Otsikko kertoo kaiken oleellisen. Minkä verran maksaa osallistua kartingtiimiin ja ajaa vaikka SM-sarjaa? Uskon että paljon koska paremmat mahdollisuudet pärjätäkin.
Tiimiin liittyminen, mitä maksaa?
41
3444
Vastaukset
- 3457888
16000 eur / kisa , siihen viel pensat
- idfjdfu
luokasta ja haluamastasi palvelutasosta riippuen 1500-3000€...
- kysyjä_kysyy
Mitähän 1500:lla saa? Moottoreita ei huolleta ainakaan joka kisaan. Muusta palvelutasosta en osaa sanoa.
- ifiejfoeifuo
kysyjä_kysyy kirjoitti:
Mitähän 1500:lla saa? Moottoreita ei huolleta ainakaan joka kisaan. Muusta palvelutasosta en osaa sanoa.
sillä saa vuokrakoneen...ylärajaahan tässä lajissa ei ole...100 000€ menee helposti pelkästään suomessa ajaessa, mutta järkeä kun käyttää ja oman tasonsa mukaisia laitteita käyttää ja vuokraa, niin ihan edullisestikin voi ajaa...
- provoko
Vastaus kysyjälle_kysyjille.
Mikäli todella haluat tietää mitä teamissa ajamainen maksaa, miks et kysy suoraan teamien ja tallien vetäjiltä, sieltä saat faktatietoa, etkä mitään provoa. Kannustusjoukkoihin pääset ihan ilmatteeks ja ostettu palvelu teamista sit jo alkaa maksaa. - 569876235
tämä on ihan hyvä paikka kysyä asiasta. sitä vartenhan nämä keskustelupalstat ovat. tossa tuli ihan hyvä vastaus jo eli homma maksaa suurinpiirtein 1500-3000 per kisa sm-luokissa jos kustannukset haluaa jakaa ajettujen kisojen määrällä. eli ulkomaankisat kunnon harjoittelumäärillä toi 3000e ja 1500e pelkkä mukana olo sm-kisas. kukaan suomalainen ei maksa lapsensa kartingista edes sponsoreiden tuella sataatonnia vuodessa. yksi suurimpia ongelmia tässä lajissa ovat nämä liioittelijat ja sitten noi jotka eivät muka tiedä tai halua keskustella kustannuksista avoimesti.
- fjoejfodigu
ei kukaan ole sanonut, että satatonnia menee...vaan että senkin verran kyllä saa menemään...ja lasten harrastuksestahan tässä pääasiassa on kyse, vai kuvitteletko, että 15-17v poika tai tyttö joka ajaa suomessa ja vaikka vain EM-sarjaa rotaxissa, tienaa itse nuo rahat?? ja kyllä, suomessa on montakin vanhempaa jotka maksavat yli 100 000 juuri näiden lasten harrastuksesta...on ne rahat sitten varakkaiden vanhempien tai sponssien rahaa muttei ainakaan näiden lasten...
- kateellinenko
fjoejfodigu kirjoitti:
ei kukaan ole sanonut, että satatonnia menee...vaan että senkin verran kyllä saa menemään...ja lasten harrastuksestahan tässä pääasiassa on kyse, vai kuvitteletko, että 15-17v poika tai tyttö joka ajaa suomessa ja vaikka vain EM-sarjaa rotaxissa, tienaa itse nuo rahat?? ja kyllä, suomessa on montakin vanhempaa jotka maksavat yli 100 000 juuri näiden lasten harrastuksesta...on ne rahat sitten varakkaiden vanhempien tai sponssien rahaa muttei ainakaan näiden lasten...
kerroppa esimerkki jonkun kartingvuodesta millanen se oli ja mihin se satatonnia paloi?
- Kisojakiitos
Yksi ongelma on myös nämä kustannusten vähättelijät. Teeveestäkin jos sattuu kartinkia tulemaan, niin olisi mukava nähdä myös kisaamista, eikä vain todisteluja, kuinka edullisesti tätä voi harrastaa.
