Hankittu Renault Scenic 2.0 2004, jossa ostohetkellä dieselmäinen ääni. Edellinen omistaja oli vaihtanut jakoremmin muttei vvt:tä. autoliikkeen myyjä väitti minulle (en ole blondi), että kuuluu Rellun äänen olla tuollainen. Sitä en uskonut ja nyt kun vvt on laitettu, ääni on jälleen bensa-auton. Mutta ei hypitä vielä riemusta. Ennen korjaamokeikkaa auto ei nykinyt. Nyt esim 50:tä kuuteenkymppiin siirryttäessä autossa tuntuu pientä nykimistä. Mistähän johtuu, koska vikaa e i ollut ennen tätä huoltotoimenpidettä.
Scenicin nykiminen
6
221
Vastaukset
- 856987
Mikä on vvttt?
- poliisi-
aja hiljempaa kuin 50:ttä kymppiä
- haistapaapitkäpaska
kiitos, täällä näkyy olevan koko Suomi24:n valopäiden kerma. Olen äimänä saaduista hienoista ja nerokkaista vastauksista. Tyytykää vain ajamaan mopoilla, koska vastauksenne ja äö:nne riittävät siihen
- kahvila_yrittäjä
En ole kuullutkaan valopäiden kermasta, itse tottunut ihan kahvikermaan.
- LinttaRellu
Mikä on äö?
- mja-1
Minullakin oli Scenicin 2004 bensakoneessa 2.0 dieselmäinen ääni ja on edelleen. Se kuuluu vain ulos, ellei sisällä ole kovin hiljaista. Kone siis kilkattaa ulos kun sillä lähtee liikkeelle. Työkaveri kysyi kerran parkkiksella "onks toi dieseli?"
Valittelin takuuaikaan Bilian huollossa tästä lisääänestä. Eivät kuulleet mitään vaikka ajoivat ramppia ylös katolle. No ei tietenkään jos ja kun ikkuna oli kiinni (kakkoskoppasessa Scenicissä on desibelilasit)
Tunnistan kyllä äänen lähteen, sillä korjailin itse rellua (R 8S) 1970-luvulla. Ääni johtui väljistä kampiakselin runkolaakereista. Tämä vika tulee yleensä kulumisesta, varsinkin jos öljyt on vähissä. Niihin aikoihin purin lopulta koneen, uusin laakerit ja hiotutin kampiakselin kaulat. Kolina lakkasi, tosin se olikin ihan eri luokkaa kuin tämä nykyinen. Moottorin öljynpaineesta näki paljon, kunpa vaan nykyautoissa olisi mittari. Mutta onhan Scenicissä sentään öljyn määrän mittari
Ilmeisestikin ääni 2.0 Scenicissä ei ole varsinainen vika, vaan valmistustoleranssit ovat sen verran isot että runkolaakerit kilkuttaa. Äänestä huolimatta kone kulkee tasaisesti. VVT (variable valve timing) säädössä ei ole esiintynyt vikaa, vaikka säätöpyörän kuluminen onkin tyyppivika. Runkolaakerien kilkutus ei liity venttiiliajoitukseen. Nykiminen voisi liittyä toiseen tyyppivikaan, tulppakohtaisen sytytyspuolan simahtamiseen. (tämän fiksuuden keksi kyllä Volkswagen, ei Renault). Niitä on siis 4 kpl ja jos yksi alkaa fuskaamaan, niin kone nykii.
Jakohihna ja apulaitehihna pitää vaihtaa 4 vuoden tai 90 tkm välein, kumpi tulee ensin. Samalla on vaihdettava vesimpumppu, koska sen hihnapyörä ohjaa jakohihnaa. Tämä vaatii jäähdyttimen osittaisen tyhjentämisen. Em. vaihtaminen kannattaa jättää asiansa osaavalle huollolle ja maksaa suosiolla 500-600 e , sisältäen kaiken edellämainitun. . Ja kannattaa merkitä huoltokirjaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?486318Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa
Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki734353- 483915
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t213276- 1972990
- 402712
mahdollista, että olet ollut iltavuorossa
Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k132579törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/202556- 1531546
Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3251508