Ruotsin vallan aika Suomessa

prosessix

Minulla on Suomen esihistoriassa aukkoja. Milloin Ruotsin valtakausi Suomessa alkoi - 1200 -luvullako? Mitä Suomi oli ennen Ruotsin valtakautta? Oliko Suomi koskaan itsenäinen ennen v. 1917?

3

172

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • En_ole_robotti_

      Ruotsin aika alkoi joskus 1100- luvun puolessa välissä. Vähitellen niin että Varsinais-Suomi ja Häme ensin , sitten Viipuri ja Eteläpohjanmaa. Tätä aikaa kesti kai 1300-luvun alkuun. 1300-luvun loppupuolella Suomi oli osa ruotsia niin kuin esim. Smålanti tänä päivänä. Kaikkin vaaleihin saatiin osallistua Jos niitä sattumoisin järjestettiin. Esim kuninkaanvaalehin. Ruotsinvalta päättyi 1808-9 vuden sotaan ja senjälkeen kuuluttiin Venäjälle vuoteen 1917.
      Suomi itenäistyi vuonna 1917.
      Ennen Ruotsin aikaa täällä oli varmaankin jonkinlaisia suurempia pitäjän tai maakuntatyyppisiä suurmiesten ylläpitämiä "valtakuntia". Niitä saattoi olla muutamia. Mitää kokonaista "Suomea" ei varmaan ole koskaan ollut ennen v. 1917.

    • Ruotsin_aika

      Ruotsin aika oli 1600-luvulla, ja jatkui 1700-luvun alkuun ja sitten se loppui. Sitten oli Venäjä. Ja ennen sitäkin oli Venäjä.

    • Ruotsinhallinto

      Väärä sivu kysymykselle, löytyneee historia- tms. paremmin sopivia sivuja. Mutta sen verran aihetta sivuavaakin kerron, että asiasta on kirjoitettuakin tietoa paljon saatavilla, kirjastolaitos esim. on vielä toiminnassa. Tietojen tarkkuus heikkenee mitä etäämmälle ajassa mennään, eikä meillä oikein löydy arveluja parempia tietoja jostain 1200- 1300- lukuja varhaisemmasta ajasta. Jostakin eteläisestä Euroopasta on paljon enemmän tietoa jo ajanlaskumme alun vaiheilta, jopa kauempaa, kiitos esim. Titius Liviuksen ja Flavius Josefuksen yms.

      Nykyisen suomen alueella arvellaan 1200 elelleen noin 60000 ihmistä, eli tilaa oli. Suurimpia päälliköitä tuolloin lienevät olleet perheenpäät ja mahdollisesti sukujensa vanhimmat tms. Ruotsin vaikutus alkoi hivuttautua maahan noin 1300 alkaen, mutta kului vielä aikaa ennen kuin edes Varsinais- Suomen alue oli yhtenäisesti johdetussa tilassa, eli sellaisen ajan voitaneen katsoa alkaneen noin 1600. Vielä tuossakin vaiheessa pohjoinen Suomi oli vähän ei- kenenkään maata, Ruotsin ja Venäjän rajalinja kun kulki epämääräisesti Pohjois- Karjalasta Oulun seudulle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      279
      3060
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      79
      1555
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1470
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      38
      1288
    5. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1200
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1197
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1119
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1097
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1013
    Aihe