Tietoa muista lääkkeistä MtF hormonihoitoon?

entjne

Minulla on Androcur ja Progynova ollut käytössä, tosin olen epävarma sopiiko kumpikaan minulle. Progynova 4mg nieltynä ei nostanut E arvoja yli 30pg/ml, mikä on kuulemma tosi alhainen tuolla annostuksella. Androcur 50mg laski T arvot hyvin matalaksi mutta samalla tuntuu että masennus on vaan pahentunut kokoajan. Olen näistä puhunut jo hormonihoitajan kanssa ja laskettiin Androcur 25mg ja vaihdoin Progyn laastareihin, mitkä ovat vähän parempaa tulosta antaneet mutta ovat pirun ärsyttäviä käyttää. Ehdottivat ensin kokeilla Progyn nostoa 6mg mutten usko että sen nosto jopa 8mg vaikuttaisi arvoihin riittävästi, jos arvojen kuuluisi olla lähempänä 200pg/ml eikä jotain 30-60.

Mitä muita E pillereitä Suomessa on mahdollista saa reseptillä? Mieluiten sellaisia, joita voisi ottaa sublingual ja sulaisivat hyvin, kuulemma tehokkaampaa kuin nieleminen. Entä onko Suomessa muita AA lääkkeitä kuin Androcur, esim Spironolactone? En ole varma kuinka suuri syyllinen Androcur on masennukseen, mutta siitä olen eniten kuullut kauhutarinoita masennuksen ja muiden juttujen suhteen.

3

965

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kljjl

      Tällä hetkellä Suomessa myynnissä olevia estrogeenipillereitä jotka soveltuvat kielen alla liuottamiseen, ovat Zumenon (erityiskorvattava) ja Estrofem (ei korvattava). Estrofem on kallis lääke, n. 9 euroa 28 kpl annostelukiekko (2 mg pillereitä).
      Jos laastareista tai geeleistä imeytyy riittävästi estrogeenia, niiden käyttö on turvallisempaa kuin niellyillä pillereillä.
      Yleensä riittävä estrogeeniannostus feminisaation saavuttamiseksi on 6 mg/vrk, vaikka hormoonipolit haluaisivat mahdollisimman pientä annostusta. En tunne tuota esittämääsi estradiolin vahvuusarvoa, HUSLab käyttää nmol/l arvoa. Tuolla laadulla ohjearvot naisille ovat seuraavat:
      Viitearvot:
      -Follikulaarivaihe 0.08 - 0.92 nmol/l
      -Ovulaatiovaihe 0.14 - 2.38 nmol/l
      -Luteaalivaihe 0.08 - 1.15 nmol/l
      -Postmenopaussi alle 0.10 nmol/l
      Tuolla laadulla kerrottuna tutkimusten mukaan riittävä feminisaatio saavutettaisiin 0,8 nmol/l arvolla. Mm. HYKS:n Naistenklinikan hormoonipoli arvioi että 0,2 nmol/l arvo riittäisi menopaussin oireiden poistoon.

      Spironolaktonin antiandrogeeninen vaikutus on vain murto-osa Androcurista. Annostus pitäisi olla niin suuri että sivuvaikutukset voivat olla vakavia (lääke on nesteenpoistoon). Rankin vaihtoehto jos Androcur ei sovi, on orkiektomia.

    • Lavledi

      Mulla itsellä on käytössä Estradot-laastarit (100 μg/24 h) ja Androcur 50 mg. Ei ikäviä sivuoireita useisiin kuukausiin, mutta ehkä olet vain jotenkin herkkä näille? Spironolaktonilla ei käsittääkseni ole myyntilupaa Suomessa, joten jos Androcurin kanssa ei rauhoitu, niin sitten täytyy mennä orkiektomiaan.

      • kljjl

        Spironolakton (eri myyntinimikkeillä) on ollut jo hyvin kauan käytössä Suomessa. Se on ollut vuosikymmeniä sitten hyvinkin yleinen verenpainelääke jonka vaikutus perustuu nesteenpoistoon. Lisäksi sitä on käytetty turvotusten vähentämiseen. Lääke on siis vanha ja uudemmat verenpainelääkkeet ovat korvanneet sen suurelta osin.

        Transnaiset joutuvat käyttämään spironolaktonia mm. maissa jossa Androcur ei ole hyväksytty käyttöön.

        Spironolaktonia käytetään myös naisilla naistyyppisen hiustenlähdön torjumiseen (annostus suurempi kuin verenpainelääkkeenä, mutta pienempi kuin antiandrogeenina).


    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5540
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3537
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1662
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      206
      1636
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      78
      1092
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1088
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      907
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      809
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      808
    Aihe