- Halvempaakuhevoset
Kyllä SM sarjan voi ajaa komeesti alta kymppi tonnilla kun miettii kaikki hommat ennen hankintoja ja kuski ajaa joko niin kaukana edessä tai takana ettei tartte uusia osia joka lähtöön.
- LH44
Kallein kartingin suomen mestaruus tällä vuosikymmenellä maksoi tiettävästi n. 300 000 euroa ilman ainuttakaan sponsoria, eikä maksajan (iskän) ilmekään värähtänyt tuosta kustannuksesta...
Kertoo vain sen, että miten erilaisista lähtökohdista tätä lajia "harrastetaan". Toiset kyselevät täällä mitä mahtaa maksaa ja toisille on ihan sama mitä maksaa! Siihen nyt kuitenkin on menty, että pärjätäksesi pitää olla pinkka kunnossa.
Onhan näitä takavuosien "ihmelapsia" pitkin Eurooppaa ajelemassa kaiken maailman "Anteeksi mikä sarja?" -sarjoissa. Isit ovat hakanneet miljoonia, mutta Monacon laituripaikka ei tule ikinä aukeamaan, -ainakaan autoa ajamalla!
Muistakaa, että tämä on yksi maailman hienoimmista harrastuksista niin kauan kun mennään isä-poika ja peräkärrytouhuna hymyssä suin pitkin Suomea. Tosin ne ajat taitavat olla menneet... - KunhanVaanKysyn
LH44 kirjoitti:
Kallein kartingin suomen mestaruus tällä vuosikymmenellä maksoi tiettävästi n. 300 000 euroa ilman ainuttakaan sponsoria, eikä maksajan (iskän) ilmekään värähtänyt tuosta kustannuksesta...
Kertoo vain sen, että miten erilaisista lähtökohdista tätä lajia "harrastetaan". Toiset kyselevät täällä mitä mahtaa maksaa ja toisille on ihan sama mitä maksaa! Siihen nyt kuitenkin on menty, että pärjätäksesi pitää olla pinkka kunnossa.
Onhan näitä takavuosien "ihmelapsia" pitkin Eurooppaa ajelemassa kaiken maailman "Anteeksi mikä sarja?" -sarjoissa. Isit ovat hakanneet miljoonia, mutta Monacon laituripaikka ei tule ikinä aukeamaan, -ainakaan autoa ajamalla!
Muistakaa, että tämä on yksi maailman hienoimmista harrastuksista niin kauan kun mennään isä-poika ja peräkärrytouhuna hymyssä suin pitkin Suomea. Tosin ne ajat taitavat olla menneet...oliko tässä palkattu useampi ammattimekaanikko ja tiimipäällikkö, jota lennätettiin useaan kertaan talvella italiaan treenaamaan ja kesäksi ostettiin sadantonnin kuljetuskalusto, joka sit syksyllä jotenkin ihmeellisesti vaan katosi taivaan tuuleen? osaisitko ammattilaisena avata tota 300000euroa, mihin se meni? ilmeisesti on ostopalveluna ostettu yhtä sun toista, mutta ilmeisesti ei miltään ammattilaiselta, kun on rahaa hassattu noin paljon.
- LH44
KunhanVaanKysyn kirjoitti:
oliko tässä palkattu useampi ammattimekaanikko ja tiimipäällikkö, jota lennätettiin useaan kertaan talvella italiaan treenaamaan ja kesäksi ostettiin sadantonnin kuljetuskalusto, joka sit syksyllä jotenkin ihmeellisesti vaan katosi taivaan tuuleen? osaisitko ammattilaisena avata tota 300000euroa, mihin se meni? ilmeisesti on ostopalveluna ostettu yhtä sun toista, mutta ilmeisesti ei miltään ammattilaiselta, kun on rahaa hassattu noin paljon.
