Oon vasta 14v (täytän tänävuonna 15) ja oon 160cm pitkä mutta painan noin 65kg😭tiedostan sen tosi hyvin että mulla ois todellaki tarvetta urheilulle ja muutenki terveellisemmälle elämälle mutta en vaan löyä mistään motivaatiota😭 Ei jaksa vaan kokoajan kahtua peilistä tämmöstä lihavaa porsasta mutta en silti vaan löyä motia lähtä lenkille tms😣 Haluaisin kyllä lähtä mutta keksin aina itelle jonku paskan tekosyyn ettei tarvis lähtä😭 auttakaa nyt että mistä saisin jottain motivaatiota siihen liikkumiseen😔😙
urheiluun motia
21
479
Vastaukset
Hakkaan sut jos et urheile.
- laiskajalihava
Tiiän ettet kuitenkaa hakkais nni eii auta:(
- Palomiäs10
Itekki oon tollaanen laiskiainen, mutta kokeile vaikka pyöräilyä pyöräile esim tunti per päivä nii kyllä se auttaa pitkällä kaavalla.
- laiskajalihava
Tykkään pyöräilystä, oikiasti, mutta enn vaan saa ittiäni lähteen tuonne ulos pyöräileen koska joutuisin lähtä yksin jja pitemmän päälle se kävis liian tylsäksi mulle niii en jaksais sitä ja alkaisin siihenki keksiin tekosyitä://
- Palomiäs10
laiskajalihava kirjoitti:
Tykkään pyöräilystä, oikiasti, mutta enn vaan saa ittiäni lähteen tuonne ulos pyöräileen koska joutuisin lähtä yksin jja pitemmän päälle se kävis liian tylsäksi mulle niii en jaksais sitä ja alkaisin siihenki keksiin tekosyitä://
No laita vaikka musiikkia puhelimesta. Toimii ainaki mulla.
- Gekekku
Ruokavalion muutos on tehokkaampi tapa. Suosittelen vähentämään lisäaineiden, punaisen lihan, viljojen, riisin, maissin, lisätyn sokerin ja hyvin rasvaisten huonoja rasvoja sisältävien ruokien syömistä ja suosimaan enemmän esimerkiksi kasviksia, kananmunia, kanaa, kalaa, siemeniä ja pähkinöitä sekä marjoja. Älä kuitenkaan lähde rajoittamaan. Monipuolinen syöminen saa kehon kuosiin. Tietenkin liikuntakin auttaa, mutta ruokavalio on tärkeämpi. Oikeastaan suosittelen edellä mainitsemiani asioita kaikille.
- laiskajalihava
Oon montamontamonta kertaa yrittäny muuttaa ruokavaliota terveellisemmäksi mutta yritykseksi on jäänykki, oon kyllä nyt pari päivää kieltäytyny herkuista yms (söin kyllä pitsaa koska se on mulle niin harvinaista herkkua ettei raaskinu jättää välisä:D) jja oon siks itestäni tosi ylypiä koska ennen en ois voinu kieltäytyä:) :D kokoajan on sipsejä, jätskiä tms tarjolla mutta oon suurimmasta osasta kieltäytyny:DD yks papparainen halus antaa mulle jätskin eilen ku kävin leikkaan sen pihan nurmikon niii siittä ei raaskinu kieltäytyä ku se niin mielissään sitä tarijos:Dd
- Sportsguru
laiskajalihava kirjoitti:
Oon montamontamonta kertaa yrittäny muuttaa ruokavaliota terveellisemmäksi mutta yritykseksi on jäänykki, oon kyllä nyt pari päivää kieltäytyny herkuista yms (söin kyllä pitsaa koska se on mulle niin harvinaista herkkua ettei raaskinu jättää välisä:D) jja oon siks itestäni tosi ylypiä koska ennen en ois voinu kieltäytyä:) :D kokoajan on sipsejä, jätskiä tms tarjolla mutta oon suurimmasta osasta kieltäytyny:DD yks papparainen halus antaa mulle jätskin eilen ku kävin leikkaan sen pihan nurmikon niii siittä ei raaskinu kieltäytyä ku se niin mielissään sitä tarijos:Dd
Nyt olet kyllä käsittänyt jotakin väärin. Ei terveessä elämäntavassa ole kyse asioista kieltäytymisestä, vaan toisiin asiohin myöntymisestä.
On totta, että on terveellisempää olla syömättä herkkuja kuin syödä niitä, mutta jos vain kieltäydyt ja kieltäydyt tulet jatkuvasti "palkitsemaan" itsesi epäterveellisesti, etkä pääse puusta pitkälle.
