Miksi kaikesta pitää taistella ?

MammaQuu

On jo tarpeeksi raskasta, kun omainen on syystä tai toisesta siinä kunnossa, että tulee eteen hoitovaihtoehdon valinta.
Miksi omaishoitajan pitää vielä taistella kaikesta mahdollisesta avusta ?
Eikä neuvoja sen paremmin kuin tietojakaan tahdo millään saada sieltä, mistä niitä olettaisi saavan.
Koko omaishoitosysteemi esitetään kuin jonakin hunajapurkkina mihin yritetään saada kärpänen (mahdollinen omaishoitajaehdokas) putoamaan.
Kun on pudonnut, on pudonnut myös selviytymään aika yksin.
Kun totuus alkaa valjeta, on myöhäistä räpistellä.
Korvauskin on aivan liian pieni, taloudelliset huolet kaiken päälle näännyttävät tai jopa murtavat hoitajan terveyden.
Miksi kaikesta pitää taistella, kun voimat on jo muutenkin menneet ?

43

858

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Helsit

      Omaishoitosysteemi on kuin saalista odottava lihansyöjäkasvi, reunalla sitä hunajasta herkkua joka paljastuukin ansaksi.

      Tämä omaishoitajasysteemi on vuosituhannen suurin kusetus.
      Julkisuudessa ylläpidettyä valhetta omaishoidon ihanuudesta.

      Julkisuudessa kerrotaan miten ihanaa on huolehtia lähesistään, nämä hoidettavat läheisethän on aina niitä maailman kilteimpiä ihmisiä.
      Ei ole huutoa ei henkistä eikä ruumiillista väkivaltaa, sopeutuvaisia ja kaikkea muuta ihanaa ja kultaista. Ja kaiken tämän ihanuuden sinä omaishoitaja toteutat 24/7 10€ vuorokausipalkalla.

    • carla64

      Totta ! Yhteiskunta sysää "ansalla" omaisten vastuulle ihmiset, jotka tarvitsevat ammatti-ihmisen, koulutetun ihmisen hoitajakseen. Ammatti-ihmisillä on tosin työaikalaki suojanaan, työpäivän pituus laissa määritelty, viikkovapaat ja lakisääteiset lomat.
      Omainen on kiinni 24/7. Ei tiedä kuinka ryhtyessään kuinka rankkaa se tulee olemaan eikä kehtaa tunnustaa, ettei pidetä luuserina !

      • Kettuuntunut

        Totta. Kun on allekirjoitettu omaishoitosopimuspaperi, niin sen jälkeen pikkuhiljaa totuus paljastuu,ett kun pyydät palveluohjauspuolelta apua,niin saat kylmää kyytiä,apua ei tule eikä heru. Mistään omaishoitajan oikeuksista esim.lakisääteisiin päiviin ei kerrota, pitää osata kysyä itse. Eikä edes sellastakaan katsota ainakaan täällä mun kotiseudulla tarpeelliseksi ilmoittaa, ett asuinalueen palveluohjaaja on vaihtunut. Tuntenut itsensä useamman kerran tyhmäksi, kun on soittanut palveluohjaajalle hoidettavan asioita hoitaessa ja saanut kuulla ettei kyseinen henkilö enää olekaan sitä hommaa hoitamassa vaan joku toinen. Itse soittanut muutaman kerran jo pyytääkseni apua, ett sais vaikealuontoinen hoidettavan johonkin hoitopaikkaan. Eivätpä ottaneet tosissaan, ei tullut apua minkäänlaista. Ei edes kotihoitoa ole saanut avuksi vaan palveluohjaaja on sanonut, ett yksityiseltä puolelta voi ostaa apua kotiin. Yhdeltä palveluohjaajalta en saanut edes vastausta, kun kysyin saako hoidettavani kotihoitoa avuksi, jos väsymyksen takia lopetan omaishoitajuuden. Kysyin myös, ett saanko apua silloinkaan, kun hoidettava ei pysty omin jaloin liikkumaan, eipä palveluohjaaja vastannut tuohonkaan.
        Nykyinen palveluohjaaja oli pistänyt tämän hetkiseen palvelusuunnitelmaan, ett olen kuulema valmis vastaamaan hoidettavan hoidosta ja huolenpidosta ja se on bullshittiä, en mä sellasta hälle sanonut. Toiseksi oli tempassut sellasen väittämän, ett mun hoidettava pystyy itse apua soittamaan puhelimella, sekään ei pidä kutiansa. Mut turha mun on valittaa tuosta paperin sisällöstä. Jos ihminen,joka on opiskellut sosiaaliohjaajaksi,ei viitsi edes oikolukea ja tarkistaa kirjoitusvirheitä paperista,niin tuskin hän mun valittamista ymmärtää. Eihän tuo edes ymmärtänyt, kun kerroin, ett olin hoidettavani kerran hommannut sairaalaan muutamaksi päiväksi ihan vaan sen takia etten oikeasti pärjännyt hoidettavan kanssa.Mun hoidettava on ollut tosi vaikealuontoinen alusta pitäen. Ei nuo paperinpyörittäjät mitään jostain alzheimerista ymmärrä tai tiedä, sen vaan mitä ovat sattuneet viitsimään kirjoista lukemaan. Multa ei heru hyvää arvosanaa meidän kotikaupungin palveluohjauspuolelle, enkä mä enää edes odota saavani apuja sieltä. Pikkusen huvittavaa, kun muualta ei voi apuja saada kuin just tuolta palveluohjauspuolelta. Muuten väärä nimi koko puljulle tai no kyllä he hanakasti käskee/ohjaa soittamaan jollekin toiselle henkilölle tai ostamaan tarvittava apu yksityiseltä. Jos rahaa olisikin, niin en mä mitään odottaisi tuolta puljulta, ihan haista paska paikka, joka vois suosiolla lopettaa. Tuntuu ett palveluohjauspuolen väki on suhteilla saaneet työpaikkansa ja heillä on siks helppo tehdä mitä lystää, jos homma käy heidän hermolle,niin voivat vaihtaa lennossa helpompaa paikkaan,jossa ei tarvi kuunnella kitiseviä ja valittavia omaishoitajia. Palveluohjaajat pitävät omaishoitajia vähä-älysinä, jotka ei tiedä mistään mitään ja he suhtautuvat omaisia hoitaviin ihmisiin alentuvasti,kohtelevat kuin kakkosluokan kansalaisia.
        Sori kun purin tänne, mutt eiköhän muillakin omaishoitajilla ole ollut yhtä vaikeaa tuon palveluohjauspuolen kanssa. Itse olen sanonut tutuille joilla omaiset on sairastunut muistisairauteen, ett älkää ruvetko omaishoitajiksi, se ei kannata ja menee vaan oma elämä ja terveys keturalleen.