Eipä taida yhtään ammattilaista tästä lajista Suomesta löytyä, mutta persaukisia ja vähemmän persaukisia lajin parista kyllä löytyy. Itse taidat lukeutua noihin ensimmäisiin, kun sulla ei tunnu olevan mitään käsitystä siitä mitä touhu maksaa jos kaikki hoidetaan viimeisen päälle!
Eihän se persaukiselle aukenekaan tämä touhu. Mutta jos sitä rahanpaskaa sattuu olemaan sen verran, että tuollainen 300000 löytyy rintataskusta kioskireissulla, niin tuossa ei ole yhtään mitään ihmeellistä!!! Itse en lukeudu noihin, mutta sen verran kauan olen pitkin varikoita pyörinyt että tiedän mistä puhun ja tiedän että noita rahanpolttajia lajin parissa piisaa. Ei siitä niin kauaa ole kun eräskin autokunta vaihtoi pitkin kesää kisapaikkaa helikopterilla...!
Erilaisista lähtökohdista oli kysymys! Hölmöimmät maksoivat aikanaan jo Raket85 "tallipaikoista" 30-50 000 per kausi. Ja joillakin meni jopa talot ja autot alta kun piti saada pojasta aluemestari... -eikä saatu!!! Toisilla taas ei tee heikkoakaan lyödä pojan harrastukseen miljoona tai pari ilman, että on tietoakaan siitä tuleeko niitä ikinä ajamalla takaisin. Aukesiko? - KunhanVaanKysyn
LH44 kirjoitti:
Eipä taida yhtään ammattilaista tästä lajista Suomesta löytyä, mutta persaukisia ja vähemmän persaukisia lajin parista kyllä löytyy. Itse taidat lukeutua noihin ensimmäisiin, kun sulla ei tunnu olevan mitään käsitystä siitä mitä touhu maksaa jos kaikki hoidetaan viimeisen päälle!
Eihän se persaukiselle aukenekaan tämä touhu. Mutta jos sitä rahanpaskaa sattuu olemaan sen verran, että tuollainen 300000 löytyy rintataskusta kioskireissulla, niin tuossa ei ole yhtään mitään ihmeellistä!!! Itse en lukeudu noihin, mutta sen verran kauan olen pitkin varikoita pyörinyt että tiedän mistä puhun ja tiedän että noita rahanpolttajia lajin parissa piisaa. Ei siitä niin kauaa ole kun eräskin autokunta vaihtoi pitkin kesää kisapaikkaa helikopterilla...!
Erilaisista lähtökohdista oli kysymys! Hölmöimmät maksoivat aikanaan jo Raket85 "tallipaikoista" 30-50 000 per kausi. Ja joillakin meni jopa talot ja autot alta kun piti saada pojasta aluemestari... -eikä saatu!!! Toisilla taas ei tee heikkoakaan lyödä pojan harrastukseen miljoona tai pari ilman, että on tietoakaan siitä tuleeko niitä ikinä ajamalla takaisin. Aukesiko?ei nyt oikein sun ideas auennut, jos joku ajelee helikopterilla paikasta toiseen muuten vaan, niin nekö kustannukset automaattisesti kirjataan kartingvuosibudjettiin. moni mlljonääri viettää miljonäärielämää ihan avoimesti eikä se oikein liity kartingiin mitenkään. jos varikolla on yks tai kaks miljonääriä, niin ei tarkota että myös muut käyttää rahaa samalla tavalla tuhlaten. perussm-sarjan kiertäjä ei ole miljonääri, mutta ei sillä asuntokaan mee ulosmittaukseen kisakauden jälkeen. kausi Suomessa tavallisille ihmisille (sm-sarja 2*pori) tiimissä n. 15000-30000e sisältäen kaluston, mekaanikon, tiimipäällikön neuvot, harjoittelupäiviä, osallistumismaksut, ratamaksut, ekomaksut, matkat, yöpymiset, syömiset ja ne polttoaineetkin . tälläsellä summalla pääsee mukaan tähän hommaan. helikopterilennot joutuu maksamaan sitte erikseen jostain muusta budjetista jos niitä haluaa. jos joku on käyttäny vaikka cadet-luokkaan miljoonan niin ei sekään nyt liity tähän sm-sarjan kustannuksiin oikein mitenkään. TAJUSITKO? AUKESIKO?
