Hankittu Renault Scenic 2.0 2004, jossa ostohetkellä dieselmäinen ääni. Edellinen omistaja oli vaihtanut jakoremmin muttei vvt:tä. autoliikkeen myyjä väitti minulle (en ole blondi), että kuuluu Rellun äänen olla tuollainen. Sitä en uskonut ja nyt kun vvt on laitettu, ääni on jälleen bensa-auton. Mutta ei hypitä vielä riemusta. Ennen korjaamokeikkaa auto ei nykinyt. Nyt esim 50:tä kuuteenkymppiin siirryttäessä autossa tuntuu pientä nykimistä. Mistähän johtuu, koska vikaa e i ollut ennen tätä huoltotoimenpidettä.
Scenicin nykiminen
6
229
Vastaukset
- 856987
Mikä on vvttt?
- poliisi-
aja hiljempaa kuin 50:ttä kymppiä
- haistapaapitkäpaska
kiitos, täällä näkyy olevan koko Suomi24:n valopäiden kerma. Olen äimänä saaduista hienoista ja nerokkaista vastauksista. Tyytykää vain ajamaan mopoilla, koska vastauksenne ja äö:nne riittävät siihen
- kahvila_yrittäjä
En ole kuullutkaan valopäiden kermasta, itse tottunut ihan kahvikermaan.
- LinttaRellu
Mikä on äö?
- mja-1
Minullakin oli Scenicin 2004 bensakoneessa 2.0 dieselmäinen ääni ja on edelleen. Se kuuluu vain ulos, ellei sisällä ole kovin hiljaista. Kone siis kilkattaa ulos kun sillä lähtee liikkeelle. Työkaveri kysyi kerran parkkiksella "onks toi dieseli?"
Valittelin takuuaikaan Bilian huollossa tästä lisääänestä. Eivät kuulleet mitään vaikka ajoivat ramppia ylös katolle. No ei tietenkään jos ja kun ikkuna oli kiinni (kakkoskoppasessa Scenicissä on desibelilasit)
Tunnistan kyllä äänen lähteen, sillä korjailin itse rellua (R 8S) 1970-luvulla. Ääni johtui väljistä kampiakselin runkolaakereista. Tämä vika tulee yleensä kulumisesta, varsinkin jos öljyt on vähissä. Niihin aikoihin purin lopulta koneen, uusin laakerit ja hiotutin kampiakselin kaulat. Kolina lakkasi, tosin se olikin ihan eri luokkaa kuin tämä nykyinen. Moottorin öljynpaineesta näki paljon, kunpa vaan nykyautoissa olisi mittari. Mutta onhan Scenicissä sentään öljyn määrän mittari
Ilmeisestikin ääni 2.0 Scenicissä ei ole varsinainen vika, vaan valmistustoleranssit ovat sen verran isot että runkolaakerit kilkuttaa. Äänestä huolimatta kone kulkee tasaisesti. VVT (variable valve timing) säädössä ei ole esiintynyt vikaa, vaikka säätöpyörän kuluminen onkin tyyppivika. Runkolaakerien kilkutus ei liity venttiiliajoitukseen. Nykiminen voisi liittyä toiseen tyyppivikaan, tulppakohtaisen sytytyspuolan simahtamiseen. (tämän fiksuuden keksi kyllä Volkswagen, ei Renault). Niitä on siis 4 kpl ja jos yksi alkaa fuskaamaan, niin kone nykii.
Jakohihna ja apulaitehihna pitää vaihtaa 4 vuoden tai 90 tkm välein, kumpi tulee ensin. Samalla on vaihdettava vesimpumppu, koska sen hihnapyörä ohjaa jakohihnaa. Tämä vaatii jäähdyttimen osittaisen tyhjentämisen. Em. vaihtaminen kannattaa jättää asiansa osaavalle huollolle ja maksaa suosiolla 500-600 e , sisältäen kaiken edellämainitun. . Ja kannattaa merkitä huoltokirjaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 978624
- 474249
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘1021936Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html371488- 241460
Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,341199Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia121170Rakastuminenhan on psykoosi
Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk53877Olisinko mä voinut käsittää sut väärin
Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt31862Känniläiset veneessä?
Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v29837