Sinun pitää alkaa SYÖDÄ TERVEELLISESTI. Täytä puolet lautasesta kasviksilla, syö tyydyttämätöntä vegetabiilista rasvaa, hitaita hiilihydraatteja ja proteiineja. Et sinä niitä saa herkuista kieltäytymällä.
Miten sitten saat syötyä terveellisemmin? On ymmärrettävää, että muutos voi olla vaikea. Mutta et voi odottaa asioiden muuttuvan jos todistat samoja tapoja yhä uudestaan - ei ulos pääse kävelemällä seinään yhä uudestaan ja uudestaan!
Muuttaaksesi elämäntapaasi, sinun täytyy tehdä uusia valintoja. Hallitaksesi ruokavaliotasi sinun täytyy vaihdella ostamiasi tavaroita - et voi ostaa kotiin pizzaa ja väittää yrittäväsi syödä terveellisesti! Hanki kotiin terveellistä ruokaa, ja vältä epäterveellistä. Se on paljon tehokkaampaa kuin itse syömiseen puuttuminen - ennaltaehkäisevää.
Kun tämä on hallinnassa, voit alkaa kieltäytyä muiden tarjoamista herkuista.
Mitä liikuntaan tulee, se on terveyden kannalta ylivoimaisesti tärkeintä. Sinun on liikuttava, jota lihakset pysyvät kunnossa. Sinun on liikuttava, jotta luusto kestää. Sinun on liikuttava, jottei sydän petä.
Jos liikkuminen on niin tärkeää, miksi se on niin vaikeaa?
Ei se ole. Se aiheuttaa epämielyttävyyttä vasta, kun se haastaa liikkujan. Ja silloin siitä tulee kaikkein nautinnollisinta.
Kun liikkuu käyttää lihaksiaan, ja niissä syntyy liikkeen aiheuttama ärsyke. Tämä ärsyke johtaa lihasten osittaiseen repeämiseen, joka tuntuu treenin aikana lihaskipuna ja sen jälkeen treenikipuna. Lihakset kasvavat, kun lihasten väliset repeämät kuroutuvat umpeen. Repeämät tuottavat luonnollisesti kipua - josta oppii ajan myötä nauttimaan - mutta rehellisesti en usko, että olet pitkään aikaan kokenut sitä suloista kärsimystä. Uskon, että et pääse siihen vaiheeseen, koska kunto pettää ja maitohappo täyttää lihaksesi.
Varoitan silti sinua: kun pääset lihaskasvatusvaiheeseen, takaisin ei ole paluuta😉.
Mikset pääse heti lihaksia kasvattamaan? Kunto pettää. Kuulostaako pahalta? Ei huolta, kunto kehittyy lihaksia nopeammin. Jos treenaat omalla kehonpainollasi esimerkiksi punnerruksia -punnerrukset, jumalallisin liike, joka kehittää rintalihaksia, käsivarsia, vatsalihaksia, selkälihaksia, jalkalihaksia ja jopa kestävyyttä - niin monta kuin pystyt, tulet luultavasti nopeasti pääsemään ensimmäisen puhtiloppuu-vaiheen yli ja pääset harjoittelemaan lihaksia tai polttamaan rasvaa. Ja kun olet ylittänyt kynnyksen siinä, pystyt hahmottamaan sen muissakin asioissa, kuten lenkkeilyssä.
Mitä rasva on?
Rasva on varastoitua energiaa. Kaikilla on sitä, mutta ylipaino on jotain muuta: silloin ylimääräistä energiaa alkaa kertyä merkittävästi enemmän kun mitä keho kuluttaa, ja se muuttuu liialliseksi rasvakerrokseksi. Periaatteessa lihavassa ihmisessä on siis enemmän energiaa kuin lihaksikkaassa - ero on se, että se energia ei muunnu liike-energiaksi, ellei kaikki muu energia loppuu.
Niin laihdutuskuurikin toimii - laihduttaja liikkuu, mikä kuluttaa energiaa, ja saa ruuastaan vähemmän energiaa kuin mitä kuluttaa. Silloin keho alkaa hyödyntämään rasvavarastojaan, ja rasva vähenee. Ikävä kyllä lihakset heikkenevät ensin, mutta sen on välttämätöntä.
Polttaaksesi rasvaa sinun tulee terveellisen ruuan lisäksi suosia treenimuotoja, joissa hengästyt. Hengästyminen on loppujen lopuksi se, joka hävittää rasvan.
Kaikkein keskeisin kysymys:
Miten saada motia liikunnalle?