- LH44
KunhanVaanKysyn kirjoitti:
ei nyt oikein sun ideas auennut, jos joku ajelee helikopterilla paikasta toiseen muuten vaan, niin nekö kustannukset automaattisesti kirjataan kartingvuosibudjettiin. moni mlljonääri viettää miljonäärielämää ihan avoimesti eikä se oikein liity kartingiin mitenkään. jos varikolla on yks tai kaks miljonääriä, niin ei tarkota että myös muut käyttää rahaa samalla tavalla tuhlaten. perussm-sarjan kiertäjä ei ole miljonääri, mutta ei sillä asuntokaan mee ulosmittaukseen kisakauden jälkeen. kausi Suomessa tavallisille ihmisille (sm-sarja 2*pori) tiimissä n. 15000-30000e sisältäen kaluston, mekaanikon, tiimipäällikön neuvot, harjoittelupäiviä, osallistumismaksut, ratamaksut, ekomaksut, matkat, yöpymiset, syömiset ja ne polttoaineetkin . tälläsellä summalla pääsee mukaan tähän hommaan. helikopterilennot joutuu maksamaan sitte erikseen jostain muusta budjetista jos niitä haluaa. jos joku on käyttäny vaikka cadet-luokkaan miljoonan niin ei sekään nyt liity tähän sm-sarjan kustannuksiin oikein mitenkään. TAJUSITKO? AUKESIKO?
EI TARVII HUUTAA!!! Ja samalla ilmaista omaa yksinkertaisuuttaan ja tyhmyyttään täällä olemalla tahallaan ymmärtämättä näinkin yksinkertaisia asioita. Pistä sinä rahasi vastakin niihin tiimipäällikön neuvoihin, jotka ilmeisesti mielestäsi ovat jumalan sanasta seuraavaa ja ole edelleenkin pärjäämättä yhtään missään. Mutta varo ettei mene talo alta...
Hyvää syksyn jatkoa! :) - LH45
LH44 kirjoitti:
EI TARVII HUUTAA!!! Ja samalla ilmaista omaa yksinkertaisuuttaan ja tyhmyyttään täällä olemalla tahallaan ymmärtämättä näinkin yksinkertaisia asioita. Pistä sinä rahasi vastakin niihin tiimipäällikön neuvoihin, jotka ilmeisesti mielestäsi ovat jumalan sanasta seuraavaa ja ole edelleenkin pärjäämättä yhtään missään. Mutta varo ettei mene talo alta...
Hyvää syksyn jatkoa! :)osta helikopteri, mutta varo ettei mene talo alta.
- Ihanankallistatouhua
300 000 pelkkään SM-sarjaan kuulostaa poskettomalta. Se olisi vanhassa 5 viikonlopun konseptissa 60 000/kisa. Vaikka mukana olisi KV-kisoja se olisi silti törkeän paljon. Siihen hintaan ajaisi kv-huipputiimissä 15-20 kisaa. Vaikea uskoa. Toki jos mukana on isoja kalustoinvestointeja se muuttaa asian mutta ei niitä oikein voi kohdentaa vain yhden kauden kustannuksiin.
- poweärueporu
täällä te oletatte, että mestari ei aja mitään muuta kuin ne 5 kisaa???? ne kisat ei maksa mitään siihen verrattuna, paljonko niiden eteen on tehty työtä, raakaa ajamista, testattu, tuhottu moottoreita ja runkoja, renkaista puhumattakaan...jos kisamatka oletetaan ketävän ke-su tai yleisemmin taitaa olla ke-ma, siinä on neljä työpäivää, karkeasti ottaen jo se maksaa 500€...kuten sanottu, ei mitään ylärajaa ole olemassa...olin samalla radalla ajamassa jossa oli kz-kuski ajamassa tai testaamassa...se ajoi 6-7krsta ja vaihdettiin uudet renkaat...ja tuota jatkui koko iltapäivän...ehkä kymmenen settiä renkaita...joten menemään saa...
- höpöhöpöliiottelijat
tossa ylempänä joku kertoo jonkun käyttäneen 300000e sm-sarjaan ja sitä tässä lähinnä ihmetellään tai tota käsittämätöntä liiottelua, mitä monet jauhaa, ettei oo ylärajaa. tiedetään kyllä että harrastajatkin ajaa vuodessa vähintään sen 5iltakisaa ja sekin on tiedossa että useampikin suomalainen kuski ajaa ulkomailla sen 5 kisaa vuodessa. tollasessa 6-7kierrosta ja taas uudet renkaat alle (kymmenen settiä päivässä) ei ole mitään järkee, joten miksi oletattaa, että noin tekis kaikki pyrkyrit tai että se olis se oikea tie monacoon.
- åosdhfoieuf
ei ole järkeä...? no miten sen ottaa...jos kaveri hakee niitä viimeisiä säätöjä aika-ajoon, on ihan turhaa hangata niillä viimekesän renkailla...tässä sekoitetaan nyt kaksi ihan eri asiaa: toiset harrastavat ajamista, ajavat muutaman kisan kesässä ja ehkä kerran-pari vkossa hyvässä porukassa, jossa viimeisen kympän rutistaminen ajasta ei tosiaan ole se juttu...toinen porukka on jo niin pitkällä harrastuksessa että oikeasti harkitsevat kv-kisoja tai jo ovat siellä...silloin panostukset ja sen myötä kustannukset kasvavat ihan eri sfääreihin...silti hommassa on järkeä, jos kerta tavoitteet ovat korkealla, kunhan vain osaavat lopettaa ennenkuin se ok-talo on ajettu ja parisataatuhatta velkaa päälle...koska niinkauan kuin kehityskäyrä on ylöspäin, vain taivas on rajana...ja rahat...
- mitentiimiäpyöritetään
åosdhfoieuf kirjoitti:
ei ole järkeä...? no miten sen ottaa...jos kaveri hakee niitä viimeisiä säätöjä aika-ajoon, on ihan turhaa hangata niillä viimekesän renkailla...tässä sekoitetaan nyt kaksi ihan eri asiaa: toiset harrastavat ajamista, ajavat muutaman kisan kesässä ja ehkä kerran-pari vkossa hyvässä porukassa, jossa viimeisen kympän rutistaminen ajasta ei tosiaan ole se juttu...toinen porukka on jo niin pitkällä harrastuksessa että oikeasti harkitsevat kv-kisoja tai jo ovat siellä...silloin panostukset ja sen myötä kustannukset kasvavat ihan eri sfääreihin...silti hommassa on järkeä, jos kerta tavoitteet ovat korkealla, kunhan vain osaavat lopettaa ennenkuin se ok-talo on ajettu ja parisataatuhatta velkaa päälle...koska niinkauan kuin kehityskäyrä on ylöspäin, vain taivas on rajana...ja rahat...
taas sitä tyypillistä liiottelua ja ääripäiden hakemista.
onko esim. sm-sarjan osakilpailussa mahdollista käyttää 10sarjaa renkaita aika-ajosäätöjen hakemiseen? entäs noissa ulkomaankisoissa? harjotteleekö joku muka sm-sarjassa jämärenkailla? - ioefo9erut
mitentiimiäpyöritetään kirjoitti:
taas sitä tyypillistä liiottelua ja ääripäiden hakemista.
onko esim. sm-sarjan osakilpailussa mahdollista käyttää 10sarjaa renkaita aika-ajosäätöjen hakemiseen? entäs noissa ulkomaankisoissa? harjotteleekö joku muka sm-sarjassa jämärenkailla?mitä v...ttua???? oletko tyhmä vai etkö osaa lukea tai ymmärrä mitä luet??? oliko puhe SM-kisoista??? ei, vaan reenipäivästä ja sen kuluista!!!!!!!!