      • puolisohoitaja

        Nyt se omaishoitajien ja läheisten ry on keksinyt uuden omaishoitomuodon: puolisohoitaja.

        Onko oikein, että aviopuoliso velvoitetaan papin aamenen takia hoitamaan puolisonsa hautaan, vaikka liitossa tunteet olisivat kuolleet jo vuosikymmeniä sitten?
        Kun omaishoidontukea haetaan on puoliso automaattisesti se hoitaja halusi hän sitä tai ei.
        Monelta puolisoaan pakosta hoitavalta jää oma elämä elämättä. Se elämä, mitä vielä olisi jäljellä.
        Minulle vieritettiin puolisoni omaishoitajuus, avikka hoitajuuden alussa avioliittomme oli jo avioerokypsä. Kuin märkäpaise joka räjähtäisi pian. Nyt olen kymmenen vuotta tehnyt papin aamenen velvoitusta "kunnes kuolema meidät erottaa".
        Joka hemmetin aamu, haluaisin lähteä pois. Jättää kaikki ja häipyä. Onko minun pakko kokea päivittäin maanpäällistä helvettiä ja henkistä kidutusta vain siksi että olen tuon papin aamenen takia omaishoitajana.

        Ikuista rakkautta ei ole.


      • Väsähtää

        Raskasta, epätoivoista jokapäiväistä taistelua että jotenkin selviää päivästä.

        Apua ja helpotusta anellessasi sinulle sanotaan, ” yritätkö sympatiaa kerjätä itsellesi ” , näin mulle sanottiin päin naamaa.


    • mslsosnddl

      Tässä kun on tarpeeksi tullut taisteltua, niin huomaa tämän maailman materialismin.

      Vanhukset ovat vain rahastuksen kohteita. Heistä revitään irti jos on jotain irti revittävää.Erään "hoitajan" kommentti. Uusia tulee koko ajan, tottakai kun väestö vanhenee.

      Myös suhtautuminenkin on todella ällöttävää.Sairaalassakin työnnetään rauhoittavaa naama täyteen että ovat hiljaa.Pois käsistä jos ovat vaikeita.

      Niin se vain on että kaikki on katoavaa.

      • eivainvanhuksia

        Aina kun puhutaan omaishoidosta ei ole kyse vanhuksesta tai iäkkäämmästä hoidettavasta.
        On vammaisia, lapsia, tapaturmaisesti loukkaantuneita, mielenterveyspotilaita ja kaiken ikäisiä sekä kaiken kuntoisia omaishoidettavia.
        Mutta työ on kaikkien kanssa yhtä raskasta.


    • voimiakaikille

      Voimia teille kaikille!

      En osaa neuvoa mitenkään muuten kuin vain että jatkakaa keskustelua, yhdessä voitte tukea toisianne.
      Mielestäni kuntien pitäisi järjestää yhteisiä palavereja teille, niin että voisitte ruotia tilannetta.
      Ehdottakaa! Aina kannattaa ottaa asiat esille, vaikka miten väsyttäisi. Mitä se yhdistys oikein tekee?
      Kirjoittakaa ja soittakaa sinne, ja muistuttakaa!
      Kertokaa huolenne ja pyytäkää että he ajaisivat tarmokkaasti asiaanne!

      • Väsynytomaishoitaja

        Se on kuule ihan sama mitä niille kuntien ja terveydenhuollon kukkahattutädeille puhuu.

        Nämä ns. omaishoitajien tukiverkostot, vapaaehtoiset ja muut vertaistukiryhmät sekä omaiset ja läheiset ry...silkkaa kulissia. Mitään konkreettista apua niistä ei ole, vaikka miten yrittäisit asiaasi esille. Ne vapaaehtoiset ja palkkaihmiset, eivät pätkänkään vertaa välitä siitä onko joku omaishoitaja väsynyt tai tarvitseeko apua, heille pääasia on hienot, ilmaiset retket ja kunniakirjat ja edustaminen, omaishoidon nimissä.
        Nämä on juuri niitä ryhmittymiä jotka maalaavat hyvinkin seesteisen kuvan omaishoitajuudesta. Miten ihanaa on olla omaishoitaja ja hoitaa omaisensa hautaan.

        Meidän omaishoitajien hätää ja huolta ei ymmärrä muut kuin me omaishoitajat. Ei meistä kukaan välitä. Olemme vain yhteiskunnan pellejä ja ilmaista työvoimaa.

        Nyt tälle meidän omaishoitajien hyväksikäytölle ja meidän pahoinvoinnille on saatava julkisuutta.
        Enään ei saa kuulua yhdenkään suusta, että olemme VAIN omaishoitajia.

        Meidän omaishoitajien on nyt pakko saada näkyvyyttä tälle surkeudelle mitä koemme päivittäin. Omaishoitajien viikko on joulukuussa, silloin hehkutetaan taas omaishoitajuuden ihanuutta. Silloin olisi hyvä tuoda asian kääntöpuoli esille.

        Onko teistä kukaan yrittänyt kommentoida, minkään päivälehden palstalla olleita hehkutuksia omaishoidosta tai terveyspalveluista? Minä olen, eikä yhtäkään ole julkaistu, missä on sana nimeltä omaishoitajuus ja omaishoitajien asema tai omaishoitajien väsymys tms. Kaikki sensuroidaan.

        Pitäisikö jonkun rohkean, antaa juttuvinkki Yle tv:hen, MOT-ohjelmaan, Armanille, Iltalehteen ja Iltasanomiin?
        Pitäisikö tämä omaishoitajien viestiketju linkata jollekin rohkealle toimittajalle, joka ottaisi asian esille niin karuna ja raadollisena kun se oikeasti on.

        Minkään kunnantätien eikä vanhuspalveluntätien keskustelusta ei ole tuon taivaallista apua.


      • hej.igen
        Väsynytomaishoitaja kirjoitti:

        Se on kuule ihan sama mitä niille kuntien ja terveydenhuollon kukkahattutädeille puhuu.

        Nämä ns. omaishoitajien tukiverkostot, vapaaehtoiset ja muut vertaistukiryhmät sekä omaiset ja läheiset ry...silkkaa kulissia. Mitään konkreettista apua niistä ei ole, vaikka miten yrittäisit asiaasi esille. Ne vapaaehtoiset ja palkkaihmiset, eivät pätkänkään vertaa välitä siitä onko joku omaishoitaja väsynyt tai tarvitseeko apua, heille pääasia on hienot, ilmaiset retket ja kunniakirjat ja edustaminen, omaishoidon nimissä.
        Nämä on juuri niitä ryhmittymiä jotka maalaavat hyvinkin seesteisen kuvan omaishoitajuudesta. Miten ihanaa on olla omaishoitaja ja hoitaa omaisensa hautaan.

        Meidän omaishoitajien hätää ja huolta ei ymmärrä muut kuin me omaishoitajat. Ei meistä kukaan välitä. Olemme vain yhteiskunnan pellejä ja ilmaista työvoimaa.

        Nyt tälle meidän omaishoitajien hyväksikäytölle ja meidän pahoinvoinnille on saatava julkisuutta.
        Enään ei saa kuulua yhdenkään suusta, että olemme VAIN omaishoitajia.

