Ford 4600 vuosimalli -81 alkoi polttoainepumppu tai jokin muu siihen liittyvä kohta vuotamaan, tulee joka 4. sekunti iso pisara ulos kun moottori käy.
Kuulin korjaajalta, että on herännyt epäilys siitä, että nykyajan diesel eikä polttoöljy sovellu liian kuivana vanhoihin diesel-moottoreihin.
Hän esitti, että lisäisin 1% 2T öljyä, esim. Teboil2T bike on halpaa.
Itse aloin myös epäillä nykypolttoaineiden soveltuvuutta, vertaa bensakoneissa 95E10 bensiini!
Miten pärjäätte vanhojen traktoreidenne kanssa, onko pa-pumppu kestänyt nykyisten dieselöljyjen kanssa? Tuleeko vanhoille traktoreille enää montaa tuntia töitä tehdyksi vuodessa?
diesel-polttoaineeseen lisäöljyä vanhoihin traktor
14
903
Vastaukset
- foortintallissa
Ei mitään ongelmaa vanhojen koneiden ja traktoreiden kanssa, kun käytän Teboilin polttoöljyä. Talvella talvilaatua ja kesällä kesälaatua.
Olen joskus joutunut lisäämään 2-tahtiöljyä, kun käytin läpi vuoden talvilaatuista polttoöljyä. Leikkuupuimuriin lisään talveksi 2-tahtiöljyä muutaman litran talvisäilytykseen polttoaineen joukkoon ja käytän riittävästi, että ruiskutuspumppuun jää varmasti voiteluaineellista polttoöljyä.
Vanhat traktorit; Ford 3000, Ford 4000 ja Ford 5000, sekä Ursus 385 turbo 4X4. - upr
Nykyisin myös moottoripolttoöljyssä on määrätty määrä bio polttoainetta, se aiheuttaa esim syöttöpumpuissa tiiviste rikkoja. Tämän vuoden puolella olen joutunut kahteen Massey-Ferguson traktoriin vaihdattamaan syöttöpumpun tiivistesarjat koska pumput alkoivat vuotaa. meillä on lähes 60 vuotta ollut MF traktoreita, eikä koskaan ole yhdessäkään ollut syöttöpumppu vuotoja aiemmin. Myös huoltomies sanoi, että tiivistevuodot on lisääntyneet huimasti bio polttoaineiden myötä.
- foortintallissa
Älä osta sellaista polttoöljyä, missä on biopolttoaineita mukana! Kyllähän asian voi selvittää aina ennen polttoöljyn ostoa, että mitä tuote sisältää. Ei ole vuotoja polttoainejärjestelmissä, meillä dieselkalustoa ollut farmillamme jo lähes 70 vuotta ja nytkin 12 erilaista työkonetta dieselmoottorilla.
- lORALIINI
2- tahtiöljyä kannatta laittaa aina loraus, kun tankkaa tankin täyteen, se ehkäisee monia ongelmia vanhoissa traktoreissa.
- foortintallissa
Ja mitenkähän meillä on menty (lähes) ilman 2-tahtiöljyä kohta 70 vuotta traktoreilla? Puimuriin laitan 2-tahtiöljyä syksyllä kauden lopussa talvisäilytykseen polttoaineen joukkoon, mutta muuten ei ole vielä tarvinnut traktoreihin, kun ihan poikkeustapauksessa vuosien varrella muutaman kerran.
- vbnbvnvn
Painepuoli jos vuotaa niin kone kyllä sammuu.Lähinnä nuo punosletkut alkaa vanhetessaan vuotamaan ja siirtopumpulta suodattimelle teki vuotoa joka ei käyntiä haitannut.
- dieselkorjaaja
Etenkin jakajapumpuissa kannattaa käyttää lisäöljyä polttoaineen seassa kun niiden voitelu perustuu yksinomaan polttoaineen voiteluominaisuuksiin. Vesi on pahin vihollinen näille koneille ja varmasti kun bioaineksen osuus kasvaa alkaa myös olla vaarana kuluminen ja vuotokin. Kustannuskena öljyn lisäys olematon, joten ei siinä paljon tule tappiota vaikka vaikutus olisi vähäinenkin.
- Pakoputket
Tuosta liian kuivasta polttoaineesta kärsii myös nyky diesel autot. Eräs VW konsernin korjaamopäälikkö kertoi, että Sakssa ihmeteltiin miksi polttoainelaitteissa on ongelmia vain Suomessa. Kun asiaa selvitettiin, niin todettiin Nesteen dieselin olevan liian kuivaa varsinkin talvella.
