Mulle jäi vanhaa kattopeltiä kun katto uusittiin. Suunnittelin tehdä pelleistä kattoa varastorakennukseen. Vanhassa pellissä on naulan ja ruuvin reikiä vähän siellä ja täällä. Onko mitään konstia jolla reijät saa umpeen niin ettei vesi tule läpi. Ulkonäkökysymys on toissijainen. Pääasia on että kestää vaikka seuraavat sata vuotta.
Reikien paikkaus pellistä
4
1686
Vastaukset
- Osa-aikaeläkeläinen
Erilaisia massoja on, Sikaa ym. Linnut vain tahtovat repiä massapaikkoja irti, ainakin harakat kaupungissa.
- parempi_kuin_ehjä
Jos pelti on pinnoittamatonta, vasaroi ensin naulan reiän umpeen, sitten juottaa järeällä tinakolvilla tinapaikan päälle. Lopuksi puhdistaa juotoshartsit ja -tahnat pois jollain liuottimella ja sinkkimaalia suihkaus päälle.
- Osa-aikaeläkeläinen
Onkohan kateruuveja, tiivisteellisiä, paksumpia kuin 4,8. Sekin tosin Sikan kanssa lienee riittävä reikien tukkeeksi. Aluskate peltien alle.
- 30vuottasitten
Vaihtoehtoja on pari, joko ruuvaat pellit kiinni alkuperäisistä rei'istään tai täytät reiät jollain massalla.
Itse rakensin 30 vuotta sitten varastokatoksen, mihin tein katon käytetystä kattopellistä. Koetin tehdä aluslaudoituksen mahdollisimman paljon kattopelleissä olevien reikien mukaan, mutta en siinä täysin onnistunut (kattopellit oli purettu suuren tehtaan katolta ja täysin sekaisin..), joten jouduin paikkaamaan reikiä silikonimassalla.
Hyvin on pitänyt tuo em. katto tämän 30 vuotta.
Olen nyt tekemässä n. 120m² kattoa varastohalliin ja käytetystä pellistä. Nyt teen kokonaan aluslaudoituksen (ruoteet) peltien rei'ityksen mukaan ja kiinnitän pellit tiivisteellisillä peltikattoruuveilla paikoilleen. Mahdolliset "hutireiät" ruuvaan erillisten rimojen avulla umpeen.
Vaikka tuo silikonimassa onkin kestänyt tämän 30 vuotta tuossa toisessa katossa, luotan enempi noihin ruuveihin.
Tuolla nimim. parempi_kuin_ehjä esittämää tinauskonstia voi tietty käyttää, jos hallitsee tinaamisen ja on sinkittyä peltiä ilman muovipinnoituksia. Olen joskus tinannut reikiä umpeen, että olen katkaissut naulan kannan reikään ja tinannut sen sitten. Tinauksessa kannattaa käyttää hyvää juotosnestettä (suolahappoon liuotetaan niin paljon sinkkiä, kuin siihen liukenee, on paras juotosneste) tai juotostahnaa ja tina ei saa olla mitään hartsin kanssa olevaa lankatinaa (menee hermot!), vaan ihan koritinaa kankena. Nopea ja helppo tinata kaasutoholla, mutta sähkökolvikin käy.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde232742Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292302- 1482264
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532180Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211792Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3891652Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961586- 2941470
- 1331418
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131409