        Meidän omaishoitajien on nyt pakko saada näkyvyyttä tälle surkeudelle mitä koemme päivittäin. Omaishoitajien viikko on joulukuussa, silloin hehkutetaan taas omaishoitajuuden ihanuutta. Silloin olisi hyvä tuoda asian kääntöpuoli esille.

        Onko teistä kukaan yrittänyt kommentoida, minkään päivälehden palstalla olleita hehkutuksia omaishoidosta tai terveyspalveluista? Minä olen, eikä yhtäkään ole julkaistu, missä on sana nimeltä omaishoitajuus ja omaishoitajien asema tai omaishoitajien väsymys tms. Kaikki sensuroidaan.

        Pitäisikö jonkun rohkean, antaa juttuvinkki Yle tv:hen, MOT-ohjelmaan, Armanille, Iltalehteen ja Iltasanomiin?
        Pitäisikö tämä omaishoitajien viestiketju linkata jollekin rohkealle toimittajalle, joka ottaisi asian esille niin karuna ja raadollisena kun se oikeasti on.

        Minkään kunnantätien eikä vanhuspalveluntätien keskustelusta ei ole tuon taivaallista apua.

        Tämä on totta. Tällä palstalla hissuttelusta ei ole meille hyötyä. Meidän on pakko saada juuri tuota valtakunnallista näkyvyyttä näiden ongelmien kanssa.
        Tunteeko kukaan ketään rohkeaa toimittajaa? Pallo on nyt sinulla jos tunnet.
        Saakohan noista Iltasanomista ja Iltalehdestä vielä sen vihjepalkkion kun antaa niille jutun aihetta?
        Tämän valtakunnallisen näkyvyyden lisäksi voisi tehdä jonkun kansalaisaloitteen meidän tilanteen korjaamiseksi.


      • Omahoitsu
        Väsynytomaishoitaja kirjoitti:

        Se on kuule ihan sama mitä niille kuntien ja terveydenhuollon kukkahattutädeille puhuu.

        Nämä ns. omaishoitajien tukiverkostot, vapaaehtoiset ja muut vertaistukiryhmät sekä omaiset ja läheiset ry...silkkaa kulissia. Mitään konkreettista apua niistä ei ole, vaikka miten yrittäisit asiaasi esille. Ne vapaaehtoiset ja palkkaihmiset, eivät pätkänkään vertaa välitä siitä onko joku omaishoitaja väsynyt tai tarvitseeko apua, heille pääasia on hienot, ilmaiset retket ja kunniakirjat ja edustaminen, omaishoidon nimissä.
        Nämä on juuri niitä ryhmittymiä jotka maalaavat hyvinkin seesteisen kuvan omaishoitajuudesta. Miten ihanaa on olla omaishoitaja ja hoitaa omaisensa hautaan.

        Meidän omaishoitajien hätää ja huolta ei ymmärrä muut kuin me omaishoitajat. Ei meistä kukaan välitä. Olemme vain yhteiskunnan pellejä ja ilmaista työvoimaa.

        Nyt tälle meidän omaishoitajien hyväksikäytölle ja meidän pahoinvoinnille on saatava julkisuutta.
        Enään ei saa kuulua yhdenkään suusta, että olemme VAIN omaishoitajia.

        Meidän omaishoitajien on nyt pakko saada näkyvyyttä tälle surkeudelle mitä koemme päivittäin. Omaishoitajien viikko on joulukuussa, silloin hehkutetaan taas omaishoitajuuden ihanuutta. Silloin olisi hyvä tuoda asian kääntöpuoli esille.

        Onko teistä kukaan yrittänyt kommentoida, minkään päivälehden palstalla olleita hehkutuksia omaishoidosta tai terveyspalveluista? Minä olen, eikä yhtäkään ole julkaistu, missä on sana nimeltä omaishoitajuus ja omaishoitajien asema tai omaishoitajien väsymys tms. Kaikki sensuroidaan.

        Pitäisikö jonkun rohkean, antaa juttuvinkki Yle tv:hen, MOT-ohjelmaan, Armanille, Iltalehteen ja Iltasanomiin?
        Pitäisikö tämä omaishoitajien viestiketju linkata jollekin rohkealle toimittajalle, joka ottaisi asian esille niin karuna ja raadollisena kun se oikeasti on.

        Minkään kunnantätien eikä vanhuspalveluntätien keskustelusta ei ole tuon taivaallista apua.

        Hyvä kirjoitus omaishoitajan arkitodellisuudesta.
        Tälle piittaamattomalle välinpitämättömälle suhtautumiselle omaishoitajia kohtaan on jotain tehtävä.