- megabudjettitiimi
ioefo9erut kirjoitti:
mitä v...ttua???? oletko tyhmä vai etkö osaa lukea tai ymmärrä mitä luet??? oliko puhe SM-kisoista??? ei, vaan reenipäivästä ja sen kuluista!!!!!!!!
alkuperänen kysyjä oli kiinnostunut tiimipaikasta sm-sarjaan sisältäen luonnollisesti myös sitä harjoittelua mitä tiimeissä yleensä on. joku kerto jonkun käyttäneen siihen peräti 300000e, sitte ku sitä summaa ihmeteltiin, niin eräs epäili, että jos vaikka käyttää aina 10sarjaa renkaita aika-ajosäätöjen hakemiseen, niin rengaskustannukset olis kovat. selitys ei tietenkään ole uskottava, kun säännöt ei salli noin montaa settii sm-kisoissa. sit joku epäilee jonkun tyhmyyttä ja lukutaitoa. ainut mikä täs on tyhmää on noi paasaajat noista taivas vaan on rajana budjeteista.
eli alottaja olis ehkä kiinnostunut sm-sarjasta, mutta tuskin on valmis sitä 300000e siihen käyttämään. jos vuosibudjetin jakaa ajettujen kisojen määrällä saadaan suuntaa-antava yhden kisan kustannus, paikkoja meinaan on myös myynnissä tiimeissä yksittäisiin kisoihinkin. - aeryareh
åosdhfoieuf kirjoitti:
ei ole järkeä...? no miten sen ottaa...jos kaveri hakee niitä viimeisiä säätöjä aika-ajoon, on ihan turhaa hangata niillä viimekesän renkailla...tässä sekoitetaan nyt kaksi ihan eri asiaa: toiset harrastavat ajamista, ajavat muutaman kisan kesässä ja ehkä kerran-pari vkossa hyvässä porukassa, jossa viimeisen kympän rutistaminen ajasta ei tosiaan ole se juttu...toinen porukka on jo niin pitkällä harrastuksessa että oikeasti harkitsevat kv-kisoja tai jo ovat siellä...silloin panostukset ja sen myötä kustannukset kasvavat ihan eri sfääreihin...silti hommassa on järkeä, jos kerta tavoitteet ovat korkealla, kunhan vain osaavat lopettaa ennenkuin se ok-talo on ajettu ja parisataatuhatta velkaa päälle...koska niinkauan kuin kehityskäyrä on ylöspäin, vain taivas on rajana...ja rahat...
Valitettavasti vaan on niin, että tuo kehityskäyrä ja rahat kulkevat jokseenkin käsi kädessä, varsinkin nykyään.
Totuus on se, että lähes kenestä tahansa Tahvosta saa rakennettua ratinkääntäjän, jos vaan rahat riittää ja Jonnella pää kestää ja innostusta riittää. Onhan tästä esimerkkejä ihan kuninkuusluokkaa myöten... - tyhmäsaakulumaan
åosdhfoieuf kirjoitti:
ei ole järkeä...? no miten sen ottaa...jos kaveri hakee niitä viimeisiä säätöjä aika-ajoon, on ihan turhaa hangata niillä viimekesän renkailla...tässä sekoitetaan nyt kaksi ihan eri asiaa: toiset harrastavat ajamista, ajavat muutaman kisan kesässä ja ehkä kerran-pari vkossa hyvässä porukassa, jossa viimeisen kympän rutistaminen ajasta ei tosiaan ole se juttu...toinen porukka on jo niin pitkällä harrastuksessa että oikeasti harkitsevat kv-kisoja tai jo ovat siellä...silloin panostukset ja sen myötä kustannukset kasvavat ihan eri sfääreihin...silti hommassa on järkeä, jos kerta tavoitteet ovat korkealla, kunhan vain osaavat lopettaa ennenkuin se ok-talo on ajettu ja parisataatuhatta velkaa päälle...koska niinkauan kuin kehityskäyrä on ylöspäin, vain taivas on rajana...ja rahat...
No jos hakee sitä viimeisiä kymmenystä aika-ajoon niin Suomessa on ihan turha yrittää treenipäivänä vetää kymmentäsarjaa renkaita. Kisapito on aivan eri asia ja oikeestaan kaikki treeneissä opittu olisi hyvä unohtaa sitten kun alkaa radan pintaan tulemaan kumia. Toki voi mennä etelään vetelemään pidolle, mutta mitä hyötyä siitä on hakea Gardalla aika-ajosäätöjä SM-sarjaan.
- pefjpejuf
tyhmäsaakulumaan kirjoitti:
No jos hakee sitä viimeisiä kymmenystä aika-ajoon niin Suomessa on ihan turha yrittää treenipäivänä vetää kymmentäsarjaa renkaita. Kisapito on aivan eri asia ja oikeestaan kaikki treeneissä opittu olisi hyvä unohtaa sitten kun alkaa radan pintaan tulemaan kumia. Toki voi mennä etelään vetelemään pidolle, mutta mitä hyötyä siitä on hakea Gardalla aika-ajosäätöjä SM-sarjaan.
just...sun logiikalla ei kannata reenata ollenkaan...aina kisapäivä on eri kuin reenipäivä...kisoissa voi jopa olla joku muukin radalla yhtä aikaa...nuija
- NuijaJaTosinuija
pefjpejuf kirjoitti:
just...sun logiikalla ei kannata reenata ollenkaan...aina kisapäivä on eri kuin reenipäivä...kisoissa voi jopa olla joku muukin radalla yhtä aikaa...nuija
No se on ihan eri asia treenata ajamista kuin hakea säätöjä. Kai sä nyt itekin ymmärrät, ettet sä voi aika-ajosäätöjä hakea, jos rata on sekunnin hitaampi kuin mitä se tulee kisassa olemaan?
- poiWEYF89E
NuijaJaTosinuija kirjoitti:
No se on ihan eri asia treenata ajamista kuin hakea säätöjä. Kai sä nyt itekin ymmärrät, ettet sä voi aika-ajosäätöjä hakea, jos rata on sekunnin hitaampi kuin mitä se tulee kisassa olemaan?
ja jos sä reenaat "ajamista" vanhoilla kusiluisteilla, miten luulet käyvän, kun lauantaina pistät ne kesän ensimmäiset uudet renkaat alle?? onko auto samanlainen ajettava kuin olet "treenannut"?????
- samaamieltä20
aeryareh kirjoitti:
Valitettavasti vaan on niin, että tuo kehityskäyrä ja rahat kulkevat jokseenkin käsi kädessä, varsinkin nykyään.
Totuus on se, että lähes kenestä tahansa Tahvosta saa rakennettua ratinkääntäjän, jos vaan rahat riittää ja Jonnella pää kestää ja innostusta riittää. Onhan tästä esimerkkejä ihan kuninkuusluokkaa myöten...tässä on aikalailla totuus tiivistettynä tästä lajista.
- aivansamamiltäpitotuntuu
jos on paljo kilometrejä alla, monet kisat ajettu vuosien aikana, niin ei se parempi pito nyt yllätyksenä tule ja se ajotaito muuttuneeseen pitoon löytyy jo selkärangasta, jos on kärkikuski. Rengassarjoja kuluu luonnollisesti harjoitteluunkin kun paljon ajetaan, tosiasia taitaa olla niin että kaikki ei hirveesti treenaa siellä kärjen takana, joten vanhat kisarenkaat riittää pieniin harjotusmääriin. suurin osahan sm-sarjaakin kiertää ilman, että tavoitteena olis ammatti autourheilusta, joten se nyt on aikalailla sama harjoitteleeko ollenkaan vai käviskö pelkissä kisoissa ajamassa, joten aivan sama miten se pito muuttuu ja tuntuuko erilaiselta.
