Miksi säieteoriaa

täältäkysyn

kutsutaan teoriaksi, kun kerran teoriaa kutsutaan tieteessä ylimmäksi totuudentitteliksi esim. evoluutioteoria, vaikka sen paikkansapitävyydestä ei ole hölkäsen pöläystä tietoa? Löytyykö muita tällaisia?

13

222

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KopsisRUusta.päivää

      " teoriaa kutsutaan tieteessä ylimmäksi totuudentitteliksi "

      jotkut tietämättömistä saarnamiehistämme ovat höynäyttäneet sinua

    • KaikkiVäärässä

      Mistä on kyse?
      Onko evoluutioteoria se jonka paikkansapitävyydestä ei ole tietoa vai säieteoria? Säieteoriaa kutsutaan teoriaksi siksi että se on matemaattinen teoria; ei joka ikistä asiaa tarvitse itse olla paikalla todistamassa tai havaita silmillä.
      Keskustelun vuoksi mainittakoon että itse en usko säieteoriaan.

      • ei_apinasta_ihminen

        enkä minä evoluutioteoriaan


      • KaikkiKädellisiä

        Sillä ei ole mitään tekemistä fysiikan kanssa ja vielä vähemmän säieteorian kanssa.


      • täältäkysyn

        Evoluutioteoria on paikkansapitävä.

        Fysiikassa, kosmologiassa ja mitä näitä nyt on, on siis teorialle aivan eri merkitys kuin toisaalla. Suhteellisuusteoria on oikein, säieteoria on hypoteesi jne. viis veisaamatta teoria sanasta itsestään, se ei ole niitä määrittelevä sana. Kaikkea matematiikka pohjaista voidaan kutsua teoriaksi, vaikka se ei hipaisisikaan vielä todennettua maailmaa/luontoa. Menikö osapuilleen oikein?


    • konsensus_on_mutua

      "Säieteoriaa kutsutaan teoriaksi siksi että se on matemaattinen teoria; ei joka ikistä asiaa tarvitse itse olla paikalla todistamassa tai havaita silmillä."

      Säieteorian empiiriset todisteet taitavat olla tällä hetkellä täysin olemattomat ja vaikka se joskus tulevaisuudessa jotain oikein ennustaisikin niin siitäkään ei seuraa että se olisi silloinkaan kokonaisuudessaan paikkansa pitävä teoria. Mikä tahansa tällä hetkellä hyväksytty teoria voi silti joskus tulevaisuudessa osoittautua vääräksi tai ainakin puutteelliseksi.

      • KaikkiMutua

        Eivät vaan taida olla, vaan ovat.


    • näinhänseon

      Ei tieteessä ole mitään ylimpiä totuuksia kuten uskonnoissa. Tiedon lisääntyessä teoriat senkun paranevat ja syntyy jopa kokonaan uusia.

    • Siksi kutsutaan teoriaksi, koskapa tieteessä ei ole olemassa absoluuttisia ja muuttumattomia totuuksia joita ei voisi falsifioida. Falsifioitavuus kuuluu oleellisena osana nykyiseen popperilaiseen tieteenfilosofiaan ja tieteelliseen menetelmään.

      https://fi.wikipedia.org/wiki/Tieteenfilosofia

      Valitettavasti viime aikoina taloudelliset ja poliittiset syyt ovat päässeet vaikuttamaan tieteellisten tutkimusten julkaisemiseen. Seurauksena on sitten uskottavuuskriisi mm. lääketeollisuuden ja joiltakin osin myös ilmastotieteiden kohdalla. Joskus raha puhuu uskottavammin kuin havainnot.

      • täältäkysyn

        Tiedän ettei ole absoluuttisia totuuksia ja falsifioitavuuden. Mutta nyt nämä kaksi ovat nimellisesti samalla viivalla, vaikka toisesta on roppakaupalla todisteita ja toisesta ei yhtään mitään.


      • täältäkysyn kirjoitti:

        Tiedän ettei ole absoluuttisia totuuksia ja falsifioitavuuden. Mutta nyt nämä kaksi ovat nimellisesti samalla viivalla, vaikka toisesta on roppakaupalla todisteita ja toisesta ei yhtään mitään.

        Biologiassa on evoluutioon liittyviä teorioita, joita on mahdollista ja myös on yritetty falsifioida kaikin mahdollisin ja mahdottominkin keinoin mukaan lukien Raamattu.

        Säieteorian osalta on vasta olemassa hypoteeseja, joiden falsifioitavuus on heikohkoa ja mahdollisesti mahdotonta. Jos siitä ei voida esittää edes epäsuorasti testattavissa olevia väitteitä niin se ei ole popperilaisen tieteenfilosofian mukaan tieteellinen teoria, vaikka sen kehittäjä (Leonard Susskind) olisikin asiasta eri mieltä ja haluaisi tieteen filosofiaan poikkeuksen. Vasta sitten kun se ennustaa jotakin havaittavaa niin se muuttuu testattavissa olevaksi tieteelliseksi teoriaksi nykyisten pelisääntöjen mukaan.

        Jääkaapin takana asuva näkymätön vaaleanpunainen yksisarvinen selityksenä ruoan pilaantumiselle ja parittomille sukille on hypoteesi, jota ei voi falsifioida. Sekään ei kelpaa tieteelliseksi teoriaksi juuri tuon falsifioimattomuuden ongelman vuoksi.


      • täältäkysyn
        ExB kirjoitti:

        Biologiassa on evoluutioon liittyviä teorioita, joita on mahdollista ja myös on yritetty falsifioida kaikin mahdollisin ja mahdottominkin keinoin mukaan lukien Raamattu.

        Säieteorian osalta on vasta olemassa hypoteeseja, joiden falsifioitavuus on heikohkoa ja mahdollisesti mahdotonta. Jos siitä ei voida esittää edes epäsuorasti testattavissa olevia väitteitä niin se ei ole popperilaisen tieteenfilosofian mukaan tieteellinen teoria, vaikka sen kehittäjä (Leonard Susskind) olisikin asiasta eri mieltä ja haluaisi tieteen filosofiaan poikkeuksen. Vasta sitten kun se ennustaa jotakin havaittavaa niin se muuttuu testattavissa olevaksi tieteelliseksi teoriaksi nykyisten pelisääntöjen mukaan.

        Jääkaapin takana asuva näkymätön vaaleanpunainen yksisarvinen selityksenä ruoan pilaantumiselle ja parittomille sukille on hypoteesi, jota ei voi falsifioida. Sekään ei kelpaa tieteelliseksi teoriaksi juuri tuon falsifioimattomuuden ongelman vuoksi.

        Aivan, mutta pointtini on että sen nimi on säieTEORIA, ei esim. säiehypoteesi, säiespekulaatio. Miksi näin?


      • konsensus_on_mutua

        "Falsifioitavuus kuuluu oleellisena osana nykyiseen popperilaiseen tieteenfilosofiaan ja tieteelliseen menetelmään. "

        Tuota Popperin periaatetta ei voi falsifioida. Käy vähän samoin kuin positivistiselle tieteenfilosofialle jossa kaiken piti olla aistein havaittavissa. Looginen empirismikin voi näyttää teoriassa hyvältä mutta harvoin toimii oikeasti käytännössä.

        Ei kai mitään laajaa teoriaa voi edes kokonaisuudessaan falsifioida. Lamarckin oli omalla tavallaan oikeassa hankittujen ominaisuuksien periytymisessä vaikka sitä kutsutaankin nykyään epigenetiikasta.

        Ei ole olemassa mitään täysin aukotonta tieteenfilosofiaa tai tieteellistä metodia ihan samoin kuin ei ole olemassa mitään itseriittoista matemaattista järjestelmää (Gödel).


        Loppujen lopuksi kaikki tiede on enemmän tai vähemmän toisiinsa tiivisti nivoituneiden valistuneiden arvausten kokoelma ja "korttitalo" joka romahtaa jos yksikin perusoletus muutetaan tai osoittautuu vääräksi. Tiede kelpaa vain tekniikan tuottamiseen.

        Säieteoria voi olla hyödyllinen puhtaasti matemaattiselta kannalta mutta enemmän se taitaa olla matemaattista taidetta kuin tiedettä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      125
      1238
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      904
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      90
      845
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      20
      769
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      93
      717
    6. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      282
      702
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      636
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      32
      603
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      543
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      116
      519
    Aihe