        Nämä järjestöt, mitä niillä tehdään ja mihin niitä tarvitaan, tyhjänpäiväistä sanahelinää seminaareissa, henkilökunnalla ei minkäänlaista halua tarttua oikeisiin ongelmiin.


      • siinälinkki

        https://yle.fi/aihe/mot/ota-yhteytta

        Tuohon ei varmaan tarvitsisi juttuvinkiksi kuin tämän viestiketjun ym. viestiketjut täältä suomi 24/omaishoitajat palstalta.
        Laittakaa juttuvinkki tuonne, ennen sitä suurta omaishoitajien viikkoa.


    • ihanfinis

      Ai mikä yhdistys ? Mikään yhdistys ei aja omaishoitajien asiaa - käytännössä.
      Eikä omaishoitaja oikein pääse/ehdi/jaksa mihinkään palavereihin.
      Alkuvaiheessa ehkä voisi jaksaa, jos saisi sijaisen, mutta parinkin vuoden päästä jo omaishoitaja voi olla uupuneempi kuin hoidettavansa ja alkaa itse sairastua. Riippuu hoidettavasta, mutta jos ei voi edes nukkua kuin pätkiä, uupuu tosi pian. 8 vuotta on tehnyt tehtävänsä.

    • yhdistystaiseurakuntaan

      Eikös ole olemassa jokin omaishoitajien yhdistys?

      Entäs jos ottaisi yhteyttä seurakuntaan ja diakoniin?

      • Väsynythoitaja

        Omaishoitajien yhdistys, oletko tosissasi että näistä perskärpäsistä olisi jotain apua tai hyötyä omaishoitajille.
        Omaishoitajien yhdistykset ei ole mitään muuta kuin irvokkaita vitsejä.
        Läheiset ja omaiset liitto on varsinainen mätäpaise.


    • Tuuske

      MammaQuu on täysin oikeassa.
      Apua tai neuvoja menet kysymään, kierrellään ja kaarrellaan kuin kissa kuumaa puurolautasta, täysin hyödytöntä ja itsensä pettämistä jos luulet apua saavasi.

      Rikollisetkin on ihmisiä mutta omaishoitaja ei ole.

    • laki.ja.oikeus

      Omaishoitajuuteen pitäisi tulla joku lain kirjain ja raja, missä kunnossa olevaa ihmistä saa hoitaa kotona. Siis, että sairaala/hoivakoti/palvelutalo olisi ensisijainen.
      Vain jos ihmisellä on melko vähän haittaava sairaus, saisi olla kotihoidossa.
      Ihminen/hoitajaksi aikova menee ansaan. Yliarvioi voimansa, ei jaksakaan hoitaa eikä ole asiantuntemusta hoidettavan sairauteen, kun tila menee huonommaksi.
      Hoitaja nääntyy vastuunsa alle ja eikä fyysisestikään jaksa.

      Laitoksissa hoitohenkilökunnalla on lakisääteiset työajat, vapaat ja lomat.
      Omaishoitajan pitää olla yli-ihminen, 24/7 "työssä".
      Ei sitä voi kukaan kestää vuosikausia sairastumatta itse tavalla tai toisella.

      24/7 työssäolo laitoksissa on lainvastaista !

      Laki ei suojele omaishoitajaa.

      • lopunalku

        Kukaan ei vielä ole huomannut sitä, että tämän 24/7 tapahtuvan omaishoidon lisäksi on tehtävä muut taloudessa olevat työt. Jos asut ok-talossa hommaa kyllä riittää hoitotyön lisäksi.

        Omaishoitaja joutuu tekemään sen työn mitä kolme koulutettua hoitajaa laitoksessa.

        Nyt ovat keksineet uuden lain päämme menoksi. Ainakin tässä sairaanhoitopiirissä missä me kuulumme, soittavat suoraan hoidettavalle verikokeiden ja röntgentuloksista. Lääkityskin määrätään puhelimessa niin, ettei omaishoitaja siitä tiedä. Apteekista et saa lääkkeitä tai uusittua reseptejä, jos ei ole täytetty siihen tarvittavaa kaavaketta. Miten me hoidetaan ja lääkitään, jos meille ei anneta asianmukaista tietoa?

        Laitoshoitoon, et saa vaikka seuraat hoidettavan tilannetta 24/7. Jos hoidettava osaa olla sen 15 min. ajan vastaanotolla fiksu ja filmaattinen kommenttiasi ei edes kuunnella. Hymähdellään vain ivallisesti.


    • Hellikk

      Hoidettavan aiheuttamana henkinen väkivaltakaan ei ole väkivaltaa omaishoitajan kohdalla.
      Omaishoitajalla ei ole oikeutta ihmisarvoiseen elämään.