- rintintinrintintin
En osta Nesteen polttoaineita, niin ei ole ongelmia diesellaitteiden kanssa. Voihan sitä tietty lorauttaa 2-tahtiöljyä tankkiin, jos siltä tuntuu, mutta oma vaiva siitäkin
Kolme Wartburgia oli meikäläisellä 80-luvulla ja se riitti 2-tahtiöljyn lisäyksistä... - Pakoputket
Ei voi dieseleihin laittaa 2 tahi eikä muutakaan öljyä autolle jossa on pakokaasujen hiukkassuodatin.
- Ford4600aloittelija
Pakoputket kirjoitti:
Ei voi dieseleihin laittaa 2 tahi eikä muutakaan öljyä autolle jossa on pakokaasujen hiukkassuodatin.
OK, hyvä tietää jos sellaisen auton hommaan.
Nyt oli kyse vanhasta traktorista, johon itse laitan nyt vain verollista dieseliä. Olen tankannut tähän mennessä Nesteen, Shellin ja ST1:n dieseliä. Veroetu on aika pieni, kun tankkaan vain 4-5 kertaa vuodessa vanhalla Ford-traktorillani (vm. 1981, Ford 4600).
Tästä on keskusteltu tällä palstalla moneen kertaan
Kertaan pääkohdat
Jos diesel tai moottoripolttoaineeseen aikoo laitteen takuuaikana jotain lisätä kannattaa ottaa selville ruiskutuslaitteiden ja ajoneuvon valmistajalta miten ne tähän suhtautuu.
Erittäin monesti Jakajapumppuihin esim DPA lisätään kaksitahtiöljyä kun annosteluventtiili hieman takertelee. Kyse on silloin liasta ja vedestä pumpussa. Homma siirtyy vähän myöhemmäksi ja tulee paljon kalliimmaksi
Seisokin aikana on monia vaihtoehtoja miten menetellä että vaurioita ei tulisi. Esim veneet ja leikkuupuimurit on kohderyhmä. Oikealla toiminnalla syksyisin jatkaa paljon laitteiden käyttöikää ja säästyy harmeilta.
Moottoreiden ja polttoainelaitteiden maahantuojat kertovat mielellään soveltuvatko koneet Bio polttoaineille ja millaisille. Monissa käyttöohjekirjoissa kerrotaan myös asia.
Kannattaa myös selvittää onko auton traktorin tai muun laitteen polttoaineen vedenerotus ja suodatus sillä tasolla jota kyseiset polttoaineen ruiskutuslaitteet Suomen olosuhteissa vaativat.- Ford4600aloittelija
No nyt vasta haen Ford 4600 korjaamolta pois.
Ruiskupumppu oli käynyt erikoiskorjaamolla, josta laskua 600 €.
Osan irroitus ja kiinnitys maksoi paljon vähemmän, se mukana sitten loppulaskussa.
Mietin, mitähän tästä seuraavaksi hajoaa. Ajotunteja on noin 7500 mittarissa, ja se pitänee paikkansa. Sanoisin, että nykyinen käyttö ei ole raskasta, ja käyttötunteja vuodessa varmaan korkeintaan 100.
Netistä ulkomailta löytyy näköjään ruiskupumppuja, mutta tietysti tämän osan kohdalta asia ei enää ole ajankohtainen. Tarvikepumppuja oli myynnissä.
Onko teillä yleensä jotain ehdotuksia varaosapaikoista? Vaikutan itse täällä etelässä, alle 100 km mereltä sisämaassa. Onko joku tilannut osia ulkomailta? Omaan autoon kyllä olen saanut varaosia ulkomailta. Sieltä on saanut osia, joita ei esim. Motonetista tai Biltemasta ole saanut.
Tietysti pitää ottaa selvää, mitä yleensä korjaaja tykkää siitä, että veisi oman varaosan. En varmaan itse enää jaksa tässä iässä alkaa perehtymään korjauksiin. Täällä (kesä)mökkitilalla ei ole edes sähköjä eikä minkäänlaista hallitilaa traktorille. Joku pienehkö katos on suunnitteilla, mutta siinäkin pitää olla tarkka, koska tällaiseen varmaan vaaditaan rakennuslupa. Kiinteistöverokin on 2,7 kertainen vapaa-ajan asumuksen rakennuksilla. Asiat voisivat olla helpompia, jos olisin ammatinharjoittaja, enkä tällainen mökkiläinen metsäpalstoineen (suvun vanhan torpan maat kyseessä).
Onpas hiukan viileää, kun pitää tämän tabl.tietokoneen kanssa käyttää nettiä verannalla. Kenttä on yleensä liian heikko sisällä. - asfafsjfjxj
Red Line RL-2 ja sen semmoisia tankkiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1417999Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde432071Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja252010- 911673
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1811607Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071060Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik5999- 51970
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28850- 34832