Yllättävän helppo kysymys: sen kuin liikut. Ei oikeastaan ole muuta vaihtoehtoa jos haluaa liikkua - silloin pitää liikkua.
Voit kuitenkin helpottaa liikkeeseen lähtöä vaikkapa pakkaamalla kuntosalikassin valmiiksi jo illalla, ja asettaa se sänkysi viereen, ruokapöydän ääreen, ulko-oven eteen tai vaikkapa sohvalle, niin että se on varmasti lähettyvillä (tai mieluiten tiellä) seuraavana päivänä. Jos lenkkeilyvatteet lojuvat odottavasti sängyn vieressä ja lenkkitossut ja juomapullo ovat valmiina eteisessä, on helpompaa lähteä lenkille kuin jos pitää ensin kaivaa kaikki esiin.
Mutta ennen kaikkea: muista pitää hauskaa! Jos nautit liikunnasta, tulet haluamaan liikkua itse.
Tsemppiä! - laiskajalihava
Sportsguru kirjoitti:
Nyt olet kyllä käsittänyt jotakin väärin. Ei terveessä elämäntavassa ole kyse asioista kieltäytymisestä, vaan toisiin asiohin myöntymisestä.
On totta, että on terveellisempää olla syömättä herkkuja kuin syödä niitä, mutta jos vain kieltäydyt ja kieltäydyt tulet jatkuvasti "palkitsemaan" itsesi epäterveellisesti, etkä pääse puusta pitkälle.
Sinun pitää alkaa SYÖDÄ TERVEELLISESTI. Täytä puolet lautasesta kasviksilla, syö tyydyttämätöntä vegetabiilista rasvaa, hitaita hiilihydraatteja ja proteiineja. Et sinä niitä saa herkuista kieltäytymällä.
Miten sitten saat syötyä terveellisemmin? On ymmärrettävää, että muutos voi olla vaikea. Mutta et voi odottaa asioiden muuttuvan jos todistat samoja tapoja yhä uudestaan - ei ulos pääse kävelemällä seinään yhä uudestaan ja uudestaan!
Muuttaaksesi elämäntapaasi, sinun täytyy tehdä uusia valintoja. Hallitaksesi ruokavaliotasi sinun täytyy vaihdella ostamiasi tavaroita - et voi ostaa kotiin pizzaa ja väittää yrittäväsi syödä terveellisesti! Hanki kotiin terveellistä ruokaa, ja vältä epäterveellistä. Se on paljon tehokkaampaa kuin itse syömiseen puuttuminen - ennaltaehkäisevää.
Kun tämä on hallinnassa, voit alkaa kieltäytyä muiden tarjoamista herkuista.
Mitä liikuntaan tulee, se on terveyden kannalta ylivoimaisesti tärkeintä. Sinun on liikuttava, jota lihakset pysyvät kunnossa. Sinun on liikuttava, jotta luusto kestää. Sinun on liikuttava, jottei sydän petä.
Jos liikkuminen on niin tärkeää, miksi se on niin vaikeaa?
Ei se ole. Se aiheuttaa epämielyttävyyttä vasta, kun se haastaa liikkujan. Ja silloin siitä tulee kaikkein nautinnollisinta.
Kun liikkuu käyttää lihaksiaan, ja niissä syntyy liikkeen aiheuttama ärsyke. Tämä ärsyke johtaa lihasten osittaiseen repeämiseen, joka tuntuu treenin aikana lihaskipuna ja sen jälkeen treenikipuna. Lihakset kasvavat, kun lihasten väliset repeämät kuroutuvat umpeen. Repeämät tuottavat luonnollisesti kipua - josta oppii ajan myötä nauttimaan - mutta rehellisesti en usko, että olet pitkään aikaan kokenut sitä suloista kärsimystä. Uskon, että et pääse siihen vaiheeseen, koska kunto pettää ja maitohappo täyttää lihaksesi.
Varoitan silti sinua: kun pääset lihaskasvatusvaiheeseen, takaisin ei ole paluuta😉.
Mikset pääse heti lihaksia kasvattamaan? Kunto pettää. Kuulostaako pahalta? Ei huolta, kunto kehittyy lihaksia nopeammin. Jos treenaat omalla kehonpainollasi esimerkiksi punnerruksia -punnerrukset, jumalallisin liike, joka kehittää rintalihaksia, käsivarsia, vatsalihaksia, selkälihaksia, jalkalihaksia ja jopa kestävyyttä - niin monta kuin pystyt, tulet luultavasti nopeasti pääsemään ensimmäisen puhtiloppuu-vaiheen yli ja pääset harjoittelemaan lihaksia tai polttamaan rasvaa. Ja kun olet ylittänyt kynnyksen siinä, pystyt hahmottamaan sen muissakin asioissa, kuten lenkkeilyssä.
