöllistä. Joten lähtökohtana kannattaa/pitää olla aina se omistajan tuntemus nimenomaan omasta koirasta ja lukea tarkkaan joka teksti.

      • atoopikkoallergikko

        Minä en tullut tänne jutustelemaan uteliaitten kanssa koirani atopiasta ja/tai allergiasta, mutta jos se yhtään mieltäsi helpottaa, niin eläinlääkärini on oikein pätevä ja asialle on varmasti tehty se, mitä on kyetty.

        Suoriin kysymyksiini olin vastausta vaille, ja kertauksen vuoksi kysyn vielä uudestaan, josko jollakulla on positiivista kokemusta kyseisestä nappulasta? Vai oletanko valmistajan lupauksen olevan höpöpuhetta ja totean olevan turvallisempaa olla syöttämättä kyseistä nappulaa varmuuden vuoksi moniallergikolle ollenkaan?


      • kukkkamaaria

        Ei ole positiivista kokemusta.


      • atoopikkoallergikko kirjoitti:

        Minä en tullut tänne jutustelemaan uteliaitten kanssa koirani atopiasta ja/tai allergiasta, mutta jos se yhtään mieltäsi helpottaa, niin eläinlääkärini on oikein pätevä ja asialle on varmasti tehty se, mitä on kyetty.

        Suoriin kysymyksiini olin vastausta vaille, ja kertauksen vuoksi kysyn vielä uudestaan, josko jollakulla on positiivista kokemusta kyseisestä nappulasta? Vai oletanko valmistajan lupauksen olevan höpöpuhetta ja totean olevan turvallisempaa olla syöttämättä kyseistä nappulaa varmuuden vuoksi moniallergikolle ollenkaan?

        Ensinnäkin, minä kysyin siksi, mitä kysyin, koska olisin antanut haluttaessa jotain perusneuvoja , ruokintaan. Olen tehnyt ruokavalioita atooppisille/allergisille, ja tyytyväistä vastaanottoa on tullut, niistäkin... Minulle koirien ravinto on ollut jo jokunen vuosikymmen "harrastus", kuten jossain määrin ihmispuolenkin. Joten tarkoitus oli vilpittömästi siis antaa vinkkejä ruokintaan, joka on haasteellinen moniallergisille (jos on) ja atooppisille. Mutta ruokinnalla kyllä voidaan paljonkin tehdä ja muilla hoito-ohjeilla...
        Mutta eipä siinä mitään, jos asenne on tuo muiden vastauksiin, niin jokaisella tyylinsä ... "Jutusteluistakin" voisi joskus saada hyviä vinkkejä muilta, mutta jos ei niitä halua, niin toki menee sitten niin, kuin itse haluaa.

        Niin ja siksi kiinnosti, mitä eläinlääkäri on neuvonut, koska tunnen yhdenkin hyvin ihosairauksiin perehtyneen lääkärin, jolla olisi heti ollut antaa vaihtoehtoja valmisruuista, jotka on tarkoitettu ko.potilaille. Vaikka mikään teollinen ei ole varma, kun allergiatkin on niin yksilöllisiä, mutta on kuitenkin potentiaalisia vaihtoehtoja, jotka helpottaa sitä, ettei tarvi ihan hirveästi arpoa. Teollisessa on kuitenkin niin monta muutakin tekijää, jotka vaikuttaa sopivuuteen ym.kuin vaan ruoka-ainesosat itsessään.
        Kaikkein tärkein olisi kuitenkin saada selville, mitkä ei sovi, ja se kyllä onnistuu pitkälti, jos ei halua vaan helpolla mennä ja on hyvät neuvot :)

        Mutta toivottavasti apu löytyy koiralle, se on tärkeintä :), omistajan asenteesta huolimatta...


