Jos sivuvakaajaa liikutellaan polkimilla, millä pyörien jarruja liikutellaan?
Sivuvakaaja
6
386
Vastaukset
Ei koko sivuvakaajaa (yleensä) liikutella, vaan sivuvakaajan jatkona olevaa sivuperäsintä. Pyöräjarrujen toiminta vaihtelee eri konemalleissa, mitään standardia ei ole.
Joissain lentokoneissa pyöräjarrujen toiminto on integroitu sivuperäsinpolkimiin, joissain koneissa on erilliset polkimet ja joissain käsikäyttöiset jne.
Se tunnettu lento-onnettomuus, jossa lähes koko KHL-jääkiekkoseura Lokomotiv Jaroslavlin miehistö sai surmansa, johtui koneen perämiehen sekoilusta sivuperäsinten ja jarrupolkimien välillä. Turmakoneen kummallakaan lentäjällä ei ollut voimassa olevaa lento-oikeutta konetyypille.
Jos oikein muistan, niin Messerschmitt 109 -koneessa sivuperäsinpolkimet toimivat myös pyöräjarruina siten, että molemmat polkimet painettiin yht'aikaa alas ja polkimia siirtelemällä voitiin konetta ohjaillakin pyöräjarruilla.- Ällikkämies5i
Höpsistä, sivuvakaajaa tai pystyvakaajaa ainakin B747 liikutellaan polkimilla, ainakin northwest airlines lento 85 jossa kaksiosaisen pystyvakaajaan ohjausmoduuli oli vioittunut näytettiin oikein piirros kuvaa ohjauksesta joka lähti polkimilla ja meni pyrstölle ,enkä missään ole kirjoittanut korkeusvakaajasta. Siis mistä pyörien jarruja ohjataan, onko olemassa vaihtokytkin noille polkimille sivuvakaajaa tai jarrut
- Polkimet
Sivuperäsintä (ei siis vakaajaa, joka on kiinteä) käytetään liikuttamalla polkimia vaakatasossa eteen- ja taaksepäin. Pyöräjarrujen käyttö taas tapahtuu painamalla poljinlevyjä yläosasta alaspäin (kallistetaan poljinta). Eli samoilla polkimilla on kaksi eri funktiota, joiden käyttö riippuu siitä, miten niitä liikutetaan. Mitään erillistä kytkintä toimintojen valitsemiseen ei ole.
- Realistisesti
Polkimet kirjoitti:
Sivuperäsintä (ei siis vakaajaa, joka on kiinteä) käytetään liikuttamalla polkimia vaakatasossa eteen- ja taaksepäin. Pyöräjarrujen käyttö taas tapahtuu painamalla poljinlevyjä yläosasta alaspäin (kallistetaan poljinta). Eli samoilla polkimilla on kaksi eri funktiota, joiden käyttö riippuu siitä, miten niitä liikutetaan. Mitään erillistä kytkintä toimintojen valitsemiseen ei ole.
Kiinteä vakaaja ??
- VaakaataOn
Niin, se varsinainen sivuvaakaaja ei liiku yhtään mihinkään. Ainoastaan sen takareunassa oleva sivuperäsin (jota siis käytetään polkimilla), on liikuteltavissa. Jotain poikkeuksiakin löytyy ainakin sotilaskoneiden puolelta, mutta suurimmassa osassa siviilikoneita se toimii noin.
- MalmillaMajailen
Vasen poljin sivuvakaaja.
Keskimmäinen poljin jarrupoljin.
Oikea poljin turbiinitehoon.
Kaksijalkainen lentäjä voi polkea maksimissaan vain kahta poljinta, joten aiemmat onnettomuudet ei toistu.
Kävin tarkistamassa ohjaamosta.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.1481987Israel euroviisujen 2.
Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is3041691- 931547
Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra2001180Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?
Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois761162- 661104
- 221017
- 48987
Rakas nainen ymmärsin
Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl73926Maalaisliiton nuorilta paljon puhuva idea
Taas vongataan lisää tukea... kehdosta hautaan! Maalaisliiton nuoret aka Keskustanuoret haluaa Suomeen valtiollisen dei23907