Mitä rasva on?
Rasva on varastoitua energiaa. Kaikilla on sitä, mutta ylipaino on jotain muuta: silloin ylimääräistä energiaa alkaa kertyä merkittävästi enemmän kun mitä keho kuluttaa, ja se muuttuu liialliseksi rasvakerrokseksi. Periaatteessa lihavassa ihmisessä on siis enemmän energiaa kuin lihaksikkaassa - ero on se, että se energia ei muunnu liike-energiaksi, ellei kaikki muu energia loppuu.
Niin laihdutuskuurikin toimii - laihduttaja liikkuu, mikä kuluttaa energiaa, ja saa ruuastaan vähemmän energiaa kuin mitä kuluttaa. Silloin keho alkaa hyödyntämään rasvavarastojaan, ja rasva vähenee. Ikävä kyllä lihakset heikkenevät ensin, mutta sen on välttämätöntä.
Polttaaksesi rasvaa sinun tulee terveellisen ruuan lisäksi suosia treenimuotoja, joissa hengästyt. Hengästyminen on loppujen lopuksi se, joka hävittää rasvan.
Kaikkein keskeisin kysymys:
Miten saada motia liikunnalle?
Yllättävän helppo kysymys: sen kuin liikut. Ei oikeastaan ole muuta vaihtoehtoa jos haluaa liikkua - silloin pitää liikkua.
Voit kuitenkin helpottaa liikkeeseen lähtöä vaikkapa pakkaamalla kuntosalikassin valmiiksi jo illalla, ja asettaa se sänkysi viereen, ruokapöydän ääreen, ulko-oven eteen tai vaikkapa sohvalle, niin että se on varmasti lähettyvillä (tai mieluiten tiellä) seuraavana päivänä. Jos lenkkeilyvatteet lojuvat odottavasti sängyn vieressä ja lenkkitossut ja juomapullo ovat valmiina eteisessä, on helpompaa lähteä lenkille kuin jos pitää ensin kaivaa kaikki esiin.
Mutta ennen kaikkea: muista pitää hauskaa! Jos nautit liikunnasta, tulet haluamaan liikkua itse.
Tsemppiä!KIITOS😍❤
- Megaforceonhyvää
Niilo22 laihdutti myös nii säkin pystyt
- laiskajalihava
Kiitti kannustuksesta😙😂
- laiskajalihava
Mä muuten nuolin sen papparaisen tuuttia pitkään ja hartaasti. Hikihän siinä tuli, mutta kilot ei lähteneet.
- laiskajalihava
Oliko hyyää?:)
- laiskajalihava
Aika kova oli.
Ei sinun ole pakko varsinaisesti urheilla. Se papparaisen nurmikon leikkaaminenkin on hyvää arkiliikuntaa (paitsi jos nyt ajettavalla koneella keikkaat).
Jos voit autokyydillä tai julkisilla menemisen sijaan ajaa jonnekin pyörällä tai vaikka kävellä, niin tee niin.
Ehkä paras motivaation kasvattaja olisi löytää touhuun mukavaa seuraa. Tällöin ei tule ehkä niin helposti lipsuttuakaan ja keksittyä tekosyitä. Esim. sulkapallon tapaiset pallopelit on aika hyviä yleiskunnon kohottajia.- Random13v
Katso vaikka youtubesta vatsalihastreeni videoita ja kato niiden ihmisten lihaksia ja ajattele, että kun teen tämän riittävän monta kertaa alan näyttää tuolta :). Mutta ÄLÄ ALA VERTAAMAAN ITSEÄSI HEIHIN, koska sitten voi tulla henkisiä ongelmia :))
- tsemppiä
Hienoa että uskallt sanoo näitä asioita! Mullakin on ulkonäköpaineita (olen tyttö ja haluaisin tavallaan olla enemmänki poika mutta minkäs sille voi...) ja mua on haukuttu somessa rumaksi vaikka siitä on joku vuosikin aikaa... Mut mä mietin että jos sulla on järkevän oloset vanhemmat niin niille kannattas puhua tästä tai terkalle tai jotain.. Tietysti mäkin tekisin ensin näin 😂. Koska.... no en tiedä..
- Appelsiini__
Hei!
Ite oon harrastanu pienestä pitäen tanssia. Lopetin sen kaks vuotta sitten, kun ei tuntunut enää omalta. Vuoteen en harrastanut minkään näköistä liikuntaa, mutta kokeilin silloin tällöin jotain pientä. Keksin käydä salilla, ja tykkäsin kovasti! :)
Sinulle suosittelen kokeilemaan rohkeasti erilaisia liikuntalajeja! Sieltä voi löytyä joku "oma" laji, josta sitten innostut. Paras mahdollinenhan olisi todennäköisesti jokin ns sovittu tunti, vaikkapa ryhmäliikunta, koska niitä on vaikeampi jättää väliin. Mutta tietysti myös mikä tahansa muukin (vaikka arkiliikunta!) käy aivan yhtä hyvin.
Onko sulla mahdollisuutta pyöräillä tai kävellä kouluun? Se on hyvää liikuntaa ja melkein jokapäiväistä! - futispelastimut
Ala treenaamaan futista! Ihan vaikka omalla takapihalla / läheisellä kentällä itsenäisesti tai kaverin seurassa. Itse olin 13-vuotiaana ylipainoinen, yksinäinen ja en liikkunut melkein yhtään. Vanhemmat koitti pakottaa minua erilaisiin harrastuksiin, lenkille ja ylipäätänsä ulos.
No, kun vanhemmat kerta pakottivat ulos, niin hengailin takapihalla. Ihan vain totuttelin olemaan ulkona ilman elektroniikka. Kerran löysin takapihalta pallon ja aloin kikkailla. Siihen jäin sitten koukkuun lähes heti, ja aloin treenaamaan päivittäin itsekseni ihan perusjuttuja. Pelasin yksin pihalla pari kuukautta, kunnes kunto oli jo vähän kohonnut ja olin päässyt futiksen makuun. Ostin nappikset ja uskaltauduin lähtemään pyörällä läheiselle kentälle, josta löytyikin seuraa. Näin hassusti alkoi minun urheilullinen elämä :)
Nyt olen kohta 17-vuotias ja pelaan futista höntsäjoukkueessa. Hieman pyöreä olen edelleen, mutta se on okei, kunhan syön hyvin ja liikun. Ei kaikkien tarvitse olla treenattuja ja "laihoja". Jotkut ovat luonnostaan pulleampia. Löysin kuitenkin liikunnan ilon, joka pitäisi olla ihan jokaisella.
Ehkä sinulle ei käy näin, mutta halusin vain kertoa tarinani. Uskaltaudu ulos, ihan vaikka pihalle hengailemaan, kenties löydät jotain urheilullista puuhaa, josta innostut! - KukaanEiOoTäydellinen
Niin, samaa mieltä että ei tarvi olla niin laiha.. esim kun vielä harrastin yleisurheilua (nyt harrastan salibandya) Niin joillain tytöillä näkyi siellä napa ja ne oli sellasia perus pitusia mutta aika laihoja ja sellaisia niin mietinpä siinä vaan että en kyllä itse haluais tollasta laittaa kun maha pullottaa vähän niin olis aika noloa. Ymmärrän nyt, 2-2,5 vuotta myöhemmin , vanhempana ja jo fiksumpanakin että on tosi kiva jos/kun saa olla oman itsensä kaltainen ja näköinen..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Harris vai Trump - ketä kiinnostaa?
Ärsyttää suunnattomasti, kun meillä Suomessa ovat mediat täynnä USA:n presidentin vaalikampanjaa. Meillä ei ole siellä2621926Ehkäpä tunnet sinuun kohdistuvan rakkauden
Mutta tunnetko tuskani siitä sinuun kohdistuvasta suuresta ikävästä ja toteutumattomasta läheisyydestä? Vaistoatko kun i661529Kansa on on puhunut.
Ja pulinat pois. Amerikan kansa kyllästyi edelliseen 4 vuoteen. Demokratia toteutuu. Vaalivilppiä salaliittoteoriaksi ha2161260- 831175
- 571074
- 341043
Venäjän vuonna 2022 Ukrainalle tarjoama "rauhansopimus"
on tällainen: Ukraina julistaa puolueettomuutensa. Ukraina vähentää armeijan 50 tuhanteen ihmiseen, mukaan lukien puol2801014Joko Niinistökin hiukan ymmärtää että oli huono veto Suomelta tässä ajassa alkaa härnäämään Venäjää?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000010801464.html "Niinistö varoitti Venäjän ja Naton yhteenotosta – näin hän komment206979Iida Vainio tilittää Farmista - Paljastaa yllätyshaaveen Archie-rakkaan kanssa: "Me ei..."
Iida Vainio ja Archie Cruz eli Arttu Kuosmanen ovat kihloissa ja odottavat ensimmäistä yhteistä lastaan. Lue Iidan haas7966- 73943