- SelvästiTosinuija
poiWEYF89E kirjoitti:
ja jos sä reenaat "ajamista" vanhoilla kusiluisteilla, miten luulet käyvän, kun lauantaina pistät ne kesän ensimmäiset uudet renkaat alle?? onko auto samanlainen ajettava kuin olet "treenannut"?????
Sä et selkeesti ole koskaan itse ajanut. Kaikki ajaminen on aina plussaa, toki paras treeni olisi ajaa kisapidolla, koska siitä on eniten hyötyä kisatilanteessa. Ja edelleen, jos se rata on sekunnin hitaampi kuin mitä tulee aika-ajossa olemaan niin se on melkein yks lysti onko alla ne viimevuoden "kusiluistimet" vaiko uudet. Säädöt, jarrupaikat ja ajolinjat tulee muuttumaan siihen mennessä kunnes aletaan oikeasti ajamaan niistä tuhannesosista kilpaa.
Ja kukaan ei sanonut, että ne ekat uudet pyörät laitetaan vasta aika-ajoon, vaan että kymmenen sarjan tuhlaaminen ei tee autuaaksi. Ajotaito on kuitenkin se, millä nämä karkelot tulisi ratkaista, ja sen oppii vain treenaamalla.
- öuioglifjb
Niinpä. Näitä kaiken maailman Tiimejähän tuolla varikoilla on pyörinyt jo pitkään. Noissahan pääasiassa niiltä hölmöiltä joilla on talous kunnossa, lypsetään rahat pois. On se kiva olla isossa teltassa ja "mekaanikko", joka yleensä on joku entinen häviäjä tai muu varikkoluuseri, hoitaa pojan auton ison maailman tyyliin. Todellisuudessa näiden hyväuskoisten hölmöjen rahoilla maksatetaan yleensä tiimipäällikön oman jälkikasvun ajot. Ja kausihan maksaa juurikin niin paljon, kuin tiimipäällikkö kehtaa pyytää... -plus kulut... -ym...
Ennen kun menette tekemään minkään näköisiä tiimisopimuksia, niin ottakaa hyvät isät selvää, mitä sillä rahalla oikeasti saa!
Nämä tiimitouhut, joissa tosiaan poltetaan renkaita laatikkotolkulla harjoituksissa ja syydetään muutenkin rahaa maahantuojien (jotka monesti ovatkin yllätyksellisesti läheisesti kytköksissä näihin tiimipäälliköihin...) taskuihin, ovat vaan valitettavasti pilanneet tämän hienon lajin, koska ei perushemmoilla ole varaa harrastaa ison maailman tyyliin. Näin se vaan on! - Varokaavaan
Kannattaa varoa juuri noita tiimejä joissa yritetään tehdä tiimin omistajan pojista mestareita muiden kustannuksella. Kun vähän kyselee, tietää keitä varoa. Erästä tunnettua käärmeen pesää kannattaa varoa erityisesti. Kuin neutronipommi, se vie rahat mutta jättää henkiin.
- efoejfoe
ai semmoinen moottorin osa.........
- jorejorejore
Nyt justiinsa ei kyllä tule mieleen, kenen teamin vetäjän omapoika ajaisi, jos ei nyt oteta huomioon noita Jore harrastelijoita.
- monta
Käy joskus varikolla ja katso ketä siellä ajaa. :-)
- zsrt
Juurikin näin. Et vissiin ole ihan vähään aikaan käynyt lajia paikan päällä seuraamassa...
- Anonyymi
Onko joku tosiaan SM mitalista maksanut 300ke.
- Anonyymi
Ei ole. Kv budjetit on olleet kyllä kuusinumeroisia.
- Anonyymi
Sitä minäkin että 300ke ei saa mitenkään, vaikka tilaisi Italiasta tiimin Suomeen. Melkoista keskustelua tuo yllä oleva.
- Anonyymi
5000€/ SM-osakilpailu ilman omaa kalustoa siten, että tulet radalle, lyöt kypärän päähän ja alat vetämään. Sisältää mekaanikon, auton, moottorin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1075658Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453723Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503255Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4552601Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2641641- 871376
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito141322Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321313- 771258
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1511206