      • atoopikkoallergikko
        molossi kirjoitti:

        Ensinnäkin, minä kysyin siksi, mitä kysyin, koska olisin antanut haluttaessa jotain perusneuvoja , ruokintaan. Olen tehnyt ruokavalioita atooppisille/allergisille, ja tyytyväistä vastaanottoa on tullut, niistäkin... Minulle koirien ravinto on ollut jo jokunen vuosikymmen "harrastus", kuten jossain määrin ihmispuolenkin. Joten tarkoitus oli vilpittömästi siis antaa vinkkejä ruokintaan, joka on haasteellinen moniallergisille (jos on) ja atooppisille. Mutta ruokinnalla kyllä voidaan paljonkin tehdä ja muilla hoito-ohjeilla...
        Mutta eipä siinä mitään, jos asenne on tuo muiden vastauksiin, niin jokaisella tyylinsä ... "Jutusteluistakin" voisi joskus saada hyviä vinkkejä muilta, mutta jos ei niitä halua, niin toki menee sitten niin, kuin itse haluaa.

        Niin ja siksi kiinnosti, mitä eläinlääkäri on neuvonut, koska tunnen yhdenkin hyvin ihosairauksiin perehtyneen lääkärin, jolla olisi heti ollut antaa vaihtoehtoja valmisruuista, jotka on tarkoitettu ko.potilaille. Vaikka mikään teollinen ei ole varma, kun allergiatkin on niin yksilöllisiä, mutta on kuitenkin potentiaalisia vaihtoehtoja, jotka helpottaa sitä, ettei tarvi ihan hirveästi arpoa. Teollisessa on kuitenkin niin monta muutakin tekijää, jotka vaikuttaa sopivuuteen ym.kuin vaan ruoka-ainesosat itsessään.
        Kaikkein tärkein olisi kuitenkin saada selville, mitkä ei sovi, ja se kyllä onnistuu pitkälti, jos ei halua vaan helpolla mennä ja on hyvät neuvot :)

        Mutta toivottavasti apu löytyy koiralle, se on tärkeintä :), omistajan asenteesta huolimatta...

        Nyt kannattaisi kiinnittää huomiota ihan omaan "minä tiedän kaiken paremmin" -asenteeseesi. Kerroin aivan selvällä suomen kielellä eläinlääkärini olevan pätevä ja asian olevan niin hyvin hoidossa kuin mahdollista. Sinulla ei kaikkitietävän asenteesi lisäksi ole mitään syytä sitä kyseenalaistaa ja kuvitella olevasi juuri se supersankari, joka tähänkin tarvitaan päivä pelastamaan. Keskity siis kysymyksiin, ja jos niihin ei ole mitään sanomista, niin sinä et minun puolestani voi päättää, mihin kaikkeen keskustelun aihe on laajennettava siksi, että sinä satut haluamaan sitä pätemisen halusta. Todella kurjaa, että egosi sai kolauksen kun neuvot eivät olleet tarpeen, mutta siihen kipuun auttaa enemmän sen egon tarkistaminen kuin minun "asenteeni" kyseenalaistaminen. Olen varmasti sinua paremmin kartalla koirani hoidosta tai pikemminkin sen tarpeesta, joten kaikkitietävä asenteesi on varsin suuruudenhullua.


      • Jätäomaanarvoonsa
        atoopikkoallergikko kirjoitti:

        Nyt kannattaisi kiinnittää huomiota ihan omaan "minä tiedän kaiken paremmin" -asenteeseesi. Kerroin aivan selvällä suomen kielellä eläinlääkärini olevan pätevä ja asian olevan niin hyvin hoidossa kuin mahdollista. Sinulla ei kaikkitietävän asenteesi lisäksi ole mitään syytä sitä kyseenalaistaa ja kuvitella olevasi juuri se supersankari, joka tähänkin tarvitaan päivä pelastamaan. Keskity siis kysymyksiin, ja jos niihin ei ole mitään sanomista, niin sinä et minun puolestani voi päättää, mihin kaikkeen keskustelun aihe on laajennettava siksi, että sinä satut haluamaan sitä pätemisen halusta. Todella kurjaa, että egosi sai kolauksen kun neuvot eivät olleet tarpeen, mutta siihen kipuun auttaa enemmän sen egon tarkistaminen kuin minun "asenteeni" kyseenalaistaminen. Olen varmasti sinua paremmin kartalla koirani hoidosta tai pikemminkin sen tarpeesta, joten kaikkitietävä asenteesi on varsin suuruudenhullua.

