Suihkumoottori myymälä? Missä?

Missä myydään? Teknisiä tietoja? Suomessa kauppaa? Suihkukoneiden runkoja?

En kysy muuta eli ei paasausta mistään muusta.
Ilmianna
Jaa

3 Vastausta



Muunmuassa netissä. Netissä. Toimimitusmyyntinä joku suomen harvoista hyvistä RC-liikkeistä toimittaa. Kuten edellä ja netistä.

Kuukeliin vois laittaa vaikka model jet engine.

Toivottavasti et tulkitse tätä paasaukseksi!
Ilmianna
Jaa
Ja ihmetellään kun ei harrasteta kun vastaukset on noin vittumaisia.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Paasataan sitten hiukan. Jetit ovat reipas vähemmistö harrastajista. Lentokykyiset taitavat olla kaikki nyt Jämillä. Keskeneräiset ja hyvin alkaneet suunnitelmat jäävätkin usein sellaiseksi kunnes ne myydään seuraavalle yrittäjälle josta saatta sitten tulla valmistakin. Mistä moinen sitten johtuu. Kaikille keskeneräisille tapauksille oikeaa vastausta en tietenkään tiedä, mutta hyvänä arvauksena sanoisin raha ja aika. Monet "lennokkiharrastajat" aloittavat valmiiksi lentävällä (RTF) versiolla. Lennätys yritys tehdään yksin jossakin sivussa ja vähän ahtaalla kentällä. Tuloksena on sitten romua. Tähän se tavallisesti jääkin. Homma todetaan liian vaikeaksi ja kalliiksi. Vaikka saatavilla on nykyään hyviä simulaattoreita lennätykseen ei se kumminkaan vastaa todellisuutta. Lentovalmiissakin on joitain säätöjä. Tarvitaan mahdollisten lievien matkavaurioiden kompensoimiseen jotta lennokki lentää "vakaasti". Ne ovat pitkälti kokemuspohjaisia eikä aloittava harrasta voi niitä tietää/arvata. Lennokkia ensilennolla joutuu trimmaamaan usein aika radikaalisesti ja lennonjälkeen tehdään sitten tarvittavia muutoksia setappiin. Lennokki lentää lentolennolta aina vaan paremmin. Tästä syystä harrastajan olisi syytä aluksi käydä paikallisella kerholla tai saada joku jo pitempään harrastanut mukaan ensilennoille mahdollisten tarvittavien säätöjen tekemiseen. Lähtee sentäs harrastus jotenkin oiken alulle.

Moni harrastaja valitsee ensin moottorin ja sitten vasta sille lennokin. Tämä suuntaus oli vallalla seitkyt-kahetsankymmenluvulla. Näitä moottorisuunnitteluvetoisia oli minullakin aluksi kaikki. Joillakin vielä nykyisin. Jetin kohdalla pitää mennä sitten toisinpäin. Koneeseen hankitaan sellainen voimanlähde kun se tarvitsee. Se maksaa sitten mitä se maksaakaan. Usein niitä viimmeisiä hankintoja tuoreimman tekniikan varmistamiseksi. Usemmassa rakennussarjassa vaikka se sisältäisi "kaiken" joutuu tekemään joitain kanavia uusiksi kun alkuperäinen ei ole riittävän hyvä. Tämä koskee myös useaa puhallinlennokkia jossa "suihkuvirtaus" tehdään sähkömoottorilla. Siis jettilennättäjät ovat jo pitemmän ajan harrastaneita ja tietävät mistä kalustoa voi hankkia ja netti on tässä suurena apuna. Kaputit ovat arvokkaita joten niillä ei aloiteta harrastusta tai jos joku aloittaa, ei jatka kauaa.

Lennokkiharrastus on hyvä harrastus, mutta se vaatii kumminkin pitkäjännitteisyyttä sen verran ettei homma toimi pelkillä valmiilla vastauksilla. Itse ne kaputin vauriot joutuu korjailemaan ja jos ei kuukelia halua käyttää tietojen hankintaan, ei siitä tule suurikaan vahinko harrastukselle. Perusteluna kannalleni on nykyiset lennätystä rajoittavat asetukset. Jos haluaa vain täsmätietoa ei kiinnostus riitä enää velvollisuuksiin joita kumminkin on.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Suihkumoottori myymälä? Missä?

Missä myydään? Teknisiä tietoja? Suomessa kauppaa? Suihkukoneiden runkoja?

En kysy muuta eli ei paasausta mistään muusta.

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta