Hei,
Marjatta Pulkkinen kirjoittaa kirjassaan Puhu Pulkkinen, että "Räyringin Isonkylän asukkaat olivat pitkään ruotsinkielisiä." Minua askarruttaa, kuinka pitkään? Pulkkinen kuoli kolmisen vuotta sitten, joten häneltä ei voi enää kysyä...
Mitä tietävät sanoa asiasta rippikirjat ja muut vanhat dokumentit. Onko Räyrinkiläisiä?
Räyringin ruotsinkielisyys
7
808
Vastaukset
- hienokylä
Itse räyringissä asioidessani, siellä naiset ainakin ymmärtävät hyvin ele/suomea.
- PulkkisenLaajaaSukua
Lisäkysymys: Millainen on Räyrinkiläisten status ollut Vetelissä? Onko pidetty arvossa vai naurun alaisena vai mitä heistä on ajateltu/ajatellaan? Teerijärvellä ja lähikunnissa kuulemma naureskellaan Småböndersille, vaikka olen itse siellä käynyt ja todennut upeaksi paikaksi. Itse en siis kuulu naureskelijoiden joukkoon, mutta tällaiset hierarkiat silti kiinnostaa.
- Asko751t
""Teerijärvellä ja lähikunnissa kuulemma naureskellaan Småböndersille,""
miksi sille nauretaan?
- PulkkisenLaajaaSukua
Esko Aho taisi olla Räyringistä, jos oikein muistan.
- Kuulopuheita
Ruotsista en tiedä sanoa mutta norjaa aika moni osas varsinkin viiikonloppusin.
- väkisinvetelissä
Vetelin ensimmäinen talo oli Räyringissä. Räyrinki oli Vetelin keskusta kauan aikaa. Entinen kunnantalo on räyringinjärven rannassa.
- HannuKlaunpoika
Räyringin ens. talot ja tulijat olivat tosiaan ruotsinkielisiä. Vanhat kauppakirjat ja asiakirjat 1700-luvulta ovat kotitalossanikin ruotsinkielisiä. Toki suomenkielistäkin asutusta tuli mm. savon suunnasta. Lähikylä Vistbacka ja Småbönders pysyivät ruotsinkielisinä. Varmaan se muutos tapahtui pikkuhiljaa 1700-luvun aikana suomen voittoiseksi. Vetelin "kasso isse" kielessä - murteessa - ruotsi on vahvasti mukana edelleenkin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli275334Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm123905Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle403197IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm512820Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista
Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas861318Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.2851312- 601193
- 791139
Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.
Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul3961122Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2151101