      • Väsynytomaishoitaja

        Tästä omaishoitajaan kohdistuvasta henkisestä väkivallasta ei keskustella tarpeeksi.
        Meistä suurin osa saa sitä joka päivä osakseen.
        Kun käytte seuraavan kerran lääkärissä omien asioittenne vuoksi, kertokaa lääkärille kokemastanne henkisestä väkivallasta ja pakottakaa hänet kirjaamaan se ylös.
        Itse kerroin sairaalassa ollessani henkisestä väkivallasta, jota saan päivittäin hoidettavalta. Sain asiantuntijalta neuvon lähteä pois tilanteesta. Miten minä lähden pois tilanteesta jossa joudun omaishoitajuuteni takia olemaan 24/7?

        Omaishoitajilla ei tosiaankaan ole ihmisarvoa, omaa elämää tai oikeusturvaa.

        Omaishoitajalla ei ole oikeuksia on vain velvollisuuksia.


      • psyykec

        Kyllä me omaishoitajat koemme fyysistä ja henkistä väkivaltaa.
        Henkinen on siitä huonoa kun siihen ei reagoida tk:ssa eikä missään muussakaan omaishoidoninstanssissa mitenkään.
        Moni hoidettava on läheiselleen todella ilkeä, mutta kuin herran enkeli jos vieraita sattuu paikalle.


      • Olivas

        Henkinen väkivalta ei ole väkivaltaa kun se kohdistuu omaishoitajaan.


    • sairastutaan

      Mitä tehdään kun omaishoitaja sairastuu? Joutuu yllättäen sairaalaan? Kuka ottaa hänen paikkansa?
      Kokemusta on ettei kukaan. Itse jouduin kiireelliseen leikkaukseen, ambulanssihenkilökunta oli hankkinut hoidettavalle inttervallipaikan sairausajakseni, mutta hoidettava ei suostunut sinne lähtemään.
      En päässyt vielä kunnolla osastolle, kun alkoivat kaiken maailman tk:sta ym. soittelemaan ja ahdistamaan unilääketokkuraista ihmistä. Kukaan niistä ei kysynyt omaa vointiani, ihmettelivät vain hoidettavaa ja hänen tarpeitaan. Jouduin sairaalasta päin hoitamaan sijaista itselleni...naapuri siellä sitten kävi omien hommiensa välissä auttamassa.
      Tällöin totesin, että meillä omaishoitajilla ei ole edes oikeutta sairastua.
      Mitä tapahtui sitten kun minut kotiutettiin? Sainko apua? En saanut. Sama hoitorumba jatkui heti kun pääsin taksilla pihaan...
      Kehtasi tämä hoidettava kirota, kun vahingossa nukahdin keinutuoliin lääkkeitteni oton jälkeen, että " siinä sitä saa...na vain nukutaan"...

      Mitä tapahtuisi kun seuraava influenssa tai muu sairaus iskee, jos menisimme lääkäriin ja vaatisimme sairaslomaa? Mitä tapahtuisi?
      Tuolloin kun olis sairaalassa vanhempi mieslääkäri totesi, ettet tarvitse sairaslomaan kun vain olet omaishoitaja.

    • marraskuu2010

      Minulla menossa toinen alzheimer hoidettava. En pystynyt jättämään hoitoa kesken ja jatkan samalla tiellä.

      Elon voima kun uupuu, se uupuu.

      Onneksi on paikka missä hoitaa, todella kova sairaus.Kuihduttava.

      Tämäkin tie on keskettävä.

      • Vähäväsyjo

        Tsemppiä sulle. Itsellä on myös tilanne, ett olen toista kertaa omaishoitaja. Molemmilla hoidettavalla alzheimer ja takana on hoitajavuosia jo melkein seitsemän. Rankkaan on ollut molemman kanssa, itse alan olemaan aika piipussa, välillä omakin muisti pätkii siihen malliin, ett mietin jo, ett onko mullakin sama sairaus tulollaan. Voi tietenkin olla, ett usean vuoden stressi tekee muistille tepposia, mutt jos sairaus tulee niin eipä sillekään mitään voi, eikä sen tulemista voi mitenkään estää. Väsymyskin on välillä sitä luokkaa, ett kun tämän hetkinen hoidettava on vuorohoidossa, niin saatan nukkua pitkiäkin aikoja putkeen ja silti olen väsynyt. Palveluohjauspuolelta ei ole ymmärrystä herunut vaikka olen tosiaan jo toistamiseen omaishoitajana. Ei heitä kiinnosta omaishoitajan jaksaminen ja vointi. Sitä vaan pitää yrittää jaksaa ja vetää jotain vitamiinilisiä ett poweria riittäis. Omaishoitajan ei passaa sairastaa, ei ole oikeutta sairaslomaankaan niin kuin oikeissa töissä käyvillä. Ja jos tosiaan sairastut ja pitäis saada hoidokkisi johonkin hoitoon muutamaksi päiviksi, niin kannattaa varautua siihen, ett menetät sen kuukauden omaishoidontuen eli sua rankaistaan sairastamisesta. Joten sitä yrittää kestää ja mennä päivä kerrallaan eteenpäin. Ei yhteiskunta omaishoitajia arvosta minkään vertaa, se ainakin on tullut selväksi näiden vuosien aikana, eikä tästä työstä palkintoa tai kiitostakaan keneltäkään heru. Ei omaishoitajat mitään ihmisiä ole edes yhteiskunnan päättäjien silmissä.