        Älä välitä. Toisilla on tarve tehdä kärpäsestä härkänen vaikka väkisin... Ja höykyttää muita syyttä suotta anonyyminä keskustelupalstalla. Tapa purkaa paineita sekin, mutta vähän kyseenalainen sellainen. En näe, että olisit missään kertonut koiran olevan nyt apua vailla tai edes kärsivän oireista, joten avun tyrkyttäminen väkisin on tosiaan vähän outoa... Varmasti kysyisit,jos tarvetta olisi. Minä käsitin kysymyksen olevan lähinnä se miten mahdolliseksi muut kokevat sen että tuosta muonasta voi oireita tulla nyt oireettomalle koiralle. Kokeilla voi, mutta varmaa ei voi sanoa.


    • maalaiset

      Järjenkäyttökin on sallittua.

    • näinnäkyy

      Järjenkäyttö on sallittua tosiaan. Aloittajalta se taitaa puuttua. Vastauksetkin häneltä kun on aggressiivisiä.

    • heipparalla

      Aloittaja syöttäkööt koiralleen mitä tykkää

    • Riskillätaiei

      Voisihan sitä kokeilla. Tiedä vaikka sopisi, kun siinä ei kerta ole kuin yksi vilja ja proteiinin lähde. Tietysti voi olla, että juuri ne aiheuttavat oireita, mutta jos ne mahdolliset oireet johtuvatkin vaikka siitepölystä, niin eihän sitä sittenkään varmaksi tiedä. Nyt on ihan siitä kiinni haluatteko ottaa riskin vai ette. Mutta onhan se vähän hassua, että eukanuba on valinnut herkkiksille tarkoitettuun muonaan nimenomaan maissin ja kalan... Parempiakin vaihtoehtoja olisi. Ja onhan se vähän outoa sekin, että myyjä on juuri tuota suositellut kun parempia vaihtoehtoja olisi muilla merkeillä. Se olisi ihan ok, jos myyjä ei erityisen hyvin tietäisi erikoisruokavalioista, mutta se ei ole ok, että ollaan tietävinään ja suositellaan siksi väärää. Lue ensi kerralla seloste jo kaupassa, niin et tuhlaa rahojasi johonkin mitä et välttämättä uskalla syöttääkään.

      • atoopikkoallergikko

        Tätä nappulaa suositellut myyjä on meille varsin tuttu, ja hän muistaa jopa koirani nimet puhumattakaan tämän ongelmatapauksen ruokintatarpeista. Siksi minua varmasti hämäsikin niin paljon tajuta, mitä nappula pitää sisällään. Mietiskelin, että voiko se tosiaan olla niin kelpoa tavaraa, että sitä voi suositella tietäen, mitä koira normaalisti on syönyt ja miksi. Siksi kaipailin kokemuksia kyseisestä nappulasta ennen kuin totean sen liian riskaksi peliksi ajatellen, että jospa siitä on niin hyviä kokemuksia, että suosittelu meillekin oikeasti perustui johonkin. Koska olen saanut vastaukseksi turhaa ränkytystä, jolla en tee mitään, mutten ainuttakaan kokemusta tai edes kuulopuhetta tuosta nappulasta, niin taidanpa vain todeta myyjän saaneen jonkin aivopierun kun nappula ei näytä olevan ihan niin ylimaallinen ja kuuluisa kuin myyjän puheista ymmärsin.


    • hankkikaa.apua

      Raivotautista porukkaa täällä räksyttämässä kuin rakit. Menkää kallonkutistajan puheille vihanhallintaa opettelemaan älkääkä purkako käsittämätöntä vihaanne muihin. Toisessa päässä on ihan oikea ihminen, joka täysin viattomasti ja asiallisesti pyysi kokemuksia ruoasta, jota hänelle oli myyjä suositellut. Sen sijaan raivotautinen rakkilauma syöksyy räksyttäen kimppuun kimittämään kaikkea muuta maan ja taivaan väliltä, muttei vahingossakaan sanota sanaakaan siitä mitä on kysytty.

    • mammanwestiet

      Perheemme toinen westie on multiallerginen ja sairastaa atopiaa. Se on saanut suuren avun siirtymällä pois kuivamuonasta ja eliminaatiodietistä. Oma eläinlääkärimme suositteli sitä. Olen siis Molossin kanssa täysin samaa mieltä, että pitää selvittää mitkä on sopimattomia.

      • atoopikkoallergikko

        Voi pyhä sylvi, että minulla turhautuminen kasvaa kommentti kommentilta. Miten se nyt muka olisi jotenkin epäselvää, että ruoka-aineet, jotka allergiaa aiheuttavat, olisi hyvä selvittää läpikotaisin? Mielestäni olen jo kertonut, että sitä on yritetty tehdä, ja myöskin sen, miksi se on ollut hankalaa.

        Mitään muuta en ole kysynyt kuin käytännössä sitä, miksi suomi24:n käyttäjät joko luulevat/tietävät myyjän tuota nappulaa halunneen minulle myydä, vaikka olin vain raakaruokaa hakemassa tai vaihtoehtoisesti varmistavan oman epäilykseni siitä, että suositus oli aiheeton. Mitään muuta en ole kysynyt. Jo keskustelun otsikko kertoo, että kysymys on nyt ihan puhtaasti tuosta nappulasta. Jos haluatte keskustella yleisesti atopiasta ja allergiasta, niin puolestani voitte jatkossa niin tehdä tässäkin keskustelussa, sillä minä lopetan keskustelun omalta osaltani nyt tähän.


      • maalaiset
        atoopikkoallergikko kirjoitti:

        Voi pyhä sylvi, että minulla turhautuminen kasvaa kommentti kommentilta. Miten se nyt muka olisi jotenkin epäselvää, että ruoka-aineet, jotka allergiaa aiheuttavat, olisi hyvä selvittää läpikotaisin? Mielestäni olen jo kertonut, että sitä on yritetty tehdä, ja myöskin sen, miksi se on ollut hankalaa.

        Mitään muuta en ole kysynyt kuin käytännössä sitä, miksi suomi24:n käyttäjät joko luulevat/tietävät myyjän tuota nappulaa halunneen minulle myydä, vaikka olin vain raakaruokaa hakemassa tai vaihtoehtoisesti varmistavan oman epäilykseni siitä, että suositus oli aiheeton. Mitään muuta en ole kysynyt. Jo keskustelun otsikko kertoo, että kysymys on nyt ihan puhtaasti tuosta nappulasta. Jos haluatte keskustella yleisesti atopiasta ja allergiasta, niin puolestani voitte jatkossa niin tehdä tässäkin keskustelussa, sillä minä lopetan keskustelun omalta osaltani nyt tähän.

        Aamen 👏👏


      • mammanwestiet
        atoopikkoallergikko kirjoitti:

        Voi pyhä sylvi, että minulla turhautuminen kasvaa kommentti kommentilta. Miten se nyt muka olisi jotenkin epäselvää, että ruoka-aineet, jotka allergiaa aiheuttavat, olisi hyvä selvittää läpikotaisin? Mielestäni olen jo kertonut, että sitä on yritetty tehdä, ja myöskin sen, miksi se on ollut hankalaa.

        Mitään muuta en ole kysynyt kuin käytännössä sitä, miksi suomi24:n käyttäjät joko luulevat/tietävät myyjän tuota nappulaa halunneen minulle myydä, vaikka olin vain raakaruokaa hakemassa tai vaihtoehtoisesti varmistavan oman epäilykseni siitä, että suositus oli aiheeton. Mitään muuta en ole kysynyt. Jo keskustelun otsikko kertoo, että kysymys on nyt ihan puhtaasti tuosta nappulasta. Jos haluatte keskustella yleisesti atopiasta ja allergiasta, niin puolestani voitte jatkossa niin tehdä tässäkin keskustelussa, sillä minä lopetan keskustelun omalta osaltani nyt tähän.

        Oletpa sinä epäystävällinen. Halusin jakaa vain kokemuksiani. Et kirjoittanut alkuviestissä, että olit raakaruokaan siirtymässä, en voinut tietää. Kyllä minä tiedän, että selvittäminen on hankalaa, mutta siksi lääkärimmekin suositteli eliminaatiota, ei ostamaan erilaisia kaupan kuivamuonia.
        En olisi kirjoittanut, jos olisin tiennyt, että tälä ollaan noin epäystävällisiä.


      • onpashankalaa
        mammanwestiet kirjoitti:

        Oletpa sinä epäystävällinen. Halusin jakaa vain kokemuksiani. Et kirjoittanut alkuviestissä, että olit raakaruokaan siirtymässä, en voinut tietää. Kyllä minä tiedän, että selvittäminen on hankalaa, mutta siksi lääkärimmekin suositteli eliminaatiota, ei ostamaan erilaisia kaupan kuivamuonia.
        En olisi kirjoittanut, jos olisin tiennyt, että tälä ollaan noin epäystävällisiä.

        Älä vingu. Lukutaitoiselle kysymys ei ole mistään raakaruuasta vaan ihan tuosta aloituksessa mainitusta ruuasta. Aloittajahan EI kertonut mitä normaalisti syöttää, joten mitä siitä jaarittelemaan pitkiä pätkiä?! Varmasti olisi kysytty, jos kaivattaisiin mielipiteitä siitä normaalisti syötetystä ruuasta. Moneen kertaan vielä sanottiin, että muusta ei olla kiinnostuttu jauhamaan, sillä MUU ON HOIDOSSA.


    • Alleratop

      Meillä atoopikko ja allergikko koira. Syötettiin Eucanuban Sensitive Skiniä vuosia ja sopi tosi hyvin. Meillä kun allergiaa ja iho-ongelmia aiheuttaa siipikarja kaikkein pahiten, joten kalapohjaisia nappuloita suositaan. Nykyään käytössä Cibaun Fish & Rice, enkä pois vaihda.

    • eppula

      Tiedä sitten lukeeko aloittaja tätä enää, mutta kun nyt osui aihe silmään, niin otanpa vielä tässä vaiheessa osaa, jos siitä olisi jollekulle muulle hyötyä.

      Sekä helluvaa että molossi ovat useinkin ensimmäisten joukossa huutelemassa neuvoja (jopa sellaisia, joita ei olla pyydetty), mutta tietotaito aiheesta ei välttämättä sitten kumminkaan ole niin hyvällä tolalla, että kannattaisi huudella.

      Meillä on ihan sama tilanne, sillä toinen koirista tuntuu olevan kaikelle allerginen, mutta juttu ei olekaan ihan niin yksinkertainen. Silläkin tuntuu jotkin ruoka-aineet sopivan joskus, jolloin saattaa olla monta viikkoa tai jopa kuukausia niin, ettei mitään oireita ole ollenkaan, mutta toisinaan samat ruoka-aineet sitten aiheuttavatkin oireita kausittain esim. vain sen takia, että siitepöly on saanut koiran normaalia herkemmäksi. Ruoka-aineiden sietäminen on siis pahimmillaan kausittaista, joten tämä ei todellakaan ole niin mustavalkoista, että otapa selvää siitä, mille koira on allerginen. Siihen kun vaikuttaa ulkoisetkin tekijät ja samat ruoka-aineet saattavat joskus aiheuttaa oireita ja toisinaan sitten taas ei.

      Meillä esim. kala on juurikin havaittu yhdeksi hyvinkin epämääräiseksi "ehkä joo, ehkä ei" -kategorian ruoka-aineeksi. Ei siis todellakaan ole niin kuin helluvaakin hölmönä kirjoitti, että otapa selvää, aiheuttaako kala allergiaa vai ei. Itse olen huomannut, että viljellyt lohet aiheuttavat enemmän oireita, mutta villinä elänyt lohi ei sitten välttämättä aiheutakaan. Sen lisäksi monet muutkin villit kalalajit ovat sopineet erittäin hyvin ja pitäneet koiran turkin erittäin hyvässä kunnossa ilman hilseilyjä ja kutinoita. Tuo Eukanuban muona ei ole meillä sopinut kuten ei moni muukaan varsinkaan lohta sisältävä muona ole ollut sopivaa, mutta esim. Cibaun Sensitive Fish käykin.

      Myös Golden Eaglen Holistic Health Duck & Potato on ollut meillä tosi hyvä muona. Sitä koira on nyt syönyt pitkän aikaa hyvällä tuloksella. Välillä on joitain oireita ollut, mutta nekin pikemminkin esim. juuri siitepölystä johtuen, joten joka oireilusta ei kannata ruokaa epäillä ainakaan pääasiallisena ongelman aiheuttajana.

      Pahimmillaan allergia on tosiaan ihan henkimaailman asia, johon vaikuttaa niin moni seikka, ettei mustavalkoisia totuuksia kaikista ruoka-aineista voi esittää. Kala on tosiaan meillä ehkä pahin mahdollinen päänvaivan aiheuttaja kun jopa sen kalan elinympäristö (eli kalan isensä ravinto?) on saattanut vaikuttaa suoraan siihen, onko se käynyt koiralle vai ei. Kalan kanssa ottaakin aina pienen riskin, mutta toisaalta meilläkin koira on ollut turkiltaan ehkä kaikkein parhaimmassa kunnossa syödessään nimenomaan kalaa sisältävää ruokaa, joka sille sitten onkin käynyt.

      • "...mutta tietotaito asiasta..." Ahaa, avaapa vähän lisää. Kiinnostaa kuulla.

        "(kalan isensä ravinto?) " Erittän herkille se voi vaikuttaa paljonkin. Lähinnä siis kasvatettujen, kuten kasvatetun lohen. Nehän tunnetusti sisältää mm./esim.maissia. Muista epäterveellisistä jutuista puhumattakaan...Ja erittäin herkät reagoi, jos jokin kalan ravinnossa ei sovi.
        Siinä kohtiin, jos reagoi lähinnä kalan proteiiniin itsessään voimakkaasti, niin harvemmin kala sopii lainkaan. Toki poikkeuksia on siinäkin, esim.tonnikala sopii joillekkin.


      • ymmärrettiinjo
        molossi kirjoitti:

        "...mutta tietotaito asiasta..." Ahaa, avaapa vähän lisää. Kiinnostaa kuulla.

        "(kalan isensä ravinto?) " Erittän herkille se voi vaikuttaa paljonkin. Lähinnä siis kasvatettujen, kuten kasvatetun lohen. Nehän tunnetusti sisältää mm./esim.maissia. Muista epäterveellisistä jutuista puhumattakaan...Ja erittäin herkät reagoi, jos jokin kalan ravinnossa ei sovi.
        Siinä kohtiin, jos reagoi lähinnä kalan proteiiniin itsessään voimakkaasti, niin harvemmin kala sopii lainkaan. Toki poikkeuksia on siinäkin, esim.tonnikala sopii joillekkin.

        Jaarittelit sitten ihan tismalleen samasta kuin eppula jo itsekin sanoi. Kaikuuko täällä? :D Eipä silti, ihan taattua minä minä minä tiedän puuttumista sinulta.


      • Läskipäät

        Vaikka olisi jaaritteluakin, on asiaakin. Kirjoittaja ymmärrettiinjo, sinun puuttumisessa ei ollut mitään asiaa. Kirjoita edes jotain itse topiikin aiheeseen, ja jätä turhat märinäsi.

        Meidän ranskanpullille toiselle tuli Barking Headsin bad Hair dailystä kutinaa ja piereskelyä. Toiselle sopi hyvin.


    • juupajuu86

      Eukanuba on eurooppalainen marketti ruoka joka brändätään suomessa laatu ruuaksi... suosittelen tilaamaan kyseistä ruokaa, tanskan tai saksan kautta.. :D Kyseisen ruuan omistaa sama joka omistaa 39muuta brändiä mitä m&m myy suomessa!!

      Mutta jos asiaan niin kalahan on hyvä ravinto koiran iholle sen omega pitoisuuksien takia ja itsekkin suosittelisin tuota Cibaun Sensiteve fisua ovh alle 50e.

      • asianviereltä

        Minulla koiralla myös iho-ongelmia,lähinnä kutinaa,tiedätkö sellaisesta ruuasta kuin Barking Heads?
        Monet on kehuneet,ja harkinnassa on valita meidän pikkuiselle siitä sarjasta joku sopiva.Mutta olis kiva jos joku tietäs siitä merkistä jotain,kokemuksen kautta yms.Kaikki huonot ja hyvät kokemukset olis siis kiva kuulla.
        Ja sorry,etten tehnyt uutta aloitusta ;I


      • eppula
        asianviereltä kirjoitti:

        Minulla koiralla myös iho-ongelmia,lähinnä kutinaa,tiedätkö sellaisesta ruuasta kuin Barking Heads?
        Monet on kehuneet,ja harkinnassa on valita meidän pikkuiselle siitä sarjasta joku sopiva.Mutta olis kiva jos joku tietäs siitä merkistä jotain,kokemuksen kautta yms.Kaikki huonot ja hyvät kokemukset olis siis kiva kuulla.
        Ja sorry,etten tehnyt uutta aloitusta ;I

        Meillä tuo Barking Heads ei käy, sillä kalapohjaiset ruoat sisältävät nimenomaan lohta ja/tai taimenta. Valkoiset, villinä eläneet kalat ovat meillä sopineet paremmin, lohi on aiheuttanut ongelmia varsinkin, jos se on ollut viljeltyä lohta. Eli itse suosittelisin, kuten edellisessä kommentissani mainitsin, kokeilemaan joko Cibaun Sensitive Fish -ruokaa tai Golden Eaglen Holistic Health Duck & Potatoa. Meillä siipikarjakin aiheuttaa ongelmia, mutta tuo ankka-peruna-pohjainen ruoka on ollut todella sopivaa.


    • erojkäqeokrtäq

      Koiralle pitää antaa koirien tuoretta ruokaa eikä mitään prosessoituja syöpänappuloita.

      Prosessoitu liha on luokiteltu ihmisillekin yhtä vaaralliseksi kuin plutonium. Miksi kukaan koiralleen sellaista on ikinä syöttänyt?

    • kysywä

      Ei ole kokemusta allergisesta koirasta eikä kyseisestä ruuasta! Tulipa vain mieleen mahtaisiko esim teidän allergiselle koiralle sopia lukullus tai simpsons premium! Saa tilattua zooplussalta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      64
      1887
    2. SINÄ nainen hyvin läheltä

      Pidän sinusta. Mutta mene ensin juttelemaan lääkärin luokse, ja hoida itsesi kuntoon. Sit kun sä olet kunnossa, niin mä
      Ikävä
      79
      1267
    3. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      78
      1204
    4. 45
      1115
    5. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      160
      982
    6. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      71
      969
    7. Siis ei ole edes mahdollista

      että ei törmätä, ei sit millään vaikka päällä hyppisi
      Ikävä
      44
      910
    8. Martina kauniina lehtihaastattelussa

      Martina antoi hyväntuulisen haastattelun lehteen. Tyylikkäitä kuvia ja kivoja vaatteita kauniilla Martinalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      183
      853
    9. J-miehelle

      haluan kertoa että olet edelleen mulle rakas. Ajattelen sinua päivittäin kulta.
      Ikävä
      58
      848
    10. Minä en luota sinuun yhtään nainen

      ja aistin että yrität taas satuttaa henkisesti koska tiedät että olet heikkouteni joten siksi tein mitä tein mutta en ki
      Ikävä
      39
      844
    Aihe