      • Yksiväsynyt

        Meillä ei ketää eikä mitään järjestöä joka meidänkin oikeuksia valvoisi.

        Läheiset ja omaiset ry, Finfami, mitä nämä on?
        Esiintyvät muka jonain omaishoitajien etuja ajavana järjestöinä.
        Kaksnaamaisia omaishoitajien kustannuksella ratsastavia perskärpäsiä.


    • greedymat5

      Eipä sitä paremmin voi sanoa.

      Täysin ahneita niitä kärpäsiä.

    • gdlsjgd

      Kyllähän tässä ollaan entinen oikeusvaltio vaikka muuta väitetään , terveydenhuolto ja kykemättömyys peitellään valhein viime tipassa , itsekin jo periksi antanut , ei sairas jaksa alkaa taistelemaan valheellisista sairaskertomuksista kun siellä valitusorganisaatiossa lääkärit toistensa asioita tutkivat ja pidetään yhtä kaveripiiriä . Tän maan asiainhoito on mennyt aivan sairaaksi joka suhteessa , päättäjät itse antvat ahneuden merkkiä ja tukevat omaan napaan tuijottajia , vastuuta osataan kyllä kiertää.....

    • slutta

      Kertoisiko joku, mistä omaishoitaja saa apua silloin, kun hoidettavan lääkitys on pe...lään, pesulle ei saa, lääkäriin- tai hoitoihin ei suostu menemään? Entä kun normaali monipuolinen kotiruoka ei kelpaa?
      Tk:sta sanotaan, että nostavat kädet ylös hoidettavan kanssa. Miksi minun pitää sitten jaksaa? Miksi minä olen vastuussa lääkityksestä, siisteydestä, ruuasta maksuista?
      Miksi minun pitää elättää hoidettavaa omaishoidontuella ja pienellä eläkkeelläni? Miksi hän asuu talossani? Miksi hän ei anna ruokaan ja asumiskuluihinsa mitään? En saa edes vaatia mitään.
      Onko ainut vaihtoehto saada oma elämä, pakata oma matkalaukku ja lähteä omasta kodistaan. Soittaa kuntaan, että hoidettava on nyt heidän vastuullaan....ai, niin eihän noin voi tehdä. Omaishoitosopimus täytyy sanoa irti kuin parempikin työsopimus.

      • Sympatiaasinulle

        Kokeile kysyä mitä sanottavaa omaiset ja läheiset järjestöllä on annettavana.
        Nähdään onko näistä järjestöistä muuhun kuin tyhjiä puheita pitämään seminaareissaan.

        Kerro sitten mitä apua sieltä tarjotaan.


      • paluu.arkeen
        Sympatiaasinulle kirjoitti:

        Kokeile kysyä mitä sanottavaa omaiset ja läheiset järjestöllä on annettavana.
        Nähdään onko näistä järjestöistä muuhun kuin tyhjiä puheita pitämään seminaareissaan.

        Kerro sitten mitä apua sieltä tarjotaan.

        Voin kertoa ilman sieltä kysymistäkin, että sieltä ei saa minkäänlaista konkreettista apua.
        Sieltä ei tule kukaan pesemään, tekemään ruokaa. Kukaan ei tuo sinulle rahatukkoa, kun joudut palkkasi käyttämään hoidettavan tarpeisiin ja hyvinvointiin ja joudut omaishoidon takia taloudellisiin vaikeuksiin.
        Saahan sieltä tietenkin kauniita sanoja ja palloa vieritetään henkilöltä toiselle kunnes kaikki on alkupisteessään.


    • Täytän200vuotta

      No, ei siitä moraalista.ollut pelastamaan mitään, vaikka se aina oli siinä itsepetoksen hätäisimpänä valeena käytössä.

    • XXXXlxx

      Vietämme valtakunnallista omaishoitajien viikkoa 26.11-3.12.2017.
      Monessako tiedotusvälineessä: Lehdissä, radiossa tai tv:ssä asiaa on huomattu? Onko valittu vuoden omaishoitaja? Onko kerrottu mitä omaishoito todellisuudessa on?

      1-31.1...Tipaton tammikuu, 1-5.2.Uskontojen ja katsomusten yhteisymmärryksen viikko.....11-17.9 Leipäviikko mm. nämä saa paljon enemmän julkisuutta kuin omaishoitajien viikko.

      Hyvää omaishoitoviikkoa kaikille omaishoitajille tasapuolisesti.
      Teette hyvää ja arvokasta työtä, joka hyödyttää yhteiskuntaa.
      Jaksamista kaikille.

    • yössäyksin777

      Klo on jo 03:19.Hoidettavani on ollut kaatumisen takia poissa kotoa jo yli kuukauden.

      Vain tyhjiä huoneita täällä. Kaikki huolet painaa ja valvottaa.Empä olisi uskonut että elämä voi muuttua tälläiseksi.

      Saan tukea teologiasta.Olen opiskellut ortodoksista teologiaa nyt hieman yli kaksi vuotta,kun aikaa on ollut. Ortodoksiseen kirkkoon en kuulu,mutta sen sisältö on muuttanut elämän katsomukseni täysin. Onneksi netistä voi kuunnella ortodoksista musiikkia.

      • Väsynyhoitsu

        Mun hoidettava on myös sairaalassa, kun arvioidaan hänen vointiaan. Hän on ollut äksympi kotioloissa ja jatkuvasti olis ollut menossa jonnekin, joten piti pyytää apua tilanteeseen. Voi olla ettei mitään muutosta tule eli pitää vaan pärjätä hänen kanssaan. Stressiä on vaikka muille asti jakaa ja välillä en pysty nukkumaan, koska on rahahuolia ja mielessä pyörii vaan ett miten mä voin selvitä kaikesta yksin.


      • Muuanukkeli

        Hei! Mikä on tilanteesi? Onko hän yhä sairaalassa? Onko tehty minkäänlaista hoito- ja palvelusuunnitelma?


      • eiaina
        Muuanukkeli kirjoitti:

        Hei! Mikä on tilanteesi? Onko hän yhä sairaalassa? Onko tehty minkäänlaista hoito- ja palvelusuunnitelma?

        On paljonkin kuntia joissa tätä hoito ja palvelusuunnitelmaa ei tehdä.
        Itse asun sellaisessa kunnassa missä minua katsottiin kuin olisin puhunut aivan höpöjä kun kysyin asiasta.


      • Yksinäistätaistelua

        Harvoissa kunnissa tehdään yhtään mitään.
        Niille riittää kun saavat hoidettavan ulos tk:sta, jättävät hoitajan yksinään ilman minkäänlaista opastusta tai hoito-oheita, hoitajan vapaapäivistä ei puhuta ei kysytä.
        Näin toimitaan meidän kunnassa, tai ei toimita ollenkaa.


      • Muuanukkeli

        Kyllä lain mukaan on tehtävä hoito- ja palvelusuunnitelma. Ota yhteys kunnassa olevaan sosiaalihoitajaan. Hoidon tarve pitää arvioida. Vapaapäivät ja vuorohoito.


      • Muuanukkeli
        Yksinäistätaistelua kirjoitti:

        Harvoissa kunnissa tehdään yhtään mitään.
        Niille riittää kun saavat hoidettavan ulos tk:sta, jättävät hoitajan yksinään ilman minkäänlaista opastusta tai hoito-oheita, hoitajan vapaapäivistä ei puhuta ei kysytä.
        Näin toimitaan meidän kunnassa, tai ei toimita ollenkaa.

        Käy sivuilla https://www.kuntaliitto.fi>sosiaalihuolto


      • Muuanukkeli

        Korjaan: sosiaalipalvelut


    • Itekullekisäädyl

      Hesarin mukaan työllisyydellä ei tule tukea työllisyyttä:
      Työelämä 8.12. 13:48
      Tämä kysymys kysytään lähes jokaisessa työhaastattelussa, sillä se paljastaa työntekijästä paljon – Näin vastaat siihen oikein
      Tilaajille
      Ja hs kuuluu työnantajiin.
      Näin järkähtämättömän lopun alussa on voivotettava selviytymismatkaa.

    • jihap990

      Taas hoidettava kotona, olipa yksinäistä täällä muistojen keskellä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      52
      5066
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3327
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1472
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      182
      1307
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      1000
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      908
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      867
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      748
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe